SS bar met uitgerekte lijnen

Door: Jaak Reacties: 16 Hits: 2116
Jaak 15 December / 2018 / 22:04

Hallo,

 

Ik had laatst een akkefietje waardoor mijn 2017 SS bar nu met 1 stuurlijn zit die ongeveer 20 cm langer is dan de andere en er ook een klein verschil zit op mijn powerlijnen. Aangezien een nieuw setje lijnen van SS vrij duur was heb ik maar een nieuwe bar besteld met het gedacht om van deze van 2017 de reserveonderdelen te gebruiken. Nu las ik hier laatst dat sommigen voor hun 6/7 meter kite sowieso vrij korte lijnen gebruiken. Zou het een idee zijn om van mijn oude bar de lijnen te laten inkorten en opnieuw te laten sleeven en deze bar dan als mijn bar voor de 6 meter kite te gebruiken (hetgeen niet zo vaak voorkomt) of is het beter om op deze bar goedkopere nieuwe lijnen te steken.

Ik las dat de SS lijnen een stuk sterker zijn dan gemiddelde andere lijnen maar hoeveel van deze sterkte verliezen ze als ze 20 cm uitgerokken zijn. Indien meer dan 30% lijkt het mij verstandiger nieuwe goedkopere lijnen te bestellen.

En iemand een idee wat het meest belastend is voor stuurlijnen. Insturen van een 6 meter aan 7 Bft of insturen van een 12 meter aan 5Bft. Of anders gevraagd: onder welke van de deze omstandigheden zou een herstelde uitgerekte lijn het snelst breken?

Alvast baedankt.

 

Magic_Ed 16 December / 2018 / 10:59

Je kan je lijnen gewoon uittrekken zodat ze even lang worden. 20 cm op 23 meter is niet zoveel (< 1%). Natuurlijk zullen je lijnen iets aan sterkte hebben verloren, maar SS lijnen zijn al veel sterker dan nodig, dus als de lijnen verder geen beschadigingen hebben komt dat wel goed. Ook al omdat het je stuurlijnen zijn, is het niet zo erg als je wat sterkte verliest in je stuurlijnen. 

De krachten op je lijnen zullen vergelijkbaar zijn, de kracht is namelijk wat er nodig is om jou voort te bewegen en dat blijft hetzelfde. Wel is het zo dat er met een kleinere vlieger sneller wisselingen zullen zijn en hogere pieken (sneller sturen, hardere wind heeft hardere vlagen). Ook is het zo dat als er iets misgaat, de risico's vaak groter zijn met meer wind. Conclusie: als je twijfelt aan welke bar met welke kite altijd kiezen voor meer zekerheid met de kleine vlieger.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

RobbyNitroz 17 December / 2018 / 17:08

"Je kan je lijnen gewoon uittrekken zodat ze even lang worden." Hoe ga je dat doen dan Ed??

 

Ik zou je lijnen gewoon een stukje laten inkorten zodat ze weer allemaal evenlang zijn. Slingshot heeft twee lengte barren; de korte bar heeft al 2 meter kortere lijnen dan de lange bar volgens mij (21 om 23 meter). Als je twintipt zou ik je lijnen gewoon een klein stukje laten inkorten tot ze weer evenlang zijn.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Jaak 17 December / 2018 / 20:34

Hoi, bedankt beiden. Ik ga ze iets laten inkorten en de bar gebruiken als reservebar. Als het fout gaat met een 6 meter idd wel een stuk riskanter.

Leon van Bergen 18 December / 2018 / 12:23

@RobbyNitroz, er zijn meerdere tutorials en filmpjes van te vinden, wordt veel vaker gedaan, oprekken tot de langste lijn, gewoon ff zoeken..

Magic_Ed 18 December / 2018 / 21:59

Dank je Leon. Schroevedraaier in de grond (of ergens anders fixeren), 1 kant vastmaken aan schroevedraaier, andere kant van de twee lijnen (altijd 2 stuurlijnen tegelijk of 2 voorlijnen tegelijk) trekken totdat ze even lang zijn.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

FeRNandeZ 18 December / 2018 / 22:10

Ik deed vroeger ook wel lijnen inkorten, maar lijnen die uitrekken, tja dat is al niet goed, het is nl niet de dynema die rekt nl maar de weving, vezels,  die dus niet strak is.

Tegenwoordig SK99, goed gecoat en voorgerekt zou veel beter moeten zijn.  RRD heeft ook interessante lijnen, theoretisch minste rek,namelijk rechte dynema strings niet in elkaar gevlochten, voorzien van mantel.

Ben wel benieuwd naar ervaringen met die RRD lijnen, blijft het heel, zijn ze zwaar ?

kantje board !

Djee 19 December / 2018 / 07:10

Rrd lijnen zijn fijn idd, stugger dan andere lijnen.

Zwaarder? Geen idee nooit gewogen, de kite viel er iig niet door uit de lucht.

En bij mij zijn ze heel gebleven {#emotions_dlg.pompom.gif}

 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

RobbyNitroz 19 December / 2018 / 10:44

Uitrekken klinkt me niet goed in de oren. Ik zou eerder inkorten en voor lief nemen dat je 1 lijn hebt die minder sterk is dan de originele omdat hij uitgerekt is waarbij ik er vanuit ga dat hij daardoor niet meer net zo sterk is als de andere 3.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Mnr_Afwas 19 December / 2018 / 11:42

Maar zorgt uitrekken er wel voor dat deze minder sterk is? 

Ik zou denken dat als je de ene inkort en de andere die is uitgerekt niet, dat de ingekorte alsnog meer gaat uitrekken dan de uitgerekte.. of zit ik hier verkeerd?

evan_kh 19 December / 2018 / 12:53

Slingshot gebruikt 363kg (800lb) power en 227kg (500lb) stuurlijnen.
Bron: https://www.slingshotsports.com/3-Meter-Line-Extensions

Niks bijzonders dus want genoeg merken die op 500+300kg of zelfs 4x500kg zitten en Sk99 500kg zijn ook nog eens dunner dan wat Slkingshot gebruikt. Al kun je bij veel merken 30-50% van die fabriekswaardes afhalen door manier waarop de lussen gestikt en afgewerkt zijn, zeker na een jaar gebruik.

Elke kitelijn is tegenwoordig voorgerekt, wat betekent dat als je ze niet richting hun breeksterkte belast ze uiteindelijk door gebruik juist korter gaan worden. De stuurlijnen uiteraard meer dan de powerlijnen omdat daar maar een fractie van de kracht op staat. Het effect is dan dat je stuurlijnen ten opzichte van je powerlijnen korter worden, de reden dat velen ook denken dat de powerlijnen uitgerekt zijn terwijl ze juist zoveel mogelijk hun originele lengte behouden hebben.


Komt er dan wel een keer een flinke belasting op een stuurlijn dan rekt deze weer op naar (bijna) zijn originele lengte en 20cm is zeker niet iets om van op te kijken bij een goed gebruikte bar en heeft geen effect op de sterkte van de lijn. Dus heb je een bar met ongelijke lijnen kan het geen kwaad om met je volle gewicht er aan te rukken om de kortere op te rekken. Breekt het met rekken was het hoog tijd voor nieuwe lijnen!
Een lijn word pas zwakker als er daadwerkelijk vezels doormidden zijn, door beschadiging of ouderdom (wat zich uit in een pluizige lijn)

Oh, vergeet bij slinghot barren niet goed op je leader lijnen te letten, die breken waarschijnlijk eerder dan de stuurlijnen zelf.

FeRNandeZ 19 December / 2018 / 23:08

De meeste lijnen zijn gewoven dynema, de dynema fiber ligt dus zigzag schuin heen en weer door de lijn. Erzit dus alshetware een beetje lucht of ruimte tussen de fibers. Een ongerekte kiteline is dus ietsjes dikker in diameter, na rek schuift alles beetje op zijn plekt als het ware tot het goed vast ligt en de strings onderling krachten aan elkaar door geven, na rekzallijn dus iets dunner zijn.

Blijkbaar bij minder goede lijnen (slechtere weving en strings pasvorm) kunnen lijnen nog beetje onderling verschuiven en uit rekken.

 

Dikkere lijnen zijn zeker sterker,  (kan meer slijtage hebben voor ze breken) maar hoeft niet perdefenitie zo te zijn dat dikkere lijnen minder stretch hebben, dat is de weving.

 

Denk dat in theory RRD lijn beste moet zijn kwa stretch,das echt puur de dynema vezel in lijn met de load, geen idee waarom maar weinig fabrikanten het gebruiken. (ik denk mogelijk duurder kwa productie?) Omdat de dynema lijn sleeved is zou het ook nog zo kunnen zijn dat deze lijn minder gevoelig is voorpluizen etc, zoals vaak geval is net na de sleeves. Dynema Slijtage is vaak het laatste stuk net na de sleeves waar de lijn veelop de zelfde plek  buigt....

misschien slijt de rrd lijn de mantel wel eerder bijvb bij kiteloopen dan normale gewoven lijn? geen idee meer rrd reviews hier?

 

http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/the-rrd-rigid-thread-lines/

 

 

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !

RobbyNitroz 20 December / 2018 / 09:07

Mmh ok dus stukje opgerekt heeft geen invloed op de sterkte van de lijnen! Je zou bijna zeggen dat je in de lijnen zit Evan {#emotions_dlg.pompom.gif}

 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

evan_kh 20 December / 2018 / 10:15

Zou je denken Rob? (mag ik spammen hier?  {#emotions_dlg.hypocrite.gif} )


Wat betreft RRD lijnen ("Q power lines" voor amerikanen) weet ik niet hoe ze zich verhouden tot de huidige sk99 lijnen die een flink stuk minder elastisch zijn dan de sk75 versie die de meeste merken nog gebruiken.

RRD lijnen blijven wel langer rafel-vrij maar een groot minpunt is dat het erg lastig is een goede lus aan het uiteinde te maken. Splicen kan niet (hebben vrijwel alle huidge single line flagout barren nodig tegenwoordig) en stikken is ook lastig omdat de lijn erg hard is. Ben al RRD lijnen tegen gekomen waar de lijn gewoon door het stiksel heen uit de sleeve getrokken was omdat ze er net naast gestikt hadden. De lijn is zo hard dat de naald er dan naast schiet (als je niet 100% in het midden stikte) in plaats van nog een paar vezels aan de zijkant van de lijn mee te pakken zoals bij alle normaal gewoven lijnen.



FeRNandeZ 20 December / 2018 / 19:30

Hmm das idd waar, je kan het mag het eigenlijk niet stikken lijkt mij, want je naait alleen door de mantel.... De stikdraad heeft verder geen grip op de vezels, die kunnen er in theorie langs schuiven, de mantel kan nl wel uitrekken alleen de kern niet. 

Sleeven en dan met de ouderwetse twee dubbele knopen, maar das ook niet echt ideealen ziet er niet uit...

 

Maar anyway Evan, hoe is de feel van dat Qpower? Harder en directer? Goed Kiteline is wel echt heel erg belangrijk voor de feel.

Zelfvind de lijn nu van m'n takoonbar een van de fijnste  van wat heb gezien, goed dik gecoat in kleur, iets wat stuggere lijn, gaat ook bijna niet in de knoop, ze zeggen dat het SK99 is made by Eurofiber.

Alleen ook hier net na de sleeves bij veelbuigen op zelfde plek gaat coating slijten en krijg je op den duur pluisjes,daar zou nog eens wat op moeten worden gevonden....

kantje board !

evan_kh 20 December / 2018 / 19:57

Geen idee hoe RRD/Qpower vaart. Het feit dat je het niet kunt splicen heeft me nooit iets doen bestellen dus enkel ervaring met waar de klant af en toe mee langs komt.

Meest robuuste versie die ik ontwikkeld heb is een 50cm lange (verjongde) splice aan het eind van je lijn die over de laatste 18cm ook nog eens trapsgewijs gesleeved is met daaraan vervolgens nog een pigtail. Allemaal om een zo vloeiend mogelijke overgang te maken van kitelijn naar verbinding met de kite zonder harde knikpunten er in die gaan slijten.


Meeste splices die de fabrikanten toepassen is door simpelweg de lijn recht af te snijden, 10cm terug te vouwen, splicen en er dan maar op raak te stikken. Die 10cm is namelijk te kort om zonder stiksel de kracht te dragen en door de lijn recht af te snijden veroorzaak je ook nog eens een zwak knikpunt in de lijn.

 

FeRNandeZ 20 December / 2018 / 21:23

Dit is idd de netste/beste methode die er is langste levensduur heeft. Je moet de dynemalijn over meerdere cm's afschuinen/laten verlopen zodat het soepel afvloeit....

Dit is denk ik te duur ingewikkeld aan uren voor de meeste merken. Een van de weinige waarhet zo gedaan wordt, de Harlem kite Bar sleeved zijn lijnends ook zo. 

 

(Alleen waarom weer een fragiele/dunnere extenderlijn achter de dikkere pigtails ?)

 

 

kantje board !