Nieuwe all round kite

Door: Kitehert Reacties: 19 Hits: 5362
Kitehert 13 September / 2019 / 11:18

Sinds 2010 vaar ik met Gaastra kites (nu: Jekyll's 2013, Spark 2015).

Lekker freeriden, liefst op zee, geen ingewikkelde tricks, maar gewoon old skool springen.

Gemakkelijk/veilig, veel snelheid/pop/lift/hangtime etc zijn de wensen.

Nu ik mijn 9m2 als eerste van mijn range ga vervangen, overweeg ik ook weer andere merken:

-Gaastra Spark

-F-one Bandit

-North (/Duotone) Rebel

-Naish Pivot

Vergeet ik belangrijke kandidaten? Zijn er serieuse verschillen in karakter of zijn het gewoon allemaal geschikte kites zonder dat er een objectief uitblinkt?

Snijplank112 13 September / 2019 / 16:04

Ik denk dat jij al een vrij goed idee hebt van wat je wil en dat je het beste een testdag op kan zoeken of naar een shop kan gaan waar ze de kites die je overweegt hebben liggen voor de test. Daarnaast heeft elk merk wel een kite die binnen jouw classificatie valt dus je kan alle merken die er nu nog niet bij staan meerekenen.

Kitehert 13 September / 2019 / 20:59

Ja, helder. Maar wat tips kunnen de voorselectie wat puntiger maken ;-)

De North Orbit lees ik trouwens ook interessante reviews van

Rafaeld77 21 September / 2019 / 22:09

Ik heb de North Orbit gekocht 12m.

Zo makkelijk springen en goeie hangtime.

Zachte landingen en controle. North slaat wel de spijker op z’n kop! Goeie low en top end! 

Alles wel gevaren van Cabrinha. Ik had hiervoor oa de FX 9 & 12m maar ben overgestapt naar nu de Ozone Enduro V2 10m en North Orbit. 

Nature 24 September / 2019 / 13:00

Vergeet de Fluid Sky v3 vooral niet :) Maximaal oldschool, makkelijk heel hoog springen en super om mee te freestylen.

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Kitehert 25 September / 2019 / 08:43

Hm, die Sky kende ik niet, maar ziet er ook wel interessant uit. Sympathieke prijs ook!

Ben nog wel benieuwd of er los van persoonlijke voorkeuren van riders en shops in het woud van big air kites echt overduidelijke uitblinkers zijn.

Ik heb toch het idee dat bv de GA Spark en F-one Bandit iets meer beginner-georiënteerd en minder performance gericht zijn en dat de Naish Pivot en de North Orbit meer performance bieden. Geen idee hoe je de Fluid Sky daar tussen moet zien, maar lijkt me op zich een interesante outsider!

Last edit by: KITEHERT

Jeroen Schoots 25 September / 2019 / 09:37

Ozone Enduro v2 erg fijne kite !Maar zoveel mogelijk kite;s testen en laats met Ventum gevaren erg over te spreken en qua prijs ook erg mooi!,Succes {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

 

flyingtiger 28 September / 2019 / 09:08

Als je oldskool kites (springen en hooked in tricks) zoekt kan je naar de freeride kite range kijken van de verschillende merken Orbit/Rebel/XR/switchblade

Sommige zullen iets meer uitblinken in specifieke aspecten maar ze zullen allemaal in dezelfde hoek zitten.

 

Kort samengevat deze kites hebben meer focus op: Makkelijk springen, lange hangtime, groot wind bereik, makkelijk upwind varen, en kan goed met windvlagen overweg.
Dat gaat dan weer ten koste van unhooked, loops en wave performance. 

De genoemde spark en bandit zijn overigens meer allround kites.

edit: overigens zijn freeride kites over het algemeen ook zeer geschikt voor beginnende kitersz

Last edit by: FLYINGTIGER

Kitehert 30 September / 2019 / 08:37

Termen 'Freeride' en 'all round' wordt vaak door elkaar gebruikt. Wat bedoel je precies met dit onderscheid?

Snijplank112 30 September / 2019 / 21:44

Freeride wordt vaak gebruikt wanneer een kite veel hangtime heeft en makkelijk springt. Voorbeelden zijn Ozone Edge, Core XR, Naish Pivot, volgens mij ook wel de North Orbit, Duotone Evo. Deze kites hebben meestal een hoger Aspect Ratio: zijn als je ze plat legt van tip naar tip lang en van leading edge naar trailing edge dun, en staan ver aan de zijkant van het windvenster, hebben erg veel lift doordat de wingtips korter zijn en een schuin naar achter lopende leading edge op de wingtips (vanaf de zijkant gezien). Ze driften slecht en zijn daardoor minder geschikt om mee te wavekiten.

All-round kites hebben een lager AR en zijn dus wat "steviger", langere wingtips met een leading edge die rechter naar beneden loopt (weer vanaf de zijkant gezien) dus minder lift maar meer turning speed en meer drift. Daar kan je dus ook best mee wavekiten bijvoorbeeld en kiteloops gaan sneller. Voorbeelden zijn Ozone Enduro, F-One Bandit, Duotone Rebel & Dice. Kanttekening hierbij is wel dat dit niet twee volledig aparte groepen zijn, de meeste kites (Rebel en Pivot bijvoorbeeld) zitten er in meer of mindere mate een beetje tussen in. Als iemand op- of aanmerkingen heeft, vul het maar aan en ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

flyingtiger 30 September / 2019 / 22:18

Kort door de bocht:
Freeride optimaliseerd voor / komt met de eigenschappen:
Goed voor hooked in tricks, makkelijk springen, lange hangtime, groot wind bereik, makkelijk upwind varen, en kan goed met windvlagen overweg (dit geeft echt significant meer comfort bij vlagerige wind).

All round is een alleskunner dus die blinkt nergens specifiek in uit maar kan alles redelijk goed.
Dus die geeft wat van de freeride optimalisaties op voor betere unhooked / freestyle (powered loops) / wave / foil performance zonder weer te gaan specialeren in 1 van de andere segmenten.

Dus als je van alles wat wilt doen (of het nog niet weet) dus b.v. en wave riden en freeride en freestyle(unhooked) is een allround kite een goede optie.

Als je al weet dat je voornamelijk hoog wilt springen met eventeel een "simpele" hooked in trick zoals een grab / roll zonder meteen ambities te hebben voor mega loops zou ik voor een freeride kite gaan.
Die springen makkelijker hoog, hebben langere hangtime, landen zachter en zijn stukken comfortabeler bij vlagerige wind.

Edit: voorbeelden freeride vs allround:

Duotone Rebel vs Evo
Cabrinha Switchblade vs Moto
Core XR5 vs Nexus

Last edit by: FLYINGTIGER

Kitehert 01 October / 2019 / 08:51

Helder verhaal! Veel (performance) freeride charasteristics dus. Een klein beetje wave eigenschappen kan ik wel waarderen. Maar megaloops en unhooked heb ik geen belangstelling voor alsnog. Prettig als een kite tijdens het loopen niet extreem veel kracht genereert.

 

Kitehert 01 October / 2019 / 19:33

Zit er qua stevigheid en kwaliteit nog verschil tussen de grote merken? 

 

 

FeRNandeZ 01 October / 2019 / 23:39

Er bestaat geen troep meer, puur wat je lekker vind varen, ook de goedkopere merken zijn kwalitatief goed. Je ziet ook dat de allrounders, lichter zijn geworden,  meer performance krijgen, hoger aan de wind staan, dunnere leading edges krijgen.

Tendens is dat kites en zeker de grotere maten lichter worden gemaakt met minder verstevigingen. Kites gaan eigenlijk niet stuk van het vliegen en lichter maken is een goede zaak.  De Lijnen, Briddles, katrollen, pigtails, barren en trapezes die slijten welop de duur.....

Verder het laten klapperen van je kite op het strand, tja je kite vol in de golven crashen, weet niet of iets daartegen bestand is, kite wordt minder na wat jaren gebruik.

 

 

 

kantje board !

victor Harlem Kitesurf 02 October / 2019 / 14:29

Wat ik hier zo een beetje lees is dat je naar een kite opzoek bent die je weer een hele lange tijd plezier geeft.
En hiervoor zou ik toch wel voor een long lasting kite gaan en in mijn lijstje zijn dat niet de GA en Fone kites (My opnion)
ik heb nu weer een seizoen met duotones gewerkt die houden het lang vol.
maar ik sta toch nog achter het nederlandse product Harlem Kitesurfing.
ik vaar veel en heel actief 11 maanden per jaar zeker wel. en ook niet altijd op de beste plekken en mijn kites zien er na een jaar nog uit of ze een weekje getest zijn misschien!
en als je zo iets wil proberen kan je ze altijd contacteren over instagram facebook of email.
Maar weet kites deze tijd zijn nooit slecht alles is goed.
het enigste deze jaren wat verschil maakt is de service en levensduur.

 

Kitehert 02 October / 2019 / 23:28

Tnx voor de reacties weer.

Ik leer weer nieuwe merken bij: Harlem. Jammer dat het niet naast de deur is vanuit Zeeland gezien. Want het ziet er erg goed uit! Niet spotgoedkoop maar ik kan me voorstellen dat aan kwaliteit ontwikkelen met een veel lagere oplage dan Naish of North, ook een prijskaartje hangt.

 

Edit: meest belastende wat ik met mijn kite doe is af en toe een selflaunch met wat geschuur over het strand... 

Last edit by: KITEHERT

Kitehert 09 October / 2019 / 08:57

Wat ik in mijn openingstopic nog niet als eis vermeld heb, is windrange. Low end is natuurlijk belangrijk, maar zeker ook high end. Wat ik irritant vindt aan mijn huidige 11m Spark (2015) is dat hij zo snel overpowerd is. Je kan er vanaf een knoopje of 12 a 13 goed mee varen (prima!), maar als de wind toeneemt is het al gauw te veel: bij een knoopje of 16 a 17 vaar ik hem al voor driekwart gedepowerd (terwijl ik 90 kg weeg) en voel ik me bij vlagen over het water gesleurd. Hebben nieuwe Sparks dat ook? Of zijn dat bepaalde bouwjaren?

 

(Ik heb het idee dat de meeste nieuwere freeride kites van andere merken een betere low end hebben: De Pivot en de Rebel schijnen er bv echt bekend om te staan dat je ze lang kunt doorvaren).

Last edit by: KITEHERT

Jeroen Schoots 09 October / 2019 / 10:09

Ozone Enduro v2 vaar ik ook lang door ,blijft heerlijk varen in gepowerde overpowerde situatie's 

 

Kitehert 30 October / 2019 / 19:56

Tnx voor alle reacties! Het is een Duotone Rebel 2019 geworden. Volgens mij een safe choice!

Langbeest 31 October / 2019 / 11:25

Prima keuze

Geen wind....neem een thermoskan mee