Leading edge repair

Door: gilles23 Reacties: 12 Hits: 1227
gilles23 03 August / 2009 / 16:28
Hoi,
na een sessie gisteren had ik m'n kite nog enkele uurtjes laten liggen op het strand.
Alles goed en wel maar na enkele uren zie ik dat m'n kite helemaal plat was(moet heel snel gebeurd zijn).
Kite terug opgepompt maar hoorde de lucht er zo uit ontsnappen(na 20 seconden slap).Het gaat om een slingshot 06
met one-pump.

Het lek moet zich ergens bevinden ter hoogte van de kleinste strut, aan de valve op de leading edge.
Ik heb geen idee of het echt een leading edge lek is of de valve bijvoorbeeld niet meer goed
aansluit, aangezien het juist aan de valve is en de lucht er echt wel snel uitloopt.

Daarom zou ik de LE er zelf eens willen uithalen maar hoe ga ik het best tewerk?
Ik dacht eerste alle buisjes tussen de struts en de LE los te maken, en de LE er dan via
de zijkant uit te trekken ? Of is het makkelijker via de zipper?

Alle hulp zou gewelding zijn want wil asap terug op het water !

Alvast Bedankt
Gilles

i kna 300 wrooden tpyn pre mniuut

Vinni 03 August / 2009 / 19:59
Hoi,

Eerst even met een sponsje en een sopje langs de kite! Pomp hem even op en ga gewoon met de spons over de LE van de vlieger heen. Op de plek waar er bellen verschijnen zit de lek.

Vervolgens trek je idd die slangetjes er vanaf en maak je de vlieger bij de tip open. Welke tip hangt af van welke kant de lek zit. Dit geld natuurlijk ook voor de slangetjes. Dan haal je via de rits die naast je ventiel zit het deel eruit waar de belletjes waren. LET OP, eerst aan het einde van de bladder, dus bij de tip, een touwtje om de bladder heen knopen. Nu kan je hem er veilig uittrekken, zorg dat het touwtje goed mee gaat.

Dan is het nog even een kwestie van de lek lokaliseren op de LE zelf. Nu weet je ongeveer waar die lek zit dus duw je dat deel onder water. Waar de bellen uitkomen zit de lek. En dan plak je hem en kan je de bladder weer terug stoppen.

Nu heb je er zo'n leuk touwtje aan geknoopt die mooi van pas komt. Hiermee kan je de bladder weer terug trekken door de LE. Eenmaal terug op z'n plek moet je alles weer goed dicht doen en de slangetjes er weer op duwen. Daar kom je bij het volgende probleem. Gelukkig heb ik dit nu al veel te vaak moeten doen en heb daar een trucje op bedacht.

Die slangetjes krijg je normaal bijna niet terug. Maar met een klein beetje smeerolie op het tutje en in het slangetje duw je hem er super makkelijk weer op! Doe er een nieuw tywrapje op en klaar is kees Smiley

Let op: Zorg dat je alles weer helemaal dicht hebt zitten voordat je gaat pompen anders klapt je LE natuurlijk helemaal open

Succes!

https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

Bignelis 03 August / 2009 / 20:21
touwtjes aan de ventielen vastmaken is ook geen overbodige luxe....zorg dat je hem niet gedraaid terug stopt! trek voor dit klusje maar een paar uurtjes uit. Succes!
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Vinni 03 August / 2009 / 20:33
De ventielen heb ik nooit last van gehad. Als je de bladder er goed in trekt zitten die gelijk op hun plek.
https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

martijn01 01 September / 2009 / 11:41
Mijn LE van mn octane 10m2 2006 is afgelopen vrijdag ook lek gegaan (stond gelukkig net op de kant; windkracht 7, wijk en voor ie helemaal onbestuurbaar was heb ik hem gereleased)

hij is in het midden lek; met sop komt er veel lucht rondom het "leegloop" ventiel maar ook uit een naad, hoop dus dat t ventiel niet lek is!

heb net wat youtube filmpies bekeken en als ik dit hierboven lees hoef je de slangetjes die je aan je LE laat geen touwtjes te doen, alleen aan de bladder??

martijn01 had een 4 sterren sessie in Wissant met maar liefst 8 - 11 knots op zijn SlingShot Turbine (2012)

martijn01 01 September / 2009 / 13:22
net een vriend gesproken; omdat het gat in het midden zit hoef ik de bladder er maar een stukje uit te halen en alleen de middelste strut en de ventielen los te halen Smiley

hopen dat het dit Smiley blijft........

martijn01 had een 4 sterren sessie in Wissant met maar liefst 8 - 11 knots op zijn SlingShot Turbine (2012)

Dender 01 September / 2009 / 13:30
In Acces kiteboard Magazine (tekoop bij de lokale (kite)surfshop) of gewoon abonnementje natuurlijk staat op Blz 44/46 in stapjes met foto's uitgelegd hoe dat moet. (moet je wel de 4e uitgave van 2009 hebben natuurlijk!)

Ik heb zelf ook een keer een leading edge vervangen alleen ik had toen, gelukkig, geen octopus-systeem. Ik geef je wel 1 advies, wanneer je nieuwe ventielen erop plakt, besteed daar overdreven veel tijd aan en doe precies wat er staat!!! Anders mag je namelijk weer een nieuw ventiel kopen en als je niet uitkijkt een nieuwe LE!! (dure shit)

Of gewoon even goooglen natuurlijk!

Succes!Smiley

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

dom 01 September / 2009 / 14:16
Jow gilles, op u-stick.nl staat bij handleiding een gebruiksaanwijzing met plaatjes over hoe je die bladder er het beste uitkrijgt. Wie weet helpt t je wat verder.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

martijn01 01 September / 2009 / 15:07
mn deflate ventiel lekt/zit los. net met van den berg gebeld en die hebben u stick ventielen. ze zeiden dat de hele bladder er uit moet. ik heb nu alleen de ventielen en de middelste strut los en kan er volgens mij goed bij....

help

dom 01 September / 2009 / 15:23
Als je denkt dat het zo gaat lukken dan moet t lukken toch? Ook een idee is even langsrijden bij v.d. Berg. Die hebben ervaring met deze ellende...
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

Nabria 01 September / 2009 / 15:39
Mijn fuel is ook lek, zelfde probleem alleen dan al voor de sessie, had hem opgepompt en zodra ik mn wetsuit aan had was ie weer leeg.... Geen idee hoe het kan, laatste keer was er niets aan de hand en er iets niets geks mee gebeurt. Een jaar geleden was ie op een ander punt lek, ook zonder dat er iets geks mee gebeurt is. Dus ik denk dat ik maar opzoek ga na een andere. Vind laten plakken hier in NL beetje duur, en als t blijft gebeuren....

Dender 01 September / 2009 / 15:47
Quote: martijn01 - 1 september, 2009 (16:07)
mn deflate ventiel lekt/zit los. net met van den berg gebeld en die hebben u stick ventielen. ze zeiden dat de hele bladder er uit moet. ik heb nu alleen de ventielen en de middelste strut los en kan er volgens mij goed bij.... help

Haal hem er nou maar wel uit!!! Want je moet het helemaal ontsmetten met een alcohol doekje, daarna moet je hem zo'n 20 minuten heel goed aandrukken en daarna een gat erin pompen.
Doe je het aandrukken, ontsmetten of iets niet goed, plakt je ventiel niet goed en dan moet je een nieuwe halen. En als je helemaal pech hebt, scheurt je bladder bij het eraftrekken van je ventiel die je net opgefokt hebt en dan mag je een nieuwe kopen. (zoals ik net al zei, dure shit)
Er wordt niet voor niks gezegd dat je hem eruit moet halen!

Succes!

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

martijn01 01 September / 2009 / 17:04
Quote: dom - 1 september, 2009 (17:23)
Als je denkt dat het zo gaat lukken dan moet t lukken toch? Ook een idee is even langsrijden bij v.d. Berg. Die hebben ervaring met deze ellende...

Maar vrijdag waait het (vandaag en wo do ook maar dan kan ik niet), als ik hem bij van de berg langs breng ben ik hem een tijdje kwijt (ze repareren hem dan in hoorn), ik kijk wel misschien zet ik er morgen zelf een ventiel op zonder hem er uit te halen werkt dat niet dan laat ik hem helemaal repareren, misschien wel een hele nieuwe LE....