Veiligheid rondom kiten

Door: Timonvr10 Reacties: 5 Hits: 1226
Timonvr10 03 November / 2023 / 11:26

Hallo mensen, 

Sinds kort begonnen met kitesurfen. Hobby heel lang 'uitgesteld', maar toch de spullen gekocht. 

Ik vind het enorm leuk, maar loop altijd tegen het stukje veiligheid aan. Ik kite vaak op het wolderwijd, maar daar is het bij goede wind ook vaak druk. Ik zie dan veel mensen hun kite tussen alle mensen launchen en denk dan: hoe dan?? Als in, hoe kun je de controle hebben dat zo'n kite niet op iemands hoofd landt. 

Uit veiligheid voor anderen sta ik vaak te klooien zodat anderen maar geen last hebben van de 'beginner', terwijl ik uit het zelfvertrouwen van anderen op maak dat ik het ook zo zou moeten doen. Voor de duidelijkheid, ik ben normaliter totaal niet bangig ofzo. Maar met dit onderwerp dus wel. 

Hoe kijken jullie hier naar wb beginner zijn en ervaren zijn? 

Leon van Bergen 03 November / 2023 / 19:16

Hoi Timon, je kan met kiten niet veilig genoeg te werk gaan want het gevaar zit in een klein hoekje en de gevolgen kunnen snel groot uitpakken dus je doet het vast top. Ook zou je er wel vanuit mogen gaan dat gevorderden de beginners kunnen herkennen er rekening met je gaan houden echter gaat die vlieger lang niet altijd op. Iedereen is beginner geweest en zelfvertrouwen moet groeien, binnenkort kan je bij wijze van spreken alles met je ogen dicht. 

Last edit by: LEON VAN BERGEN

karel79 03 November / 2023 / 20:09

Ik ben al eens om ver gekegeld door een kite. Dat was een beste klap. Maar gelukkig wel met de kite en niet met de lijnen.. daar kan je lelijke sneeën aan over houden.

Dus, blijf gewoon de ruimte opzoeken en laat anderen maar op een kluitje aanklooien

FeRNandeZ 03 November / 2023 / 21:10

beetje rekening houden met elkaar, denk wel dat je als beginner veiliger bent op ruime/brede strand spots en  niet op drukke binnenwaterspots kan leren.   je kan overal het water op en af en of je kite neerlaten, ook heb je meer ruimte op het water.   

beter ook niet boven de 25knoop gaan oefenen.

 

kantje board !

SK8 04 November / 2023 / 15:09

Horst is vaak druk en vlagerig op het strand. Ik zou bij het oplaten hulp vragen van een medekiter en aangeven dat je beginner bent. Kite pas oplaten als jij er klaar voor bent (duim omhoog) en oplaten met de kite naar het water toe. Gaat je zeker lukken!

Timonvr10 05 November / 2023 / 14:49

Dank voor de reacties mensen!