Gescheurd, weggooien of repareren?

Door: Ductoontje Reacties: 11 Hits: 2738
Ductoontje 01 May / 2011 / 12:53
Mijn Crossbow 9 m2 uit 2007 is gisteren jammerlijk gesneuveld na voor het eerst een aantal backrolls niet alleen in te zetten, maar ook nog zo te landen dat ik niet zonk maar door kon varen. Suppersessie, maar de laste crash nekte mijn kite. Het doek is gescheurd tot aan de leading edge en is daar bij de zoom ook nog een paar decimeter afgescheurd. Ziet er heftig naar uit!

Ik vraag me af of het nog zinvol is deze kite te repareren. Dat zal toch al gauw een goede € 100 kosten. Ik wilde de kite binnenkort verkopen, maar vraag me nu af of ik er na die reparatie nog iets voor terugkrijg. Aan de andere kant is weggooien wel zonde, hij vliegt prima, de lijnen van de bar heb ik pas nog vernieuwd en, tja, weggooien doet dan toch wel pijn.

Twee vragen:
- is het verstandig een vier jaar oude, best stevig gebruikte (maar nog wel goede) kite te repareren? Hoe groot is de kans dat die bij de volgende crash ergens anders doorscheurt?
- krijg je bij verkoop nog iets terug voor zo'n kite (als gezegd, vier jaar oud en gerepareerd)?
Groetjes,Ductoontje(vanwege de Ducati, en, er is meer dan kitesurfen alleen, hoewel de Duc de l

Ductoontje had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 13 - 19 knots op zijn Ozone Catalyst (2010)

philiprw 01 May / 2011 / 13:04
als je een kite goed laat repareren, is er in princiepe niks mee aan de hand verder. en zou ook zeker niet bij de volgende crash meteen moeten scheuren( sommige zeggen dat hij juist sterker word op die plekken...)
maarja, een vier jaar oude kite is meestal al niet veel meer waard... en ondanks het feit dat een scheur dus niet per se iets uitmaakt, gaat de prijs meetsal wel flink omlaag. ik zou eerst kijken hoeveel het repareren precies kost, en of je er nog wat aan verdiend.
anders misschien houden voor als je gaat snowkiten of rare dingen wil doen ofso? als "rag" kite...

philiprw had een 2 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Slof 01 May / 2011 / 13:09
Inderdaad, voor een kite van 4 jaar oud krijg je bijna niets meer.
Tenminste, je zegt zelf al dat hij redelijk is gebruikt. Wie zou hem dan nog wel willen?

Je kan er volgens mij een zitzak van laten maken, is al eerder eens ter sprake gekomen.

Woodmaster 01 May / 2011 / 14:46
klopt na rep. is ie een stuk minder waard.
En een vierjaar oude nieuwe kite kost een paar 100.
Maar zolang het alleen doek ik en niet de verstevigde gedeeltes/LE of struts is het repareren iets om over na te denken.
Ik heb 3 4 kapotte in de schuur die zitzakken worden wanneer we zijn verhuisd!
En onderdelen wanneer nodig!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

hifly 01 May / 2011 / 17:54
Ductoontje , ik kan hem mee nemen naar Brazil kost zo'n reparatie 1/4 van wat je nu betaald .
Who pay's peanuts get's monkey's

Ductoontje 02 May / 2011 / 08:58
Quote: hifly - 1 mei, 2011 (19:54)
Ductoontje , ik kan hem mee nemen naar Brazil kost zo'n reparatie 1/4 van wat je nu betaald .

@ Hifly: superaanbod, maar is dat niet heel veel gedoe? Ik ga in elk geval even kijken wat reparatie in Nederland zou kosten. Maar alvast uit nieuwsgierigheid: wanneer ga je?
Groetjes,Ductoontje(vanwege de Ducati, en, er is meer dan kitesurfen alleen, hoewel de Duc de l

Ductoontje had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 13 - 19 knots op zijn Ozone Catalyst (2010)

eddyc 02 May / 2011 / 09:29
In Cuba willen ze zo'n kites zeker nog.
eddyc

C0G 02 May / 2011 / 10:20
Repareren en lekker mee doorvaren. Als je nieuwe koopt heb je een reserve kite.

C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

ESComputers 02 May / 2011 / 10:26

ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)

Dender 02 May / 2011 / 13:03
Mijn kite was ook (bijna helemaal) door midden gescheurd.
Foto's
H
eb hem deze winter laten maken bij Farla sails in Den Haag en daar hebben ze er een nieuw paneel in gezet.
De reparatie kostte 100 euro en hij vliegt weer als vanouds!

Mijn advies,
laat hem repareren en verkoop hem gewoon niet..

NB. Is de kite gescheurd door 'iets' (een lijn die dwars ging oid) Of echt uit zichzelf, door een crash?
Anders is het gewoon toch een oude kite en misschien niet waard om te repareren -> zitzak!

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

karel80 02 May / 2011 / 16:57
Mijn Cabrinha Crossbow uit 2007 was ook helemaal kapot gescheurd na een noordzee stormpje....

Laten reparen bij t' koraaltje in Calantsoog voor weinig en hij vaart alweer een paar jaar prima door...

Dusn gwoon repareren (alleen eerst ff vragen hoeveel t gaat kosten natuurlijk)
Sitting on the dock of the bay ...... after a wicked session!!

Ductoontje 02 May / 2011 / 19:33
Thanx voor de input, ik ga maar eens kijken wat Farla er van vindt. Daar had ik juist afgelopen week de lekke tube van dezelfde kite laten maken. Twee keer in één week. Nou maar hopen dat er geen scheepsrecht komt...