Meteen zonder of je moet nog graag willen springen, dan met straps
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Als je doel is om uiteindelijk zonder straps te varen zou ik meteen zonder doen, het is echt niet zo moeilijk.
Als je graag heel hard wil rippen in een woeste zee zijn straps misschien wel aan te raden, maar ik vraag me wel eens af wat dan nog het verschil is met een twintip.
Voor mij is kiten op een surfboard relaxed varen op het water. En dan zijn enigzins relaxte condities ook wel prettig.
Als je door- en over het water wil knallen is het wel fijn als je board aan voeten blijft zitten en dan kunnen straps wel fijn zijn.
Je board (in de lucht) enkel door de wind aan je voeten houden is best lastig en grabs kan ik ook niet.
Wat ik me er nog van kan herinneren, is het handig om het te leren in je eiegn tempo, met de juiste condities. Gewoon meteen zonder straps gaan varen.
Eerst op vlakker water, een mooi weer dag proberen lekker te carven etc en niet meteen in golven. Als het lekker gaat kan je met je stance spelen, je hoeft veel minder hard op je tail te drukken en kan in verhouding verder naar voren staan op je board, dan met twin tip. Je kan proberen of je voeten kan verplaatsen etc, als je alles onder controlle heb proberen foot switch, na de bocht vind ik makkelijker dan voor de bocht. Je moet echt de golf/chop anticiperen, benen intrekken etc, voor je op de golf afvaart, uitstrekken als je erover gaat etc, als je het truukje kent ga je overal doorheen.
Als de basis under control is, dan condities met golven een zuid-wester 20-25knoop of zo is ook prima oefenen op een down winder.
Mijdt de condities met veel chop en een harde aanlandige westenwind, deze zijn het lastigst voor beginner blijf hier van weg, niet doen. In hoge bakken met west als je eraf stuiterd, kan je board ver weg spoelen, soms helemaal naar het strand, veel boddy draggen etc.
Maar bij zuid-west ben je juist echt heel snel en gemakkelijk bij je surfboard, echt veel gemakkelijker sneller dan met je bij je twin tip zou zijn met body draggen.
Have fun
Registreerde: 19 July 2019
Hallo allemaal,
Ik wil voor het eerst op een directional gaan varen en zit te twijfelen om dit met of zonder straps te doen.
Wat zouden jullie adviseren?
Thanks