Kiter onderkoeld Wijk Aan Zee

Door: richardkiter Reacties: 14 Hits: 2481
richardkiter 29 December / 2013 / 12:51

Wat vinden jullie hiervan  ???? Wel een discussie waard !!!

 

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=47517.msg676937;boardseen#new

 

Gisteren is een kiter in problemen gekomen op Wijk Aan Zee. Rond 16 uur kwam hij in de problemen. Omdat hij ver in zee lag en de wind erg zwak was waren er weinig kiters om te helpen. Ik ben naar hem gevaren, en hij gaf aan het erg koud te hebben. Omdat hij ver uit de kust lag, ben ik naar de kust gegaan om hulp van de knrm te mobiliseren.

Zijn kitemaatje heeft de knrm gebeld en ik ben naar hem teruggevaren. We hebben nog gewacht op de reddingsboot, maar het duurde te lang, hij kreeg het te koud. Hij kon niet meer wachten en toen besloten om hem naar de kant te slepen.

Onderweg ben ik hem nog 2 x verloren doordat het slepen voor hem te inspannend was. Hij kreeg ook steeds koud water zijn wetsuit binnen.toen we in de branding kwamen was er inmiddels een reddingshelikopter en boot aan het zoeken, het was inmiddels donker en circa 17 uur.

Reddingsploegen zagen ons niet. Een fietser is naar de pier gereden en heeft de reddingsploegen gewaarschuwd. De kiter is in de ambulance weer op temperatuur gebracht en daarna was alles weer OK met hem. Ik weet niet of zijn kite is gevonden.

Tips:
1. Ga niet kiten zonder cap , ook al schijnt het zonnetje en is het 9 graden. 40% van je lichaamhswarmte verlies je via je hoofd. 
2. Ga onder de huidige omstandigheden niet te ver de zee op.
3. Schakel bijtijds de KNRM in, misschien is er nu ook te lang gewacht aan de kant, toen ik bij hem kwam lag hij volgens anderen al zeker 20 min in water.
4. Handig als er op je kitetrapeze een handvat zit, dan kun je een ander redden in nood.
5. Neem een droogpak, of een wetsuit dat geen/ weinig water schept als je gesleept wordt.

Groeten, Wim

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

wazzaah 29 December / 2013 / 13:21

1) Te ver de zee opgegaan terwijl dat dus niet kon, weinig wind en geen goed materiaal (waarom is ie zijn kite kwijt geraakt?)

 

2) Zijn kitemaatje had hem natuurlijk veel eerder moeten helpen, zeker op de Noordzee is een buddy systeem fijn maar moet je het ook gebruiken natuurlijk.

 

3) De 2 vinger regel (s winters mag je er wel 3 van maken), is er nog ruimte tussen de zon en de horizon als je 3 vingers er tussen zet kan je nog even doorgaan, is die er niet meer wordt het tijd om naar de kant te gaan. Nu in de winter is het tegen 4 uur wel tijd om t water uit te gaan.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Magic_Ed 29 December / 2013 / 14:08

Vervelend voor de kiter, maar ben eigenlijk blij dat het gebeurd is (uiteraard ook omdat de afloop goed is): het water is nu nog niet extreem koud en hopelijk zijn er weer een aantal mensen wakker geschud!


Kiten is altijd een risico sport (geen extreme sport, dat maak je er zelf van), probeer dat risico in ieder geval realistisch in te schatten en zorg altijd voor een vluchtroute! Dus zomers kan je best een half uur in het water liggen terwijl je je kite probeert te redden; in de winter is het risico op onderkoeling veel groter, dus ga je onmiddelijk over tot reddingsmaatregelen (bijvoorbeeld in je kite liggen of je kite helemaal laten gaan en op je surfboard terug peddelen, allemaal afhankelijk van het soort probleem en de omstandigheden).

w w w . v e r s u s s h o p . n l

RobbyNitroz 29 December / 2013 / 14:56

Het zeewater is nu rond de 7,5 graden las ik van de week.

 

Gisteren zelf een downwinder gemaakt. Een van ons kreeg zijn kite niet meer de lucht in omdat de lijnen in de knoop zaten. Hij lag vrij dicht aan de kant en heeft zeker 20 minuten in zee gelegen voor hij aan de kant was; lijnen gefixed en weer het water op. Hij heeft het niet koud gehad.

Nieuw 6/5 mm pak aan met cap eraan vast en goeie schoentjes en handschoenen scheelt een stuk.  

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Magic_Ed 29 December / 2013 / 15:01

Toch is het handiger om m dan naar de kant te helpen. Het wordt vanaf nu alleen maar kouder!

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Yoram 29 December / 2013 / 15:37

Als ik er nu iemand in zie liggen dan ga ik ook veel sneller even een paar keer kijken (tot dat die weer op het board staat) of er hulp nodig is. (Ook als ik er een windsmurf in zie liggen check ik het even) {#emotions_dlg.smile.gif} Zijn kitemaatje heeft naar mijn idee wel heel erg lang gewacht.... {#emotions_dlg.sbatje.gif} Wim heeft eigenlijk goed gehandeld.

Het is winter, niet te ver en niet alleen het water op en houd elkaar een beetje in de gaten! 

Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

Robberthesp 29 December / 2013 / 21:20

Allereest, goed gedaan Wim! vooral top dat je bij hem wachtte.{#emotions_dlg.worshippy.gif}

Vandaag er in gelegen op wijk en ik vond het nog best warm. ik heb dan ook wel een 6/5 met een vast hoodie dus dat scheelt!

Ik denk dat 1 van de belangrijke dingen inderdaad is dat je er niet alleen in gaat en dat je wat dichter bij de kust blijft dan dat je misschien in de zomer zou doen.

Ik voel me daardoor een stuk veiliger ookal crash ik een keer hard en breken al mn lijnen (ook laatst gebeurd..) duurde ff voor ik weer aan wal was. 

Moe maar niet koud!{#emotions_dlg.smile.gif}

Stay save everybody!

more wind please

Robberthesp had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 20 knots op zijn Airush Lithium (2012)

CvdV 29 December / 2013 / 22:04

Volgens mij was er verwaring die dag, er lag nog een kiter lang in het water in de buurt van de bunker en dat was dus kennelijk een ander want daar was niemand bij om te helpen. Toen ik dat zag kwam de KNRM gelukkig al het strand op. Deze lag volgens omstanders zeker een half uur te herstarten en kon kennelijk geen self-resque anders had hij met een kwartiertje weer op het strand gestaan. De reddingsboot ging eerst daar heen en pikte hem op om vervolgens richting de dam te varen, ondertussen met assistentie van de helikopter.

Mijn maatje was ook zonder cap en handschoenen het water op, hij gaf aan dat het warm genoeg was. Dat is niet slim, ga altijd van de vervelendste  situatie uit die je kan overkomen. Hij kwam er achter dat dit niet verstandig was toen hij 10 minuten in het water lag. Ik begrijp gewoon niet dat mensen zolang zonder extra bescherming doorvaren, soms lijkt het wel een wedstrijd wie het langst zonder schoentjes kan doorvaren. Opmerkingen in december als "vandaag voor het eerst met schoentjes gevaren" zijn echt niet stoer.

 

-Kleed je beter iets te warm aan, leer/oefen de self-resque en ga niet verder uit de kust dan je onder de omstanigheden zou kunnen zwemmen.

Last edit by: CVDV
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

harryNaish 29 December / 2013 / 22:21

Heb zelf ook enige tijd in het water gelegen bij Wijk (groene Cabrinha Switchblade '13, met muts), zo rond de klok van 15u. Kite na een mislukte kiteloop m'n kite een wokkel en lijnen dramatisch in elkaar waarbij uiteindelijk m'n safety niet meer werkte. Komt echt nooit voor behalve.......... Het stroomde ontzettend en ben vanaf de eerste paal bij Aloha in een kleine 20min bij de bunker uit het water gekomen. Vrienden van me hebben geholpen al was het qua stroming erg lastig om uit het water te komen, zeker omdat mijn safety niet werkte en de kite vol gepowered bleef. Merkte zelf dat die 20min behoorlijk op m'n spieren hebben ingewerkt. Vanwege de stroming kan ik me niet voorstellen dat iemand lang bij de bunker heeft gelegen. Onderschat het koude water niet, ga zeker met een muts of cap het water op, scheelt echt enorm veel. En let op elkaar, zeker als je iemand enige tijd in het water ziet liggen, tis geen zomer!

Last edit by: HARRYNAISH

CvdV 29 December / 2013 / 22:46

Het was ook tegen vijfen dus veel minder stroming en hij lag inmiddels al stuk richting Wijk toen hij er uit gehaald werd.

Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

CvdV 30 December / 2013 / 15:58

Zie nu, maandagmiddag, dat er op Wijk gevaren wordt met aflandige wind wind{#emotions_dlg.confused.gif}je kan de problemen onderschatten maar je kunt ze ook gewoon opzoeken. Actuele gevoelstempratuur nu 1,7 graden.

Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

dunkel 30 December / 2013 / 16:23

daar snap ik ook geen reet van, zuid is op ijmuiden soms nog te doen maar bij Wijk toch echt aflandig, en dan na 16:15 uur nog op het water. als er dan iets fout gaat, kan je meteen in het donker gaan redden, 6bft dus dat is lekker snel richting Schotland

 

dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)

CvdV 30 December / 2013 / 16:49

........en er wordt nog steeds gevaren, zon is al een kwartier onder, wind nog meer aflandig, gevoelstempratuur 1 grd. Als er nu een lijntje knapt staat er morgen een naar bericht in de krant, goed bezig!!

 

Aanvulling op de eerste post

Over de reddingsactie een bericht van de KNRM zelf, ( dus inderdaad twee kiters in de problemen ). De heli kwam kennelijk toevallig langs.

Bericht;Vanmiddag is ons station gealarmeerd voor twee kitesurfers in problemen. Aangekomen op de locatie is de eerste surfer aan boord van de reddingboot genomen. De tweede surfer werd door een collega surfer richting de wal gebracht waar het onderkoelde slachtoffer werd overgenomen door kusthulpverleningsvoertuig. Deze heeft de surfer richting de ambulance gebracht. Een passerende SAR heli van de kustwacht heeft een aantal zoekslagen gemaakt om uit te sluiten dat er nog meer slachtoffers waren.

Last edit by: CVDV
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

markymarc 30 December / 2013 / 20:06

was tot bijna donker bij ijmuiden op t water met een maat  en daar was ie nog een beetje aanlandig en prima te doen

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

walle 31 December / 2013 / 15:49

leuk om te zien dat kiters mkaar helpen!

Een pluim voor de ondernemender helpende kiter!

Ook top de een boot en een heli, die weliswaar wat laat aanwezig waren.

Moest dit n Belige gebeurd zijn, was er al een 'niet kiten onder 9°' regel uitgevonden.

Last edit by: WALLE

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)