Pads en straps afstellen

Door: petecarbin Reacties: 15 Hits: 3587
petecarbin 09 September / 2018 / 09:01

Hi, 

Kite al 10+ jaar en momenteel met Naish Apex. Met name freeride, maar toch merk ik dat mijn straps vaak veel te los zitten, maar als ik ze strakker doe dan gaan mijn voeten pijn doen. Met veel board snelheid gaan mijn voeten zwabberen. Heb al eindeloos verschillende settings geprobeerd. Maar krijg het  niet echt voor elkaar om ze echt goed af te stellen. 

Wie weet hoe je pads en straps nu zo goed mogelijk kunt afstellen?

Lars_023 09 September / 2018 / 09:26

Het is niet altijd de afstelling. Niet elke voet is hetzelfde. Ik heb een smalle voet met een hoge wreef en daardoor zijn straps vaak te breed terwijl mijn wreef te veel druk krijgt. Ik heb veel verschillende pads en straps geprobeerd om tot een goede combi te komen.

Kijk goed waar het probleem zit. Vaak kun je het oplossen door of andere pads te pakken of andere straps. Kan ook van merk verschillen. 

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

petecarbin 09 September / 2018 / 09:37

En welke heb je nu? Ik heb uiteindelijk al 10 verschillende gebruikt. :)

MaartenJKL 09 September / 2018 / 18:54

Hier ook problemen mee gehad, uiteindelijk carved pads/straps gehaald met klikmechanisme (zoals snowboard bindingen).Makkelijk wat losser of vaster te doen in het water ook, echt een aanrader.

 

Let op: deze passen niet op elk board, bij mij zitten ze nu op een Core choice

petecarbin 09 September / 2018 / 19:12

Ja die wilde ik dus graag. Alleen ik hoorde dat ze niet op elk board passen. En ken eigenlijk geen een winkel die ze op voorraad heeft. 

smirre 09 September / 2018 / 20:06

is heel vaak zo: perfect board gekocht en dan moet je nog op zoek naar de perfecte pads/straps. en dan hopen dat ze passen. ben nu ook weer op zoek naar goeie straps/pads.

ik ben t niet zo eens met de theorie dat je heel strak in je straps moet staan. zorgt alleen maar voor nasty blessures en verkeerde houding op t board. je voorste voet heeft tijdens t varen bijna geen strap nodig. je back foot doet t m. dus als je gaat zwabberen is t meer je techniek/stance dan je straps imo

voor wat betreft de afstelling heb ik zoveel mogelijk gekeken naar boards van pro riders, die pads staan vaak iets wijder uit elkaar en iets meer duck vanwege harde landingen en uiteraard moeten pads niet te dicht bij de rail staan ivm heelspray. dus waar iedereen vroeger op kleine boards stond en voeten dichtbij elkaar, zie je nu meer t tegenovergestelde. grotere boards, wijdere stance.

Last edit by: SMIRRE
d a jou

smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)

Lars_023 09 September / 2018 / 22:30

Voor mij was de NTT de uitkomst, daarvoor met north pads en brunotti straps gevaren.

 

Ben hem even kwijt maar volgens mij heeft Hadlow ergens op youtube een filmpje met hoe hij zijn stance uitmeet.

Last edit by: LARS_023

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

FeRNandeZ 09 September / 2018 / 22:50

ik moet ook nieuwe straps, mijn liquid force waren best goed maar alles gaat loslaten. Met brede klittenband flap.

Had alleen wel af en toe als ik echt hard landde dat mijn voet naar voren klem schoot en ik echt moest wrikken om voet los te krijgen. Ik heb de strap om voorkant voet niet tegen mijn enkel zeg maar. Ik vind lekkerder varen met mijn hiel meer op de edge. (heb mt40)

 

Nu even paar van die nobile straps erop gezet, had ze nog liggen, wat een ruk dingen zeg. Ze verstellen, ze buigen. 

Voetmoet lekker grip hebben als een soort slof, maar ernog wel makkelijk uit kunnen, verder moet strap niet "waggelen" maargewoon stevig en goed af te stellen, dat steekt best precies.

 

 

 

 

kantje board !

smirre 10 September / 2018 / 08:27

ik vaar nu met die pads en straps van fluid, erg lekker maar net niet geschikt voor mn board waardoor ik met landingen die hard plasticen zijkanten voel. moet daar nog iets op vinden. 

d a jou

smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)

Kitemen 10 September / 2018 / 08:58

mmm...interessant! Zelfde probleem ben vaak aantal sessies aan t kloten met de bindingen en heb ik t eindelijk goed is t tijd om te verstellen voor met schoentjes varen. Hier ook NTT bindingen en op zich wel fijn maar toch wel t idee dat mn voet erg schuin heb en soms t idee heb dat ie te los zit vooral met hoog springen. 

Die nieuwe NTT hebben straps met van die nopjes (zelfde als achterkant van een pet) is dat een voordeel? Lijkt mij iig handig zodat je je lekkerste instellingen kan vinden en die dan bewaren zodat als je moet wisselen het een kwestie van op de juiste nopjes zetten is.

Hier ook een hoge wreef smalle voet dus als er nog goede pads voorbij komen wil ik die ook wel eens gaan proberen.

Leon van Bergen 10 September / 2018 / 09:52

Mijn aller grootste aanrader;

https://www.kitemana.nl/f-one/platinium3-pads-en-straps-2016-58011?gclid=EAIaIQobChMIqPnTp_uv3QIVmuJ3Ch1YzAC3EAQYBSABEgJzu_D_BwE

Mega veel stelmogelijkheden, ook voor brede,smalle,hoge voeten.

Djee 10 September / 2018 / 11:50

Allemaal zo persoonlijk, bij die f one straps krijg ik namelijk pijn aan de zijkant van mijn voet. En ik vind dakine weer het lekkerste icm f one pads.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

petecarbin 10 September / 2018 / 16:44

Toch interessant dat best veel mensen hier issues mee hebben. 

 

Fone platinum vind ik zelf helemaal niets. Ik denk dat de carved ultra's de moeite zijn om uit te proberen. Wat je over het algemeen wel ziet is dat door de standaard afstand van de inserts je misschien met smalle voeten de lul bent. Want smaller worden de straps volgens mij noooit. 

Kwestie van heel veel proberen dus, of om toch maar boots te nemen voor wakestyle sessies en straps voor freeride. 

 

Djee 10 September / 2018 / 17:02

Volgens mij heeft f one een small versie ...

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

MaartenJKL 10 September / 2018 / 17:47

Carved Ultra pads zijn ook in breedte iets te verstellen, maar zou ze inderdaad gewoon even uittesten bij een winkel of medekiter. Heb de mijne bij Kitezone besteld, maar zag ze ook bij Core 'n More liggen in Workum.

Lars_023 11 September / 2018 / 21:32

Persoonlijk wel van mening dat het belang van pads en straps onderschat wordt maar goed zittende pads en straps dragen heel veel bij aan plezier op het water.

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)