djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)
kor had een 2 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Nobile 5050 (2012)
RChellz had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 19 knots op zijn North Evo (2009)
Edgar had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 19 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2011)
Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)
walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
ik was mn paspoort ff kwijt.. maar Max biedt uitkomst!
Ik wist niet dat je tijdens het kiten in alle tijden je paspoort bij je moest dragen??
Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)
Nou dat is wel aan te raden als je op ze kite ivm afdrijfgevaar naar het uk. En dan maar beter een fake paspoort dan je echte ivm waterschade
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
bij hanglos heb je zeker een paspoort nodig, al dan niet gefaked
Heppie nog een videootje om je verhaal te ondersteunen
@ DR511
Eerst dit (https://www.youtube.com/watch?v=A47eqQ_nOk4) uit je hoofd leren en dan plemp ik volgende week een haram instructiefilmpje voor je over het inladen van de kitespullen in de kofferbak van een Jamal GTI met vierpoot aandrijving
Registreerde: 07 September 2008
Goed om te weten TIJDENS het kitesurfen
Heb je Goed om te weten VOOR je begint met kitesurfen al aandachtig doorgelezen?
Dan is het nu tijd voor de volgende stap en er achter te komen wat goed is om te weten TIJDENS het kitesurfen.
Kijk of er anderen aan het kitesurfen zijn en met welke maat kite zij varen en in welke mate ze ervaren zijn
Aangekomen op de kitesurfspot is het aan te raden om altijd even navraag te doen over verschillende zaken bij andere kitesurfers (die moeten dan natuurlijk wel aanwezig zijn). Wanneer er niemand (meer) op het water is, moet je je wellicht afvragen waarom dat het geval is. Wanneer er wel volop gekite wordt, ga dan eens na met welke maten kites er zoal gevaren wordt, wat het niveau van de kiter is en wat de ervaringen op het water zijn op dat moment. Dit zijn niet alleen leuke onderwerpen om het over te hebben, maar het vergroot ook je netwerk en de sociale controle op de kitesurfspot. Daarnaast is het handig om bekend te zijn met de high-end en low-end van je kite (meestal uitgedrukt in knopen) en te weten hoe hard het op dat moment waait: een windmetertje (verkrijgbaar voor slechts enkele tientjes) biedt dan uitkomst.
Let op de zonering van de spot
De meeste kitespots in Nederland kennen een zonering. Dat betekent vaak meer dan alleen dat het buiten een bepaalde zone het verboden is om te kiten. Buiten de kitesurfzone kan het namelijk zo zijn dat je daar wellicht ook gevaar voor jezelf en/of anderen vormt of schade aan de natuur zou kunnen toebrengen. Zoneringen zijn meestal duidelijk aangegeven, maar je moet er wel op letten. Veel hierover kun je ook op bijvoorbeeld internet terugvinden, maar dat is niet altijd actueel. Daarom is het aan te bevelen als je bij de spot aankomt goed op de verschillende borden te letten zoals bijvoorbeeld bij de strandopgang of op het strand zelf. Kijk ook naar de eventuele boeien en vraag je af wat deze betekenen. Indien mogelijk win dan advies in bij de plaatselijke surfclub, kitesurfschool of locals.
Let op stromingen en andere aandachtspunten van de spot zoals strekdammen en vaargeulen
Als van één van deze zaken sprake is dan is het eigenlijk de vraag of het wel een beginnersspot betreft. Ook hiervoor geld dat je hierover wel het één en ander op internet kunt terugvinden, maar het beste is dit ook na te vragen bij de plaatselijke surfclub, kitesurfschool of locals.
Optuigen en starten van de kite
Zoek een geschikte plek met veel ruimte waar je je kite veilig kunt oplaten en let daarbij op mogelijke obstakels die de wind beïnvloeden of hinderlijk zijn tijdens het starten, de ondergrond (nat gras kan bijvoorbeeld heel glad zijn) en de zonering (voor het launchen).
Als je nog niet eerder een kite hebt opgelaten, is het verstandig om nog een les te volgen waarin dit speficiek wordt behandeld.
Bij het uitleggen van de lijnen is het het veiligste om dit downwind van de kite te doen. Dit omdat bij het oplaten van de kite je eerst upwind moet lopen voor meer wind in de kite. Zou je de lijnen upwind van je kite uitleggen dan moet je eerst voldoende downwind lopen om niet met je kite vol in de powerzone te starten.
Voor het starten van de kite vraag je hulp bij voorkeur aan een ervaren kitesurfer. Zorg er in ieder geval voor dat je niet de enige bent die weet hoe een kite gestart wordt, maar dat ook de helpende persoon dit weet en leg dit anders duidelijk uit of zoek een ander hulpje. Wees er zeker van dat de persoon weet hoe deze de kite het beste vast kan houden en deze enkel en alleen los laat wanneer je dit duidelijk communiceert middels een duim omhoog. Zorg dat je je duim pas omhoog doet wanneer je er daadwerkelijk klaar voor bent, dat wil zeggen:
- er is voldoende ruimte om je heen om te starten
- je bent bekend met het veiligheidssysteem van de kite en bent er zeker van dat dit werkt
- de lijnen zitten goed en kruisen elkaar niet
- het doek van de kite klappert niet meer. Als je lijnen zijn gespannen en het doek klappert nog steeds, dan dien je waarschijnlijk iets meer upwind te lopen ten opzichte van de kite.
Wanneer je kite eenmaal in de lucht is, ga dan niet op het strand vliegeren maar doe dit in het water en start bij voorkeur in minimaal kniediep water.
Zoek de ruimte op als dat mogelijk is (niet te dicht bij anderen varen en houd afstand van lessers)
Doordat de kitesurfsport sterk groeit en het aantal spots beperkt blijft, komt het steeds vaker voor dat spots (over)vol raken. Het wordt daardoor steeds belangrijker dat je op de spot genoeg ruimte voor jezelf en anderen creëert. Zoek dus zoveel als mogelijk binnen de grenzen van de kitezone de ruimte op om je kite op te laten en het water op te gaan. Probeer met eenmaal de kite in de lucht deze niet teveel boven je op 12 uur te houden als dat niet nodig is, maar houd deze wat lager op 10 of 2 uur. Daardoor hebben anderen om je heen minder hinder van je en kunnen met hun kite je makkelijker passeren. Als je op het water upwind iemand passeert, houd dan de kite juist wat hoger. Zorg dat je bekend bent met voorrangsregels op het water maar toon bovenal goed zeemanschap. Houd dus afstand van elkaar en gun elkaar de ruimte. Wanneer je ziet dat er vlak voor je of upwind van je een kitesurfles wordt gegeven, is het verstandig om even verderop te gaan kiten. Je kunt over een veilige afstand spreken wanneer er in een straal van 50 meter (2 keer je lijnlengte) rondom je geen andere watersporters bezig zijn. Blijf niet onnodig lang aan de kant maar ga het water op of land je kite weer. Op zee kun je natuurlijk ook de ruimte verder op zee opzoeken, maar ga in het begin niet te ver. Wees je er van bewust dat in het geval van problemen je de afstand ook terug moet kunnen zwemmen.
Houd rekening met het getij
Als je op zee vaart heb je rekening te houden met het getij (eb en vloed). Dit kan niet alleen belangrijk zijn voor waar je je spullen weglegt op het strand, maar het kan ook een spot compleet veranderen van een (tijdelijke) beginnersspot naar een (tijdelijke) gevorderdenspot. Het is bepalend voor de stroming van het water maar ook voor tot waar je nog kunt staan in het water bij hoogwater en laagwater. Zie ook: Het Getij
Self-rescue
Je waterstart lukt niet, je krijgt de kite niet meer uit het water, bodydraggen of teruglopen naar de kant lukt ook niet meer: dan is het wellicht tijd om over te gaan op het inschakelen van hulp of een self-rescue. Voor een self-rescue zorg je er kort gezegd voor dat je met de kite in het water vasthoudend aan de wingtips deze als een zeil gaat gebruiken om je te verplaatsen. Daarbij heb je de bar en lijnen in het water op een veilige manier opgerold (oftewel je hebt de quick-release getrokken en de kite hangt alleen aan de safety lijn). Als het goed is heb je dit een keer geoefend tijdens één van de kitesurflessen, zo niet dan verdient het sterk de aanbeveling om je hierin alsnog te verdiepen en dit een keer te oefenen. Dit komt ook aan de orde tijdens bijvoorbeeld een NKV Safety Clinic.
Mocht om wat voor reden dan ook een self-rescue niet mogelijk zijn of niet slagen, oftewel alles zit tegen en er ligt gevaar op de loer, geef dan een noodsignaal af richting mensen om je heen. Dit kun je het beste doen door met je armen boven je hoofd kruisend te zwaaien, maar mocht dat signaal niet opgepikt worden dan is elke andere denkbare vorm van hulp inroepen ook een optie.
Blijf het weer in de gaten houden en ga tijdig van het water af
Het is belangrijk dat je ook tijdens het kiten in de gaten blijft houden wat de weersomstandigheden zijn en of er veranderingen op komst zijn. Kijk dus tijdens het varen ook eens achterom om te zien wat voor bewolking er mogelijk aan komt zetten, zodat je als het nodig is tijdig kunt besluiten om van het water af te gaan en je kite veilig kunt landen.
Stop op tijd en ga niet langer door als je vermoeid raakt, meer fouten gaat maken of aanzienlijk bent afgekoeld.
Daarnaast is het belangrijk om -hoe verleidelijk het soms ook kan zijn- niet tot zonsondergang door te blijven varen, want in geval van nood moeten anderen in staat zijn jouw noodsituatie te kunnen waarnemen en te kunnen helpen met daarbij liefst nog voldoende daglicht. Een goede vuistregel die bij helder weer werkt is om van het water af te gaan zodra er tussen de onderkant van de zon en de horizon met een gestrekte arm nog maar 2 vingers passen. Je houdt dan ook nog voldoende tijd over om je spullen met daglicht weer in te kunnen pakken.
Voorrangsregels en andere regelgeving
Het komt zelden voor dat je de enige bent op het water, dus lees zeker ook even het topic Voorrangsregels en andere regelgeving aandachtig door.
Na het kitesurfen
Als je op zee/zout water hebt gevaren is het verstandig om naderhand in ieder geval je bar en lijnen (maar natuurlijk ook je trapeze, wetsuit en ander neopreen) af te spoelen met schoon kraanwater, zodat het zout er uit is. Let op dat je je materiaal niet in direct zonlicht laat opdrogen. Dit alles bevordert over het algemeen de levensduur van je materiaal aanzienlijk, wat weer de veiligheid ten goede komt.
Veiligheidsrichtlijnen
Hieronder nog enkele andere veiligheidsrichtlijnen, uitgegeven door de NKV, SDRB en Access.
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)