Kite size calculator

Door: Ironis Reacties: 14 Hits: 30812
Ironis 02 July / 2013 / 08:01
In mijn eindeloze zoektocht naar de juiste maat om mee te beginnen kwam ik een tooltje tegen op internet waarmee je op basis van je gewicht kan kijken welke kite onder welke windsnelheid geschikt is.
Ik heb er een tijdje naar gekeken, en er kan wat getweaked worden om het verder te verbeteren, maar het is een goed handvat voor beginners, en misschien wel gevorderden, om te kijken welke maat ze willen aanschaffen of welke maat te gebruiken voor een bepaalde weersvoorspelling.

http://jimbodouglass.blogspot.nl/2011/01/interactive-kiteboarding-calculator.html

Ik hoop dat ik de komende tijd wat kan tweaken met dat ding, zodat je door simpelweg een windrange in te voeren van de fabrieksopgave op basis van je gewicht de aangepaste windrange voor die kite voor jouw gewicht kan berekenen.

Oja, er is ook een tabje om board size mee te berekenen, maar die lijkt me niet erg juist. Ook te tweaken, maar geeft nu als beginnersmaat bij mijn gewicht een 173 * 46 boardje.. Juist..

Ironis had een 3 sterren sessie in Mar Menor - Lo Pollo met maar liefst 13 - 16 knots op zijn Ozone Catalyst (2013)

Icarus1984 02 July / 2013 / 08:15
als ik naar die sheet kijk dan zijn de ideale kite maten constant op de onderkant van de range als ik voor mezelf kijk.
ik weeg 70KG heb een 10m en een 7m, bij de 10 zou de ideale windshelheid iets meer als 15knp zijn dat is toch wel erg aan de lage kant zelfde geld voor de 7m.
en een beginners board van168 bij 44
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Ironis 02 July / 2013 / 08:20
Maar klopt het dat je met je 10m wel vanaf ong 12 knt het water op kan? Tot max een knoop of 23?
De ideale is een algemene berekening, die eigenlijk ook afhankelijk is van je board (net als je low-end). Groter board = lager ideaal en lagere low-end. Kleiner board is hoger ideaal en hogere low-end.

Wat ik zeg, het is een indicatie, en hij klopt redelijk, maar moet wat getweaked worden. Ga ik binnenkort eens mee aan de slag :)
Alle input op wat er beter kan is dus welkom. Icarus, als je aangeeft wat meer jouw ideale windsnelheid is, board en niveau kan ik dat als input gebruiken om de formules te tweaken ;) Windrange hangt verder af van merk en type kite, die afhankelijkheid wil ik ook proberen in te bouwen.

Ironis had een 3 sterren sessie in Mar Menor - Lo Pollo met maar liefst 13 - 16 knots op zijn Ozone Catalyst (2013)

djeverest 02 July / 2013 / 08:21
Wel een mooie sheet, maar nog niet goed genoeg om je keuzes voor kite/board vanaf te laten hangen. Er zijn onwijs veel factoren en voorkeuren waar je eigenlijk mee rekening zou willen houden.
Het is een goed begin, dus laten we eens kijken naar wat hier aan te verbeteren is. Ben benieuwd naar het resultaat als je hem getweakt hebt!

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

D-ice 02 July / 2013 / 08:25
Wel leuk inderdaad en klopt voor mij redelijk, maar vind de ranges wel vrij fors.
Denk dat een beginner deze ranges niet kan halen in low en high end.
Verder zal er altijd verschil zitten in kites onderling, boardsize en skill level....
Maar leuke indicatie voor als je echt geen idee hebt
Boardsize slaat inderdaad gewoon nergens op

Ironis 02 July / 2013 / 08:32
Ja, die boardsize is drama. Ik was niet van plan om een board van 176 * 46 te pakken :P
Denk dat de sheet ook nog wel te tweaken valt voor type kite (gemiddelde nemen van fabrikanten oid per type kite).

Anyway, blijf vooral input leveren. Weet niet wanneer ik een aangepaste versie heb, ligt een beetje aan wanneer ik tijd/zin heb om er mee te prutsen ;)

kite2fly 02 July / 2013 / 08:39
Rule of thumb!

http://www.seabreeze.com.au/Media/View/3529499/Kiteboarding/Kite-sizerider-weightwind-range-chart/

De windsnelheid in de link is volgens mij de "vanaf" snelheid.

Edit, als het "ideaal" is vind ik het wel wat magertjes eerlijk gezegd, zelf zou ik "vanaf" aanhouden maar dat is misschien persoonlijk.

kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)

Ironis 02 July / 2013 / 08:48
Thanks voor de input. Die Rule of Thumb is van dezelfde auteur. Vul in de sheet maar eens 170 lbs in, dan krijg je dezelfde gegevens in tabel 2.
De wind range in het lijstje is de 'Ideal', niet de minimum.

Icarus1984 02 July / 2013 / 08:51
Quote: Ironis - 2 juli, 2013 (10:20)
Maar klopt het dat je met je 10m wel vanaf ong 12 knt het water op kan? Tot max een knoop of 23?De ideale is een algemene berekening, die eigenlijk ook afhankelijk is van je board (net als je low-end). Groter board = lager ideaal en lagere low-end. Kleiner board is hoger ideaal en hogere low-end.Wat ik zeg, het is een indicatie, en hij klopt redelijk, maar moet wat getweaked worden. Ga ik binnenkort eens mee aan de slag :)Alle input op wat er beter kan is dus welkom. Icarus, als je aangeeft wat meer jouw ideale windsnelheid is, board en niveau kan ik dat als input gebruiken om de formules te tweaken ;) Windrange hangt verder af van merk en type kite, die afhankelijkheid wil ik ook proberen in te bouwen.
ik zie mezelf als gevorderde kiter (al kunnen andere daar anders over denken ) zeker geen pro.
m'n board is een Nobile NHP 131 bij 40.
Mijn low-end voor m'n 10m ligt op 13 a 14 knopen zonder stroming (dit is overigens een gok heb het nooit echt gemeten) dan kan ik ook nog met pijn en moeite hoogte houden/winnen ideaal voor mij is 17-22 knopen high end ligt op 23-25.
Voor de 7m zou ik mijn low end niet echt in kunnen schatten ik gok op 18 a 19 al heb ik dit nooit geprobeerd omdat ik dan met de 10 vaar, ideaal is 23 - 27 en de high-end ben ik nog aan het uittesten momenteel op ongeveer 30 knopen.
beide kites zijn f-one bandit 6

overigens het idee achter de sheet vind ik wel goed.
waar wel rekening mee moet worden gehouden is eventuele vlagen, lijkt me ook niet geheel onbelangrijk.
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Ironis 02 July / 2013 / 09:11
Da's een goed punt. Weet niet of daar een vuistregel voor is. Moet je bijv. de max windrange van de kite aanhouden bij vlagen, of mogen de vlagen hoger zijn? Ligt ook aan de kite lijkt me, sommigen kunnen uitstekend overweg met vlagen, anderen reageren direct. Volgens mij is de sheet ingestoken op windrange zoals de fabriek ook opgeeft, dus constante wind, niet rekenend met vlagen.
Als iemand daar tips voor heeft, zijn die ook van harte welkom ! (bijv bij 24 knt max vlagen 30, oid eventuele onderbouwing).

sjoerdsantema 02 July / 2013 / 13:17
Als de vlagen meer dan 9 knopen harder zijn dan de stabiele wind is het echt vlagerig. Daarboven eigenlijk te vlagerig om te kiten.

Je lowend is niet alleen afhankelijk van de maat kite maar ook van de maat van je board, je techniek, lijnlengte, stroming, golfslag, zoet of zout water, je gewicht en het type kite.

Het kiezen van de juiste maat is een kwestie van ervaring. Ook is het belangrijk dat je weet wat de wind ongeveer gaat doen. Als het licht waait maar j al een dik front aan de horizon ziet opdoemen is het misschien toch verstandig die 14 even in de tas te laten zitten en het even af te wachten.

Ik denk niet dat je dit allemaal makkelijk af kan vangen in een calculator. Stelregel voor beginners zou moeten zijn...als je het niet zeker weet; begin met de kleinere maat.

#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

JokerB 02 July / 2013 / 17:03
Tof hier ben ik al langer naar op zoek! kan ik dit een beetje als richtlijn gebruiken met een korrel zout.
bij mij klopt de low end ongeveer wel. dus ben benieuwd hoe ver ik um kan trekken :)

is dit trouwens met of zonder vlagen??

Ironis 03 July / 2013 / 19:46
Zonder vlagen, zoals fabrieksopgave van een kite ook is..

surreal 30 July / 2013 / 10:41
Vind het maar een rare uitkomst, er staat dat ik bij 10 knots minimaal een 13.4 kite nodig heb (gewicht 82kg) Lijkt me een beetje overdreven, aangezien er hier altijd een constante wind staat van rond de 10 knopen en elke keer als ik ging leren gebruikten we een 9, en daar was ik echt niet mee underpowered.

walle 01 August / 2013 / 20:29
Bij mij klopt ie goed! (92 kg). Ironis

Ik heb dan ook wel maar de keuze uit 2 kites: een 9 en een 12 en ik kom maar buiten vanaf 5 bft (17 knotsen) en stop op 7 bft (29 knotsen).
5 tot 6 bft = 12 (of surfboardje met 9)
6 tot 7 bft = 9

simpel!

Ik had wel 4 kites (15-12-9-7) en dan was het altijd wikken en wegen maar ik ben ben blij dat ik teruggegaan ben naar 2 goeie kites!!
Altijd dat gesukkel met die 15 m2 bij 13 knopen en met moeite vooruitkomen en dan toch maar proberen met de 12 want die is snellen,pfff. Verkopen die handel en limiet ingesteld op 17 knopen = altijd fun!
Mijn 7 m2 is helaas door de Belgische wetgeving in onbruik geraakt (> 7bft = nogo)

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)