Algarve wel of geen kitespullen mee

Door: martijn81 Reacties: 15 Hits: 3872
martijn81 03 August / 2009 / 07:49
Ik ga vanaf 16 september twee weken naar albufeira in de algarve (portugal).
We hebben daar een huur auto, dus we kunnen overal heen rijden (bv naar Alvor).
Ik wou m'n kitespullen misschien meenemen, dus heb ik gezocht of ik iets over de wind daar kon vinden.
Nu heb ik alleen wat over Faro gevonden (http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_faro.htm) en de gemiddelde windkracht in september is maar 9 knopen en maar 30 % kans op meer dan 4 bft wind. En de windrichting is dan voornamelijk wsw.
Als je op windfinder kijkt, lijkt er op dat ik dus beter m'n spullen thuis kan laten of is de wind in Faro niet gelijk aan die van bv Alvor?
Want als ik op kitebeaches kijk voor Alvor staat daar dat de beste windrichting NW of NNW is, maar dat het wel vanaf 3 uur 's middags 18 tot 20 knopen is. En dat de beste periode van juni t/m augustus is. Wij gaan dus pas later in september.
Ook heb ik hier op hanglos een eerdere vraag gelezen over alvor en daar gaf iemand aan dat het wel kon en een andere gaf aan dat er weinig wind was.
Door het verschil in informatie tussen windfinder en kitebeaches en de periode wanneer wij gaan twijfel ik of het wel zin heeft om alles mee te nemen, of dat ik er beter een kiteloze vakantie van kan maken.
Jullie nog tips of andere info??

DJPim 03 August / 2009 / 10:20
Als er nog ruimte over is zou ik het gewoon meenemenSmiley
www.kiboco.nl

martijn81 03 August / 2009 / 11:39
Ik ben vorig jaar begonnen met kiten en toen ben ik met de auto op vakantie geweest en toen kon ik dus alles makkelijk meenemen. Nu moet het dus mee het vliegtuig in. Ik heb nog geen eens een bag waarin ik alles mee kan nemen. Als de kans klein is dat ik kan kiten kan ik het dus beter niet meezeulen.

Viper23 03 August / 2009 / 11:42
Vorig jaar was ik in Lagos in oktober. had mijn kitespullen mee genomen maar had ze beter thuis kunnen laten.
wind is zacht en off shore.

aan de westkust van portugal was meer iets wind, maar enorme hoge golven ik heb daar niet gekite. (voor de westkust zie bv windguru Sagres)

als je van golven houd moet je daar zijn.

martijn81 03 August / 2009 / 11:57
Ik ben nog een redelijke beginnen en heb pas 1x bij ijmuiden gekite, de rest altijd op schellinkhout, dus teveel golven moet ik nog niet hebben.

wazzaah 03 August / 2009 / 12:10
"vlakbij" Tarifa dus denk dat het daar af en toe best waait Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

marco5000 03 August / 2009 / 23:26
In Alvor heb je een thermische wind. Die inderdaad tussen 15:00 en 18:00 uur opkomt. Heeft alles te maken met warmte op het land. Ik denk dat het in september minder warm is en dat de kans op die wind dus kleiner is dan in de zomer maanden, tenzij je dus een hete dag treft.
Er zijn 2 spots, de een is aan zee en geeft side-off wind met kleine golven.
De ander is in de baai. In de baai heb je ondiep water, de spot is erg geschikt voor beginners. Er wordt ook veel les gegeven. Wij hebben daar goeie sessies gehad, was wel in augustus.
Als je een 12 en een 8 of 9 mee neemt kan je zeker varen als er wind komt, een pak heb je niet nodig. Als je maar 1 kite meeneemt neem dan je 9 of 10 mee. Je hebt of thermische wind, of geen wind. de thermische wind is volgens mij vanaf een knoop of 18 en kan doortrekken tot 30 kn.
Alvor is verder best een leuk dorp om je te vermaken.
http://sailing-silverland.nl/zeil-vakanties/kite-wind-en-golfsurfen/

kiteboardertje 04 August / 2009 / 05:43
ikben begin juli geweest elke dag met me 9 kunnen varen wat is dat trouwens een top kite zeg niet normaal
de wind ligt een beetje aan het getij meestal tussen 13 en 15 uur begint het te waaien tot 18 of 20 uur daarna is de rust terug.

Dit was wel in alvor maar helemaal het einde echt top je kan het beste effe contact met Nelson opnemen van kite center alvor
http://www.KbWorks.nl

peterhlwc 04 August / 2009 / 06:41
Ga zelf ook naar Alvor van 17-24 september. Wel wat laat maar ben totale beginneling, dus hoop daar nog wat extra lesjes mee te pakken (www.algarvekitesurfing.com). Wat ik heb gelezen moet het kunnen, ook in september (natuurlijk afh van wind).

JeWeDe 04 August / 2009 / 07:11
Het is wel een dik uur rijden vanaf albufeira, je moet dus zeker weten dat er windstaat. Als het zw is kun je bij faro ook varen maar alleen als er een stormpje is geweest oid. anders is het vaak te zwak. Als je een NW op alvor treft is dat zeker de moeite waard zeer vet!

succes.

martijn81 04 August / 2009 / 07:24
http://www.alvorkitecenter.com/ doet het nu niet, vanavond nog maar eens proberen.

@ Marco, Ik heb nu alleen nog maar een rev 7 en een td3 9. Maar ik weeg maar 60 kilo. 30 knopen is dus voor mijn 9 teveel. Laatst waren er op schellinkhout stoten tot zo'n 25 en kon ik echt niet meer achteruit lopen naar m'n board. Dus twijfel nog een beetje dat als ik m'n kite spullen mee neem welke ik mee moet nemen, aangezien ik uit jouw verhaal begreep dat er of bijna geen wind is of een behoorlijke wind.

@JeWeDe, dat wordt dus kijken of ik daar op internet kan, of iemand uit nederland een smsje laten sturen met de windvoorspellingen :) Die NW wind op alvor, is dat dan voor in de baai? Als ik naar de plek rij die kitebeaches aangeeft (http://www.kitebeaches.com/kitesurf/loc/alvor.html), zit ik dan goed?

onno 04 August / 2009 / 08:12
alvor heeft termiek dus zekkkerrr mee nemen! Je kan daar echt elke dag varen
north naish mystic

onno had een 5 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Naish Park (2012)

martijn81 06 August / 2009 / 07:05
Ik ga binnenkort wel op zoek naar een bag voor al m'n spullen en dan neem ik het gewoon mee :) Als er wel genoeg wind is en ik heb de boel niet mee zou ik balen als een stekker. Nu nog ff bedenken welke kite ik mee neem (de 7 of de 9 met 60 kilo). Het zal denk ik wel de 9 worden.

Djee 06 August / 2009 / 08:13
Quote: kiteboardertje - 4 augustus, 2009 (07:43)
ikben begin juli geweest elke dag met me 9 kunnen varen wat is dat trouwens een top kite zeg niet normaalde wind ligt een beetje aan het getij meestal tussen 13 en 15 uur begint het te waaien tot 18 of 20 uur daarna is de rust terug. Dit was wel in alvor maar helemaal het einde echt top je kan het beste effe contact met Nelson opnemen van kite center alvor

waar blijft t verslag Smiley Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

JeWeDe 06 August / 2009 / 09:22

Quote: martijn81 - 4 augustus, 2009 (09:24)

@JeWeDe, dat wordt dus kijken of ik daar op internet kan, of iemand uit nederland een smsje laten sturen met de windvoorspellingen :) Die NW wind op alvor, is dat dan voor in de baai? Als ik naar de plek rij die kitebeaches aangeeft (http://www.kitebeaches.com/kitesurf/loc/alvor.html), zit ik dan goed?

Hey als het waait dan waait het vaak een aantal dagen achter elkaar goed. als het niet waait vaak een aantal dagen niet. maar dat is een beetje gok werk. het hangt van een bepaald systeem af of de termiek door zet alleen weet ik niet precies wat dat is. maar je ging naar albufeira toch? daar is echt wel ergens internet.

NW is voor in de baai. Of op zee als je een beetje goed marokaans spreekt. Het is wel heel vet kiten op zee met NW alleen een beetje eng, zorg dan voor een boot die je in de gaten kan houden.
Die plek die je aangeeft is de goede. Je moet wel even goed zoeken. als je in Alvor de bordjes praia volgt kom je in de buurt. op een gegeven moment rij je de bebouwing een klein beetje uit. dan kom je op een t splitsing, let praia staat links af, marina rechts af. je moet rechts. vijftig meter of zo en dan heb je een rotonde dan zie je de marina ook al. vanaf hier is het onverhard. Ga links langs de marina aan het eind van het voetbal(gravel)veld recht door.

vanaf hier is het echt of road, als in elke middag pret want er staat altijd wel iemand vast met een dikke passat of een spaans audi hihi.
Als je geen 4wd hebt of schep parkeren en lopen, heb je dat wel, zwaai even naar de audi. nog een kleine kilometer en je komt op de punt uit waar kitebeaches aangeeft. links de baai. rechts het strand. Have fun

martijn81 06 August / 2009 / 09:41
@JeWeDe
Bedankt voor de uitleg, daar heb ik wat aan :) We gaan idd naar albufeira.
Ik kan beter kiten dan dat ik marokaans spreek, dat wordt dus de baai :)
Ik heb geen 4wd, maar een klein huurautootje (we zijn toch maar met z'n tweeen). Dat wordt dus lopen en alsnog zwaaien naar de audi ;)