Juiste kiteboard voor beginner?

Door: Tofman_126 Reacties: 14 Hits: 3807
Tofman_126 27 September / 2010 / 13:01
Beste Mensen,
Ik ben c.a 1 maand geleden begonnen met Kitesurfen. Voorheen al met een powerkite gevlogen dus kite controle was snel onder de knie.Eerst lessen genomen en binnen 2 lessen kon ik volgens de kiteschool zelf verder.

Ik merk zelf dat ik nog vrij veel moeite heb met de boardstart. Kiteschool gaf zelf al een dat mijn board bij het begin lastig zal zijn maar ik later blij zou zijn dat ik deze heb. (North dragon 2008 136x39).Ben zelf 1.95m bij c.a 85kg
Kites waarmee ik vaar: Airush Vapor III 10m & 14m
Tijdens de les heb ik geoefend op een wat groter lesboard. Hierop merkte ik wel wat meer stabiliteit.
Mijn vraag is nu, zal ik tijdelijk een wat groter beginnersboard aanschaffen en hierop beginnen. Of gewoon nog even doorzetten met oefenen op mijn huidige board.
De kosten zijn geen probleem, wil het gewoon graag zsm onder de knie hebben.
Alvast bedankt voor alle info!

Stuiver 27 September / 2010 / 13:27
Nope, zou lekker door buffelen...

gebruik die centen maar voor wat ZEN relax sessie's

die ga je nodig hebben in het begin!

Djee 27 September / 2010 / 13:36
Quote: Tofman_126 - 27 september, 2010 (15:01)
De kosten zijn geen probleem, wil het gewoon graag zsm onder de knie hebben.
Dan zou ik het zeker doen. Gaat alleen maar makkelijker en leer je het sneller, grotere board kan je ook houden als lichtweerboardje zodat je meer range krijgt met je kites.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

mkite 27 September / 2010 / 13:46

Als de kosten geen probleem zijn dan zou ik zeker met jouw gewicht gaan voor een wat groter board, de start is bij het leren kitesurfen toch het lastigs en dat leer je met een groter board veel makkelijker. Deze geeft je gewoon veel meer marge bij het starten en je eerste meters.

Bart79 27 September / 2010 / 13:52
Mijn ervaring is (ook beginner), dat bij zo'n 20 knopen, ik over het water heen knal met mijn 129/39 airush protoy met 80 kilo erop. Bij minder wind ......ik schat zo'n 15 knopen en lager, dan verzuipt mijn boardje telkens. Aangezien ik alleen een 10m heb, zal ik vooral 15 knopen gaan varen, dus mijn boardje voldoet mijns inziens wel. Maar een 136/39 lijkt me qua maat niet echt heel verkeerd toch? Wat voor een maat zou je er bij naast willen hebben voor wat voor een windrange? Heb dus meer vragen dan antwoorden, sorry

henkyboy 27 September / 2010 / 16:59
als geld niet uit maakt kun je er voor kiezen om een groter board te kopen maar echt heel erg nodig lijkt me het niet!
een voordeel is wel dat je straks met wat minder wind ook kun kiten met een groter board! maar zou het board wat je nu heb gewoon houden! is nix mis mee!
succes!
................SlingShot RPM............mistic warrior.....brunotti onyx....oneill....

henkyboy had een 5 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

extremekiter 27 September / 2010 / 17:57
Neem een Flydoor L of XL. Hiermee kun je super makkelijk leren varen en hoogtelopen gaat bijna automatisch.
Dit board heeft een negatieve outline (zoals een snowboard) wat hem zo gemakkelijk hoogte laat lopen. Door de flextips vaart hij comfortabel door choppy water en is hij goed te controleren als het wat harder gaat waaien.
Mocht je na een tijd oefenen het kitesurfen flink onder de knie hebben, dan is dit board een lichtweer board waar je nog een boel plezier aan zult hebben.

Bij ons (www.versusshop.nl) kun je de Flydoor M en L testen en kopen.
W W W . V E R S U S S H O P . N L

Tofman_126 27 September / 2010 / 18:21
Bedankt voor alle reacties!
Zitten goede tips tussen.
Wat vinden jullie van dit board:

http://link.marktplaats.nl/371291841

Enige wat verder bekend is is: http://www.rlboards.com
Maat is 160 x 44

Heb al op de site gekeken maar vind verder weinig info, hij staat onder Custom made, 4e van onder.
Qua maat vind ik deze: http://www.rlboards.com/kiteboards/160x45/
Maar weet niet of dit dezelfde is...

Maar zou dit eventueel een goede keuze zijn?

wazzaah 27 September / 2010 / 18:47
Ga je als een speer op en een mooi lichtweer boardje, lach je iedereen mee uit.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

extremekiter 27 September / 2010 / 21:44
Quote: wazzaah - 27 september, 2010 (20:47)
Ga je als een speer op en een mooi lichtweer boardje, lach je iedereen mee uit.

Als ik naar de shape kijk, wordt ik er niet bepaald warm van. Waarschijnlijk veel spraywater van de voorste tip. Hij zal echter wel vrij goedkoop zijn, wat wel weer een boel goed kan maken..
W W W . V E R S U S S H O P . N L

Mediator 27 September / 2010 / 21:50
Naish Haze is een goed beginnersboard... en als je hem niet te groot koopt (lees 131 ongeveer) dan kun je er nog heel lang allround van genieten.

Prijs is ook nog oké voor wat je krijgt, alleen de straps/pads zijn niet "waw"...

op de tweedehands sectie staat er een 2008 te koop voor heel weinig geld, ideaal als 1e board om toch nog lang van te kunnen genieten...

***SPAM MODE ON***
wil je een splinter nieuw board, en iets waar je behoorlijk uniek mee zal zijn (nieuw boardmerk) en toch maar de prijs betalen van een tweedehands board,(woodcore/carbon twintips) stuur me dan een mailtje op mediator[at]pandora.be
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

undergrounder 27 September / 2010 / 21:52
Rl boards zijn top. Ik heb de 144X44 en maak er heel veel gebruik van. Lekker met m'n 18 bij 10 knopen cruisen maar ook als de wind even wind wegvalt en ik geen zin heb om een andere kite op te pompen stap ik snel even van m'n 122X36 over op dit board. Vooral bij buiig weer of op het eind van de dag handig.
En als je op vakantie gaat zul je er zeker gebruik van maken. Op heel veel plekken waait het vaak niet meer dan 10-12 knopen. Kun je toch varen.
De 144 blijft wel wat langer spannend dan de 160, en misschien kun je daar ook al goed op leren.

wazzaah 27 September / 2010 / 21:56
Quote: extremekiter - 27 september, 2010 (23:44)
Quote: wazzaah - 27 september, 2010 (20:47)Ga je als een speer op en een mooi lichtweer boardje, lach je iedereen mee uit.Als ik naar de shape kijk, wordt ik er niet bepaald warm van. Waarschijnlijk veel spraywater van de voorste tip. Hij zal echter wel vrij goedkoop zijn, wat wel weer een boel goed kan maken..

Shape had iets rechter moeten zijn ja, misschien toch eerst testen?
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Jbuitenhuis 27 September / 2010 / 21:58
euhm hij vaart nu een 136 en vraagt zich af of het niet prettiger is een groter board, want hij ''zinkt'' af en toe. Dan heeft hij toch niks aan een 131??

Ik vaar met mn 85kg ook met de nort dragon 136 en na 2 jaar ervaring vind ik nu een beetje te lang worden. Hoogte lopen is leuk, en de pads zijn ook heerlijk maar zeker bij hardere wind is het een te groot boardje. Bij 14 knp is het echt heerlijk en blijf je varen.

Ik zou zeggen een langerboardje is handig en leer je het nog sneller maar de 136 is al best lang, lekker met 16knp oefenen met je dragon

Jbuitenhuis had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 12 - 18 knots op zijn Ozone Zephyr (2012)

Bassiebas 28 September / 2010 / 05:43
Gast,

Blijf gewoon lekker varen met de spullen die je hebt ik ben 1.92 en weeg 90 kilo ik vaar met een momentum 1.32 ik ben vorig jaar begonnen met kiten en dacht inderaad ook dat m'n plankje te klein was, maar ben er inmiddels achter dat je gewooon lekker moet blijven oefenen.

Succes dammit