Kater - North lijnen

Door: sanneh Reacties: 28 Hits: 5787
sanneh 20 September / 2018 / 12:23

Even mijn frustratie van me afschrijven en mijn ervaring delen betreffende de reactie die ik krijg bij Kater Alkmaar na het gisteren spontaan knappen van een frontlijn op mijn gloednieuwe North clickbarretje op een Naish Pivot 8m (72,5kg bij 30 knopen wind).

De eerste shopbediende stond me vriendelijk te woord en luisterde naar mijn verhaal waarin ik vertelde dat een voorlijn van mijn nieuwe North clickbarretje (bij hen begin vd zomer aangeschaft) vlak na de pop in een sprong "spontaan" knapte. Resulterend in een vrije val van 6 meter op mijn rug, met een loopende kite (aldus mijn Woo). Dat vanwege mijn 15 jaar ervaring en eerdere werk als instructeur ik uitermate oplettend ben op schade of knoopjes, en dan ook nog nooit een eerdere lijnbreuk heb gehad (altijd Slingshot gevaren). Gezien de locatie van de breuk, een meter of vijf vanaf de pigtail is schade/wear-tear of een knoopje ook vrij onwaarschijnlijk en bovendien zijn de lijnen verder spotless, op de rafelige breuk na (stom genoeg vergeten foto te maken).
De eerste reactie was hoopgevend: "dat moet inderdaad niet kunnen". Vervolgens moest de manager gehaald worden. Diens reactie was, zacht gezegd, teleurstellend.
Zonder ook maar één woord naar mijn verhaal te hebben geluisterd of de gebroken lijn geïnspecteerd te hebben waren zijn eerste woorden. "Deze lijnen breken NOOIT zomaar" "De lijn zal beschadigd zijn, je zult wel een schelpje geraakt hebben". In de discussie die daarop volgende kreeg ik nog enkele malen te horen dat hij in de acht jaren die hij er werkte nog NOOIT had meegemaakt dat er een lijn zomaar gebroken was. Hij nog NOOIT klachten heeft gehad over North lijnen, en dat hij desgewenst wel even met North willen bellen of er problemen zijn met de North lijnen. Ik werd er een beetje stil van..
Los van de primaire ongeïnteresseerde en klantonvriendelijke eerste reactie was ik verbaasd van de serie domme opmerkingen. Het is niet zo moeilijk vol te houden dat je nog nooit een spontaan brekende lijn hebt gezien als het raken van een schelpje in jou ogen gekwalificeerd kan worden als oorzaak waardoor een lijn "mag" breken (en dus niet in aanmerking komt voor garantie oid). Bellen met North betreffende mogelijke problemen met hun lijnen is waarschijnlijk veel als bellen met Tesla om te vragen of hun auto-navigatie systeem problemen heeft. En zo vaak het woord NOOIT gebruiken duidt in zijn algemeenheid al op een gebrek aan openheid voor alles wat buiten de eigen opvattingen of ideeën rijkt en ruikt erg naar het meest primaire afweermechanisme: gewoon snoeihard ontkennen van de onhandige realiteit.
Toch jammer dat 8 jaren ervaring niet geleid heeft tot een wat professionele houding en een slimmere manier van omgang met klanten en eventuele klachten. En kennis van de meerwaarde van service en verantwoordelijkheid nemen voor de producten die je verkoopt. Snappen dat als je voor 450 euro een nieuw barretje koopt, expliciet omdat je graag op je materiaal wilt kunnen vertrouwen omdat je er regelmatig 15m mee boven het water hangt. En dat dit dan NIET oké is.. Dat als je op deze manier met gestrekt been een klacht in gaat, je hem terug kan verwachten.
Uitkomst van het geheel is dat mijn bar naar North (Duotone) wordt opgestuurd en zij gaan beoordelen of er mogelijk een productie fout in zat. Het zal me benieuwen.. Ook of het me überhaupt lukt om nog vertrouwen te hebben in die vreemde lijntjes van North en ik niet lekker naar Slingshot terug ga. Wel jammer van het enorme genot van dat heerlijke Clickbarretje..
Tot zover.. 

davidoff23 20 September / 2018 / 12:50

Snap je volledig...

Mijn vader, (oud windsurfer etc.) woonachtig in Alkmaar raadde mij aan om naar Kater te gaan voor mijn eerste set kitespullen. (10 jaar geleden)Nou, de Kater komt altijd later.

De lijnen van mijn north vegas 2005 braken spontaan toen ik voor het eerst wilde launchen. Werd gewoon niet serieus genomen daar in de shop. Ik zou de lijnen verkeerd aangesloten hebben, wind was te hard en er was geen garantie meer omdat het 2e hands spul was. Er werd gewoon GEEN oplossing geboden. Omhooggevallen verkoper. Die dikke met bronchitis als ik me niet vergis.. Kom er nooit meer. Totaal geen interesse. Rij nu zelf liever 30km naar Hoorn. Maak daar mooie deals voor mijn spul en daar hou ik het liever bij.

Iig succes met de schade afhandeling. Ik hoop dat ze je gewoon serieus nemen en het netjes afhandelen.

 

{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

In wind we trust.

davidoff23 had een 5 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 25 - 33 knots op zijn North Rebel (2017)

Kitemen 20 September / 2018 / 13:19

De North lijnen staan sowieso niet echt bekend om hun kwaliteit. Ze gebruiken als ik het goed heb al meer dan 5 jaar dezelfde lijnen en deze zijn in verhouding tot concurrenten veel slechter (specifieke specs hebben andere gebruikers hier vast). Mijn advies bestel een setje lijnen bij Evan (Infexion) en zet deze op je barretje en je kan vol vertrouwen t water op!

davidoff23 20 September / 2018 / 13:47

Los van het feit dat het North lijnen/Duotone zijn, moet Kater dit gewoon begripvol oplossen. Zo moeilijk is het niet.  Als ze geen oplossing bieden kun je nog naar infexxion kijken idd. 

Barretjes zijn niet goedkoop...

In wind we trust.

davidoff23 had een 5 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 25 - 33 knots op zijn North Rebel (2017)

Magic_Ed 20 September / 2018 / 14:17

North / Duotone lijnen zijn al jaren slecht, gewoon slecht. Je hebt bij Kater gekocht, je mag verwachten dat kitelijnen bij normaal gebruik minimaal 1 tot 2 seizoenen meegaan dus als je lijnen binnen 6 maanden breken mag je garantie van Kater verwachten. North / Duotone heb jij niets mee te maken, dat is het probleem van Kater.

Volgens EU wetten moet Kater bewijzen dat het geen garantie is binnen 6 maanden...

w w w . v e r s u s s h o p . n l

sanneh 20 September / 2018 / 15:47

Helemaal eens Ed, waren precies mijn gedachten toen ik daar stond. Heb ook nog geuit dat ik m.i. niet van doen heb met North, maar dat ik van hen als shop verwacht dat zij verantwoordelijkheid nemen en het later onderling met North afhandelen.

Maar het gewoon ook glashard ontkennen terwijl dit echt wel een bekend probleem is.. 

Leon van Bergen 20 September / 2018 / 16:05

Ongelofelijk wat een verhaal, ik zou daar ook echt zeer slecht tegen kunnen! ik ben er nooit geweest maar zal er nu ook zeker nooit komen. er zitten zat professionele shops relatief dichtbij zoals Van den Berg in Hoorn inderdaad en Kitesurfshop Haarlem niet te vergeten, ook bijzonder aardige gasten en dan heb je Kitemana nog, ook toppers, bij hen zal je dit echt niet overkomen.

Ik heb sinds kort ook een North Click bar (van 10-2017), maak me nu wel zorgen na dit verhaal. wellicht dat ik ze uit voorzorg vervang, even over nadenken..

Last edit by: LEON VAN BERGEN

Djee 20 September / 2018 / 19:48

Kater is ook niet echt een kiteshop, ben er 1x geweest in een grijs verleden, omdat ik daar een kadobon voor gekregen had, maar was niet erg onder de indruk van de kennis aldaar. Je zult het niet geloven maar ik had daar een overjarig North barretje gekocht {#emotions_dlg.sbatje.gif} en deze is (wel eens waar na 3 of 4 seizoenen {#emotions_dlg.hypocrite.gif}) ook spontaan geknapt tijdens een storm + sprong, *poink* dit gaat pijn doen dacht ik nog.

Last edit by: DJEE
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

sanneh 20 September / 2018 / 23:00

Oké kleine update.. 

Ik werd in de loop van de dag teruggebeld. Het verhaal was dat meneer gebeld had met North, met de vraag of er in het jaar waarin mijn bar gemaakt was een productiefout was geweest. Dat was -verassend genoeg- niet het geval. Dat maakte dat de lijnrechte conclusie daaruit was dat er geen constructiefout in de lijnen had gezeten en dat het breken van de lijn dus echt door aanraking met iets scherps ofzo gebeurt kon zijn. Mijn bar hoefde dan ook niet meer voor inspectie naar North/Duotone toe, aangezien al aangetoond was dat er geen productiefout in zat. En nee, daarvoor hoefden ze niet naar de lijnen zelf te kijken. Het "goede" nieuws was dat North uit medelijden wel een voorstel wilde doen en me tegemoet wilden komen met 50% korting op een nieuwe lijnenset. (Dit voorstel moest blijkbaar van North komen en niet een winkel die verantwoordelijkheid neemt voor zijn koopwaar.) Ik heb hem vriendelijk bedankt voor het voorstel. Niet van plan zijnde om deze winkel zelfs op deze manier nog geld aan mij te laten verdienen voor iets wat garantie had moeten zijn. Tijd voor een officiele klachten brief dus waarin ik inderdaad maar eens moet wijzen op het recht op garantie en de verplichtingen van de winkel daarin. Mogelijk nog een beetje social media rugbaarheid of zelf maar eens contact leggen met North/Duotone, die volgens mij op dit moment vooral behoefte hebben aan positieve publiciteit. Of gevalletje ombudsman?   

Ow ja, kers op de taart was nog wel toen ik vroeg naar mijn barretje en hoe ik hem terug zou krijgen. Deze had ik namelijk achter gelaten omdat zij de bar moesten opsturen voor inspectie.. Die kon ik komen ophalen. Ik legde uit de ik deze ochtend al speciaal uit Utrecht was komen rijden hiervoor (uur heen, uur terug). En of de bar opgestuurd kon worden. Dat kon wel, maar dan moest ik wel de verzendkosten betalen. Ik hem hem vriendelijk uitgelegd toch wat teleurgesteld te zijn in de after-care van Kater. Daar kon meneer weinig aan doen..    

Dank voor de tips overigens Eddie en Davidoff. Idd maar eens kijken met welke lijnen ik de boel ga vervangen... 

 

Nb. te koop: 3 stuks zo goed als nieuwe North lijnen, tegen elk aannemelijk bod {#emotions_dlg.schater.gif}      

Last edit by: SANNEH

Faxie 20 September / 2018 / 23:35

Da's lekker dan. 'We zijn niet bekend met een productiefout, dus het ligt aan jou en niet aan ons product' Gevalletje levenslange garantie, maar zo door als een pier nu, dus vervalt de garantie.

 

Doet me denken aan zo'n lulverhaal van Ralf Groesel op Kiteforum waar hij opschept met het lage percentage garantieclaims van North... tja als je zo met de garanties omgaat zal er niet veel geclaimed worden nee. {#emotions_dlg.schater.gif} Ik zie toch vaak genoeg mensen met problemen.

 

Lijnen zijn ruk ja. Rafelen snel, zwaktse variant in de Teufelberger lijn voor power en stuurlijnen en sleeves met een harde knik bij de overgang...

 

Lekker Infexions halen, ben je nog een stuk goedkoper uit ook.

 

Lekker kutwinkel ook zo te horen. Ben wel benieuwd naar hun excuus. Sowieso zijn er wel meer winkels die direct richting fabrikant gaan en weigeren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Last edit by: FAXIE

Leon van Bergen 21 September / 2018 / 08:35

Zeer slecht van ze. Ik vraag me af of ze uberhaupt wel contact op hebben genomen met North, daar ben ik helemaal niet zo zeker van bij hun.. Dit is gewoon een zeer slecht verhaal wat ze makkelijk zelf verzonnen kunnen hebben. En dat ze hem niet eens even naar je terug sturen, mijn god!...

Mocht je voor die andere lijnen gaan van Infexion mag je me wel even laten weten wat dat kost, ik word er op hun website niet wijzer van voor CLick bar Lijnen..

 

P.s. Sanneh; stuur deze discussie nog even door naar ze, schud ze misschien wakker?

Last edit by: LEON VAN BERGEN

Kitemen 21 September / 2018 / 08:44

Schandalig! Had ook al niet een hoge pet van Kater op maar haal t nu zeker wel uit mn hoofd daar nog langs te gaan. Het excuus dat als er geen productie fout bekend is dat ook gelijk betekend dat dit het geval is voor deze lijnen/bar is belachelijk. Bij grote terugroepacties van bijv autos is er toch ook niet altijd iets mis met alle autos maar uit voorzorg halen ze het terug (als er maar bij genoeg autos iets geconstateerd is). Wat ik begrijp uit je verhaal is de kite/bar niet nieuw dus dat maakt de garantie van North misschien moeilijker (geen idee) maar Kater zou dit zeker moeten fixen...ze slaan hier echt de plank mis, service is alles in deze business volgens mij.

@Leon in princiepe moeten je lijntjes het gewoon houden, goed in de gaten houden etc. Mocht je echt hoog springen en loopen etc dan misschien wel slim om ze is te vervangen maar er zijn echt genoeg die heerlijk met de North lijnen varen hoor. Maar mochten ze kapot gaan zou ik zeker niet voor North lijnen gaan maar ze bij Infexion halen en kan je zelf de sterkte kiezen. (500kg powerlijnen en 300kg stuurlijnen werkt perfect voor mij) en ben je idd goedkoper uit!

sanneh 21 September / 2018 / 09:31

Tja los van hoe schandalig ik de afhandeling vind ben ik oprecht wel geschrokken van de kwaliteit. (Overigens nooit naar gevraagd hè: goh heb je geen schade aan je materiaal? Heb je geen last van die nare crash; alles oke met je?) De bar was idd niet nieuw: eind juni 2018; gezien mijn verhuizing en de windloze zomer volgens mij precies 6 sessies mee gevaren. Allen met niet al teveel wind en mn 10m kite. Ik ben iemand die graag de ruimte heeft en opzoekt op het water. Weet 100% zeker dat ik geen andere lijnen geraakt heb, of bv met mn lijnen over het strand heb lopen slepen. Snap trouwens best hoor dat er tegenwoordig kritisch naar schade gevalletjes wordt gekeken met alle pipoos die je soms op t water ziet. De onzekerheid zal wel weer weg ebben, iig blij dat ik mn crash dit keer goed heb gedaan door me klein te maken. Goede oefening :)

Maar idd, zal hun klantenservice zeker dit draadje ook even sturen ;-) En zal kiezen voor Infexion lijnen.  

Last edit by: SANNEH

geloof 21 September / 2018 / 09:59

Evan Kruger van Infexion levert al jaren vakwerk met zijn custom lijnen en baraanpassingen/-reparaties. Ik heb vier barren met custom lijnen in gebruik, waarvan er standaard twee of drie zijn uitgeleend. Kwestie van Evan mailen en je krijgt een prijsopgave.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

davidoff23 21 September / 2018 / 10:01

Top dat ze een oplossing hebben geboden. {#emotions_dlg.nosmile2.gif}

Typisch gevalletje: Geef die man maar 50% korting. Dan zijn we wel van hem af. Ken die praktijken.

Kijk idd naar Infexxion lijnen{#emotions_dlg.marrysmile.gif}

In wind we trust.

davidoff23 had een 5 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 25 - 33 knots op zijn North Rebel (2017)

lasseW 21 September / 2018 / 10:56

Haha pff wat een verhalen. Zelf vaar ik net als Ruben lenten, Aaron hadlow en alle andere teamriders gewoon met de standaard lijnen en voelen wij ons allemaal super vertrouwd met de gear op 20m hoogte. Dat een lijn 5m van de pigtail “zo maar” breekt heb ik nog nooit gezien of gehoord. Wel heb ik ook wel eens mijn lijn langs een steen of stuk hout getrokken: dat is meestal niet zo slim. 

ik wil mij verder niet bemoeien met de zaken van de winkel en weet ook niet het hele verhaal.

alleen even mijn woord kwijt dat ik nog nooit zo iets heb gehoord, en dat verder alle teamriders er wel vertrouwen in hebben. Anders zouden wij er ook echt niet mee het water op gaan{#emotions_dlg.wink.gif}

sanneh 21 September / 2018 / 11:54

Ik had het 15 jaar lang ook nog nooit gehoord of meegemaakt Lasse ;) Wel van klachten bij langer gebruik mbt kwaliteit en duurzaamheid. Echter als je steevast aanneemt dat er wel schade of oneigenlijk gebruik mee zal zijn geweest, zal je ook nooit van inzicht (hoeven te) veranderen, dat lijnen dus ook wél spontaan kunnen knappen of een productiefout kunnen hebben. Echt gebrek zou mogelijk alleen een onafhankelijk expert kunnen aantonen op basis van de breuk?

En alle teamriders die je noemt varen geen North lijnen. Hoewel die vast in de meeste gevallen ook prima een seizoen heel zouden blijven. Of zo vaak de echte teamrider gemiddeld een barretje gebruikt voor hij vernieuwd wordt ;)

Last edit by: SANNEH

lasseW 21 September / 2018 / 19:40

@sanneh

alle teamriders die ik noem varen WEL de standaard lijnen die we leveren. Zelf proberen we wel eens iets nieuws voor R&D maar komen we altijd op onze standaard lijnen uit.

en dat een barretje vernieuwd wordt, komt ook omdat we wat meer uren maken dan anderen.

ik Geef alleen even mijn mening en kennis. 

FeRNandeZ 21 September / 2018 / 21:10

Ik vind north lijnen ook prut, zit geen goede coating overheen, veel te soepel, geen duidelijk gekleurdlijn, gaan snel pluizen.

 

Maar snap shop ook wel,lijn is een beetje een consumable, dwz het kan beschadigen door user errors of misbruik  en dan breken. Er zijn nl ook zat mensen die zelf iets gesloopt hebben en dan onder garantie claimen.

Stelde splice was open geschoten denk dat ze dan wel garantie zouden geven etc.

kantje board !

Magic_Ed 21 September / 2018 / 22:24

pfff wat een verhalen. Van serieuze consumenten, zeg maar de mensen die betalen voor de teamriders.

Dat North lijnen "niet optimaal zijn" is geen verzinsel, maar gewoon zichtbaar bij normaal gebruik. Bij verschillende mensen gezien in Brazilië in de afgelopen jaren: nieuwe of bijna nieuwe lijnen die in no-time pluizen, vergaan, breken. Zowel bij beginners als gevorderde kiters en zowel bij slordige als bijzonder nette kiters binnen enkele weken kiten (BR = elke dag kiten + veel wind + veel UV + scherp zand dus een soort snelkookpan voor het materiaal). Net als de bekleding van de barretjes, ook altijd prut (maar het kan zijn dat dat nu verbeterd is).

Vergelijk ze maar met Slinghsot lijnen en beweer dan maar dat ze niet slechter zijn (niet dat die nooit problemen hebben met materiaal, maar dat is een andere discussie).

Maar zo komen we weer bij North uit terwijl het de verantwoordelijkheid is van de shop. Die heeft een overeenkomst met Sanneh.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

sanneh 22 September / 2018 / 00:14

Mocht ik nou net in november weer een maand naar Brazilië gaan Ed {#emotions_dlg.schater.gif}  

T gaat me overigens niet om koste wat t kost mn gelijk, of garantie te halen. Betaal met liefde als nodig 150 euro extra voor n paar goede lijnen. 

Gaat me om de manier van behandeld worden. Je verhaal wordt gewoon van de tafel geveegd met statements als: deze lijnen knappen NOOIT standaard, dus je zult wel iets geraakt hebben, we hebben nog nooit klachten of problemen met deze lijnen gehad, ik heb gebeld met north en weet DUS zeker dat er geen productie fout in jouw lijn zat. Er wordt nog niet gezegd: je liegt gewoon dat er niks is gebeurd met je lijnen. 

T barretje dat retour genomen wordt, niet eens opgestuurd, en je dan vervolgens, terwijl je aangeeft uit Utrecht te moeten komen, hem zelf weer mag komen ophalen {#emotions_dlg.shutup.gif}

Maar heb mn punt wel gemaakt, zal nu stoppen. Heb voor de rest North altijd topkites gevonden hoor Lasse, en vind an sich het click barretje fantastisch. Super dat er nog zo geinnoveerd wordt; hopelijk zijn volgend jaar de lijnen aan de beurt {#emotions_dlg.clown.gif}

Last edit by: SANNEH

sanneh 22 September / 2018 / 17:13

Nog even ter afsluiting. Werd gebeld door dhr. Kater, n.a.l.v. de door mij ingediende klacht. Lang verhaal kort; hij wilde het graag netjes oplossen en heeft aangeboden de lijnen gewoon binnen garantie te vervangen en barretje daarna naar me op te sturen. Daarmee akkoord omdat het me de meest redelijke oplossing leek en ik natuurlijk niet om een ander merk lijnen kon vragen.  

Heb mn uiteindelijk m'n barretje meteen opgehaald om t water weer op te kunnen. Wat me nog even verbaasde is dat de 4 lijnen nu dezelfde dikte hebben, terwijl ik meende dat mijn oude lijnen iets dikkere frontlijn had. De lijn die erop zit kwam van 2019 barretje. Weet iemand meer over de lijnen en breeksterkte van de 2019 bar? Op de site van Duotone vind ik heel veel info, maar niet dit.. 

 

Thnx en Hanglos allemaal!

Magic_Ed 22 September / 2018 / 20:29

Fijn dat het toch nog goed opgelost is!

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Djee 22 September / 2018 / 20:57

Eind goed, al goed. 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

extremekiter 22 September / 2018 / 21:30

Ik wil toch wel even wat nuance brengen in dit topic:

We repareren bij Kitecare heel erg veel barren en lijnen. Hierbij zien we ook dat de lijnen van North zeker niet de kwaliteit hebben die ik mijn vrienden aan zou raden. Echter lijkt het me onwaarschijnlijk dat een lijn zomaar breekt ergens in het middenstuk zonder dat daar ooit iets van een beschadiging is geweest.

De schades die heel veel voorkomen bij north lijnen zijn brekende lijnen net achter de pigtails. De lijnen kunnen namelijk vrij slecht tegen veelvuldig knikken. Daarnaast is de weving van de lijn redelijk open, zodat er ook sneller zand en zout in kan komen, wat uiteraard de slijtage versneld.

We zien in de repair veel lijnen langs komen waarvan de eigenaar geen idee heeft dat er een zwakke plek is ontstaan, maar als je heel nauwkeurig de lijnen gaat nalopen vind je toch wel eens een plekje waar je van denkt ,,OEH'' dat zou wel eens een probleem op kunnen leveren.

De zwakste plekken in een lijn zijn altijd net na een splice, sleeve of overgang waar bijvoorbeeld een stopperbal zit.

 

Ik geloof oprecht dat je het gevoel hebt dat de lijn ,,zomaar" geknapt is, maar dat lijkt me niet heel waarschijnlijk. Wel fijn om te zien dat Kater het uiteindelijk netjes met je heeft opgelost.

W W W . V E R S U S S H O P . N L