Advies gevraagd.

Door: j-jk Reacties: 5 Hits: 1618
j-jk 23 May / 2020 / 20:36

Ik ga even een deel levensverhaal ophangen om mijn situatie te schetsen.

In februari 2018 zat ik voor een wereldtour(werk) onder andere in Nieuw Zeeland.
Daar heb ik toen mijn eerste les gehad die vrij rapide eindigde toen ik mijn leskite op het water liet klappen waardoor deze lek raakte.
Voordat dit gebeurde had ik al wel de basics in de vingers gekregen dus het bodydraggen was al achter de rug.

Aangezien het kite'n mij zo beviel heb ik gelijk een week "camp" geboekt aan het einde van mijn verblijf in NZ bij Aizone in Karikari.
Die plaatsnaam heet dus vertaalt vanuit het maori's wind wind, kortom er hoort altijd wind te zijn.
Nou ik heb daar een heerlijke week gehad maar zelfs 15m2 kites vielen gewoon uit de lucht. dus weinig geleerd.

Een paar maanden later was ik voor hetzelfde werk in Scheveningen en heb ik tussen de bedrijven door 2 1on1 lessen gehad bij Kitesurfles.nl waar ik uiteindelijk voor het eerst op het bord ben gekomen.

Daarna heb ik in 2018 jammergenoeg geen tijd meer gehad om mijn skills verder te verbeteren en ben ik in april 2019 in Qatar tegen een kitesurfschool aangelopen.
Deze instructrice heeft mij echt goed op het bord gekregen en kort hierna heb ik ook mijn eigen gear gekocht.

Terug in nederland denk ik dat ik vorig jaar nog een keer of 6 a 7 naar oostvoorne ben geweest.

Met mijn 2013 Slingshot RPM 9 en 12 M2 met Decathlon Orao bordje,
Heb toen een paar keer advies/hulp gehad van de al aanwezige instructeurs.

Op een gegeven moment werd het jammergenoeg te koud om door te gaan dus ben ik gestopt voor dat seizoen.

Nu een paar weken geleden heel voorzichtig naar de Slufter gegaan met mijn 12M2 het water was nog maar 11 graden wat voor mijn doen erg koud was, maar net als velen zit ik door de corona maatregelen veel thuis. dus ik was daar eigenlijk puur om dingen te testen, wetsuit met schoenen en cap wat eigenlijk beter beviel dan verwacht. heb het namelijk geen moment koud gehad.
Een paar korte stukjes gevaren waardoor ik gelijk weer die thrill kreeg om er weer goed voor te gaan.

2 dagen later waaide het iets meer dus was ik van plan met mijn 9 te gaan varen, maar op het moment dat ik mijn kite uit de tas haalde kwam ik er achter dat ik in mijn stalling familie rat of muis de winter heb doorgeholpen. Want mijn kite was ineens een en al gatenkaas en er kwam een hoop papier en andere rommel uit waaien.

Al vloekend gelijk naar versus gereden om mijn 12 te laten repareren (lam ventiel, schoot soms los uit zichzelf) en gelijk maar een nieuwe aanschaf gedaan.

Ik heb mij laten overhalen een Cabrinha FX 9m aan te schaffen.

Gister was het dan eindelijk zo ver dat ik mijn nieuwe kite kon uittesten en aangezien Oostvoorne weer beter bereikbaar is was dit voor mij de uitgelezen kans om een dagtripje er van te maken om het eens goed onder de knie te krijgen.

De wind was erg vlagerig en in de 4 uur dat ik er was heb ik 2x een stukje van 50meter gevaren.
De rest van de tijd heb ik alleen maar lopen ploeteren en stuntelen.
Dus ben daar momenteel ook redelijk gefrustreerd over.

Aangezien ik zoveel mensen zie opstappen en wegvliegen en ook bij de klasjes niemand zo zie klooien als dat ik het doe vraag ik mij af wat ik allemaal wel niet verkeerd doe.

Want met het volste respect voor deze mensen maar als ik heren of dames zie van 2x mijn leeftijd en/of omvang dan vind ik toch dat het mij ondertussen ook wel redelijk zou moeten lukken.

 

Dus vandaar dit hele topic voor mijn vraag, wat vinden jullie dat ik moet doen?
Ik weet dat ik niet de allermakkelijkste beginner kites heb gekocht, maar bijvoorbeeld een switchblade waar veel beginners mee weg worden gestuurd reageert naar mijn smaak te traag vandaar ook de keuze voor de rpm's.

Zou nog een les bijdragen aan mijn kunnen?
Ik weet waar de fouten zitten, in het waarom het nog steeds niet lukt.
Zoals gister bijvoorbeeld, met inkomend tij en een erg nerveuze kite met vlagerig weer krijg ik het niet voor elkaar om snel genoeg te starten. ofwel mijn board is al onder het zand gezogen ofwel mijn kite hangt niet meer op de plek waar die moet zijn.

Heb ik het dan wel op orde, Komt er iemand wel heel dicht in de buurt omdat het overal al zo druk is.

Naja ik kan nog meer voorbeelden noemen, maar het lijkt mij duidelijk.
Stug doorgaan en met regelmaat mensen in de weg zitten totdat ik het goed onder de knie heb. of gewoon een lesje pakken? of een heel ander advies.

Op het moment is alle advies welkom. en in geval van een lesje.
Weet iemand wie er al weer les geeft in omstreken zuid holland? een leraar of school waar ik ook echt andere lessen kan krijgen dan het standaard 3-dagen pakket wat de meeste scholen hebben en niet veel van afwijken?

 

Als je tot hier alles al hebt gelezen, Top!! dankjewel alvast.

Djee 23 May / 2020 / 20:48

Nog een lesje zou ik denken of met andere afspreken die je willen en kunnen helpen met je eerste meters. 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Robbert014 24 May / 2020 / 09:08

Ik zou inderdaad nog een keer een lesje nemen. Dan krijg je altijd de meeste aandacht en de beste uitleg. 

In het algemeen geldt: probeer rustig te blijven en je kite op 12 uur te houden als je wilt waterstarten. Doe er gerust een eeuwigheid over om goed klaar te gaan liggen, dat is erg belangrijk. Het is het fijnst als je volledig parallel ligt aan je kite, die dan op 12 uur staat (dus met je schouders en board in dezelfde hoek als de kite). Zorg dus dat je goed in lijn licht met je kite, voordat je probeert te starten. Strek je voorste been en buig je achterste been. Dan is het een kwestie van de bar van je af houden (heel belangrijk), insturen waarbij je een powerdive maakt door de kite van 12 (of half één) door de lichte en medium powerzone te sturen (afhankelijk van de wind mag je hem nog wel iets dieper door de powerzone sturen, maar let op dat het niet teveel is). Druk op je achterste been en je gewicht boven je board verplaatsen. Opstaan en gaan met die banaan!

Als je moeite hebt om je board aan je voeten te krijgen: misschien helpt dit filmpje wel: https://www.youtube.com/watch?v=5zU4VeGuRnc

Je kan ook altijd een keer naar Noordwijk komen! Dan wil ik je gerust wat tips geven, mits er na de sessie een koud pilsje klaarstaat natuurlijk!

Dat is wel in de golven, dus wel iets moeilijker dan op binnenwater.

Super tof dat je begint met deze prachtige sport. Niet opgeven en echt doorzetten! Er is niets mooiers dan dat gevoel van pure vrijheid en adrenaline die de zee ons geeft! 

Last edit by: ROBBERT014

j-jk 24 May / 2020 / 21:12

hey robbert,

naar Noordwijk kom ik nog wel een keertje.

is net zo lang rijden als oostvoorne voor mij.
maar die golven vind ik inderdaad nog killing.

eerst maar eens op vlak water goed uit de voeten komen.

dat biertje hou je nog wel van mij tegoed. ook als ik al goed kan varen is het handig als een bekend iemand mij de belsngrijke spots en puntjes van de locatie kan aanwijzen.

 

dank voor je piece of mind in ieder geval

j-jk 29 May / 2020 / 20:54

via de mail heeft eennmede forumlid mij gister uitgenodigd mee naar brouwersdam te gaan. en een paar kleine tips gegeven.

Een aantal dingen zijn daar sterk uit naar voren gekomen

1 ik pomp mijn kite niet hard genoeg op. heb zon metertje op mijn pomp, maar hij moet nog een klapje harder. nu begint hij redelijk snel te klapperen.

2 de spots waar ik heen ga zijn vaak gewoon veels te druk voor mij persoonlijk om chill rustig te starten.

3 mijn stuurlijnen rekken wat uit naarmate ze natter worden. waardoor die dus heel sloppy gaat sturen

4 en als laatste ik stuur te snel en te veel upwind.

 

maar ondanks dat alles gister toch een paar goeie stukjes gevaren en zelfs een transistion is gelukt.

ook upwind moeten bodydraggen om mijn board terug te halen en mijn kite binneste buiten gehad door het losschieten van mijn release.

dus heel veel geleerd. en t was echt super weer. heerlijk dagje gehad. de moed die mij in de schoenen was gezakt is weer helemaal terug.

dus bedankt voor de hulp

wazzaah 29 May / 2020 / 23:00

Klink gewoon als heel veel pech, heb zelf ooit prima week gehad op t Karikari schiereiland, dus de Maori logen echt niet {#emotions_dlg.puh2.gif} 

Aan doorzettingsvermogen ontbreekt het je in ieder geval niet, zeker in het begin is het vallen en opstaan. Echt niet iedereen vaart na een paar lessen heen en weer.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)