Ik heb de nieuwe v4 max bar van infexion in een uitgebreide test gehad. Gezien ik best veel aanspraak had over de bar op de spots, dacht ik maar een review erover te schrijven ;) Je krijgt een ongenuanceerde mening, ik krijg hier niets voor.
Ondertussen zie ik meer en meer mensen met lijnen van Infexion rondlopen, dus die behoeft niet veel intro. Ik gebruik zijn lijnen voor de lichtweer barren, naast dat ze dun en licht zijn, gaan ze ook lang mee (gemiddeld 2 seizoenen (ik kite de winter door) met intensief gebruik (rotations, loops, overpowerde en underpowerde condities). Afhankelijk natuurlijk welke je sterkte je ook kiest.
Tot nu toe weinig rek op de lijnen en hoef ik ze puur te vervangen vanwege de slijtage op de kruisende punten.
Bij de laatste verversing van de lijnen op 2 barren, kwam mijn oog te vallen op zijn nieuwe aanwinst, de max v4. Ik ben ze 1x eerder tegen gekomen, maar kan mij niet herinneren welke versie het was, maar niet degene die ik nu vast had, want die is net uit.
Het grootste verschil tussen de v3 en de v4 is het oog waar de powerlijnen doorheen gaan, die is niet meer fixed maar kan 90 graden draaien (dat viel mij zo op).
De reden dat ik hem wilde testen, was de belasting op de armen bij boardoffs en hoe erg ik mij verbaasde over hoe licht de bar zelf was.
Daarom, een 54cm bar, met clamceat en 23m+1m lijnen, recht vanaf de bar gemeten meegenomen.
Het eerste wat mij opviel, was hoe licht de bar was, het ontwerp van de quickrelease (bevestiging op de haal is niet d.m.v. een loop maar door een rope. Hierin maak je een lus) en het overbodig worden van een safety leash aan je harnas (deze zit geïntegreerd in je QR, dus je QR blijft aan je haak terwijl de flagout line hier aan vast blijft zitten).
Het is even wennen, omdat de bar zo licht is, dat je soms dubbel moet kijken of je de bar wel vast hebt. Daarnaast lopen je lijnen niet door je bar, maar worden ze buiten de bar langs geleid. Heeft wel voordelen overigens; geen gerotzooi meer met lijnen die gekruist zitten en waarbij je de bar moet aantrekken om je powerlijnen te untwisten. Dat de bar ook zo licht is, kan je ook merken in sprongen (kost je geen energie om de bar aan te trekken ivm gewicht, ipv de bardruk). Als je de bar los laat, voel je je ook net een vrije vogel op het water.
Doordat het een custom bar is, kan je het ook aanpassen naar smaak; wel een clam, of depoweren via een knopen systeem op je stuurlijnen, breedte bar, lengte lijnen, geen of wel een stopperbar, lengte van je depowerbereik in je bar. Het kost wel wat, maar dan heb je ook echt iets in je handen waar een hoop merken wat van kunnen leren. Zelfs de griptape op de bar (ivm carbon) zijn goed over nagedacht; geen ruwe handen of handen met blaren, maar wel goed grip!
Registreerde: 23 July 2021
Ola!
Ik heb de nieuwe v4 max bar van infexion in een uitgebreide test gehad. Gezien ik best veel aanspraak had over de bar op de spots, dacht ik maar een review erover te schrijven ;) Je krijgt een ongenuanceerde mening, ik krijg hier niets voor.
Ondertussen zie ik meer en meer mensen met lijnen van Infexion rondlopen, dus die behoeft niet veel intro. Ik gebruik zijn lijnen voor de lichtweer barren, naast dat ze dun en licht zijn, gaan ze ook lang mee (gemiddeld 2 seizoenen (ik kite de winter door) met intensief gebruik (rotations, loops, overpowerde en underpowerde condities). Afhankelijk natuurlijk welke je sterkte je ook kiest.
Tot nu toe weinig rek op de lijnen en hoef ik ze puur te vervangen vanwege de slijtage op de kruisende punten.
Bij de laatste verversing van de lijnen op 2 barren, kwam mijn oog te vallen op zijn nieuwe aanwinst, de max v4. Ik ben ze 1x eerder tegen gekomen, maar kan mij niet herinneren welke versie het was, maar niet degene die ik nu vast had, want die is net uit.
Het grootste verschil tussen de v3 en de v4 is het oog waar de powerlijnen doorheen gaan, die is niet meer fixed maar kan 90 graden draaien (dat viel mij zo op).
De reden dat ik hem wilde testen, was de belasting op de armen bij boardoffs en hoe erg ik mij verbaasde over hoe licht de bar zelf was.
Daarom, een 54cm bar, met clamceat en 23m+1m lijnen, recht vanaf de bar gemeten meegenomen.
Het eerste wat mij opviel, was hoe licht de bar was, het ontwerp van de quickrelease (bevestiging op de haal is niet d.m.v. een loop maar door een rope. Hierin maak je een lus) en het overbodig worden van een safety leash aan je harnas (deze zit geïntegreerd in je QR, dus je QR blijft aan je haak terwijl de flagout line hier aan vast blijft zitten).
Het is even wennen, omdat de bar zo licht is, dat je soms dubbel moet kijken of je de bar wel vast hebt. Daarnaast lopen je lijnen niet door je bar, maar worden ze buiten de bar langs geleid. Heeft wel voordelen overigens; geen gerotzooi meer met lijnen die gekruist zitten en waarbij je de bar moet aantrekken om je powerlijnen te untwisten. Dat de bar ook zo licht is, kan je ook merken in sprongen (kost je geen energie om de bar aan te trekken ivm gewicht, ipv de bardruk). Als je de bar los laat, voel je je ook net een vrije vogel op het water.
Doordat het een custom bar is, kan je het ook aanpassen naar smaak; wel een clam, of depoweren via een knopen systeem op je stuurlijnen, breedte bar, lengte lijnen, geen of wel een stopperbar, lengte van je depowerbereik in je bar. Het kost wel wat, maar dan heb je ook echt iets in je handen waar een hoop merken wat van kunnen leren. Zelfs de griptape op de bar (ivm carbon) zijn goed over nagedacht; geen ruwe handen of handen met blaren, maar wel goed grip!
ps, foto's voeg ik later even toe via de laptop!