Vraagjes over Wetsuit

Door: Mitsie Reacties: 17 Hits: 9071
Mitsie 13 March / 2009 / 15:11
Hey,

Ik open (ook) een topic toe over een wetsuit. ik heb heel erg een nieuwe nodig, maar ik heb een aantal vragen:
-wat is een goede dikte voor eigenlijk het hele kite seizoen, een 4/3 of 5/3
-een goed pak voor 150-200 euro is dat haalbaar?
-maakt het uit dubele laag of enkele?
-en de laatste hoe moet een wetsuit zitten als je hem past? ruim...strak enz?

sorry voor weer een topic over dit maar ik wil het graag weten

ciao Mitsie

isomis 13 March / 2009 / 15:23
de antwoorden:
- 5/3. Warm hebben is minder erg dan koud :)
- goedkoop is duurkoop, maar kijk eens bij mystic. Ik zelf ging ook altijd voor pakken tussen de 100 a 200 euro, maar als je om het jaar je pak moet vervangen ben je uiteindelijk meer kwijt. Kortom, ben nu voor een oneill psycho gegaan en zit nu al in het 2de jaar en het is nog helemaal gaaf. Soms zijn er leuke aanbiedingen.
- ja maakt 1 laag uit :)
- Bij het kopen kan je beter te strak pak kopen, want in het water en na een paar keer gebruiken zit het al wijder. Je moet ook even door je knieeen zakken en kijken of je heel veel ruimte hebt bij je buik. Indien dat het geval is dan zit het vaak te groot. Bekijk ook de tabellen van het merk en meet je maten op. Bij je dijen zit een nieuwe wetsuit vaak heel benauwd en dan heb je de neiging een grotere te kopen, niet doen!

zucht...

Nature 13 March / 2009 / 15:25
-wat is een goede dikte voor eigenlijk het hele kite seizoen, een 4/3 of 5/3
5/3 ook dien je voor de winter accesories te kopen cap, schoenen etc.

-een goed pak voor 150-200 euro is dat haalbaar?
Ja dat is makkelijk haalbaar.

-maakt het uit dubele laag of enkele?
ja dat maakt uit.

Dubbel line wil zeggen dat er een stukje stof over je pak heen zit, dit biedt bescherming voor het neoprene. Nadeel het is iets kouder. (waarom? het stukje stof vaak nylon moet je iedere keer opwarmen wind chill en elke keer nieuw water koelen je neoprene ietsjes af dit moet jij dan weer opwarmen met je lichaamstemperatuur.)

Single lined: is warmer maar er zit geen beschermend laagje op je pak dus gaat vaak sneller stuk. Boardshort over je pak is hierbij aan te raden.

-en de laatste hoe moet een wetsuit zitten als je hem past? ruim...strak enz?
Een wetsuit dient strak te zitten als je hem gaat passen vaak het idee hebben dat t echt net te strak zit.
Als een pak ruim zit dan moet je een veel grotere hoeveelheid water opwarmen iedere keer een nieuwe laag dan heb je het snel koud.

Let op:
Nek -> dient goed af te sluiten maar niet te strak (wel strak)
Benen -> Dient goed af te sluiten eventueel met behulp van klittenbandjes zodat t echt goed strak zit (vaak bij mystic)
Armen -> zelfde verhaal als bij de benen.

Zorg dat je pak niet te wijd of te strak is bij je oksels en tussen de benen.

Dat was t basic verhaaltje toch wel
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Morres 13 March / 2009 / 15:36
wetstuit moet idd strak zitten. Verder, voor 150-200euro heb je een goed wetsuit, mn sola fury haad ik 2jaar geleden voor 200euro en is nog in prima staat.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

mik 13 March / 2009 / 15:38
Ga naar een shop en pas een paar pakken. De pasvorm varieert namelijk en het moet gewoon goed zitten. En zoals iedereen aangeeft. Liever iets te strak (dus niet knellen) dan te los.

mik had een 4 sterren sessie in Ijsselmeer - Workum met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Best Waroo (2009)

Mitsie 13 March / 2009 / 15:41
dus het liefst 5/3 dubbel laid en goed strak, en in omgeving hoek v holland ergens een goede shop?

bernard 13 March / 2009 / 15:47
eurofun!

bernard had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 24 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

tommieboy 13 March / 2009 / 15:55
Antwoorden:

5/3 is goed voor het hele jaar door beter te warm dan te koud. Nu is met een 5/3 en goede schoentjes al goed vaarbaar. Niet te koud meer op de Noordzee!

Tussen de 150 en 200 is wel haalbaar volgens mij pro-limit of Mystic. Ik heb zelf op het moment een Crossfire 5/3 en een Oneill Psycho 1. De Crossfire zit inmiddels wel tussen de 230 en 260 geloof ik. Maar dan moet ik toegeven dat het oneill pak toch wel stukken beter is. Ten eerste is hij veel flexibeler en mijn Crossfire voortoont nu na enkele sessies al slijtage plekken terwijl ik er echt zuinig op ben.

Bij Van den Berg gekocht.... Zien er ook nog eens erg gaaf uit en verschillende kleuren verkrijgbaar.... www.vandenbergsurf.nl Het is wel waar dat je voor O'neill pakken meer betaald maar die gaan ook wel echt langer mee dan een gemiddeld ander pak en bovendien ze zijn ook warmer weer dan de Crossfire. Als je al lang kite en je weet zeker dat je ermee doorgaat zou ik persoonlijk gaan kijken voor pakken van O'neill of Mystic Crossfire. Dat zal zeker geen miskoop zijn. Ik bedoel het is ook een stukje bescherming voor jezelf. Dan maar 60 of 80 euro meer betalen!!

Pak moet inderdaad strak zitten maar bezoek eens een shop daar kunnen ze je goed adviseren over de pakken en hoe ze moeten zitten

Succes ermee!!Smiley

North Vegas 7,9 &12m2 2012North Select 132x40,5 2010North Wam 6'0'' 2012

Mitsie 13 March / 2009 / 16:03
ik heb van een jongen van de kiteclub gehoort van deze shop iemand ervaring

Nature 13 March / 2009 / 16:08
www.aquatrends.nl biedt ook wel leuk spul
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Slis 13 March / 2009 / 16:09
ik hoorde dat er op sticked ook koopjes te vinden waren...
miss daar kijken?

overigens een wetsuit moet niet te strak zitten
maar wel aansluiten

als je het wetsuit oprekt, dus het zit goed strak
staat het neopreen wat meer open
en verliest dus zo z'n waarde
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

jordy_hero 13 March / 2009 / 16:46
Check even de verschillende verkooppunten dan kan je vast wat geld besparen. Succes ;)
Bruut kite :)

Tsss 13 March / 2009 / 17:39
Kiteboardshop.com is prima, en in HvH
Ik heb er ook mijn pak (prilimit C2 5/3) vandaan voor een prima prijs Smiley

dr511 13 March / 2009 / 18:54
tsss zeker mer gratis tubetje lijm
Ziki Ondergoed, schultenbrau

SlingyKites 13 March / 2009 / 19:01
Wrom praat iedereen altijd over 5/3 pakken??Smiley ik heb een 5/4 pak veel beter nog...Smiley
Naish Torch07 12m, Naish torch09 8m, Brunotti pro X model08 128x38. Opzoek naar vlieger/blowkart les

Annie 13 March / 2009 / 19:16
Quote: SlingyKites - Vandaag 19:01
Wrom praat iedereen altijd over 5/3 pakken?? ik heb een 5/4 pak veel beter nog...

Een 5/4 pak is in de zomer niet tjill. veel minder bewegingsvrijheid met 4mm bij armen en benen ipv 3mm.
BEST-kiteboarding, Underwave, Schwerelosigkite

dr511 13 March / 2009 / 23:49
ik kite nu zelfs nog een 3/2 short arm heb er wel 2 titanium dingetjes over en onder en ik eet iedere dag 3 frikandellen maar ik hou het toch al snel een uurtje vol met deze temperaturen
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Mitsie 29 March / 2009 / 16:42
Hey gasten, een tijd geleden opende ik dit topic. ik ga nu donderdag naar de kiteboardshop in Hoek v Holland. maar ik twijfel nog tussen deze 2:
klik voor een grote versie
Met hier de link:
http://www.kiteboardshop.com/accessories/Wetsuits/pro_limit_global_steamer_53mm_do.html
en deze
klik voor een grote versie
Met hier de link:
http://www.kiteboardshop.com/accessories/Wetsuits/pro_limit_c2_53mm_met_ftm_naden.html

alvast bedankt Smiley