Kitesurfen aan de Costa Brava - Spanje

Door: BobBarnhoorn Reacties: 4 Hits: 10367
BobBarnhoorn 20 January / 2014 / 16:00

Beste Kitesurfers,

Ik vroeg mij af of er iemand ervaring heeft met Kitesurfen aan de Costa Brava.
Sinds kort bestaat voor mij de mogelijkheid om daar af en toe heen te reizen, en ik heb er al een keer in februari wat kitesurfers in actie gezien.
Ik vroeg mij dus af of er iemand is die ervaring heeft met Kitesurfen aan de Costa brava. 
Vooral ben ik geinteresseerd in welke maanden het beste zijn, en welke plaatsen zich er het beste voor lenen.

DANK!

CvdV 20 January / 2014 / 20:45

In de wintermaanden weet ik het niet maar in de zomer heb je in de ruime baai van Roses een thermische wind. Deze zal dus in mei beginnen en rond juli optimaal zijn om in september weer te verdwijnen. Denk hierbij aan  4 tot 5 Bft en aanlandig. Verder naar het zuiden neemt de wind snel af, bij L'Estartit komt hij soms nog wel een beetje door maar al niet meer optimaal. Zelf in 2011 en 2012 vrijwel elke dag in juli en augustus goed kunnen varen, afgelopen jaar schijnt het minder geweest te zijn. 

Als de Tramontana door komt ( soms wekelijks maar hij kan ook drie weken uitblijven) heb je 1-2 dagen mooie omstandigeheden voor 7-9m. Deze is afhankelijk van van de plek in de baai licht aflandig of licht aanlandig.

De kust loopt in een lichte bocht en er zijn ( of in ieder geval tot vorig jaar) twee officieele spots:

San pere de Pescador: Hier moet je wel betalen voor een hesje, weet even niet hoeveel maar dacht 60-70 euro voor twee weken, dag of weekkaart kon ook. Niet iedereen doet dat en ik heb nog nooit controles mee gemaakt maar schijnt wel te gebeuren. Meestal als er ongelukken gebeuren en dat is niet onrealistich gezien de vele cowboys op deze overbevolkte kleine spot. Probleem is de vrij aanlandige 4 Bft waardoor iedereen van een relatief klein strand weg probeert te komen.

Ik pakte meestal een 12M ( 87kg) met een directional, gelijk hoogte lopen en je hebt 90% van de baai voor jezelf{#emotions_dlg.worshippy.gif}.Andere optie is een nog  groterer kite. Je kan wel een leuke tocht maken door eerst upwind weg te steken naar Roses, vandaar de baai oversteken naar L'Escala en onder de kust langs weer terug. Hou er wel rekekning mee dat de wind soms even een uurtje kan inzakken maar waait in juli meestal vanaf het middaguur tot 17-18 uur.

Je betaalt voor resque en verzekering ( zeggen ze ), enige pluspunt is dat je de compressor kan gebruiken, wel lekker bij die warmte en grotere kites.

La Ballena: Deze spot is alleen toegankelijk voor de campinggasten en daardoor wat rustiger met kiters ( goede camping), wel varen met een hesje maar zonder kosten. Mijn indruk tijdens de tochtjes is dat het hier net een Bft-tje harder waait, waarschijnlijk doordat de wind langs de rotsen geperst wordt. Hierdoor is het ook drukker met windsurfers maar dit is niet hinderlijk.

Kotrom, behoorlijk windzeker maar neem wel lichtweermateriaal mee. Als je ruimte over hebt neem dan ook de kleine maatjes mee maar kans dat die niet nat worden. Vanaf 100 meter uit de kust wel vrij veel kwallen ( weinig tot geen bij strand ). Je kunt ze door het heldere water wel vrij goed zien dus als je moet gijpen op je directional en hier nog niet zo handig in bent eerst even goed kijken ( of zorgen dat je benen bedekt zijn). Als ze steken, steken ze ook flink en is behandeling noodzakelijk, kwallenspul meenemen dus naar het strand. Zelf gelukkig niet meegemaakt.

Ga je met je gezin dan zijn de stranden op beide spots geschikt maar heeft La Ballena het voordeel dat je niet van de camping af hoeft en het net iets harder waait. De Tramontana is hier side-shore van links.

Leuke spot voor de combi surf/familievakantie maar niet puur voor het kiten.

Last edit by: CVDV
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

Langbeest 21 January / 2014 / 18:06

mmmmm mijn ervaring is juist contra.
Bij la ballena waait het juist iets minder daar hij net over de rotswand van L'estartit moet komen en bij St Pere Pescadore vrije doorgang heeft.
La Ballena is lekker bij de camping maar een veel te klein stukje strand om op te laten en het water in te lopen.
Zit altijd op L'amfora en rij 5 min naar St Pescadore, prima te doen, kan ook op de fiets.
Hier heb je meer ruimte, alleen in de weekenden is het te druk.
Wat cvdv al zegt, even hoogte lopen en je hebt alle ruimte.

Geen wind....neem een thermoskan mee

CvdV 21 January / 2014 / 20:33

@langebeest, zou kunnen als je helemaal bij La Ballena zelf zit. Vaarde meestal vanaf Roses naar L'Estartit zelf ( halverwege nog een keer omdraaien voor meer hoogte) dus zat bij La Ballena wat meer uit de kust maar op open water in het zuidelijke deel van de baai volgens mij meer wind, echter gevoelsmatig. Zat zelf ook op L'Amfora, prima camping. Er zitten een paar campinggs dichterbij maar L'Amfora is met de auto maar een stukje ( je kan langs het strand rijden ) en als het echt moet zelfs lopend te doen, Kwartiertje, beetje afhankelijk waar je op de camping staat. 

Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

BobBarnhoorn 22 January / 2014 / 23:58

Iedereen onwijs bedankt voor de waardevolle reacties! Hier kan ik echt wat mee!

TOP!

Bob