Leash aan chickenloop

Door: EagleEye Reacties: 12 Hits: 1879
EagleEye 21 May / 2013 / 13:32
Ik heb recent aan andere (tweedehands) bar gekocht.

Nu haalde ik het ding uit het tasje, en heeft degene waarvan ik hem overgenomen heb,
de leash aan de trapeze gewoon aan het oogje (van de chickenloop) vast gemaakt.

Wat kan daar de reden voor zijn geweest?

Foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding002-21mei.jpg

Want ik heb bij mijn andere bar (gekocht bij euro fun center) , een touwtje zitten vanaf dat oogje,
door het gat van de bar, en dan naar een van de 2 powerlijnen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding001-21mei.jpg
En ik hoor vaak dat dit de beste manier is, maar wat is dan precies het verschil?
Ik zou me kunnen voorstellen dat als je je safety trekt, met je leash aan de chickenloop,
dat de kite dan niet zoveel depowerd, dan wanneer je een powerlijn geheel "binnen haalt".

Herrie 21 May / 2013 / 13:41
Copy paste uit http://kitesurfing-handbook.peterskiteboarding.com/gear/safety-leash"

"A suicide leash attachment is when you attach the safety leash to the chicken loop. This is similar to attaching the safety leash to the trapezoid above the chicken loop.

This attachment method is considered dangerous for C-Kites as it does not fully depower the kite when the main safety release is deployed, hence the term "suicide leash"
This attachment method is safer on Bow kites, but the safety leash will not hold the kite when the main safety release is deployed."
Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

wazzaah 21 May / 2013 / 13:49
Dat ringetje is volgens mij alleen bedoeld om de 5th te geleiden, ik zou er iig geen leash aan vast durven te maken.

En de reden is dat sommige liever geen depowerende kite hebben als ze een uitgehaakte trick doen en de bar mis pakken.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

EagleEye 21 May / 2013 / 14:04
Quote: wazzaah - 21 mei, 2013 (14:49)
Dat ringetje is volgens mij alleen bedoeld om de 5th te geleiden, ik zou er iig geen leash aan vast durven te maken.En de reden is dat sommige liever geen depowerende kite hebben als ze een uitgehaakte trick doen en de bar mis pakken.
Is dat zo?

Ik bedoel het rode bolletje op deze foto rechts boven:
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding001-21mei.jpg
Dat is toch een van de2 powerlijnen?
En daar zie ik toch regelmatig een lange leash aan vast zitten,
en ook de constrcutie (met een extra touwtje door de bar) zie ik vaker.

Bedankt alvast

wazzaah 21 May / 2013 / 15:48
Op je eerste foto zit de leash aan een ringetje, daar hoort ie in ieder geval niet aan.

Hij hoort idd aan het lusje onder het rode bolletje op de 2de foto
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Pandemic 21 May / 2013 / 16:34
Ik zou je leash niet aan dat ringetje vastmaken, die is bij mij afgebroken toen ik thuis ging testen of die sterk genoeg was om aan te hangen, ook een Naish bar. Kan zijn dat ik net pech had, maar zou de gok niet nemen...

martin404 21 May / 2013 / 22:39
Bij veel van de nieuwe systemen heb je die ene aparte lange rode safety-line.
Als je de chickenloop zelf los gooit, of hij schiet na een trick los en je leash zit alleen nog aan die ene rode lijn vast, dan "schiet" je bar direct 3 meter bij je vandaan.
Daarna moet je die 3 meter rode lijn naar je toe trekken, tot je weer bij je bar kunt, die vast pakken en de rode lijn langzaam laten vieren.

Dit neemt tijd in beslag en in die tijd kan je kite omrollen, inverten, de lijnen kunnen er omheen slaan, of hij kan door een golf gepakt worden. (en misschien aan stukken worden getrokken.
Voor mensen die veel tricks doen en/of degenen die door ervaring veel vertrouwen hebben hun probleem oplossend vermogen, kan het verlokkelijk zijn om die safety te omzeilen.

Voor doorsnee kiters geeft dat nieuwe systeem de meeste veiligheid, maar al die extra moeite om je kite weer te launchen, ook als er helemaal geen gevaar dreigt, kan op z'n minst gezegt lastig zijn.
Ik begin zelf steeds meer fan van de oude systemen te worden, waarbij je depower koord gewoon 2x zo lang word.
Dat is niet 100% depower, zoals bij dat rode lijn systeem, of bij een 5de lijn, maar sommigen van ons vinden het voldoende,

Diverse merken geven de rider tegenwoordig in ieder geval een extra keuze :
http://media.bestkiteboarding.com/manuals/2012_Bars_Manual.pdf
(page 10)

Voor de duidelijkheid:
Er is ook nog altijd nog de laatste optie om de safety van de leash te activeren.
Dan ben je je kite misschien voorgoed kwijt en het kan lastig worden voor andere kiters / strandgangers, als ze met jouw losgeslagen kite geconfronteerd worden.
Plus dat je nu zonder "hulp" naar de kant moet zien te komen.
Maar in sommige situaties is het de meest aantrekkelijke keuze.
(laat ik hem door die golven aan stukken trekken, omdat ik er nu nog als een anker aan hang, of gooi ik hem los en gok ik er op dat ie op het strand of in de duinen vanzelf ergens blijft liggen)
No kite related brand affiliations

D-ice 22 May / 2013 / 08:43
Quote: martin404 - 22 mei, 2013 (00:39)
of gooi ik hem los en gok ik er op dat ie op het strand of in de duinen vanzelf ergens blijft liggen)
Bij mij dan altijd in het prikkeldraad

mobe_martijn 22 May / 2013 / 15:46
Ik heb deze bar ook gehad... Volgens mij heb je een 4 lijns toch?

Als je de bar uitrolt zie je bij je depower koorten (Rood/Blauw) een balletjes (Rood) met ijzeren ringetje zitten. Hier moet je je safety aandoen

Voor de rest zou ik zeggen: check deze bar altijd goed.. Door zand enzo kan hij wel eens stroef of helemaal niet los gaan.. Wel een dingetje om op te letten als je de quickrelease wil gebruiken..!

mobe_martijn had een 3 sterren sessie in Wolderwijd, Strand Horst met maar liefst 15 - 18 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

EagleEye 25 May / 2013 / 10:04
Quote: mobe_martijn - 22 mei, 2013 (16:46)
Ik heb deze bar ook gehad... Volgens mij heb je een 4 lijns toch?Als je de bar uitrolt zie je bij je depower koorten (Rood/Blauw) een balletjes (Rood) met ijzeren ringetje zitten. Hier moet je je safety aandoenVoor de rest zou ik zeggen: check deze bar altijd goed.. Door zand enzo kan hij wel eens stroef of helemaal niet los gaan.. Wel een dingetje om op te letten als je de quickrelease wil gebruiken..!
Bedankt voor alle reacties!

Dit balletje weet ik te vinden. Nu zit er dus bij de bar die ik bij Euro fun center heb gekocht , een touwtje vanaf dat balletje, DOOR de bar, naar de chickenloop.
En daar maak ik dan m'n leash aan.
Moet ik dit nu bij m'n nieuwe bar ook zo maken?

martin404 25 May / 2013 / 11:21
Bij twijfel moet je gewoon helemaal niks doen en hem thuis laten.
Op internet, advies vragen over het zelf bouwen van veiligheids systemen, is vragen om problemen.
(alleen voor jouw, dus het is voor ons hier makkelijk om tips te geven)

Als je zelf niet weet wat je doet, moet je hem aan iemand geven die het wel weet, of het door een shop laten doen.
De vorige eigenaar draagt hier ook een bepaalde verrandwoordelijkheid, lijkt me.

Als ik de opmerking van mobe-martijn zo lees, dan moet je de bar zowiezo maar weggooien en als een kat-in-de-zak beschouwen.
Een safety moet altijd onder alle omstandigheden werken.
Bij oude systemen was dat niet altijd zo en daar kom je vanzelf achter, als je niet eerst goed onderzoek doet, voordat je 2de-hands iets koopt.
No kite related brand affiliations

AaronXwatersport 06 June / 2013 / 22:04
Neem aan dat je dat lijntje wel hebt vastgemaakt voor je bent gaan kiten?
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding001-21mei.jpg op deze foto is je safety lijn nog niet zo veilig namelijk. Hij loopt door je bar heen en zit vervolgens nergens nog aan vast :P
Movement Sports // Surfschool + Shop // Best - Brunotti - Ion

DikeN 13 June / 2013 / 16:07
wat ik meestal doe is de leash aan het rode lusje vastmaken EN aan de chickenloop, als je perongeluk uithaakt, of idd de bar misgrijpt bij een trick hangt die gewoon aan je chicken loop. Maar als je je safety trekt schiet je chickenloop weg en trekt die de safety lijn uit.

Dat ringetje van de eerste foto is idd om je safety of 5e lijn de geleiden.

DikeN had een 2 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 9 - 13 knots op zijn Naish Torch (2011)