zwemvest

Door: neok Reacties: 21 Hits: 1870
neok 20 July / 2009 / 12:15
hallo allemaal,

ik heb les gehad en wil nu graag het water op, maar als ik de noordzee op ga, moet ik van me ouders een zwemvest aanSmileySmiley... maar vraag is nu of er een soort kitezwemvest is? of een zwemvest die goed zit en niet in de weg zit bij je waist.

B.V.D koen

Bamas 20 July / 2009 / 12:38

Bamas had een 4 sterren sessie in Wolderwijd, Strand Horst met maar liefst 12 - 20 knots op zijn North Evo (2008)

Fonetic 20 July / 2009 / 12:45
Vanwaar die onvrede? Alhoewel veel mensen inderdaad geen vest dragen zijn er ook genoeg die dat wel doen Smiley
Zelf heb ik er nog geen maar ben ik momenteel ook op zoek, zie ook dit topic.

Ik ga zometeen zelf eens bij Jobe kijken en passen.. Suc6 met kiten, veiligheid boven alles! Smiley
Soms waait het, soms waait het niet...

Jelte 20 July / 2009 / 13:26
@Neok: ja die is er. Dat heet een impact vest (ffkes naar zoeken) en is geen zwemvest, maar helpt je wel drijven. Dat gecombineerd met je wetsuit wat ook al drijft zorgt ervoor dat je aardig boven water blijft. Het is echter geen echt reddingsvest omdat het je niet op je rug draait en ondersteunt als je bewusteloos bent. Dus als je knock out gaat, verzuip je er wel degelijk mee.
Ze zijn eigenlijk bedoeld om je te beschermen als je op een dammetje klapt oid. Maar ik heb er altijd eentje om omdat ik een hekel heb aan mezelf boven water moeten houden. Veel relaxter als je altijd en overal vanzelf blijft drijven. En je trapeze kan er gewoon overheen, daar zijn ze speciaal op gemaakt. Bijkomend voordeel is dat heuptrapezes er minder makkelijk door naar boven kruipen.

www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

jorrit 20 July / 2009 / 13:50
@Koen,
Relaxed dat je van je ouders mag kiten. Er zijn er genoeg die dat niet goed vinden.
Zwemvest is helemaal geen gek idee. Net zoals een helmpje.
Als je nog meer mazzel hebt vinden je ouders een impactvest zoals jelte beschrijft ook goed.
Mystic heeft hele relaxte impactvesten.
Mochten ze echt staan op een reddingvest: jammer, maar je kan nog steeds kiten :-)
Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people.

neok 20 July / 2009 / 14:42
tnks voor de comments :D.... me ouders weten net wat een kite is... dus zo'n impact vest vinden ze vast goed :P
en kan je die mystic impact vest vinden voor onder de 50 euro Smiley

-DAVE- 20 July / 2009 / 15:10
Ben jij niet toevallig met de wipika gisteren bijna tegen strandhuis in gedonderd maar nog wel tegen de schommel enzo?
Iemand liet even zijn wipika (exact als je plaatje) zonder enige controle op namelijk, netaan 5 meter van de strandhuisjes.
En dus was het bam Klats. Ik zag het zo allemaal gebeuren van de zeekant.

Anyway.. en echte zwemvest wat veilig is, is er één met drijfvermogen op de buik en een kraag onder je hoofd.
Dus echt zo'n off-shore zwemvest , zo'n dikke oranje.
Bij bewusteloosheid (en dat kan nou eenmaal gebeuren met kiten) blijft het hoofd dan boven water, en kan het lichaam nog ademen.

Al die hippe zwemvessies die plat zijn en geen kraag hebben, maar meer als hippe impactvest doorgaan en stoer zouden staan, zijn eigenlijk niet voldoende.
En je ouders hebben gelijk, het staat alleen niet cool natuurlijk, daar heb je gelijk in.

Moeilijke keuzes, je hebt een kitende zwemvest expert nodig denk ik. En die zijn er weinig denk ik.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Reindert94 20 July / 2009 / 17:15
Ik denk dat je beter voor een impact vest zou gaan. Die gaat veel minder in de weg zitten dan wanneer je nog een echte reddingsvest harnas nog moet dragen.
FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

Yoram 20 July / 2009 / 19:01

Zelf draag ik altijd een zwemvest van Mystic (Razor versie) kost geloof ik 69.95 euro, dat is er eentje speciaal voor kiten als ik het juist heb zonder kraag etc. (zie ook www.mysticboarding.com). Trapeze past er perfect onder en het zwemvest zit bij mij niet in de weg.

En hoezo de Smiley smiley? Je kan beter gaan voor een extra stukje veiligheid dan het uiterlijk. En als het er nou echt niet uitziet gewoon een lycra er overheen en voila Smiley
Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

Reindert94 20 July / 2009 / 19:50
Dan zou ik persoonlijk gaan voor wat Yoram heeft. Zo'n reddingsvest van mystic die gemaakt is voor het kiten, kan alleen maar voordelen opleveren tijdens het kiten.Smiley
FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

jobjol 20 July / 2009 / 19:58
Je hebt ook reddingsvesten met een CO2 patroon.
Deze zijn heel klein en zitten totaal niet in de weg met kiten.
Zodra je aan het touwtje trekt zal deze zichzelf opblazen.
Ik heb er 1 gekocht bij een zeilshop voor 60 Euro.
Hiermee durf ik rustig 5 km de zee op te gaan.
klik voor een grote versie
No comment

jobjol had een 0 sterren sessie in Petten met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Naish Torch (2012)

mano 20 July / 2009 / 21:32
Als je bij de surfshop een neopreen zwemvest haalt zit je ook wel goed. Ik heb een neopreen zwemvest liggen, gebruikte ik vroeger met kiten en nu alleen met wakeboarden enzo, zit super strak om je lijft, erg licht, je merkt er bijna niks van.

Als je een waist trapeze gebruikt kan het nog wel eens een beetje in de weg zitten. IK had er niet zo'n last van (gewoon trapeze iets groter). Je hebt ook impact vests waar aan de onderkant een soort van neopreen stuk zit waar je waist trapeze overheen kan.Met een gewone impact vest is een waist trapeze een beetje lastig.

Als je een zit trapeze gebruikt heb je nergens last van.

Ik zou zeggen ga eens naar een surfshop en probeer wat modellen.

neok 20 July / 2009 / 21:42
ik ga wel effe langs een kitewinkel in noordwijk of katwijk... kijk ik daar wel effe.
@dave... nee dat was ik niet... ik kite in noordwijk

rieeees 20 July / 2009 / 22:05
Quote: Bamas - 20 juli, 2009 (14:38)
Ik gerbuik altijd deze : http://ww2.sport-thieme.com/y/450pixel/1134009.jpg

hahaha, normaal erg flauw........Maar ik lag nu echt in een deuk Smiley

Dennnn2 20 July / 2009 / 23:19
whhaaha me2 riess ik denk klik die link aan en krijg iets moois:P

higher and higher i wanna go....

FerdiH 21 July / 2009 / 03:51
Quote: jobjol - 20 juli, 2009 (21:58)
Je hebt ook reddingsvesten met een CO2 patroon.Deze zijn heel klein en zitten totaal niet in de weg met kiten. Zodra je aan het touwtje trekt zal deze zichzelf opblazen.Ik heb er 1 gekocht bij een zeilshop voor 60 Euro.Hiermee durf ik rustig 5 km de zee op te gaan.
Hoe ga je aan 't touwtje trekken als je jezelf knock out heb geloopt?

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

martin404 21 July / 2009 / 07:09
Voorkomen is beter dan genezen, dus als ik een tip mag geven : Train de dagen dat je niet kite je zwemvaardigheid.
Train je conditie en vaardigheid in schoolslag, borscrawl en watertrappellen, want die ga je nodig hebben.
Dat je goed kunt zwemmen is erg belangerijk bij kiten en je hebt het (hoe goed je ook bent) erg vaak nodig.
Dat is naar mijn mening nog belangerijker dan een zwem/impact-vest.
Ik zwem zelf vrij regelmatig om in conditie te blijven, maar vind eigenlijk dat ik nog veel beter voorbereid zou moeten zijn, voor als het een keer, met mij of een ander, mis gaat.
No kite related brand affiliations

Pieces 21 July / 2009 / 10:37
Het is eigenlijk best vreemd dat looks belangrijker zijn dan veiligheid, terwijl je aan looks natuurlijk bar weinig hebt als je de halve zee leeg aan het drinken bent omdat je bewusteloos bent geraakt door een golf, een rare stunt of gewoon door brute pech omdat je je board probeerde weg te koppen.

Mijn ouwe heer is persvoorlichter bij de kustwacht in Nederland. Ik krijg dus regelmatig de vraag of ik ben wezen kiten en of ik nog iets heb gehoord van iemand die voor de kust van NL in de problemen is geraakt. Geloof mij, dat gebeurd erg vaak, veel vaker dan je denkt en leest. Eigenlijk is het probleem vaak hetzelfde, onvoorbereid en/of niet genoeg getraind om (zo ver) van de kust bezig te zijn.

Toen ik in IJmuiden begon met kiten (ik heb het in IJmuiden geleerd aangezien ik er woon) heb ik vrijwel direct een helmpje aangeschaft. Ik draag dat (best ok uitziende helmpje) dus niet altijd. Met andere woorden, ik betrap me er zelf ook op dat ik soms meer bezig ben met hoe het er allemaal uitziet (terwijl ik niet eens de meest heldhaftige sprongen doe) dan met veiligheid. Eigenlijk gewoon stom dus.
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

martin404 21 July / 2009 / 11:02
Ik loop wielrennende collega's altijd te dollen dat het maar goed is dat ze (met die extreme sport van ze) allemaal een helm dragen, voor het geval dat ze in 1 van die Nederlandse ravijnen vallen.
Ik wijs ze altijd op mijn neefje van zes, die ook altijd heel verstandig z'n helm op heeft bij het fietsen.
In die sport is het de normaalste zaak v/d wereld.

Zelf heb ik bij het kiten nooit een helm op gehad. Bij snowboarden wel, maar meestal alleen off-piste.
Ik heb een dikke kop, dus het zit me niet lekker en het geheel wordt er, bij mij met een helm op, niet bepaald cooler op.
Het is een persoonlijke keuze, maar als beginner is het zeker niet onverstandig.
Als beginner hoef je je ook niet zorgen te maken over hoe cool je er uitziet, want voorlopig zit dat er toch niet in.
No kite related brand affiliations

neok 21 July / 2009 / 11:26
met tante heeft wel een zwemvest van jobe... kijken of die comfortabel zit met kiten.
PS: tnks voor de comments Smiley

Jelte 21 July / 2009 / 12:07
Zou dat op je rug draaien van zo'n oranje vest uberhaupt nog wel werken als je bewusteloos in het water ligt met een flapperende kite aan je middel? Hmmm... Nouja, wat voor ding je dan ook aantrekt doe in ieder geval VOORZICHTIG! Het is nooit te laat om een keertje te verzuipen.
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

rieeees 22 July / 2009 / 09:48
Quote: Dennnn2 - 21 juli, 2009 (01:19)
whhaaha me2 riess ik denk klik die link aan en krijg iets moois:P

Haha ik had precies hetzelfde, ik dacht echt iets serieus te zien en toen zag ik dat, ik kwam niet meer bij Smiley