Waar naartoe in januari?

Door: devliegeraar Reacties: 10 Hits: 2595
devliegeraar 01 October / 2018 / 22:08

Hallo, 

Samen met een vriend hebben we het plan om in januari een weekje warmere oorden op te zoeken. De vereisten:

- Vlak water (we zijn allebei beginners)
- Windzekerheid
- Niet extreem ver vliegen

Niet echt een vereiste maar het zou wel mooi meegenomen zijn als er qua natuur ook wat te beleven is; snorkelen, mountainbiken, wandelen, ... Zeker als er toch enkele windloze dagen zijn!

Ik heb al een paar avonden research gedaan en voorlopig kom ik op Dakhla in Marokko als beste optie. Qua windzekerheid niet schitterend maar wel beter dan bv. El Ghouna. Tweede optie zou Sal of Sao Vicente zijn maar dat schijnt iets minder beginnersvriendelijk te zijn.

Wie kan helpen?

Alvast bedankt!

richardkiter 01 October / 2018 / 23:30

Marsa Alam Egypte, Golden Tulip Hotel

Vlak water ideaal voor beginners, Hotel aan de spot

Winzekerheid heb je niet in deze periode maar ook ook niet in Dakhla

Wind statisstieken zijn garantie tot de deur

Sal is voor een beginner klote te veel (grote) golven niet heen dus

 

 

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

devliegeraar 02 October / 2018 / 18:10

Bedankt Richard, ik ga het bekijken. Ziet er zeker interessant uit afgaande op jouw filmpjes! Heeft die plek jouw voorkeur tov Dakhla of El Ghouna, of zijn ze alle drie vergelijkbaar in die periode?

richardkiter 03 October / 2018 / 07:58

Geen voorkeur, want in Januari heb je eigenlijk voor alle 3 de plaatsen geen windzekerheid en moet je het ge woon treffen als er wind is.

Als je geluk heb dan heb je mazzel  {#emotions_dlg.clown.gif}

 

El Gouna is ook prima voor beginners, overal staan en geen stroming.

 

 

 

Dakhla is het gauw diep maar weer geen stroming en bij geen wind geen zak te doen

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Ferry 03 October / 2018 / 11:18

De combinatie windzeker/winter/kort vliegen is lastig. Je moet iets opofferen. Er zijn plekken met windzekerheid in de winter op ca. 6 uur vliegen. Die noem je inderdaad al op Dakhla, Egypte, Kaapverdië.

De plekken die in onze winter floreren liggen veelal aan de andere kant van de evenaar... Kaapstad, Brazilië, ... 

Daarbij wil je ook iets van natuur zien naast het kiten, dat is op alle locaties wel wat karig. Maar ik denk dat de Kaapverdische eilanden er dan het beste uit komen. 

Boa Vista kan ik je van alles over vertellen, of kijk even op:

https://outboundkitetravel.nl/bestemming/boa-vista/

 

Groetjes,

Ferry

 

 

www.outboundkitetravel.nl

Caspian 03 October / 2018 / 17:44

Als je dan toch in een vliegtuig moet stappen, is het toch geen groot verschil tussen bijvoorbeeld de 5u naar Egypte of 7u naar Kenya? (of nog iets langer richting Zanzibar...)

Je kunt zeker met een Dahkla of Egypte heel veel pech hebben in die perioda. Of heel veel geluk. Als je daar wil kiten, vertrek gewoon last minute als je zeker bent als het waait. 

Of zoek het net iets verder... zoals een Kenya of Zanzibar, Langebaan of Brazilië...

Ik heb zo ook eens twee fantastische weken in Martinique gehad... (goedkoop vanuit Parijs-500€)

devliegeraar 04 October / 2018 / 19:06

Ik vreesde er al voor dat de combinatie van alles samen inderdaad wat lastig wordt. Moest die plek bestaan zou het waarschijnlijk ook over de koppen lopen zijn.

In elk geval bedankt voor de tips! Persoonlijk betaal ik liever wat meer voor een langere vlucht, als ik daardoor tenminste meer kans heb op wind en een mooie omgeving. Maar we zijn met 2, dus dat ga ik eens moeten overleggen met hem!

MrMaronne 07 October / 2018 / 22:59

Ik woon momenteel op Sal in Kaapverdië in Santa Maria voor een paar maanden. Je hebt zeker in januari ook nog een heerlijke temperatuur met windzekerheid. Aan de westkust kan je varen vlakbij de kiteschool Kite&Tonic. De eigenaren Anthony en Lisette zijn van Belgische en Nederlandse afkomst en zijn hier een kiteschool begonnen. Zeker chill ook om je spullen op te bergen. Link naar hun website: http://kitetonic.com/nl/over-ons/ De wind is hier wel cross-offshore maar wel met vlak water. Er zijn hier ook rescue boats aanwezig. Ook is er nog de optie om te kitesurfen bij kitebeach waar je onshore wind hebt. In het begin is er meestal vlak water maar  verderop breken de golven op een rif. Ook is het mogelijk te kitesurfen in het zuiden van Santa Maria maar daar is ook offshore wind en qua rescue boats ben

In Santa Maria zelf zijn veel leuke restaurantjes en cafe's. Je moet hier echter wel open voor staan deze een beetje uit te zoeken. Snorkelen kan hier ook net als duiken. Mountainbiken is ook zeker mogelijk alleen buiten Santa Maria om is het redelijk kaal met zand.

Veel mensen zeggen echter dat je op Sal niet veel kan doen naast kitesurfen maar die mensen hebben denk geen in om iets te gaan doen mocht er toevallig geen wind staan. Maar je moet er wel open voor staan. Paar voorbeelden:Quad huren en het eiland overscheuren, jetski huren, dorpje verkennen, golfsurfen, suppen, golfen etc.

Hoop dat je er iets aan hebt. Ik blijf hier zowieso nog tot januari.

hiledor 10 October / 2018 / 10:56

weet iemand hoe de wind is tijdens de herfst vakantie in Dakhla?

groetjes,

 

Hille d

Ferry 11 October / 2018 / 13:05

Oktober is prima in Dakhla! 
Wind is iets minder sterk dan hartje zomer. Maar dan is hij ook wel pittig.

dec/jan zijn de minste maanden maar nog steeds de moeite voor een winter break! Oktober gewoon gaan dus. Zelfs erg druk, dus veel zit al vol.

www.outboundkitetravel.nl

Lisette154 16 November / 2018 / 16:43

Ik zie dat Bart hierboven alles al heeft uitgelegd over onze school/kitespot {#emotions_dlg.shiny.gif}.

We hebben side/offshore wind en geen golven. Daarnaast zijn er bijna geen andere kiters. Er is een rescueboot aanwezig.

Check onze youtube video of website eens inderdaad!


www.kitetonic.com