Wat is een IKO kaart?

Door: Formula1 Reacties: 14 Hits: 3061
Formula1 29 October / 2006 / 20:28

Hallo, 

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag. Wat is een IKO kaart? En vooral is het nodig om te kitesurfen in het buitenland? Trouwens is dit nodig om op zee te kiten? Dit waren mijn vragen ik hoop dat jullie er een antwoord op hebben.

Puppananny 29 October / 2006 / 20:38

Hoi formula,

IKO is een achterhaald kwaliteits waarborg symteem voor kitescholen. Net zoals op een cdspeler een KEMA,CE of TUV keurmerk zit. Het is ooit in het leven geroepen om scholen een soort certificaat te geven voor kwaliteit. Helaas zegt het tegenwoordig niets meer, er word totaal geen controle op uitgevoerd of dit ook op kwaliteits niveau ook op pijl blijft.

Mijn ervaring is dat je het helemaal niet nodig hebt om in het buitenland te kunnen kiten. Dan heb ik het over het gebruik van een bepaalde locatie. Om materiaal te huren kan het handig zijn. Maar aan de verhuurder laten zien dat je veilig kan waterstarten is meestal ook voldoende.

Cabrinha Switchblade IDS 6 en 10 mtr Nobile 666-08; North Rocketfish 08

dom 29 October / 2006 / 20:40
Jow dude, een IKO card is een pasje wat in het leven is geroepen door IKO (international kiteboarding organisation). Deze kaart geeft je niveau aan en krijg je bij het nemen van lessen. Op het moment dat je IKO level 3 hebt kan je materiaal huren in het buitenland zonder dat men moeilijk gaat doen. Ook in nederland is dit het geval. IKO cards zijn "nog" niet verplicht maar zijn wel een afspiegeling van je niveau als kiter.  Mocht je geinterreseerd zijn in een IKO card, neem dan les bij een IKO school of laat de zogenaamde IKO check afnemen (ong. 35 euro) waarmee je indien je niveau hoog genoeg is je IKO card kan halen.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

Claudia 29 October / 2006 / 21:47
IKO cards worden nooit verplicht en zijn ook nergens verplicht, de meeste scholen geven net als de snowboard en skischolen hun eigen card uit. Meer een commercieel dingetje dus wat puppananny al zegt. IKO is een organisatie die mensen die nog nooit hebben gekite binnen 3 weken opleidt tot instructeur.....zou het niet zo serieus nemen dus. Wij hebben hier in Nederland de mazzel dat er een zeer goede trainer is, die je zeker niet zo maar laat slagen als instructeur maar helaas is dat niet overal zo.

dom 29 October / 2006 / 21:54
Ik denk dat IKO wel IETSJE serieuzer genomen mag worden aangezien ze wel een van de enige zijn die ondanks dat ze commercieel zijn wel de nodige tijd in het bedenken van een goed lesprogramma stopt. Ik weet dat bij de school waar ik werk wel degelijk serieus met de IKO cards omgaan.

litewave 29 October / 2006 / 21:55
zonder iko is het bijv. niet mogelijk op flagfbeach iets te huren
me, myself and i

Claudia 29 October / 2006 / 22:00
3 dagen een kite huren is net zo duur als er een tweedehands kopen. Dom, ik heb toch de hele dag op dat IKO center gezeten in Cabarete, weet echt wel hoe het gaat. Het zijn gewoon totaalpakketten, vlucht, accomodatie en iko instructeursopleiding voor absolute beginners! Na ja, laat ook maar, ik zei al dat we hier in Nederland echt wel goede iko scholen hebben en dat de training helemaal top is, maar de organisatie zelf heb ik het over. Als je als Iko school bijv. 1 keer een verzekering bij ze hebt afgesloten, mag je nooit meer overschakelen naar bijv. een zwitserse ofzo die dan de helft goedkoper is. Dat soort dingen, maar ja, daar gaat het hier niet over. Vertel het je een ander keertje nog wel allemaal.

Tom 29 October / 2006 / 23:35

Claudia ist zo erg ??? Dus wij zijn top of the bill instructors??

Dat Maarten goed is wist ik wel maar als ik dat zo hoor haha zeker de absolute top!

haha damn .. Te jammer dat het zo moet gaan dat beginners al hun instructeursdiploma kunnen halen.. Misschien eisen techniek \ ervaring omhoog ?

Kiteboarding 4 life !!!

HookedCabarete 30 October / 2006 / 00:14

Je hebt het over de opleiding tot instructeur Claudia of niet? De organisatie IKO zit bij het Caracol. Zij nemen zeker de veiligheid erg serieus. Ben blij dat iemand tenminste regels heeft opgesteld en richtlijnen die gebruikt kunnen worden voor het geven van les en het opleiden van insrtucteurs. Ik denk dat de IKO wel iets meer respect verdient dan dit. Je hebt idd niet overal een IKO kaart nodig om te kunnen huren. Ik denk persoonlijk ook niet dat dat nodig is. Wel zou ik als school zijnde een klein testje afleggen om het nivo te kunnen bepalen van een huurder. De meeste mensen die huren hebben dus geen eigen spullen en zijn daarom niet op een bepaald nivo wat acceptabel te noemen is. Je hebt wel gelijk dat er af en toe teveel commercieel wordt gedacht en er mensen worden opgeleid tot instructeur die eigenlijk zelf nog het kiten moeten leren.

WWW.HOOKEDCABARETE.COM

Claudia 30 October / 2006 / 07:07
Na ja, ik wil ze ook verder niet afzeiken, wij hebben een topopleiding gehad van Maarten en Formula1 weet nu wat een ikocard is. 

Juiz 30 October / 2006 / 09:50
Het idee achter het hele IKO gebeuren is goed, maar de uitvoering is idd vaak heel belabberd. En dat kan ik ook zeggen uit eigen ervaring. Ik kreeg bij een bepaalde school een IKO 2, na een paar uurtjes lessen, en dat terwijl ik 1x (!!) de waterstart heb kunnen proberen. Hier kan het IKO niet op aangekeken worden, maar hoe worden de (IKO) scholen gecontroleerd? Dit lijkt mij toch weer een taak van het IKO, of niet?

dr511 30 October / 2006 / 10:28
als je dan zonnodig wil instructeuren word je toch gewoon nkv instructeur das erkend door het watersport verbond en heb je niets te maken met zen enzo en ja watersport verbond zijn natruurlijk ook maar een stelletje diknekken met een sigaar en zeiljachtje maar die organisatie is wel iets transparanter dan  die fransozen
Ziki Ondergoed, schultenbrau

louisz 30 October / 2006 / 11:07
nkv instructeur is niet internationaal erkent, en iko wel. Als je op reis bent en je hebt geld nodig kun je in een aantal clubs rondvragen of je nergens les kunt geven. Als je zegt dat je iko instruteur bent, ben je binnen

dom 30 October / 2006 / 14:37

Over de controle gesproken, vanaf komend jaar zal er veel meer controle komen op IKO scholen.

Dit is allemaal reeds aangekondigd door IKO bij de IKO gecertificeerde scholen. Dus ga ervanuit dat Maarten hier nog steeds erg fanatiek mee bezig is en het alleen maar beter word.

Formula1 02 November / 2006 / 19:57
Bedankt allemaal. Dus als ik het goed lees is het (nog) niet zo belangrijk om een IKO te hebben.