Welke (handmatige) windmeter is de beste?

Door: JT_MEEL Reacties: 14 Hits: 3670
JT_MEEL 16 June / 2008 / 15:41

Ik ben van plan een windmeter aan te schaffen, natuurlijk het liefst een betrouwbare handzaam modelletje van onder de €100,-. Er is keuze genoeg, maar wat is volgens jullie nu eigenlijk de beste?

(De modellen die ik nu op het oog heb zijn de Skywatch Eole/Meteos)

nlkiter 16 June / 2008 / 15:52
  Heb zelf de meteos
http://www.vliegerop.nl/index.php?inhoud=product&id=1648
Volgens mij redelijk nauwkeurig, heeft wind in knopen, ms, beaufort
Daarnaast temperatuur, windchill, en je hoeft em niet te richten (zoals bijvoorbeeld de explorer)

De windmasterII wordt ook veel gebruikt, heb ik zelf nooit in de handen gehadhttp://www.windsurf.de/shop/shopping/product_enlarge.php?presel=6&pfad=6,20,277&id=4388

iAn 16 June / 2008 / 17:54

heb de windmaster, die werkt erg goed.

Temp en windchil enzo is leuk, maar het is je toch vooral om de windsnelheid te doen.

kitertjuhNL 16 June / 2008 / 17:57
Als je wind meter koopt let dan op! Koop er een die je niet zelf op de wind moet richten. Het beste is er een waar het propellertje horizontaal staat zoals bv. Windmaster 2.

HenkVanDeTillaard 16 June / 2008 / 19:45

bedenk wel ; windmeters zijn niet alles.

Loop dat strand op , steek je neus in de wind , kijk naar het zand en het gras en naar evt.kites of enig ander vliegmateriaal in de lucht.

Bovendien is niet alleen windsnelheid een gegeven , winddichtheid speelt ook een rol.

kitertjuhNL 16 June / 2008 / 19:51
Klopt ik gebruik mijn wind meter alleen als er voor de rest nog geen kiters zijn. Wanneer ik twijfel of ik het wel genoeg vind en dan is een wind meter ideal. Ook handig is het als je op het strand bent en je spullen liggen bijvoorbeeld nog in het appartement dan kan je kijken of het al genoeg waait voor je of welke maat kite je moet halen.

Gilbert 16 June / 2008 / 20:43
als je nu lid wordt van acces krijg je er 1tje :) banner op deze site

Waldo 16 June / 2008 / 21:00
Windmaster zonder enige twijfel meest handig

nayy 16 June / 2008 / 21:16

Er is een groot verschil in windmeters.

Ik heb een Skywatch eole (JBC-instruments), da's een model met een groot schoepje (zeker 4 cm) vanboven.

Voordeel hier is dat je niet moet richten.

skywatch heeft ook kleinere modellen, die hebben een heel klein proppellertje en die moet je richten.

Mijn broer heeft een windmaster. (ook klein propellertje, maar dat je niet moet richten). In het lage bereik geeft de windmaster altijd 2-3 knopen meer dan mijn eole. (als ik 6 knopen meet, heeft hij er 9 !)

We hebben eens  verschillende Skywatchen vergeleken, en die geven allemaal hetzelfde aan... dus verschillen tussen merken. (was nogal een grappig zicht, allemaal met het metertje in de lucht)

Wat er nu juist is, weet ik niet, en doet er ook niet echt toe. 't is vooral voor jezelf dat je een referentie hebt. (ik zal het eens meten op een windstille dag met GPS als referentie...)

Een voordeel van de kleine propellertjes is dat die een heel kleine inertie hebben: je detecteert ook heel kleine vlagen. (tegen dat een grote propeller op snelheid komt duurt dat wel even).

Mijn meter meet bijvoorbeeld 9-10 knopen, terwijl die van mijn broer 9-10 meet met uitschieters tot 12... Groot verschil op het water !

ah, ja en de snelheid is niet alles. 37 knopen 'warme droge egyptische woestijnwind' zijn niet hetzelfde als 37 knopen vochtige koude europese winterwind. Dat hebben we zelf duidelijk ondervonden :)

Leuk speeltje, en ik gebruik het altijd.

Andere gaan er volledig tegen zijn... ieder zijn zin.

succes ermee,

Nayy

nayy

kitertjuhNL 16 June / 2008 / 23:57
Netjes uitgelegd Smiley

Roderick 17 June / 2008 / 07:59

Let inderdaad op dat de as waar het draaidingetj op zit verticaal vit. (Waterpas houden lukt nog wel, voor de rest hoef je dan niet te richten. 

Ik heb de meteos gehad en nu de windmaster II.

meteos heeft een losse deksel. die kun je kwijt raken. Is net niet handig. Uiteindelijk is die Meteos aan zijn eind gekomen doordat ik hem met open deksel op de schoep heb laten vallen. Asje waar hij omheen draait was daarna krom. 

Windmaster II lijkt voor mij relaxeder.

Wat ik heb kunnen ontdekken als voordelen van de div. windmeters:

Voordelen Meteos:           

Kompas  

temperatuur 

Als je hem niet gebruikt is hij zand-dicht

Voordelen windmaster:

Schoep beter beschermd, ook tijdens gebruik

Geen losse delen die je kwijt kunt raken / waar je op moet letten.

Koop er trouwens voor een maar euro een mini statief bij. Beide windmeters hebben aan de onderkant een schroefje voor een statief zitten. Dat is dus het zelfe systeem wat ze ook voor statieven voor camera's gebruiken.

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

ElRudo 17 June / 2008 / 08:33

Ik heb die kleine skywatch, vind het lastig meten, te gevoelig. 

@ navy: vochtige lucht is gek genoeg lichter (waterdamp) tenzij het in de vorm van druppeltjes is (mist). Warme droge lucht is veel lichter dan koude droge lucht, vaart ook heel anders. windsnelheid alleen is dus niet genoeg.

De beaufort schaal is wat windkracht betreft duidelijker: Kg/m2 (dus 10 meter projected area midden in het windvenster in stilstand is 50kg trekkracht in 5 Bft. heb ik het niet over lift)

daanbanaan 17 June / 2008 / 10:00
ik maak mn vinger nat en steek ik m in de luchtSmiley
preparing for the next adrenaline shot....www.kitecamps.eu

Roderick 17 June / 2008 / 10:01
Quote: ElRudo - Vandaag 08:33
Ik heb die kleine skywatch, vind het lastig meten, te gevoelig. @ navy: vochtige lucht is gek genoeg lichter (waterdamp) tenzij het in de vorm van druppeltjes is (mist). Warme droge lucht is veel lichter dan koude droge lucht, vaart ook heel anders. windsnelheid alleen is dus niet genoeg. De beaufort schaal is wat windkracht betreft duidelijker: Kg/m2 (dus 10 meter projected area midden in het windvenster in stilstand is 50kg trekkracht in 5 Bft. heb ik het niet over lift)

Is het niet zo dat meteorologen alles in m/sec doen, en dan volgens 1 vaste conversietabel er beaufort van maken dan?

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

johndoe 17 June / 2008 / 10:12

Klik voor grote versie

ik gebruik deze altijd.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)