Haha ik vond het interessant toen ze op de markt kwamen met al die claims en toen ik zag wie er achter het merk zitten. De echte vernieuwing die ze zouden brengen in de sport blijft echter mateloos achter. Sterker nog, ze hebben nog niets schikbarends anders of nieuw gebracht. Bij bijna de 3e versie verder heb ik niet echt het idee dat ze echt gebruik maken van al die data...maar ik kan het fout hebben. Volgens mij kan je op het moment alleen aan een kite komen als je een soort "test" rider wordt (waar je btw niets voor hoeft te kunnen of te doen) of 2e hands koopt, dit voelt voor mij allemaal maar een beetje vaag.
Dat gezegd hebbende zullen de kites vast prima vliegen maar de interesse is wel echt weggeebt.
Ik geloof wel in data driven, alleen je moet dan wel je design goals per kite vast leggen. Wat een kiter lekker vind voor bepaalde disipline, moet wel worden meegenomen in design, design kan je dan valideren met metingen.
Veel kite merken doen gewoon trial en error, riders geven feedback aan de developer.
De perfecte kite bestaat niet, het zijn compromis, daarom zijn er ook veel soorten en veel disciplinies niet iedereen wil in dezelfde auto rijden ?
Veel of weinig barduk?
Grunty Deep in venster of Edge in windvenster ?
Zenuwachtig/fel op de bar of juist wat trager wakestyle ?
Hele stevige kite / of wat minder stevig en lichter ?
etc etc.
Verder wat men het ene jaar heel goed vind aan een kite sloopt men er in het andere jaar weer vanaf in het nieuwe model. Als Vantage nou bij hun kites eerste eens de meet gegevens zou publiceren, dan zou dat zeker meerwaarde wat bieden. Veel merken zetten niet eens gewicht van hun kite erbij en hebben alleen marketing praatjes. Zou fijn zijn als je echte waaen hebt om kites te vergelijken anders dan praatjes.
Het tubekite concept wat Vantage gebruikt is verder gewoon zelfde aan andere tube kites, dus het is niet beter maar gewoon daar een variant op.
Zou leuk zijn als Vantage echt iets nieuws zou brengen, bijvb een HYBRID zoals de High pressure kite van Leganioux, of mooie Single Skin kite daar is ook nog heel veel in het design te verbeteren.
Ik ken Vantage niet, maar als ik hun website zo bekijk komt "data driven" op mij vooral over als marketing bs. Met name dit fragment "computational deep learning kite design workflow", wat een nonsens.
CFD en structural analysis zou ik verwachten bij elk serieus kitemerk. Dat van die sensors op t doek heb ik nog niet eerder gezien overigens, ben wel benieuwd naar de details daarvan.
Droge! Alleen op het strand review gevonde, ietwat laat maargoed. Voor wat kite vlieg eigenschappen zijn er natuurlijk genoeg filmpjes te vinden even zoeken.
https://www.youtube.com/watch?v=_7acw8SfTcc
En hier vind je de countdown: https://www.vantagekites.com/2022/products/
Je kan niet alleen aan een kite komen als je een soort test rider bent, 2e hands staan er op het moment aardig wat te koop. Je kan je wel aanmelden om ook goedkoper een kite te scoren, als het wat voor je is. Je kan gewoon een afspraak maken op internet om te testen of meteen kopen, okay dat kan nu blijkbaar even niet. Want ze linken meteen door naar de 2022 producten, maar het kon wel. Waarschijnlijk hebben of zijn ze nog een nieuwe website aan het maken natuurlijk voor 2022. Is nu ook redelijk buiten het seizoen: https://web.archive.org/web/20210510213029/https://www.vantagekites.com/store/configure-quiver/
https://web.archive.org/web/20210510212928/https://www.vantagekites.com/store/book-testflight/
Het zijn gewoon leuke instap kites, ze hebben maar een model in 3 maten. Ben benieuwd wat we dit jaar gaan krijgen!
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)
Oeps verkeerde filmpje, beschouw die andere dan maar een soort teaser trailer!
https://www.youtube.com/watch?v=Rii9xiPxXLQ&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=Rii9xiPxXLQ&t=1s
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)
Enige vernieuwende wat ze ooit wel hebben laten zien was de Batwing:
https://www.youtube.com/watch?v=yMCsCUemQAc
Maar daarna een stille dood en nooit meer wat van gehoord.
Het feit is gewoon dat ze hele grote claims maken maar eigenlijk daarna weinig van zich laten horen of onderbouwen wat ze er mee doen. Met namen als Bruno in je team mag je idd wel wat meer verwachten.
Ben btw ook wel benieuwd hoe je als "rider" soort van de data van je kite kan connecten aan een app...of is t puur data die je op je mobiel opslaat zeg maar net als surfr (dus dat je mobiel mee t water op moet?)
Precies als ze nu aan de kite V2 allerlei zaken veranderen, kom dan ook met de measurements.
De tips zijn anders hadden ze vorige keer dan niet goed gemeten ? Of kiezen ze nu gewoon voor een ander gedrag ?
Zelfde voor dat Tripple ripstop wat ze nu gebruiken. Elk jaar komt iedereen met mooie verhalen, het is zaak om het lichtst sterkste en meest uv bestendige ripstop te vinden, voor goede prijs. Denk zelf dat tripple rip en of single rip met wat dikkere draad niet uit maakt, maar het gaat om stretch, gewicht, de coating en UV hoe vaak kan je materiaal buigen, hoe lucht dicht is het? Dat is Super belangrijk.
Voor mij is Vantage nu gewoon een van de kites, net zoals Core, Ozone etc. Iedere kite heeft zijn eigen keuze, voordelen en nadelen.
Meten is met name belangrijk als je de uiterste van kites gaat opzoeken in je design en echt iets wilt verbeteren tov wat er al bestaat. De aller lichste kite, die met minimale wind kan vliegen, de snelste race matrass die hoogste aan de wind kan komen/breedste koersen kan varen en toch stabiel is etc.
Dus hoop dat we daar wat van gaan zien.
Vantage zou ook eens kunnen gaan meten/testen aan "Luffstrut" (zoals Naish nu al toepast in boxer) een van de voordelen van Strutless kites is dat deze altijd stabiel hangen in low wind (ook als zelfde gewicht hebben), doordat ze luffen/flaggen, ipv stijf profiel. De super lowind tubes is echt nog wel een markt die ontwikkeld kan.
Ik heb ook wel eens gedacht aan bepaalde nieuwe materialen, bijvb dat kite panelen aan elkaar versmolten zouden kunnen worden, zoals lucht bedden etc, ipv stik naden. Dat zou ook revolutionair zijn.
Er zijn nog heel veel innovaties mogelijk.....
Om 3 uur 's middags zou de launch zijn, maar zag dat het nu 4 uur is.
Het Lieuwe board was dat gen 1 ?
Okay laat maar, apart die melding!
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)
Registreerde: 24 October 2018
Brand los met speculaties over waar vantage heengaat. Is het de toekomst? Onderscheiden zij zich daadwerkelijk met science driven data? Of is het niet innovatief genoeg om overeind te blijven tussen de vele merken in de kitewereld?
Tot nu toe zeer tevreden over mijn vultures, en ben uiteraard ook erg benieuwd wat gen 3.0 met zich mee gaat brengen. Echter ben ik zeer benieuwd naar wat de rest hier allemaal van vindt.
Houdt je niet in.