Goede kiteschool?

Door: girlonboard Reacties: 17 Hits: 3991
girlonboard 12 August / 2013 / 15:32
Hee allemaal!

Ik kom net terug van vakantie, waar ik een paar uur lessen kitesurfen heb gehad in Tarifa. Nu helemaal de smaak te pakken, en wil graag verder met lessen in Nederland. Omdat ik de eerste uren er al op heb zitten is een beginnerscursus met een groep niet echt een optie omdat ik dan weer van voor af aan moet beginnen. Wel heb ik nog een hoop te leren.

Na een beetje googlen zie ik een heleboel kitescholen voorbij komen. Nu dus de vraag waar ik bij het kiezen van een school het beste op kan letten. Welke spot is met mijn ervaring het beste om les op te krijgen bijvoorbeeld? Zijn er bepaalde onverantwoorde scholen die beter geweken kunnen worden? Doet de certificering er nog toe? Hoe groot kunnen effectieve lesgroepen max zijn? Goedkoop klinkt aantrekkelijk, maar liever niet ten koste van kwaliteit...

Thanks!

repete 12 August / 2013 / 16:30
In welke regio zoek je een school?

repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)

wazzaah 12 August / 2013 / 16:57
Zoek een school in de buurt met IKO/KNWV certificering. Als jij aangeeft dat je eerste les al hebt gehad passen ze je vervolg les er op aan.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

kamikaze 12 August / 2013 / 17:21
En groepje zou niet groter dan 3 man/vrouw moeten zijn..
a day @ the beach is always a good day!!

kamikaze had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 17 - 25 knots op zijn SlingShot Octane (2010)

girlonboard 12 August / 2013 / 18:37
Ik woon in Utrecht, het meest in de buurt zou dus strand Horst zijn, laag water zonder golven, voordeel? Voor andere locaties zou ik verder moeten reizen, maar als dat meer oplevert heb ik dat er voor over. Ik zal in ieder geval letten op de certificering :)

SanderRotterdam 13 August / 2013 / 08:39
Ik heb hele goede ervaringen met Kiteboardschool.nl aardige gasten, is alleen bij Kijkduin. Aantal vrienden lessen daar nu ook.

JackW 13 August / 2013 / 20:28
zoek een IKO KNWV gecertificeerde school in Horst. Op vlak water leer je het veel sneller.

Probeer met iemand te zoeken om samen te lessen, dus in een mini groepje van 2.

Ga liever NIET in op Kijkduin/ op zee lessen. Ik heb daar ook gelest. Dit heeft overigens niets met de kitesschool te maken. Je moet daar pas les nemen als je een cursus voor gevordenen wilt krijgen, bijvoorbeeld als je wilt leren om waven . Ik heb daar 3 lessen gehad. Op de laatste dag waren er tot 8 mensen die 3 lessen hebben gehad, niemand kon op het board blijven staan. Misschien waren wij allemaal kneuzen. Omdat ik het heel graag wilde leren heb ik 1 priveles en 1 groepsles genomen IN Oostvoorne. Vanaf toen kon ik een beetje varen,

nadelen van Kijkduin/ noordzee
1. het is hartestikke ver van utrecht. Het is nog een half uur rijden van Den Haag centrum.
2. hoge golven, soms van anderhalve meter.
3. water is een stuk kouder, als je met zn drieen zou lessen sta je dus heel lang stil in het water, Je staat voor de branding waardoor continu golven op je krijg, je wordt dus steeds naar de kant gedreven en mag je elke keer de zee in lopen, Ik vind dat je je kracht moet bewaren om te leren kitesurfen.
4. je moet een heel stuk door de duin lopen om op het strand te komen, tel nog 10 a 15 minuten boven je reistijd, heen en terug is het dus een half uur.
5 dat de lessen daar worden afgelast is veel groter vanwege de beperkte windrichtingen om te kunnen kiten.

Leer eerst heen en weer varen dan pas op de noordzee tenzij je niets anders kan of als je al heel goed kan windsurfen op zee. Zoek een kiteschool op Muiderberg of Horst.
Hoop dat je iets heb aan deze informatie. heel veel succes en veel plezier

JackW had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

Djee 13 August / 2013 / 21:01
1. je kunt ook naar IJmuiden/zandvoort gaan. (Muiderberg is het dichtsbij denk ik?)
2. Soms wel hoger tot 4m , voordeel is dat je als je op de Noordzee kunt kiten je overal kunt kiten en niet meer bang bent voor golven/de zee. Vlak water is wel makkelijker om het te leren idd.
3. Water is nu niet te koud en houd je het makkelijk 2 uur uit in een wetsuit, je zult waarschijnlijk eerder zweten dan het koud krijgen.
4. zie punt 1.
5.? wtf? Wellicht kan een kiteschool hier beter op reageren, maar het lijkt mij dat je meer uren op zee kan kiten dan op 1 (vaste) binnenwaterspot omdat het simpelweg vaker/beter waait aan het strand.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

dr511 14 August / 2013 / 06:34
Strandhorst is een vlagerige drama spot met daarnaast ook nog eens de minste winddagen van heel nederland.
Ga een weekend naar Friesland dan kun je daarna kiten.

Kitemobile
Antix
Freeriderz
Northwest

Allemaal gecertifieceerde scholen die je daar veilig en snel kunnen leren kiten. Campings genoeg dichtbij of aan het water waar je voor een paar euro of met je tentje kunt staan of voor iets meer een cabin kan huren.
Mensen die op zee leren kiten zijn blij dat ze na een jaar hoogte kunnen lopen. Leer het lekker op vlak binnenwater dan hoef je op zee maar ff aan de golfjes te wennen en ben je na een jaar al lekker met springen en truukjes bezig.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

SanderRotterdam 14 August / 2013 / 07:23
Bij Kijkduin zit de zandmotor mooie spot vlakwater en zeewind soms wel een beetje druk maar die gasten van Kiteboardscholl.nl staan altijd op een rustige plek. Maar kan me voorstellen dat het iets wat ver is vanuit Utrecht. Groeps grote is max 3 maar je kan ook prive lessen en prive voor twee als je met iemand gaat.

Icarus1984 14 August / 2013 / 08:00
de zandmotor is geen optie tot 15 septembet mag er officieel niet gekite worden in de kom.
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Djee 14 August / 2013 / 09:13
@dr nou als je pas na een jaar hoogte kan lopen, zou ik adviseren een andere hobby te zoeken. Waar ik heel erg van op kijk zijn mensen die al een paar jaar kiten en dan op vakantie niet kunnen bodydraggen, self rescue en bang zijn voor baby golven, omdat ze alleen op het IJsselmeer gevaren hebben en daar kunnen staan/terug lopen. Daarnaast vind ik het ook beter als mensen eerst deftig leren kiten en deze goed onder controle hebben/houden voor ze gaan springen en trucjes doen! Eerst de basis goed, dan verder.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

humulus 14 August / 2013 / 11:22
Quote: Icarus1984 - 14 augustus, 2013 (10:00)
de zandmotor is geen optie tot 15 septembet mag er officieel niet gekite worden in de kom.
wordt gedoogd

girlonboard 14 August / 2013 / 11:33
Dank voor de reacties! Mijn eerste lessen zijn dus in Tarifa geweest en inderdaad, het lastigste aspect waren de golven... Misschien dus eerst de basis verder leggen in Muiderberg/Friesland en dan verder lessen op zee? Volgens mij waren er zelfs scholen die op meerdere locaties lesgeven, dus ik denk dat ik daar eens naar ga kijken zodat de spot aangepast kan worden aan mijn niveau.

Het viel me op dat de site van het IKO en KNWV veel minder scholen stonden dan kitescholen die op internet aangeven gecertificeerd te zijn... Dus toch nog even zoeken...

dr511 14 August / 2013 / 12:16
Quote: Djee - 14 augustus, 2013 (11:13)
@dr nou als je pas na een jaar hoogte kan lopen, zou ik adviseren een andere hobby te zoeken. Waar ik heel erg van op kijk zijn mensen die al een paar jaar kiten en dan op vakantie niet kunnen bodydraggen, self rescue en bang zijn voor baby golven, omdat ze alleen op het IJsselmeer gevaren hebben en daar kunnen staan/terug lopen. Daarnaast vind ik het ook beter als mensen eerst deftig leren kiten en deze goed onder controle hebben/houden voor ze gaan springen en trucjes doen! Eerst de basis goed, dan verder.
Tja zo heb ik ook genoeg mensen meegemaakt die zelf hun kite niet op kunnen pompen omdat de school dat deed of oplaten omdat die braziliaantjes/filepijntjes van het hotel dat voor ze doen. Als je nooit verder komt dan het ijsselmeer dan word je idd geen complete kiter.
Maar als we het hebben over het leren van de basis dan gaat dat een stuk sneller op vlak ondiep water dan aan zee.
Dat je daarna alsnog tijd moet steken in het bekwamen van essentiele technieken voor diep water, stroming en golven is logisch.
Ieder kitespot heeft zo zijn speciale dingen waar je op moet letten als je er wil kiten. Als je in Nederland aan het strand leert kiten is dat ook geen garantie dat je op Kitebeach in Maui je kite in de lucht krijgt
Ziki Ondergoed, schultenbrau

djeverest 19 August / 2013 / 06:43
Quote: humulus - 14 augustus, 2013 (13:22)
wordt gedoogd


Wat Icarus zegt klopt helemaal, het binnenmeer en de poel van de Zandmotor is gewoon verboden te kitesurfen gedurende het strandseizoen.
Dat het verbod massaal wordt genegeerd en er niet wordt opgetreden tenzij je het te gek maakt is een ander verhaal.

Als beginner zijnde heb je het tegenwoordig voor het uitkiezen bij welke kiteschool je les neemt. Ga dan niet naar een kiteschool die zich niets aantrekt van spotregelgeving (of dat nu de Zandmotor is of ergens anders), maar kies voor een kiteschool die zich wel wat aantrekt van spotregelgeving, zich netjes aan de regels houdt, gecertificeerde instructeurs heeft, veiligheid serieus neemt en les geeft op een spot waar het geschikt is voor beginners.

Succes met je zoektocht naar een goede kitesurfschool en veel plezier op het water straks!

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

lidewij 21 August / 2013 / 11:08
Ga inderdaad op zoek naar een vlakwaterspot, het scheelt tijd, geld en maakt het leerproces leuker. Rondom het IJsselmeer aan de kant van Hoorn (schellinkhout, medemblik etc.) zijn ook goede opties met een overdaad aan kitescholen. Misschien wel iets verder rijden voor je (ong. een uur). Maar zodra je je eerste meters aan het maken bent, en veilig en zelfstandig de kite onder controle hebt, dan kun je gaan uitwijken naar andere spots of rustig aan zelf gaan oefenen. Er zijn scholen die niet officieel zijn aangesloten bij de IKO of KNWV, maar wel alleen maar gecertificeerde instructeurs hebben en dus werken volgens de richtlijnen. Waarschijnlijk is dat de reden dat je minder scholen vindt via de site van IKO/KNWV. Let er in ieder geval op dat je bij een school zoveel mogelijk zelfstandig en veilig(!) leert doen, dit maakt je uiteindelijk een onafhankelijke kiter. Mijn ervaring is dat dit vrijwel overal netjes gebeurd, maar toch. Wat betreft een groepsles zou ik het beperkt houden tot twee personen, misschien een goede vriend of vriendin die het ook wilt leren. Je kunt veel leren door naar elkaar te kijken, maar je progressie zal iets langer in beslag nemen dan tijdens een privé-les. Hoe dan ook, heel veel plezier en succes met het uitzoeken van de juiste school!

keizerkevin 14 June / 2019 / 15:32

kevskiteschool.nl is een aardige gast...

www.kitesurfspot.nl

keizerkevin had een 5 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 25 - 35 knots op zijn SlingShot RPM (2010)