Foilboard ervaring Noordzee

Door: tsjimp Reacties: 3 Hits: 1088
tsjimp 01 November / 2018 / 20:25

Hallo,

Ik ben van plan een foilboard te kopen om ook in de zomer bij lichte wind condities in de Noordzee te varen. Heb nu een board met mast van 60cm op het oog. Zijn er nog dingen waaraan ik moet denken. Is deze mastlengte geschikt voor diepte en zanbanken in de Noordzee, en de gemiddelde golfhoogte? Hoor graag tips en ervaringen!

Bedankt!

 

tsjimp had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 22 - 25 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

RobbyNitroz 02 November / 2018 / 14:43

Ik heb alle lengtes wel gevaren en vaar zelf graag op foils met een mastlengte tussen de 75 en 90cm.

 

Je kan prima foilen op een mast van 60cm. Sowieso wat makkelijker om het te leren op een mast van 60cm. Bij eb kan je sneller opstappen omdat het tussen de banken nog steeds wel 60cm diep is.

 

Zelf gebruik ik 80cm als er golven staan en 90cm als het (bijna) vlak is. Bij 90cm kan ik de foil nog wat schuiner zetten en dus harder varen. Bij 80cm kan ik nog net tussen de banken wegkomen bij 90cm gaat dat niet en moet ik voorbij de 1ste bank starten.

 

Een wat kortere mast vaart directer opzich een voordeel in de golven maar bij 60cm is het zo kort dat je foil er in deining wat sneller uitschiet. Ik geef ook gelijk toe dat het gewenning is; als je een korte mast gewend bent corrigeer je eerder.

 

Bij alu sets kun je meestal ook langere masten kopen dus beginnen op 60 en er later een 80 bijkopen; dan zit je sowieso goed.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

JeroenStrik 02 November / 2018 / 16:56

Lange mast (b.v. 90 cm) geeft meer speling als de golven wat hoger zijn.

Zandbank over varen blijft kwestie van je board hoog genoeg "trimmen" of even voor de bank afstappen en stukje lopen.

Succes!

tsjimp 03 November / 2018 / 07:19

Super! Bedankt voor de tips.

ik ga voor de 60 om te starten en breid later mogelijk uit.

tsjimp had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 22 - 25 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)