Aanschaf eerste kites, maat?

Door: maximilian Reacties: 9 Hits: 4090
maximilian 10 July / 2020 / 13:25

 Hi allen,

Na 3 voortvarende lessen gehad te hebben is het tijd om een eerste set aan te schaffen. Ben wat terughoudend in tweedehands spul, geen idee waar ik op moet letten. Instructeur wees me op bekende merken maar ook op Ventum uit Rockanje. Betaalbaar spul, van prima kwaliteit en erg goede/persoonlijke service (+nederlands merk). Nu weeg ik 85 kilo, 1,93 en zie op verschillende fora dat dan een combi 8-11 of 9-12 wordt geadviseerd. Nu heeft Ventum alleen 5, 7, 9, 11 en 13 m2. Ik zat zelf aan een combo 9 en 11 te denken. Mijn vraag is nu eigenlijk, zit er wel genoeg verschil tussen een 9 en 11 om er al twee aan te schaffen? Ik hoop eigenlijk wel lang met een 2 kite quiver te kunnen varen. Zou dus een 11 en 7 ook kunnen? Of zit daar dan weer teveel verschil tussen? Voor nu ga ik toch nog niet het water op als ik een 7 nodig heb. Ik kan natuurlijk ook eerst alleen een 11 kopen, maar als ik dan een bar van Ventum heb ben ik weer gebonden aan het merk en kan ik dus niet een 8 erbij kopen. Ben benieuwd wat jullie van mijn overwegingen vinden. 

Dank alvast voor jullie input.

Kitemen 10 July / 2020 / 13:35

Een 11m is altijd goed als eerste aanschaf. Hiermee zal je 80% van de dagen dat je wilt gaan varen het water op. Als je dan later met hardere wind wil kan je idd een 7m aanschaffen of als je dan al wat meer ervaring hebt kan je bijv de 8m Xcite van Ventum proberen. Sowieso is de bar geschikt voor bijna alle merken dus dat zou je niet tegen moeten houden. Ook kan je is met Sebastiaan afspreken en die kan je alles uitleggen ook kan hij jou het beste adviseren op jouw persoonlijke situatie! Erg vriendelijk man en je kan natuurlijk altijd eerst testen.

Faxie 11 July / 2020 / 13:15

Zou gewoon lekker voor Ventum gaan ja. En dan heb je ook nog eens kwalitatief beter spul dan het merendeel van de zogenaamde A merken.

 

Ik zou zelf voor de 9 en 13 gaan, en dan later voor harde wind een 7. 9 En 11 zou ook nog wel kunnen, maar het gat daartussen vind ik persoonlijk wat klein als je met 2 kites een groot bereik wilt afdekken. En zoveel meer lowend ga je met die 11 niet halen, je zal toch nog een knoop of 14-15 nodig hebben, terwijl je met die 13 eerder met 12-13 knopen kan varen. Die 9 zal vanaf 16-17 lukken met wat ervaring. Twintip uiteraard.

Robbert014 15 July / 2020 / 16:30

Met 85 kilo zou ik eerder een 12 nemen hoor.. Als tweede kite een 9 en later misschien een 7.

Caspian 17 July / 2020 / 08:59

9+13m is the way to go...

Waarom? Hoe groter de kite, hoe groter het windvenster. Hoe kleiner, hoe minder marge. Met andere woorden. Het is wel nuttig om 6/7/8m te kopen. Als je zou loopen, als je van beenharde wind houdt maar hoe groter de kite wordt, hoe meer overlap er ontstaat. 8/9/10m is bv Overkill, in mijn ogen, dus je laat de 9m vallen dan. Als we nog groter kijken, dan is het gat 9/13 groot maar niet onoverkomelijk. En vooral vergroot je je aantal kite dagen, zeker als er nog een 7 bij komt.

Ik ben zelf 9/11 gestart in 2008 en moet zeggen, na minder dan 1 seizoen was de 11m al terug weg... Vervangen door... Je raadt het al...

For the record... Ik weeg 85kg, meet 1m95 en heb een tt van 139*41

FeRNandeZ 17 July / 2020 / 18:27

klopt de power van de kite gaat kwadratisch met de windsnelheid. 

Verschil tussen een 12m of 14m etc is dus maar weinig. Verscill tussen een 5m of een 7m is veel meer. 

Denk wel als beginner wat is de beste wind waar je in wilt varen ?

20-25knoop is echt het ideale kite weer om snel te leren, lekker druk in je kite, maar niet te gek. Ik pak dan een 9m (72kg), zwaardere kiters een 10m.  (uiteraard kan je eerder en langer doorvaren, maar zelf pak ik dan liever een andere kite)

Als beginner kun je idd ook met minder wind 15-20 knoop varen met een grote kite. 12m of 13m, groter zou echt niet gaan. Maar bij minder wind gaat kite starten minder makkelijk, ook is soms de kite feel wat lastiger in erg weinig wind etc

Boven de 25knoop moet je als beginner ook niet komen, ik vaar dan een 7m, die koop je later. (het is gevaarlijk vor jezelf maar ook voor anderen om te gaan prutsen in harde wind)

mbt de windsnelheden ranges, dit is de gemiddelde wind van RWS windmetingen. ik kijk nooit naar de vlagen, die kan wel 10knoop hoger liggen, verder kwa windranges dit is twintip.  (Op mijn surfboardje kan ik eerder, foil nog eerder, maar ga uit van Twintip)

Ik zou dus inzetten op 85kg 1-  kite 10

Verder zoals boven gezegt 2 kite 13 - 9 gaat ook prima, dat sluit goed aan.

 

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !

geloof 19 July / 2020 / 14:35

Hi, ik gebruik de Ventums voor het lessen en verkoop sets met alleen Xplores, alleen Xcites, maar ook met combi's zoals Xplore 11m en Xcite 8m. Ik heb de Xplore 11m in de test, mocht je eerst willen testen. Vraag jezelf af of je wil volstaan met een quiver met twee kites of vroeg of laat naar 3 kites wil. De keuze van maten ligt ook aan het type kiter dat je verwacht te worden. Mooiweerkiter of winterkiter of iemand die daartussenin zit ;). Stuur me maar een berichtje, als je meer informatie wil. Ik ben geen voorstander van de combi 9/11 of 9/13 en als je een zo groot mogelijke windrange wil, is 11/8-combi de beste keuze. Ik heb altijd wel een breed board te leen voor de eerste twee maanden, waardoor het relatieve voordeel van een 12m ten opzichte van een 11m of 10m wegvalt. Voor kiten met iets meer wind en iets meer skills heb je niet per se een 12m nodig met jouw gewicht. Daarnaast zal je merken dat het kiten met een 8m leuk en verantwoord kan zijn en je windrange duidelijk vergroot ten opzicht van de 9m als kleinste maat.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

berg 21 July / 2020 / 14:50

Ben het met GELOOF eens, ik ben ook ruim 85KG en vaar al jaren met een 8 en 11 is echt een top combi !!

 

Kitesurfing, Because golf and football only require one ball

maximilian 23 July / 2020 / 18:21

Dank voor jullie input!! De vele adviezen maken het eigenlijk niet makkelijker haha! Ik ga toch maar eerst met 1 kite beginnen, keuze is idd gevallen op de Ventum Xplore 11m. Eerst maar eens wat meer ervaring op doen voordat ik de keuze voor een 2e kite maak. Thx

 

berg 24 July / 2020 / 13:07

Kun je ( en dat ga je ook, geloof mij maar {#emotions_dlg.yes_new.gif} ) die 8 meter er altijd later bijkopen {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Kitesurfing, Because golf and football only require one ball