Verschil tussen 3 0f 4 vinnen onder je waveboard

Door: MisterT Reacties: 11 Hits: 3671
johndoe 01 June / 2007 / 19:15
De vraag zegt het al.... Wat is het verschil tussen 3 of 4 vinnen onder je waveboard ????

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

--Remco-- 01 June / 2007 / 19:23
'Ride it Hard'

--Remco-- had een 1 sterren sessie in Lemmer met maar liefst 6 - 10 knots op zijn SlingShot TurboDiesel (2006)

NaRcOtIc 01 June / 2007 / 19:55

4 vinnen heb je als je 1 vin meer dan 3 hebt.. duidelijk?

Ik heb trouwens nog nooit 4 vinnen onder een waveboard gezien volgens mij.. meestal gewoon 3, staat onder mijn golfsurfplanken ook gewoon.. 3 vinnen 

Flying: Naish Torch3 09 •• Naish Torch3 12 ••Riding: Slingshot Lunacy

eddyc 01 June / 2007 / 20:10

Maar je hoeft geen 3 x 11cm vinnen eronder te hebben.

Dat lijkt me over kill. Loopt natuurlijk mega hoogte.

Ik vaar met een 12cm in het midden en twee 4cm (x12cm) De twee zijn best assymetrisch (dus bol aan de buitenkant). Loopt minder mega hoogte.

We gaan nog een hele evolutie zien, want voor een waveboard hebben ze gewoon het concept overgenomen van de wave rider boards. Daarop komen variaties, zoals 4 vinnen.

Windsurfers doen het met 1 vin van 19-21cm.

eddyc

speedfreak 01 June / 2007 / 22:01

3 Fins:

1x Rear Centre Symetrical - toe and heel side "rudder"

2x rail side asym thrusters - for heel or toe side stability

Most common application - small waves for faster cutbacks and bottom turns on slower waves, snappy response.

4Fins:

2x  Toe side asym thrusters - toe side stability

2x Heel side asym thrusters - heel side stabilty

Most common application - Carving at higher speeds, sweeping bottom turns, larger and faster waves.

1 Fin:

1x Rear Centre symetrical fin - tracking in straighter lines

Most common application - Mailbu style and Long boards, straight line tracking with little or no carving, hanging out and BBQ'ing on the front of your board.

5 Fins:

5x Fucked up config - unknown

Most common application - Shaper is prone to heavy drug use, boards resemble Star Trek fantasy creations and are not to be used in any serious situation, shop windows and trade shows.

Drive it like it"s stolen!

Hollandkiter 01 June / 2007 / 22:08

ik leg het je wel uit derpertje. kom uit het surfwereldje

heeft met a-sym vinnen en de stand van de vinne te maken

Altijd: hoe meer vinnen hoe meer weerstand. Uiteindelijk zijn de meeste windsurf boards naar 1 vin gegaan

Wave boards hebben er dan 3. Maar er zijn meer combo's mogelijk.

Spreek je van het weekeind,  Sam

Magic_Ed 01 June / 2007 / 22:19

Op dit moment worden 4 finnen in de surfwereld voornamelijk gebruikt bij Tow-in. Dit omdat 4 finnen, hoe raar het ook mogen klinken, minder weerstand hebben dan een thruster (3 finnen) setup, meer druk kunnen hebben en dus beter functioneren bij hogere snelheden.

Verschillende kiteshapers experimenteren met een quad-fin setup. Sommige mensen vinden het fijn, andere niet.

Heb zelf een quad-fin board (custom, DZ-boards) en ben erg tevreden.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

olivier_duinkiter 01 June / 2007 / 22:48

laat ze maar laggen met onze 4 vinnen derpertje , 

ik heb er onder m'n naish custom wave uuk 4 staan .

en ik vroeg op hanglos een paar maanden geleden juist hetzelfde en ik weet het nu nog niet !

succes , olivier ... 

johndoe 01 June / 2007 / 22:55
ik vind dat ik met het boardje van olivier ( 4vinnen ) meer wind nodig heb dan met men shinn plank... kan ook aan de lengte liggen van z'n board 5'2" of aan de ongelooflijke windstoten de dag dat ik hem testte....

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

SKdB 02 June / 2007 / 09:49
Cabrina surface to air (ik heb 4.10) ook 4 vinnen 2 grote achter en 2 kleine aan de rail. Die zijn wel lekker bij edge houd je goed grip in de turn.

SKdB had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 12 - 16 knots op zijn Peter Lynn Charger (2010)

rebelrider10 02 June / 2007 / 13:29

4 vinnen moet je op een kleine plank zetten en gaan als er veel wind is ,

3 vinnen is beter als light-wind board

GO TO -->WWW.DUINKITERS.BE.TT

eddyc 02 June / 2007 / 22:41

Zonder vinnen gaat ook hoor (voor een twin tip)

Lekker scheuren bij hoogwater op Brouwersdam in 5 cm water, waar anderen je niet kunnen volgen.

eddyc