De rev is wat aan de oude kant (en kan al behoorlijk verstelten zijn) en bij een aantal van deze kites is wat mis met met de bridle (lijn door katrol draait in elkaar waardoor deze korter wordt) hierdoor kan de kite erg zenuwachtig zijn en enorm backstallen. Op zich is het vervangen van het lijntje dat niet goed is geen probleem maar dit moet wel goed gebeuren. Er is ergens nog een topic over toen is mijn 7m rev in orde wilde maken. Hier http://hanglos.nl/forum/kite-discussie/topics/294414/rev2-p-lines.html
Qua board is een lastige, zelf ben ik ook tegen de 2m met 100kg en dan is een passend beginnersboard al gauw te groot voor een kleiner en veel lichter iemand. Ook hebben langere mannen meestal een bredere stance (voeten verder uiteen).
MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)
Thanks Mark! Goed om te weten allemaal. Ja, als het echt niet anders kan, toch even doorsparen voor 2 boards...ik kijk nog even aan of er meer reacties komen. Tot nu toe met lessen hebben we altijd wel met 1 kite en board gedaan, maar waarschijnlijk toch vaak in het nadeel van mijn vriend.. Ik ben wel benieuwd hoe hij dadelijk gaat met zijn eigen materiaal :).
Ai, dat zegt wel wat over de les als iemand met 55-60 kg met hetzelfde materiaal lest als iemand van 95 kg (in diezelfde les). Doorsparen dus voor 2 boards, vanwege verschil in stance / grootte straps / gewenste flex / logische breedte / .....
Met jouw gewicht kun je ook een freeride kite kiezen van een 8m.
55 en 95 kg gaan niet samen op 1 dezelfde kite. hooguit heb je 4-5 knopen hetzelfde bereik waarbij de ene net aan vol gepowered de kite kan houden en de andere op de depower. Maatje 10 is dat.
Absoluut niet aan te raden en qua board is het net zo lastig hoewel dit minder erg is. Echter he is de jongen in dit geval ook veel groter en dient de pads dus een stuk verder uit elkaar te hebben dan het meisje (grotere boards komen vaak met een bredere stance)
Meisje: 8M + 130x40 boardje +/- (breedte is belangrijkste)
Jongen: 12M + 136x41 boardje +/-
Wat markvp zei slaat dus het spijkertje op de kopf.
Wat is het budget eigenlijk dan kan iedereen je hier vast wel vertellen of het realistisch is en wat je er voor kunt kopen ;)
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
Verschillende kites waren we al over uit, ik zat zelf meer aan een 9M te denken omdat ik daarmee ook gelest heb afgelopen keer en dat eigenlijk prima ging met depower erop. Had totaal niet het idee overpowered te zijn, maar zal iets verder kijken ook naar een 8.
Voor board blijf ik het lastig vinden: ik heb nu ook al voor beginners te horen gekregen dat langere lengte ook belangrijk kan zijn voor meer float, dus was eigenlijk meer richting een 135x36 aan het zoeken..Ik denk dat een board van 130x40 wel makkelijker te vinden zal zijn tweedehands. Maakt 2 xm veel veel verschil uit? (ik heb ook een mooie van 130 x 38 gezien).
Budget is niet heel hoog: ik wil proberen voor een 9m kite + bar & board niet meer dan 500-600 euro kwijt te zijn. Nog even puzzelen dus of dat gaat lukken. Ik denk dat ik niet echt verschil zal merken tussen verschillende kites, aangezien ik er nog weinig van bak :). Ik vind vooral een makkelijk re-launch denk ik heel belangrijk, en een wat stabielere kite. Voor vriend ongeveer hetzelfde budget, en dan nog een flink afgeprijsd harness erbij.
Thx maar weer voor alle nuttige info! :)
Paar centimeter breed is veeeeeel belangrijker dan paar centimeter langer. Als ik je budget lees, lijkt dat kiten voor jullie een sport naast andere sport(en) wordt. Kies dan voor jezelf een freeride boardje van 39/40 breed. Met wat googlen weet je al snel of het een goed boardje voor jou is. Als je er niet uitkomt, post je het hier even. Er zijn genoeg goede tweedehands kites voor weinig, maar als beginner weet je meestal niet waarop je moet letten. Vooral de staat van de bar (o.a. safety en lijnen) is moeilijk te beoordelen.
Lessen met gedepowerde kite is normaliter niet nodig; je instructeur hoort dan een kleinere kite te pakken.
Je hebt ook nog een wetsuit nodig...
400 euro voor een 2e hand kite + bar moet lukken board voor 200-300 euro moet ook wel lukken!
Harness bij bijv aquatrends kost je 85+/- euro.
Wees er alleen 200% zeker van dat hij lekker zit want een te groot of te klein harness kan letterlijk je sessie breken (ribbetjes of zelfs je rug verneuken).
Koop je harness niet online en ook niet in een 2e hands pakket heb je namelijk niets aan.
Wel is het onzin dat je het verschil niet voelt...
Zelfs een beginnende bestuurder merkt het verschil tussen een porsche en een micra ;) zo simpel ligt het met kiten ook.. dat je het verschil tussen een micra en een polo niet merkt das tot daar aan toe
Ofwel weet wat het karakter is van je kite.
Geen C shapes.
Bridled C kites / open C kites zijn een optie wel iets agressiever dan een Delta/flat SLE (RPM, C4, Fluid EGO)
SLE delta shape / hybrids Zijn top (Cabrinha Switchblade, Cabrinha vector , Fluid ATV, best kahoona hier heb je mega veel opties en deze kites lijken ook veel op elkaar)
Karakter is over het algemeen wat je zoekt makkelijke relaunch en stabiel en vergevingsgezind.
Merken die nieuw iets goedkoper zijn en misschien dus extra aantrekkelijk 2e hands:
Zian kites.
Switch kites
Fluid kiteboarding (werk ik voor ;))
8-9M is natuurlijk het verschil niet he ;) bij 2m2 minder dan ga je het wel merken.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
Aaaah :) Ik kom er langzaam aan wel uit zo! 2 Hands Kite ga ik waarschijnlijk via een kiteschool kopen en dan nog uitproberen tijdens een lesje. Eeen board durf ik misschien nog wel on-line te kopen.
Een harness en wetsuit heb ik eerder dit jaar al bij elkaar gepsrokkeld, dus ben er nu bijna :).
Zijn er nu eigenlijk nog belangrijke verschillen tussen mannen en vrouwen boards (hoe belangrijk is het verschil in stance)? Ik vind de Brunotti riptide uit 2012 of de cherry blossom uit 2011 grafisch namelijk erg mooi! Maaaar...ze gaan maar tot een 38 breedte helaas. Ik heb ook goedkopere oudere Brunotti Onyx modellen gezien die wel in 138x40 te verkrijgen zijn. Wat zou hier de verstandige keuze zijn? (ik ben ondertussen ook nog wel naar andere boardjes aan het kijken hoor, hoeft niet perse een brunotti ofzo te zijn..uiteindelijk vaar ik liever beter en sneller dan dat ik het een mooi boardje vind).
OK ben ik weer, ik heb nu de volgende boards gevonden die ik overweeg. Ik wacht nog even af met kopen of ik nog comments van jullie krijg :). Kite-zoektocht ga ik nog wat langer voor uittrekken.
- Best Kiteboard KB Pro 2011: Dames board 130x40
- Brunotti Onyx 2012: 130x40
- Brunotti Riptide 2012: Dames board 130 x 38
- Cabrinha Caliber XO 2012: Dames board kan kiezen uit 130x39, of 133x40
- Shinn Gintronic 2012: 134 x 41
Deze twee zijn eigenlijk iets boven mijn budget, maar in Dtsl nog wel voor een hele mooie prijs gevonden (en zijn eventueel later nog steeds weer goed verkoopbaar):
- Liquid Force Bliss 2013: Dames board 129x139.5
- Nais Alana 2014: 129 x 38, of 132 x 39.
Toch wel veel gevonden uiteindelijk! Alvast bedankt voor de input :).
@swallow: denk niet dat ze gaat reageren:
1 September 2014
Maar je ging toch bij Versus een set uitzoeken? Die jongens helpen jou echt wel aan de juiste set voor jou.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
@Djee: dank je wel, had ik moeten checken.
Na mijn vakantie komt mijn eigen set.
Registreerde: 28 June 2014
Hoi iedereen,
mijn vriend en ik hebben de afgelopen jaren af en toe wat kite lessen genomen, en zijn nu begonnen met het verzamelen van onze eigen kite spullen zodat we zelf wat vaker aan de slag kunnen gaan. Niveau is nog niet echt hoog: oefenen van de waterstart beide kanten op (1 kant wil nog niet echt vlotten).
Ik ben zelf 1m68 en weeg tussen de 55-60 kg, en vriend is ongeveer 1m90 en weeg zo'n 95 kg.
Ik heb zelf een mooie aanbieding gevonden voor een slingshot rev uit 2009 (maat 9). Zouden jullie deze aanbevelen voor iemand met mijn niveau en gewicht? Voor mijn vriend zijn we nog op zoek naar een tweedehands 12.
Verder ben ik ook aan het speuren naar een board: in het begin willen we nog samen doen met 1 plank, ook zodat we elkaar nog een beetje kunnen helpen en in de gaten houden. Ik vind het alleen erg lastig om dan te beslissen wat voor afmetingen voor beide van ons het meest geschikt zouden zijn. Advies en meningen hierover zijn erg welkom.
Alvast bedankt!!