Lijn gebroken bij launchen in water!?

Door: sander07 Reacties: 3 Hits: 929
sander07 14 March / 2019 / 17:00

Ha allen!

Wat ik vandaag meemaak... Harde wind, sta ik op de zandmotor, tot mijn verassing helemaal in mijn uppie.

Dan maar een zelflaunch, zo vanuit het water. Dus lijnen oprollen, kite aan leash, water inlopen, lijnen losrollen en stroomafwaards laten gaan, leash uiteindelijk aan bar, kite goed onder water dunken en op hoop van zegen laten gaan. 

Tenslotte erg harde wind.

De kite ving wel wat wind en maakte een stuiter voordat de lijnen helemaal strak waren. Leek niks ernstigs, kreeg zelf geen ruk ofzo... En toch brak er toen een stuurlijn!?

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt?

Kan zo'n 'waterstart' niet bij harde wind? De kite kan dan inderdaad ineens een ruk geven en wordt niet 'gelijkmatig' belast, al leek het best mee te vallen.

Echt balen, had ZO EEN ENORME ZIN om te kiten. Auto gehuurd, hele dag vrij genomen, verdorie.

Djee 14 March / 2019 / 17:21

Waarschijnlijk waren je lijnen al slecht/beschadigd (North/duotone toevallig).

Op die manier zelf starten zou ik niet aanraden in harde wind nee. Mocht je toch willen zelf starten, dan is met een lijn met carbijnhaak vast gemaakt aan een vast/zwaar object mijn inziens het veiligst, ook om weer te landen.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Jaak 14 March / 2019 / 20:28

Op hoop van zegen laten gaan is mij ook iets te riskant in deze omstandigheden. Als het depowerkoord net wat doorschuift richting power kan je plots wel heel veel wind vangen.

Ik zoek ook een ankerpunt ergens op het strand bij deze wind. De kite kan wel wat op en neer dansen maar liever hij dan ik.

De frustatie is wel heel herkenbaar als er net iets ontbreekt/breekt aan het begin of voor een sessie{#emotions_dlg.push.gif}

Kitemen 15 March / 2019 / 08:50

Sowieso apart dat de stuurlijn breekt in zo'n situatie aangezien daar veel minder spanning op moet staan. Is die niet ergens ahter blijven hangen ofzo? Of idd oude versleten lijnen...maar idd balen we kennen t allemaal zo'n situatie dat je wilt gaan kiten en dat er iets mis is of gaat.