Tenniselleboog

Door: coconutplukker Reacties: 30 Hits: 6000
Magic_Ed 16 June / 2011 / 07:30
Zorg dat je niet met een te kleine vlieger bezig bent. Als je veel moet sinussen zet je veel meer continue kracht (= een oorzaak van pees overbelastings blessures) dan wanneer je genoeg druk hebt (dan kan je namelijke tussen de bewegingen ook ontspannen).
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Bobv 16 June / 2011 / 08:38
Quote: martin404 - 16 juni, 2011 (09:10)
ik begeef me hier op glad ijs, want elke kiter vind z'n eigen kite de beste, maar het is nu eenmaal zo dat de ene kite beter met schokken en vlagen omgaat dan de ander.Zou dat ook nog uitmaken?Kan me voorstellen dat weinig bardruk goed is, maar als de kite heel onrustig is, of explosief, of vlagen niet absobeert, dan wordt je arm nog steeds de hele tijd zwaar belast.Mijn kite gaat bijvoorbeeld heel goed met vlagen om, maar rukt je arm wel half van je lijf, tijdens een kiteloop of snelle stuurbeweging.


Mijn ervaring is dat je vooral last krijgt van veel sturen met een grote kite(zwaarder) vanuit je pols(dus als je je handen op het midden van je bar hebt)
De oefeningen die hier staan werken meestal wel goed: http://www.tenniselleboog.nl/oefeningen.html
Kiten met je handen verder uit elkaar en dan met je hele arm sturen ipv je pols kan de belasting op je elleboog verminderen(maar dat vaart natuurlijk wel minder relaxed)

Bobv had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 22 - 32 knots op zijn Flexifoil Hadlow ID (2012)

Quazie 16 June / 2011 / 09:59
Quote: Bobv - 16 juni, 2011 (10:38)
Mijn ervaring is dat je vooral last krijgt van veel sturen met een grote kite(zwaarder) vanuit je pols(dus als je je handen op het midden van je bar hebt)De oefeningen die hier staan werken meestal wel goed: http://www.tenniselleboog.nl/oefeningen.htmlKiten met je handen verder uit elkaar en dan met je hele arm sturen ipv je pols kan de belasting op je elleboog verminderen(maar dat vaart natuurlijk wel minder relaxed)

Ik deel die ervaring. Toen ik net begon met kiten heb ik ook veel lowwind sessies met een grote kite gedaan (14m) waarbij ik veel moest cinussen. Hierdoor heb ik ook de symptomen van een tennis/kite-elleboog opgelopen. Ik ben toen gestopt met lowwind sessies en varen met grote maten.
Hetgeen wat Tuur zegt kan ik ook bevestigen, dat hielp bij mij iig ook:

[quote]Geneest alleen door juist wel te belasten kwam ik achter. (internet)
Vanaf toen iedere dag bij opstaan, middag en avond getraind :
Rekken, strekken eerst zonder gewicht en daarna opbouwen met lichtste gewicht
van de dumbel los in de hand houden en steeds zwaarder trainen.
Zwaar door de pijngrens gegaan/getraind ... en ... 2/3 weken later..

HET IS WEG[/quote]

Wat naar mijn ervaring ook helpt is je duimen, net als de rest van je vingers, bovenlangs je bar te plaatsen.


wh0000ii

Quazie had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 22 - 34 knots op zijn North Rhino (2005)

brian123 16 June / 2011 / 11:05
Ben blij dat ik er geen last van heb, mijn kites trekken in de high-end bij vlagen de bar uit mn handen :P

brian123 had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 22 - 28 knots op zijn SlingShot T3 (2009)

FeRNandeZ 16 June / 2011 / 14:33
Het zit hm volgens mij in de beweging van het trekken aan de bar tijdens het sturen, ingehaakt vol aan een kant van de bar trekken met een grote uitslag en grote kracht, hierdoor trek en draai je arm en tegelijkertijd, je elleboog gaat dan richting je buik, ipv je elleboog naar je zij. Dit is een onnatuurlijke beweging, als je met een 12m of groter vaart op standje full power dus met name met weinig wind veel sinussen, dan loop je verhoogde kans. Ik zelf moet allen oppassen aan het begin van het seizoen, daarna heb ik nooit meer last.

-spieren trainen
-mogelijk andere techniek oefenen voor sturen, niet de elleboog richting buik draaien, alleen recht naar achter trekken.
-snellere kleinere kites in meer wind varen, kleinere uitslag, lichtere bardruk
-op tijd stoppen als je iets voelt !!!!!



kantje board !

Bobv 16 June / 2011 / 15:01
Een voor noodgevallen helpt een ibuprufen achtige pijnstiller goed, die remt de pijn en de ontsteking/irritatie, maar als je dat continu doet los je natuurlijk weinig op (behalve je maagslijmvlies dan)

Bobv had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 22 - 32 knots op zijn Flexifoil Hadlow ID (2012)