Flysurfer Razor Review

Door: Hollandkiter Reacties: 1 Hits: 1731
Hollandkiter 28 June / 2014 / 20:17

De Razor is een freeride raceboard met drie grote vinnen die zo kenmerkend zijn voor de meeste raceboards. Deze vinnen zijn wel iets kleiner (25cm) in plaats van de al snel 40cm lange versies die in het racecircuit worden gebruikt. Het grote verschil met andere (free)raceboards is de dikte van het board. Met zijn 1.6 cm dikte en snowboardconstructie lijkt dat meer op dat wat we zien bij „normale” twintips. Het board komt met speciale voetpads en vier voetbanden.

Technische gegevens:
Formaat: 165 cm lang x 60 cm breed x 1,6 cm dik
Gewicht: 4,5 kilo
Vinnen: 25 cm (G10)

Bij het in elkaar zetten vallen mij een paar dingen op. De voetpads staan onder een hoek, je tenen staan hoger dan je hielen. Hierdoor kan je het board makkelijk vlak varen i.p.v. hielside zoals bij een twintip. De voetbanden zijn overigens vergelijkbaar met die van een golfsurfboard. De grote vinnen passen exact in de mini-tuttle vinboxen en worden met 1 schroef vastgezet. Omdat de vinboxen taps toe lopen worden de vinnen steeds strakker getrokken door het aandraaien van de schroef. Er is daarna geen beweging meer te voelen in de 25 cm grote vinnen en ze zijn rotsvast verbonden met het board.

Belangrijk om te weten is dat ik een kiter ben met medium skills. Ik kite al zeker tien jaar maar handlepasses en kiteloops laat ik aan anderen over. Ik vaar bijna altijd bij Egmond aan Zee, bekend om zijn choppy water met golven. Sommigen noemen het zelfs een klotsbak. Het materiaal wat ik heb is een twintip (134 cm), een Flydoor (160cm) en Flysurfer-kites variërend van 8 tot 18 vierkante meter.

De eerste keer opstappen was erg gemakkelijk. Je kan het board als twintip starten en op die manier aankanten. Het begint leuk te worden wanneer je het board, als je vaart, steeds vlakker op het water drukt (als het ware van je af laat kantelen). Je voelt dan dat de vinnen hun werk gaan doen en efficiënter worden. Het board wordt koersvast en gaat versnellen. Als je wilt kun je met je achterste voet veel zijwaartse druk op het board geven zodat hij steeds hoger aan de wind gaat varen. De hoek die je dan t.o.v de wind kunt varen is werkelijk bijna niet te geloven als twintip kiter. Het varen op de Razor is vrij makkelijk te leren, voor je het weet vaar je er mee weg.

De Razor is een groot board en daarom uitermate geschikt als lichtweer board. Zodra er echter wat meer wind komt, ontstaan er op zee meer golven en chop. De golven zijn lastig maar wel te doen. Voor hoge golven vind ik het board niet geschikt. Verder op zee heb ik te maken met veel chop. Hoe groter de chop hoe meer het board van koers af raakt. Door de voorste voetbanden naar de voorste stand te verplaatsen en zo een bredere stance te creëren was dit gedeeltelijk verholpen omdat je het board dan nog vlakker op het water hebt liggen en nog meer controle krijgt.

Het gijpen of overstag gaan viel mij zwaar. Ik doe dat nooit en heb het met dit board ook nog niet onder de knie gekregen. Ik heb daar toch te weinig ervaring mee ondanks mijn windsurfverleden. Moet nog even blijven oefenen dus ;-)

Pluspunten:
+ zeer solide constructie
+ zeer geschikt als lichtweer board
+ makkelijk te varen
+ makkelijk transport en opslag

Minpunten:
- minder geschikt voor in de golven of grote chop
- grote en scherpe vinnen (transporthoezen zouden een aanbeveling zijn)

detailfoto's:

 

 

 

wokkie 30 June / 2014 / 18:50

Vaar zelf ook met dit board.

Zeer snel en makkelijk board. Het hoogtelopen is echt ongelovelijk, wat een hoek vergelijken met reguliere twin tips.

Mooi ontwikkeling voor de sport!