Drysuite advies gevraagd

Door: CvdV Reacties: 36 Hits: 5837
CvdV 25 December / 2014 / 13:02

Ik vaar al jaren de winters door met een 5mm wetsuite. Op zich probleemloos maar zie toch steeds meer mensen in drysuites het water op gaan. Ik ben geen 18 meer en ik merk dat ik wat minder makkelijk op tempratuur blijf dus heb op het strand al een paar keer navraag gedaan bij mannen in droogpakken.

Ik hoor op het strand steeds weer dat ze er geen seconde spijt van hebben ( logisch, anders hadden ze hem niet meer aan {#emotions_dlg.smile.gif} en ik weet dus niet wie weer over gestap is op een wetsuite ). In de zoekfunctie zie ik alleen een item uit 2012. Als ik er eentje zou aanschaffen denk ik aan een ION Fuse of Mystic Vulcanic, ik vaar bijna altijd op zee en met dat neopreen lijkt mij dat veiliger. Alternatief is om voor een paar tientjes een windstopper aan te schaffen.


Graag zou ik willen weten waar ik op moet letten. Hoe ruim moet je een pak kopen? Ruim voor bewegingsvrijheid of juist klein voor bodydraggen etc. Zijn er grote kwaliteitsverschillen? Zijn er forumleden die er wel eens één geprobeerd hebben maar toch de voorkeur geven aan een wetsuite?

 

Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

HaPe 25 December / 2014 / 13:42

Of ik een drysuit of wetsuit zou adviseren hangt af van de vaarstijl van die persoon.

Zelf de eerste 2 jaar 's winters doorgevaren met een wetsuit, daarna een drysuit aangeschaft.

Na 2 winters in het drysuit gekite te hebben, nu toch weer een winterwetsuit aangeschaft (7/6) waar ik nog geen moment spijt van heb gehad.

In een wetsuit heb ik meer bewegingsvrijheid dan in een drysuit, en vooral met uithaken begon ik dat te merken.

Ook de combinatie van een drysuit met boots was niet geweldig.

Enige wat minder is met een wetsuit is het omkleden, maar aangezien ik dat achter in m'n bus met de kachel aan kan doen is dat probleem bij mij geelimineerd.

 

rembo 25 December / 2014 / 13:45

Heb toevallig van de week naar hetzelfde zitten kijken.

Kijk eens op http://surfforum.oase.com/showthread.php?t=140220

humulus 25 December / 2014 / 16:38

Ik heb de Mystic Vulcanic in de maat L. Ben 185m en weeg 85 kg. Ik vind de frontzip ideaal. Kan zelf de rits dicht en open doen. Tegelijkertijd een P-zip (want rits gaat van boven naar beneden), terwijl de ION Fuse een aparte P-zip heeft en rits van schouder tot schouder. Zal mij overigens niet verbazen als de drysuits uit dezelfde fabriek komen. De ION Fuse in de maat L zat mij net even te strak. Met name de schouderpartij. Ik voelde de rits behoorlijk strak op mijn schouders drukken en dacht dat gaat vast irriteren.

De Vulcanic en Fuse vallen een soort van medium baggy. Dat is namelijk ook het model/pasvorm. Geen last van 'trekkend' kruis. Dat had ik bij de Gul Enforcer - die ik hiervoor had - wel. Bij een harde crash 'slaat' het neopreen soms wat door. Dat had de Gul niet (ander materiaal). Ik vind dat verwaarloosbaar, want dat weegt niet op tegen de pasvorm van de Vulcanic tov de Gul. De Gul is dan toch een soort van 'vuilniszak' (vind ik). Onder de Vulcanic draag ik thermo-ondergoed. Meer is niet nodig. Pak is (erg) warm! Dus je zweet behoorlijk, denk er dus aan om voldoende te drinken.

Vaar het pak wel met socks, want anders loopt er langs de seals toch water naar binnen. Met socks aan heb je daar geen last van. Los daarvan is wetsuit voldoende als je weer zonder schoentjes kan varen:)

Yoram 25 December / 2014 / 17:44

Ook ik heb de winters altijd doorgevaren met een wetsuit. Vorige winter toch maar een drysuit gehaald en heel de winter mee gevaren. Toch vaar ik tot nog toe weer met een winterwetsuit, meer bewegingsvrijheid op het water, enige nadeel is het omkleden, maar dat doe ik in de auto als het koud is.

Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

geloof 25 December / 2014 / 23:17

Ik ga dit jaar voor het eerst voor de combinatie wetsuit en drysuit. Ik zie de voordelen van zowel wetsuit (bodydraggen, crashen, ...) als drysuit (omkleden, warmte, ...).

Tot nu toe vertrouwde ik op mijn wetsuit en nam ik de koude tijdens het omkleden voor lief of skipte een sessie vanwege de lage temperatuur. Een modern high end wetsuit van 5 of 6 mm met goede pasvorm van any merk zal voor de meeste winterse kitedagen in NL afdoende zijn, ervan uitgaande dat wetsuit gecombineerd wordt met gloves, hood en socks/boots. Aanstaande zaterdag is zo'n dag dat ik mijn drysuit (Gul Fugitive) uit de verpakking ga halen. Als het een week later weer 9 graden is met wind uit ZW, pak ik weer mijn wetsuit.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

CvdV 26 December / 2014 / 01:16

Bedankt voor de reacties tot nu toe, De link van Rembo en jullie reacties maakt mij duidelijk dat een drysuite ook zijn nadelen heeft dus ik ben nog niet overtuigd. Ik ben overigens geen freestyler, gewoon lekker door de golven varen en springen is meer mijn ding dus bewegingsvrijheid is niet het allerbelangrijkste.

 

Het nut van die kapuchon mij niet geheel duidelijk, lijkt mij eerder in de weg zitten en een gewone cap sluit denk ik beter af.Wat ik zo lees kan een drysuite dus ook te warm zijn ( zweten), soms toch wat water binnen laten ( maar wel warm). Het nadeel bij crashen begrijp ik echter niet helemaal, kan iemand dat uitleggen?

Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

Dobbelsteen 26 December / 2014 / 09:22

Ik denk dat je bij crashen zo min mogelijk weerstand wilt en een drysuit zorgt voor enorm veel weerstand in het water wellicht.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

kite2fly 26 December / 2014 / 09:34

Hi Co, je mag mijn Vulcanic 2014 maat L wel een keer proberen (Rockanje etc) gebruiken en misschien overnemen.

 

Zo'n drysuit is ideaal als je gewoon relaxed wilt cruisen en beetje springen. Als je echter intensief kite en van alles en nog wat probeert crash je dus met regelmaar hard in verschillende posities (head firs etc {#emotions_dlg.wink.gif}) en kan er wat water door de seals slaan. Door het intensieve zweet je ook meer dan iemand die relaxed cruised.

Die kapuchon zit met druk knoopjes vast. Hij zit echt lekker en houd dus de kou buiten, maar ook deze schiet los als je rara fratsen uithaalt dus zelf haal ik hem er af als ik het water op ga maar ik ken ook mensen die hem op houden en dat zit wel heerlijk 

Wil je dus in de kou gewoon een relaxte sessie hebben en af en toe wat op de kant staan is een drysuit ideaal. 

 

 

kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)

geloof 26 December / 2014 / 10:21

T.a.v. crashen: combinatie van wat Sebastiaan en Dobbelsteen schrijven idd.

 

Als je voor de combinatie wetsuit en drysuit overweegt. Het is een beetje te vergelijken met winterbanden, maar dan gemakkelijker. Als je beide hebt, is het op termijn niet (veel) duurder. Kies je wetsuit voor de mooie winterdagen (ZW et cetera) en drysuit voor de koude winterdagen (NO et cetera). Beide pakken slijten dan minder snel ten opzichte van de situatie, waarin je maar 1 van de 2 hebt voor de winter.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

koolske 27 December / 2014 / 10:45

CVDV, 

 

Ik heb vorig jaar een Gull Astro gekocht (frontzip). Het leek me idiaal om lekker droog te blijven maar dat viel toch hard tegen toen ik na een keer varen een lek pak had. Ik dacht dat het aan de onderkant erin kwam. Hiervoor heb ik me schoenen op verschillende manieren proberen te dragen, Bandjes eromheen. Niks werkte dus toen er maar mee teruggegaan. 

Er bleek een lek in het pak te zitten dus mocht ik een andere uitzoeken. Ik ben toen voor de Gull Hydro gegaan. Eerste keer varen ging goed en bleef dus helemaal droog. Bij de tweede keer kwam er al weer water binnen. De derde keer alweer dus toen was ik er helemaal klaar mee. Met toeval Was Versus er die dag met een testdag. Ik heb aan Eddy gevraagd waardoor het kwam en het bleek een foute productie te zijn waarbij de stof tussen de benen water door doorliet. Dezelfde dag het pak aan hem meegegeven ( ik zou het volgende jaar een pak van de nieuwe productie krijgen).

De rest van de winter (wat je een winter mocht noemen) heb ik doorgevaren met een 5/3 pak met daar een shortie overheen.

Dit jaar heb ik er goed over nagedacht en wilde toch niet meer ellende om weer een drysuit te nemen. Bij versus heb ik een Xcel infinity X2 genomen. Deze heb ik de afgelopen keer uitgeprobeerd (vorig weekend) en heb het geen moment koud gehad. Het pak zit als gegoten en je levert geen bewegings vrijheid in ten opzichte van een 5/3. Ik ben hier dik tevreden mee!

Dus mijn advies zou zijn om gewoon een goed winterwetsuit te nemen in plaats van een duur drysuit wat uiteindelijk ook weer een wetsuit kan worden!

Verder een compliment voor versus met hun goede service.

FransD 27 December / 2014 / 11:24

Een drysuit voor de ECHT koude dagen en een goed wetsuit voor de rest van de winter.

Hmm....

FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)

HBX 27 December / 2014 / 11:31

De afgelopen winter heb ik in mijn wetsuit doorgevaren maar verwachte deze winter toch wel iets meer kou en aangezien ook een enorme kouwkleum ben dus toch maar een drysuit aangeschaft.

Heb gekozen voor de Mystic Vulcanic omdat deze makkelijker zelf aan te trekken is dan de ION door de rits aan de voorzijde.

De eerste twee sessies waren minder doordat de nekseal te strak zat en ik er niet teveel tegelijk af durfde te knippen. Maar toen dit eenmaal in orde was draagt/kite het pak heerlijk. Het is ook fijn dat je bij een volgende sessie (als je pak nog niet heeft kunnen drogen) direct in een droog pak stapt.

Heb er inmiddels 10 sessies mee gevaren en tot nu toe ook droog gebleven ondanks divere flinke crashes en een aantal fiks spoelbeurten in de branding. De bewegingsvrijheid is prima en het is een zegen wanneer je op de kant staat of tijdens het omkleden. Ik draag er thermo ondergoed onder om het eerste contact tussen het pak en de huid te vermijden. 

Zijn er ook minpunten? Ja het bodydraggen is wat lastiger omdat er toch altijd wat lucht in het pak blijft zitten en daardoor je benen de neiging hebben om omhoog te komen. De latex seals sluiten perfect af maar je dient er wel erg voorzichtig mee te zijn met aan en uittrekken omdat deze toch wat kwetsbaarder zijn dan neopreen seals.

Dit weekend zijn ze bij Versus te koop minus 21% btw. Scheelt weer wat. Tevens zou daar ook de Gul en de Ocean Rodeo kunnen passen om een eerste indruk te krijgen en het verschil te voelen tusen de verschillende type droogpkken.

Succes met je keuze :-)

Have Fun and Hang Loose

frank82 27 December / 2014 / 12:12

De ion fuse & mystic vulcanic zijn dus van neopreen, neopreen ademt niet waardoor je alsnog nat van binnen kan worden, van je eigen zweet.

De gul pakken zijn wel ademend en het zijn prima instappers qua droogpakken maar absoluut niet de beste kwaliteit, ook behoorlijk baggy.

Ik vaar zelf met een ocean rodeo surfdry, dit is een combi van een baggy drysuit met een neopreen sok die over het baggy pak gaat waardoor je dus wel gestroomlijnd bent als een wetsuit, je hebt ook de bewegingsvrijheid van een wetsuit (wel ietsjes minder) en door de extra laag neopreen die over je droogpak gaat komt er echt totaal geen water binnen. Zelfs uit harde crashes of bodydraggen door de golven heb ik geen last van water wat binnenkomt. Helaas wordt dit pak nu niet meer gemaakt, ocean rodeo schijnt bezig te zijn met een opvolger maar wat mij betreft is dit het ideale pak.

Ocean Rodeo maakt nu de soul & heat, kwaliteit is een stuk beter dan de gul, ook ademend materiaal en niet zo'n overdreven baggy fit. Mocht ik mijn surfdry niet hebben dan zou ik voor de heat of soul gaan.

Ik heb 3 jaar lang in wetsuit gekite in de winter en vorig jaar het droogpak aangeschaft, ik ga nooit meer terug :). In mijn pak doe ik overigens ook gewoon uitgehaakte tricks, kiteloops en wavekiten, kan prima dus.

markymarc 28 December / 2014 / 19:28

Ocean Rodeo Pyro Pro nu 4 jaar in mijn bezit en iedere euro waard geweest! Vaar het hele jaar door en gewoon erg lekker pak.


Kost wel meer, maar is een diepte-investering: ECHT


Via Barry van Stormchaser...Top gegaan..

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

idefixe 29 December / 2014 / 13:45

De eerste paar winters gewoon doorgeploeterd in de ( toendertijd) niet al te beste wetsuits. Na aanschaf van een droogpak was dat toch wel een echte verademing ( Gul Astro) . Ik heb bij anderen om mij heen regelmatig lekkages gezien maar daar zelf geen last van gehad. Echt freeweelen / gek doen zat er niet in want bij een echte crash pakte ik toch altijd wel via 1 van de seals wat water mee. Je gaat dan al snel heel "behoudend varen" . Doe je op het water rustig je dingetje dan is een drysuit toch wel lekker, vooral bij het omkleden.

Eind 2013 een nieuwe wetsuit aangeschaft en die dingen zijn de laatste jaren flink verbeterd. Sinsdien niet meer met m'n droogpak het water op geweest. M'n wetsuit is overigens een heel simpel ding : ION Element 5mm.

Slingshot , Gibbon

Mosquito 31 December / 2014 / 16:41

Jouw vaarstijl lijkt mij overeen te komen met de mijne. Omdat ik het heel snel koud heb was varen onder de 10 gradeb geen optie. Nu wel. Heerlijk droog. Inderdaad wellicht iets behoudender varen, alsof je geen 18 meer bent zeg maar {#emotions_dlg.yes_new.gif}

richardkiter 31 December / 2014 / 16:56

Ik vaar met de Gul Astro drysuite.  {#emotions_dlg.thumbsup.gif}  Top pak en goede kwaliteit prijs verhouding

Het is een mijn beste investeringen en ja er komt wel eens een beetje vocht door de seals maar dat is niet echt hinderlijk. Had hiervoor een psyco O neil winterpak dat ik nu gebruik als zomerpak.

Het is lekker thuis warm aankleden in je berenpak en dan achter de auto het pak aantrekken.

Als je dan even pauze neem en je zie al die gasten in natte wetsuites klappertandend naast je staan en je heb het totaal niet koud dan weet je weer waarom je een drysuite vaar.

 

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

geloof 03 January / 2015 / 20:29

Ik heb gisteren (met het mooie kiteweer) voor het eerst gevaren in een Gul Fugitive. Ga ik veel vaker doen! Vaart exact hetzelfde als een wetsuit en heb mijn vaarstijl ook niet aangepast. Ik kom er door de U-zip in ieder geval gemakkelijker in dan in mijn front zip wetsuits {#emotions_dlg.nerd.gif}. Na 1 keer ben ik dus helemaal om, komende 2,5 maand heb ik mijn wetsuits niet nodig. Medio maart doe ik weer een keer een wetsuit aan. Ik heb genoeg verhalen over lekkende pakken van de diverse merken gelezen, maar het is nu 2015. 

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Yoram 03 January / 2015 / 23:12

@Andre, de Gul Fugitive heb ik ook, maar toch wel een wereld van verschil met een wetsuit. 

Probeer is je board uit te doen in de lucht met je droogpak {#emotions_dlg.smile.gif} Bij mij kwam er ook altijd wel water binnen via de seals bij flinke crashses overigens. Ik stap soms nog droger uit mijn huidige wolle wintersuit {#emotions_dlg.shiny.gif} dan ik uit men droogpak kwam. Droogpak thuislaten als er een zonnetje staat en het 7gr of warmer is, anders sta je in een wetsuit echt niet te klappertanden.

Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

FransD 04 January / 2015 / 10:43

Ik vaar nu 2 jaar met de Gul Fugitive en eigelijk nooit lekkage. Ik ben er nog steeds super bij mee, vooral tijdens het omkleden.

In de hoge golven en harde stroming is een wetsuit wel makkelijker. Verder heb ik niets te klagen over mijn drysuit. 

Hmm....

FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)

geloof 04 January / 2015 / 11:11

@Frans: Harde stroming is idd een punt van aandacht, geloof ik direct.

@Yoram: Mijn huidige wetsuits zijn overigens ook warm genoeg in het water en op het strand. Ik ben 190 en weeg 93 en heb maat L, geen last van teveel ruimte in het pak. Ieder zijn voorkeur, ik heb het misschien wel te lang tegengehouden om met een drysuit te gaan varen. We praten er wel weer een keer over als jij 46 bent {#emotions_dlg.wink.gif}.

Last edit by: GELOOF
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

CvdV 04 January / 2015 / 21:55

Inmiddels heb ik het droogpak van Sebastiaan mogen proberen. Eén ding moet ik zeggen, koud heb ik het zeker niet gehad dus voor echte koukleumen een goede optie. Ik heb er vier uur nee gevaren, een paar keer flink gecrashed en tussendoor een half uurtje pauze.

Er kwam geen water door de seals naar binnen maar toch was ik wat klam. Geen idee of het door het zweten kwam of dat er tijdens klappers water door het neopreen kwam.  Dit alles was wel minimaal en het zou zeker geen miskoop zijn. Alternatief is een niet-neopreen droogpak maar ik heb toch de voorkeur gegeven aan een echte winter-wetsuite.

Iedereen bedankt voor de reacties en ik hoop dat anderen er ook wat aan hadden. Sebastiaan super bedankt dat ik het pak mocht proberen. {#emotions_dlg.worshippy.gif} . 

Iedereen een goed 2015 en mooie vaardagen toegewenst.

Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

geloof 04 January / 2015 / 22:23

Mooi dat je de knoop hebt doorgehakt, jij ook een goed (kite)jaar CVDV!

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Boarderzone 08 January / 2015 / 13:59

Als fanatiek windsurfer en voormalig kiter (spullen heb ik nog maar al lang niet meer gebruikt) ben ik een aantal jaren geleden de webwinkel www.boarderzone.nl begonnen. Sinds 2013 doe ik de distributie voor Ianovated in Nederland. Zij hebben een semi droogpak ontwikkeld met een (verwijderbaar) slangensysteem waarmee je je handen warm kan blazen onder het kiten in combinatie met handschoenen. Het is een neopreen pak waarin je nagenoeg droog blijft en misschien dus de voordelen van een droog- en wetsuit combineert. Voor het windsurfen werkt het perfect en kan ik nu met veel lagere temperaturen varen zonder koude handen te krijgen.