Ik wil binnenkort een nieuw boardje van 133x41 aanschaffen, maar ik weet niet of die wel geschikt is voor mij. Ik ben 1.98 m en weeg rond de 85 kilo. Mijn vraag aan jullie: Kan ik met dit board varen of blijft het board rustig onder water door mijn gewicht? Ik heb nu 1 seizoen gekite en heb niet echt zin om dubbel te investeren in boards, dus vandaar de maat. Ik heb overal op internet lopen zoeken, maar krijg alleen dingen te zien over welk gewicht bij welke kite past en dus niet bij welk board... Graag advies.
boards blijven altijd onder water met je gewicht...tzijn geen windsurfboard..
Wat voor board is het? ene board is de ander niet. De maat kan op zich wel, maar als het een flexibel board is, verlies je daardoor low-end.
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
De maat is prima voor een twintip. Gewicht maakt niet veel uit voor de grote van je board. Zou wel wat boardjes uitproberen, het ene board voelt lekkerder aan als het andere. Smaken verschillen ook.................................
@Tjeppi, wat vaar je nu en hoe beviel dat? Vaar je vaker/liever met veel wind of vaker/liever met weinig wind? Vaar je meestal op zee of op het binnenwater? Welke kite(s) heb je? Iets meer info helpt je medekiters om een antwoord te geven, waarop jij wacht.
Op het eerste gezicht vind ik de maat wel OK met jouw gewicht.
Ik ben nog een beginner. Heb vorig jaar lessen gehad en ben daarna nog een stuk of 10x op het water geweest. Dit jaar draait het gewoon om stomweg te oefenen. Ik heb nu een cabrinha crosbow 13m uit 2009 en binnenkort ook een switchblade 10m uit het zelfde jaar. Tot nu toe heb ik alleen maar op geleende boards gevaren op zee. Dit waren de: cabrinha prodigy uit 2010, cabrinha caliber uit 2008 en een nash board uit 2005. Ik kon alleen niet echt veel verschil merken. Ik vond alle boards wel prima varen. De rede dat ik niet voor een beginners board ga is mede, omdat ik al veel met een geleende beginners board (prodigy) heb gevaren en omdat ik geen zin heb om een board aan te schaffen die ik na een seizoen alweer kan gaan verkopen, omdat deze lomp aan zal gaan voelen. Tot nu toe heb ik alleen nog maar op zee gevaren. Hopelijk hebben jullie nu een betere blik op hoe de situatie nu is.
Ik ben zelf 1.95m en als ik jou was zou ik lekker verder kijken naar een groter boardje (in de lengte). Een groter boardje die een wijdere stance optie biedt. Zodat het belangrijkste aspect; een juiste stance voor je lengte, gewoon goed zit.
Cabrinha heeft mooie boardjes hiervoor. De Custom ( iets radicaler) en de Caliber (allround, progressief board) en de Prodigy. Vandaag toevallig nog een 2011 Caliber in me handen gehad. Schitterend plankje. Goede stance wijdtes. Een hele goede keus denk ik. Voor de Caliber zou ik kijken naar de 136cm en misschien wel een 139cm.
Evt is zelfs de Prodigy in 140 een goede optie. Ook een mooie shape voor een lekker vaargevoel. Zeker geen beginners board.
En niet schrikken van deze 139/140cm maten. Onzin dat deze te groot zouden zijn. Past juist goed bij je lengte. Met de juiste stance zal zo'n board ook niet lomp aanvoelen.
Wil je meer weten kun je altijd mailen.
Registreerde: 22 March 2011
Ik wil binnenkort een nieuw boardje van 133x41 aanschaffen, maar ik weet niet of die wel geschikt is voor mij. Ik ben 1.98 m en weeg rond de 85 kilo. Mijn vraag aan jullie: Kan ik met dit board varen of blijft het board rustig onder water door mijn gewicht? Ik heb nu 1 seizoen gekite en heb niet echt zin om dubbel te investeren in boards, dus vandaar de maat. Ik heb overal op internet lopen zoeken, maar krijg alleen dingen te zien over welk gewicht bij welke kite past en dus niet bij welk board... Graag advies.
Groetjes Tjeerd