Reacties
martin404 19 April / 2014 / 16:07

Deze week is goed duidelijk geworden, dat het loont om te dubbel-checken, of degene die je vind, ook degene is die je zocht.

Maar die mannen van de KNRM zijn zeer profecioneel, dus die discussie zal bij hun op dit moment ook wel stevig gevoerd worden.

Zal voor hun ook wel heel erg schrikken zijn geweest, om te horen dat het toch niet de goeie was.

 

Nogmaal bedank van ons allemaal!

No kite related brand affiliations

TooTall 19 April / 2014 / 18:26

natuurlijk weer prima werk van de reddingsdiensten.. maar gaan de kitesurfers zelf nog een beetje nadenken wat nou wel en wat niet verstandig is daar? ik ben nog nooit op die spot geweest dus wellicht heb ik geen recht van spreken maar het moet niet te gek worden. gaan ze allemaal 2 km uit de kust in hun eentje beetje varen of hoe zit dat? gaat dit zo door dan krijgt de kitesurfsport weer een slechte naam en mag er weer van alles niet..

 

just a thought {#emotions_dlg.wink.gif}

"Ride how you wanna ride, and just have FUN"

martin404 19 April / 2014 / 21:23

Die spot daar ken ik niet, maar ik weet wel dat de spots in Zeeland, in vergelijking met spots in het Noorden, vaak spiegelglad zijn.

Ze hebben dan ver op zee wel stiekem ergens een zandbank, waar dan de enige echte goeie golven te vinden zijn.

Misschien is dat de reden?

 

Kan me voorstellen dat de stroming daar op bepaalde plekken ook eerder aflandig is?

 

Ik kite zelf vaak bij Wijk aan zee en daar worden de golven er vanaf een bepaald punt echt niet beter van en doe je het ver uitvaren alleen nog maar om meer hoogte te lopen.

Als ik dus niet wel eens in zeeland was geweest, zou ik denken dat het zinloos is om zo ver uit de kust te varen.

 

Dat wil niet zeggen dat, als mensen er een gewoonte van maken om super ver weg te varen, ze dan misschien ook extra maatregelen moeten nemen.

Die kerel bij P&W had in ieder geval wel een buddy, die checkte of hij wel terug aan land kwam.

Die kerel van gister blijkbaar ook.

Die kerel uit de krant, die ze toevallig vonden en bijna verzopen was, daar zocht blijkbaar niemand naar.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

JackW 20 April / 2014 / 00:49

ik vaar vrijwel alleen in oostvoorne omdat ik slechts 20min daar vandaan woon. Maasvlakte staat bekend om zijn stroming, daarom verliezen zoveel kiters hun board daarzo. Ik heb daar niks te zoeken als beginnende kitesurfer. Dit zei mijn kitesurfleraar dtegen me destijds.

Ik heb geìnformeerd voor een flare als ik een keertje op zee wil varen ( een rookbommetje speciaal voor op zee. dopje open draaien en aan een touwtje trekken, zo makkelijk in gebruik) Die dingen kosten maar 15 euro en hebben geen houdhaarheidsdatum.  Mensen zien je dan gelijk dat je in de problemen bent!!!!!  Ik snap waarom die dingen zo weinig worden verkocht. Mijn favorite kitesurfwinkel in Scheveningen verkoopt ze niet eens, omdat er bijna geen vraag naar is. Ik wil geen reclame maken, een kitesurf winkel in Delft heeft die flares wel op voorraad.

Misschien is het voor  kitesurfers die ver uit willen varen toch de moeite waard om zo'n rookbommetje te overwegen als extra maatregel. even nog aanvullende informatie, als je lichaamstemperatuur meer dan 4 graden daalt, ben je gewoon in levensgevaar.

Overigens heeft de reddings brigade geweldig opgetreden. petje af.

JackW had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

mausxD 20 April / 2014 / 13:28

Helemaal eens met Tootall, snap ook niet wat je zo ver uit de kust te zoeken hebt... Beter in de buurt van de kust blijven, als dit zo door gaat kun je er op wachten dat er maatregelen worden getroffen waar we waarschijnlijk allemaal niet op zitten te wachten. Kijk maar wat er in Belgie is gebeurt...

eddyc 20 April / 2014 / 18:07

Met een flare in zee gaan ? Waar ga je hem bevestigen zodat je hem ook nog kunt gebruiken.

Ofwel speel je hem kwijt bij de eerste beste dikke golf (al in de shorebreak van MV) of als je in een golf tuimelt en gewassen wordt kan één van je lijnen erachter blijven hangen.

eddyc

KNRM 21 April / 2014 / 16:15

Omdat er toch veel vragen zijn over de acties en er ook vele vragen en tips voorbij komen over onder andere de zichtbaarheid hebben wij een vraag aan jullie!

Wij hebben op onze website een document staan met tips vanuit onze kant. Dit is inmiddels een vrij oud document en dit willen wij graag vernieuwen en daar willen wij jullie input bij hebben. 

Het huidige document staat op onze website: http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/Kitesurftips.pdf

Wij houden uiteraard de reacties op dit forum in de gaten maar deze mogen natuurlijk ook per mail naar ons toe. (j.klein@knrm.nl) Ook vanuit onze kant zullen wij nog met tips komen en het aangepaste document word natuurlijk met jullie gedeeld!

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie input namens onze 1300 vrijwilligers!

 

www.knrm.nl/be-traceable

 

 

 

www.knrm.nl

martin404 21 April / 2014 / 18:55

Misschien is het bovenstaande iets voor een nieuw eigen nieuws topic?

 

Wat er sowieso bij moet :

 

Waneer het niet meer lukt om de kite uit het water te krijgen :

- Pak 1 lijn en wikkel daarvan ongeveer 3 meter om je bar heen.

- Neem vervolgens de rest van de lijnen en wikkel ook deze om de bar.

- Ga hier mee door, tot je de kite bereikt hebt.

- Zorg er voor, dat de lijnen goed aan de bar vast blijven zitten.

 

Probeer ten aller tijden te voorkomen, dat je naar de kite moet zwemmen, terwijl de lijnen nog vrij in het water ronddrijven.

Menselijke zwembewegingen, zorgen er namelijk voor dat in het water zwevende lijnen verrassent snel om benen en armen gewikkellt worden.

Dit bellemert niet alleen het vermogen om boven water te blijven, maar kan ook rampzalige gevolgen hebben, wanneer de kite onverwacht een herstart maakt.

 

Als je de kite bereikt hebt en je hebt niet de gelegenheid gehad om de lijnen op te rollen. doe dit dan alsnog !!!

Wanneer gepoogd word om een kite met losse lijnen al zwemmend naar de kant te brengen, dan is het (volgens ervaren kiters) bijna onvermijdbaar, dat je benen door de zwembeweging in de lijnen verstrikt raken.

Dit kan een vervelende, maar vaak nog heel onschuldige situatie, doen omslaan naar een van pure machteloosheid.

 

Het is daarnaast aan te raden, om een lijnen mesje bij je te dragen. Deze speciale kite-mesjes, zijn voor een paar euro in elke kiteshop te vinden.

 

Van wat ik begrepen heb, snijden jullie bij een reddingsactie om veiligheids redenen vaak de lijnen door, wanneer ze nog niet opgerolt zijn.

Misschien goed om dat ook te vermelden. (als extra motivatie voor wijsneuzen)

 

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

smirre 21 April / 2014 / 20:28

- bijkomend probleem van losse lijnen in het water is de schroef van de reddingsboot.

d a jou

smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)

Nature 21 April / 2014 / 22:56

@martin404

1 lijn ben je gek?    Straks rollen ze een stuurlijn op en denken dat t goed is dan heb je echt een mega deathloop!

Safety + 1 of 2 voorlijnen minimaal 4x om de bar.

 

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

CvdV 21 April / 2014 / 23:40

Dat van die lijnen die om je benen gaan zitten zoals Martin404 beschrijft kan ik uit ervaring bevestigen. Ik kende het verhaal al en wilde het zelf eens testen. Bij rechtaanlandige wind ( die wegviel) 150m voor de kust met vlak ( warm) water safety getrokken. Vervolgens mij aan de powerlijnen naar mijn kite getrokken en een beetje waterrrappelen. Tot aan de kite ging het redelijk goed omdat ik mij vooral voortbewoog door aan de powerlijnen te trekken maar ik voelde de lijnen al langs mijn benen dus maar even niet gewatertrappeld. Bij mijn kite aangekomen hoefde ik nog maar honderd meter naar de kant ( laatste 50m stadiep) maar de wind was nagenoeg weg dus het werd zwemmen om een beetje op te schieten. Tegen de tijd dat ik op het strand aankwam kon ik mijn benen absoluut niet meer gebruiken, koste mij 5 minuten om los te komen en om de wirwar uit elkaar te halen nog vele malen langer.

Zwem dus nooit naar je kite toe maar rol je lijnen op want het is echt link.Eerst je powerlijnen een meter of drie binnenhalen en om je bar winden ( kite ligt volledig op zijn rug), daarna de rest, tussendoor af-en-toe borgen door de lijnen een paar keer gewoon dwars om je bar  te draaien. Oefen dit maar eens, het lijkt simpel maar zeker in golven is het best lastig.

Last edit by: CVDV
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

martin404 22 April / 2014 / 01:02

Nee Nature, ik ben nog niet 100% gek.

Ik heb bewust niet gezegt welke lijn, omdat ik vind dat ik dat van hieraf niet kan zeggen.

Dat hangt heel erg van de bar en de situatie af.

 

- Als je een 5de lijn hebt, of zo'n 'redline safety systeem', of 'mini 5th line' zoals veel bars tegenwoordig, dan zou ik die misschien aanraden.

Maar als je lijnen om je bar zijn geslagen, dan werken die systemen niet meer en is dat levens gevaarlijk advies.

- Als 1 lijn gebroken is en je hebt net een serie loops overleeft, dan zou ik zeggen "pak de OSR handle (als je die hebt) van de overgebleven stuurlijn, klik je safetyleash daar aan vast en releash je chickenloop.

- Als je centerlijn pas na 3 of 5 meter vanaf de bar opsplitst, dan is het misschien verstandig om snel boven de bar die ene lijn te pakken en snel naar je toe te trekken tot de splitsing.

- Misschien is er wel een lijn om je voet geslagen? Ga dan niet aan 1 van de andere lijnen trekken, maar hou juist die lijn vast en gooi de rest los. Of toch niet?

- En is veel gevallen maakt het ook weer geen ruk uit welke je kiest, als je het maar snel doet.

 

Oftewel, Hoe kan ik een lijn noemen, zonder de situatie te kennen?

Nou kunnen we alle mogelijke senarios wel uit gaan typen en daar zo veel mogelijk oplossingen bij verzinnen (want dat doen we nu eenmaal graag {#emotions_dlg.smile.gif} ), maar dan gaat niemand het dus lezen.

Ik stel dus nog steeds voor om '1 lijn' te zeggen en te hopen dat de kiter voldoende ervaring en materiaal kennis heeft om ter zijner tijd de juiste keuze te maken.

En dan nog de keuze van de beste naam voor in de PDF : Center lijnen, voor lijnen, middelste lijnen, power lijnen, stuurlijnen, buitenste lijnen, achterste lijnen, safety lijn, depower lijn, mini safety lijn, red line.

De kern van het verhaal moet simpel zijn en blijven : rol je lijnen op!

 

PS. Dat van die lijnen die om je benen slaan is mij 2x overkomen.

1 van die 2x heb jij (Nature) mij geholpen om aan de kant te komen.

Nogmaals bedankt daarvoor!

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

martin404 22 April / 2014 / 01:24

@CVDV  "Oefen dit maar eens, het lijkt simpel maar zeker in golven is het best lastig."

 

Dat klopt!

Het word nog lastiger, als je je board niet wil verliezen en die aan je voeten houd.

Dan word het helemaal verleidelijk om je kite z.s.m. naar je toe te trekken.

Toch is het beter om met het oprollen de langzamere, maar verstandige weg te kiezen.

 

Nou kun je zeggen : "Trap los dat board idioot. Je gaat voor die paar centen toch geen risico's lopen?"

Dat dacht ik pas ook, maar 3 minuten later kreeg ik uit het niets een keiharde knal tegen mijn kop en kon ik nog maar net wakker blijven.

Pas toen ik 5 min later op de kant stond en de sterretjes wegtrokken, besefte ik dat een golf mijn board tegen mijn kop had geslagen.

 

Het lastige is dat de keuzes vaak niet 100% zwart/wit zijn, dus wat raad je mensen aan.

Maar het een keertje in gecontroleerde omstandigheden oefennen is sowieso een erg goed advies !

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

Halb 22 April / 2014 / 12:01

@TOOTALL ik kom regelmatig op deze spot en met NNW zoals afgelopen weken is de wind daar aflandig. Ben er zelf dus ook niet geweest omdat het gewoon ronduit dom is. Wat betreft het varen 2 km buiten de kust komt doordat er op een soort punt gestart wordt, met een poeltje en daarachter een stuk redelijk vlak water met daarachter op ongeveer 2 km een stuk met golven en een zandbank.

Ricardo 22 April / 2014 / 13:53

Vroegah... werden kooks nog vriendelijk, doch dingend verzorgt om zich te verplaatsen naar het autostrand. {#emotions_dlg.yes_new.gif} 

Snap dat de beperkt gevorderden zich nu in grote getallen begeven op de Slufter a.k.a. Deadman's point (benaming volgens storm riders guide), waardoor sociale controle in deze grootte getalen niet meer mogelijk is. Misschien is het een idee om mensen met borden te waarschuwen voor de gevaren van de spot en daarbij het alternatief het autostrand te vermelden. Het is nu de afgelopen 2 weken wel duidelijk geworden dat mensen zich absoluut niet bewust zijn van de sterke stroming van de Slufter en de risico's die dat met zich meebrengt.

Blijkbaar is er een te beperkte spot kennis, wellicht is het een idee om mensen middels dezelfde borden te informeren over de stromingen die er staan:

 

- Waar stroomt het
- Wanneer stroomt het het hardst (afgaand vs. opkomend)
- Stromingsrichting(en)