--Remco-- had een 1 sterren sessie in Lemmer met maar liefst 6 - 10 knots op zijn SlingShot TurboDiesel (2006)
4 vinnen heb je als je 1 vin meer dan 3 hebt.. duidelijk?
Ik heb trouwens nog nooit 4 vinnen onder een waveboard gezien volgens mij.. meestal gewoon 3, staat onder mijn golfsurfplanken ook gewoon.. 3 vinnen
Maar je hoeft geen 3 x 11cm vinnen eronder te hebben.
Dat lijkt me over kill. Loopt natuurlijk mega hoogte.
Ik vaar met een 12cm in het midden en twee 4cm (x12cm) De twee zijn best assymetrisch (dus bol aan de buitenkant). Loopt minder mega hoogte.
We gaan nog een hele evolutie zien, want voor een waveboard hebben ze gewoon het concept overgenomen van de wave rider boards. Daarop komen variaties, zoals 4 vinnen.
Windsurfers doen het met 1 vin van 19-21cm.
3 Fins:
1x Rear Centre Symetrical - toe and heel side "rudder"
2x rail side asym thrusters - for heel or toe side stability
Most common application - small waves for faster cutbacks and bottom turns on slower waves, snappy response.
4Fins:
2x Toe side asym thrusters - toe side stability
2x Heel side asym thrusters - heel side stabilty
Most common application - Carving at higher speeds, sweeping bottom turns, larger and faster waves.
1 Fin:
1x Rear Centre symetrical fin - tracking in straighter lines
Most common application - Mailbu style and Long boards, straight line tracking with little or no carving, hanging out and BBQ'ing on the front of your board.
5 Fins:
5x Fucked up config - unknown
Most common application - Shaper is prone to heavy drug use, boards resemble Star Trek fantasy creations and are not to be used in any serious situation, shop windows and trade shows.
ik leg het je wel uit derpertje. kom uit het surfwereldje
heeft met a-sym vinnen en de stand van de vinne te maken
Altijd: hoe meer vinnen hoe meer weerstand. Uiteindelijk zijn de meeste windsurf boards naar 1 vin gegaan
Wave boards hebben er dan 3. Maar er zijn meer combo's mogelijk.
Spreek je van het weekeind, Sam
Op dit moment worden 4 finnen in de surfwereld voornamelijk gebruikt bij Tow-in. Dit omdat 4 finnen, hoe raar het ook mogen klinken, minder weerstand hebben dan een thruster (3 finnen) setup, meer druk kunnen hebben en dus beter functioneren bij hogere snelheden.
Verschillende kiteshapers experimenteren met een quad-fin setup. Sommige mensen vinden het fijn, andere niet.
Heb zelf een quad-fin board (custom, DZ-boards) en ben erg tevreden.
laat ze maar laggen met onze 4 vinnen derpertje ,
ik heb er onder m'n naish custom wave uuk 4 staan .
en ik vroeg op hanglos een paar maanden geleden juist hetzelfde en ik weet het nu nog niet !
succes , olivier ...
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
SKdB had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 12 - 16 knots op zijn Peter Lynn Charger (2010)
4 vinnen moet je op een kleine plank zetten en gaan als er veel wind is ,
3 vinnen is beter als light-wind board
Zonder vinnen gaat ook hoor (voor een twin tip)
Lekker scheuren bij hoogwater op Brouwersdam in 5 cm water, waar anderen je niet kunnen volgen.
Registreerde: 24 October 2001
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)