board te klein?

Door: BadBrains Reacties: 21 Hits: 1589
BadBrains 05 October / 2009 / 12:46
Stomme vraag misschien, maar ik heb een 12m Jekyll, 130x40,5 boardje en weeg zo`n 86 kg.
Gister zie ik iedereen voorbij varen met zelfs 9 m! ik kom niet eens op gang! uit het water gaat wel,maar dan.

vraag is dus : is het boardje te klein? zoja , wat is dan een redelijke maat? met 6Bft. kom ik wel weg, maar om daar nou steeds op te wachten.
ik wil met 4Bft ook het water op!

ben idd beginner maar kan varen ( na uitgebreid les te hebben gehad. Smiley)

groet BB
Homo Sapiens non urinat in ventum...

KappuhH 05 October / 2009 / 12:50
Is allemaal prima. Gewoon blijven proberen. Als je je kite precies kent gaat het waarschijnlijk beter!

D-ice 05 October / 2009 / 12:55
lijkt meer aan je techniek te liggen dan aan je spullen....

Wanneer je na je start elke keer weer in het water zakt na een paar meter kan het misschien zijn omdat je teveel upwind stuurt... stuur eerst ff downwind totdat je snelheid hebt en hierna pas upwind...

Ook sinussen met je vlieger en op de goede momenten poweren en depoweren.....

oefenen,oefenen,oefenen.....

bernard 05 October / 2009 / 12:59
idd, techniek. Ik weeg 82 kg en kom met de 12 m2 jekyll en een 130 cm board weg bij 13 knopen...

bernard had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 24 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

BadBrains 05 October / 2009 / 13:00
ok , dank je wel voor de adviezen. Smiley is wel frustrerend om iedereen voorbij te zien knallen Smiley

Yoram 05 October / 2009 / 13:11
Niet teveel upwind, wat ik in het begin heel veel deed was vlieger weer naar 12 uur na de waterstart (zie ik veel beginners ook doen), vlieger omlaag naar 10uur en varen.
Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

Djee 05 October / 2009 / 13:35
Quote: BadBrains - 5 oktober, 2009 (15:00)
ok , dank je wel voor de adviezen. is wel frustrerend om iedereen voorbij te zien knallen

oefenen oefenen oefenen
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

BadBrains 05 October / 2009 / 13:44
zekers te weten. Smiley

Highmen 05 October / 2009 / 13:56
Bij de start goed scherp insturen en daarna de kite tussen 11 en 10 uur laten sinussen.
Als het hard waait kan je je kite ook op 1 plek stil houden.
Pas bij voldoende snelheid goed aankanten en bij het omhoog sturen van de kite kan je het beste de bar van je af doen en aantrekken bij het insturen.

Wat ook wel wil helpen is onder het varen met de bar een soort pomp beweging te maken waardoor je veel snelheid krijgt.
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

Lars91 05 October / 2009 / 14:28
Had je de kite niet te veel gedepowerd?, want gister waaide het hard genoeg voor een 12m
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

KappuhH 05 October / 2009 / 14:47
Of teveel gedepowerd, zodat je geen snelheid maakt...

Dat bedoel ik inderdaad Jaap.

jaapd 05 October / 2009 / 14:57
Ik denk dat je te veel gepowered bedoeld. Alleen kan dat bijna niet met een 08 Jekyll. Je kan uit volle kracht aan de bar sleuren en dan heeft ie nog geen backstall.
Dus gewoon die bar aantrekken an als dat niet helpt de stuurlijnen korter.
send it!

naishkiterbelgium 05 October / 2009 / 15:04
Leen anders ff een groter boardje van een medekiter en probeer dat dan 'ns -> met een Naish Haze board (138*40) kan ik perfect starten met minder wind!

Anders gwn blijven oefenen en de power leren doseren...

dr511 05 October / 2009 / 16:11
kweenie hoe de nieuwe jekylls zijn maar als je een ouder model hebt daar zat idd bij de grote maten niet veel power in.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

BT17 05 October / 2009 / 16:16
130 moet wel redelijk te doen zijn misschien. Zal zeker ook wel met techniek te maken hebben.
Ik kan je wel een groter board aanraden, maar dan leer je de techniek misschien niet Smiley.

De highend van een board bereik je niet snel, zeker niet bij een 130 board. Waarom dan geen maat groter pakken?
Groter board geeft toch leuke voordelen. Werkt super, zeker wanneer je een kite hebt met veel directe depower.

BadBrains 05 October / 2009 / 16:32
@lars91, volledig gepowerd en dan aan de bar hangen wat ik wil en niks gebeuren hè.
@Dr511, is een 2009 jekyll.

stuurlijnen zijn idd wat aan de lange kant misschien, als ie op 12 uur staat hangen de stuurlijnen in een mooie bocht. Smiley

thx voor de info mannen. Smiley

kaait 05 October / 2009 / 16:37
In plaats van teveel upwind kan je volgens mij ook teveel downwind gaan. Als je alleen maar recht achter je vlieger aangaat zak je ook het water in. Snelheid houden is alles, dus flink insturen met je kite en niet te lang wachten met aankanten.

DJPim 05 October / 2009 / 17:16
Quote: BadBrains - 5 oktober, 2009 (18:32)
@lars91, volledig gepowerd en dan aan de bar hangen wat ik wil en niks gebeuren hè.@Dr511, is een 2009 jekyll. stuurlijnen zijn idd wat aan de lange kant misschien, als ie op 12 uur staat hangen de stuurlijnen in een mooie bocht. thx voor de info mannen.

Dan moet je je stuurlijnen een (paar) knoop(jes) dichter bij je kite vastmaken.
www.kiboco.nl

BadBrains 05 October / 2009 / 17:22
Smiley, thx allemaal.

groet BB

Stuiver 05 October / 2009 / 18:03
Gister met 7,5 gevaren. 86 Kg, bordje 151..... (heb nie anders...) hoefde geeneens echt te sinussen.
klinkt ook alsof je em niet fel genoeg instuurt...

BadBrains 05 October / 2009 / 18:16
stuur hem fel in, trekt me omhoog ,en als ik de kite weer omhoog wil sturen lijkt het wel of er geen power meer inzit, dus zak ik weer weg in `t water. hahaha ( laat ook de bar vieren)

maar oefening baart kunst,dus het zal me lukken al moet ik op het strand slapen Smiley

Woodmaster 05 October / 2009 / 19:19
Ik vaar een 1.28m met oplopende voor en achterkant dus vaaropervlak is misschien wel 1.24m daarbij ben ik 90 kilo!
Met weinig wind beetje lastig maar met veel wind een knaller!!!
Gewoon oefenen en aanpassen aan het materiaal!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)