Aankanten, het lukt niet zo best

Door: JorisIII Reacties: 21 Hits: 2682
JorisIII 03 June / 2011 / 22:23
Ik begin het allemaal eindelijk een klein beetje onder de knie te krijgen. Alleen het aankanten wil niet altijd even goed lukken. Soms stuiter ik over het water haaks op de bedoelde vaarrichting, soms loopt de snelheid zo hoog op dat ik met geen mogelijkheid mijn kanten nog het water in krijg, m'n boardje planeert dan alleen nog maar. Soms doe ik weer zo hard mijn best dat ik water hap met mijn kuiten. Ik zou willen vragen; wat doe ik verkeerd?, maar ik begrijp dat een beetje moeilijk te zeggen is als je me niet hebt zien prutsen kiten. Maar er zijn hier vast mensen die me kunnen vertellen waar ik in ieder geval op moet letten.

Highmen 03 June / 2011 / 22:41
Het is belangrijk om echt te gaan hangen in je trapeze. Als je nog teveel met gebogen knieeen op het board staat zal je nooit goed kunnen aankanten. Zorg dus dat je lichaam zo recht als een plank is. (schouders, heupen, knieen op 1 lijn). En je overgeven aan die kite..hij zorgt er wel voor dat je niet achter over valt. Dit heeft tijd nodig om het evenwicht te vinden en vertrouwen te krijgen in het hangen in de trapeze.

Zodra je te hard gaat kan je het beste je bar van je af doen en je board zo ver mogelijk upwind sturen. Hoe meer spray je maakt hoe meer je aan kant. Door je board upwind te sturen en je bar van je af te doen (of kite beetje omhoog sturen) zul je afremmen.
Hopelijk begrijp je dit. Er zullen vast lui zijn die het beter kunnen uitleggen
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

swiftenaar 03 June / 2011 / 23:07
en tijdens dat "strekken" je achterste been licht buigen en je voorste been strekken! druk zetten op je achterste hak en gaan met die banaan!
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

heer-M 03 June / 2011 / 23:16
nog een tip met je voorste schouder in de richting wijzen waar je graag heen wild. zo kun je de hoogte in komen, verder zorgen voor een recht rug en voorste been stekken. Hou genoeg druk op je back foot zodat het bord niet gaat happen.

speel er verder wat mee, waneer je te ver naar achteren kanteld bar aantrekken en kite wat meer richting 12 uur. Deze trekt je dan weer recht. wanneer je snelheid wat te hoog wordt bar van je afdrukken upwind sturen (wordt de druk wel weer groter) en kite hoger in het windvenster zetten.

veel suc6 met oefenen.

RogierM 04 June / 2011 / 06:58
Ik kon ook wat met deze tips, thanks!

martijn01 04 June / 2011 / 08:02
ook een beetje suffe omschrijving maar misschien doe je er te lang over, het insnijden/aankanten duur maar een fractie van een seconde (heb het nooit gemeten) het is hangen/insnijden en gaan (op dat nivo zit ik nu, kom er niet hoog mee wel vrij ver).

later moet je volgens mij progresief insijden dus die spanning echt opbouwen

martijn01 had een 4 sterren sessie in Wissant met maar liefst 8 - 11 knots op zijn SlingShot Turbine (2012)

idefixe 04 June / 2011 / 08:09
Tja, het is een beetje het verhaal van "samenwerking" tussen je board en je vlieger. Door de komst van de Bow kite ( met de zg eindeloze depower) zie je tegenwoordig veel mensen op het water die problemen hebben met deze "samenwerking" .
( een interessante discussie: ze zouden alleen maar met C-shape's moeten lessen )

Zoals ik je vraag lees heb je er vooral een probleem mee om als er een lekker windje staat, de boel onder controle te houden.

Om fatsoenlijk aan te kunnen kanten heb je in eerste instantie gewicht nodig. Heb je je vlieger hoog in het windvenster staan dan trekt je vlieger jou ook min of meer omhoog. Dat resulteert in minder gewicht op je board en Hoppa, je ziet de kitesurfer met gestrekte armen / een compleet gedepowerde bar achter een vlieger aan stuiteren. ( ongeacht of je je benen gebogen of gestrekt hebt sterker nog : met iets gebogen knieën ben je lichamelijk veel beter in staat om te "anticiperen" / kijk maar eens naar de houding van de pro riders op de filmpjes)

Om nu meer gewicht op je board te krijgen ( en dus lekker te kunnen aankanten) is het zaak om die vlieger naar beneden te sturen. Vooral voor beginners is dit nogal eens "eng" . Immers, op het moment dat je je vlieger naar beneden stuurt genereert deze nog meer kracht en ga je dus nog harder. Je kunt op dat moment behoorlijk wat kracht uit het zaakje krijgen door even (downwind) met de wind mee te varen terwijl je op dat moment je vlieger naar beneden / lager stuurt.. Je zult nu merken dat het veel makkelijker is om de rail / zijkant van je board ( en dan met name de achterkant, met je achterste been het water in te trappen.

Doe je dit teveel dan val je stil ( of het mot echt kneitershard waaien) Daarbij speelt de groote van je board ook een behoorlijke rol.
Heb je een groot / breed board dan heb je tijdens het varen veel meer opwaartse druk ( is niet echt de goede omschrijving maar goed.....)
Een groter board trap je met hardere wind moeilijker het water in dan een klein / smal plankje.

Het is vooral zaak om het moment van "ongecontroleerd / full power achter je vlieger aan stuiteren" voor te zijn. Dus VOORDAT je dat moment bereikt moet je je vlieger al naar beneden sturen.
In het uiterste geval ( als het echt uit de hand loopt en je hebt voldoende ruimte) trek je met je benen je board uit het water en stuiter je vrolijk op je billen verder. Vlieger rustig / langzaam helemaal omhoog en je valt stil........

Daarnaast is ook de keuze van je maat vlieger belangrijk. Door het "geneuzel" van oneindige depower zie je veel mensen met hardere wind met een te grote vlieger op het water. Depoweren is een fijne eigenschap maar het gaat ook ten koste van de vliegeigenschappen van je vlieger.
Sta je dusdanig gedepowered op het water dat je grote stukken van je doek van je vlieger ziet klapperen? Dan is het echt al lang tijd voor een kleinere vlieger: Een kleine vol gepowerde vlieger doet z'n ding duizend keer beter dan een grote "gedepowerde" vlieger.

Het is een allemaal 1 groot samenspel / verhouding!
- hoeveelheid wind
- jouw gewicht
- groote van je vlieger.
- groote van je board
- stand van je vlieger in de lucht ( hoog is veel pull omhoog = minder gewicht om aan te kanten)

belangrijkste van het geheel: zoek de ruimte op! en ga als je lekker vaart eens expirimenteren. Wat gebeurd er als ik m'n vlieger hoog houd? wat gebeurd als ik hem heel laag neerzet? Je zult ook merken dat je met je vlieger wat lager in het windvenster je veel makkelijker hoogte houdt / loopt.
enz enz

Succes!

Slingshot , Gibbon

theconsul 04 June / 2011 / 08:41
fijne tips

theconsul had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Krabbendijke met maar liefst 20 - 30 knots op zijn Naish Cult (2009)

connerkite 04 June / 2011 / 08:54
kite op 45 graden zetten

JorisIII 04 June / 2011 / 09:37
Zeker fijne tips! Thnx allemaal!

Dus als ik het allemaal goed begrijp;
Kite niet te hoog, circa 45 graden. Met overtuiging en rechte rug gaan hangen. Voorste been gestrekt, achterste licht gebogen. Aankanten vooral door druk op de achterste hak.

Wat ik nog niet helemaal begrijp;
Als ik mijn kite naar beneden stuur en om de kracht een beetje op te vangen downwind ga varen neemt de snelheid toch alleen maar toe? Gaat het dan nog wel lukken om mijn rail als nog het water in de te krijgen? Anders zal ik snel weer geneigd zijn mijn kite omhoog te sturen om de snelheid er uit te halen.
Ik gebruik vooral mijn achterste voet voor het aankanten. Wat betekend dat voor de druk/gewicht op mijn voorste been? 50/50 of veel meer achter dan voor? En is dat dan ook druk op de hak of meer op het midden van het board?
En waar vind ik in godsnaam de ruimte?

idefixe 04 June / 2011 / 09:48
zodra je je vlieger naar beneden stuurt zal hij inderdaad meer power gaan genereren. Je krijgt op dat moment wel veel meer gewicht op je boardje zodat je de boel ( door aan te kanten) veel beter onder controle kunt houden. Je vlieger is op dat moment je gashendel en je boardje het rempedaal...
Door je vlieger weer omhoog te sturen raak je gewicht op je boardje kwijt. Natuurlijk genereert de vlieger dan minder voorwaartse pull maar dan zie je dus de situatie dat je "onder je vlieger doorvaart"
Ruimte op het water is er eigenlijk op iedere spot: vaar een flink stuk naar buiten / er is altijd wel een plekje buiten de drukte . Klinkt ongelooflijk maar in de praktijk is dat toch echt (bijna) altijd het geval.
Nadeel : niemand ziet dan de verschrikkelijk geweldige tricks die je eruit knalt
Slingshot , Gibbon

Hollandkiter 04 June / 2011 / 10:30
Misschien heb je een te groot board t.o.v. de wind die er staat. Dan lukt het ook niet goed.

Highmen 04 June / 2011 / 10:53
Quote: Hollandkiter - 4 juni, 2011 (12:30)
Misschien heb je een te groot board t.o.v. de wind die er staat. Dan lukt het ook niet goed.

Toen een kite vroeger minder goed te depoweren was, en je alleen kon afremmen door je board keihard upwind te sturen, en je kite uit de wind te sturen was de grote van een board veel meer van belang. Toen had je een klein board voor de harde wind en een groot board voor minder wind.
Volgens mij is dat met de huidige kites minder van belang.

P.s dit was ruim voor mijn tijd

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

JorisIII 04 June / 2011 / 11:06
Dat van die tricks is jammer inderdaad, maar toch probeer ik die ruimte vanzelf wel op te zoeken hoor. Probeer maar eens te starten (als je nog niet helemaal trefzeker bent) als er elke 5 seconde een nog grotere kitegod voorbij zoeft. Het lastige is dat die ruimte zich meestal in het bovenwindse deel van de kitezone bevind. En zolang ik het aankanten niet onder de knie heb ben ik daar zo weer uit. Maar goed blijven oefenen en op z'n tijd gewoon weer een stukje upwind lopen.

Dat artikel is top! Weet nu dat ik het recent aangeleerde 'hak naar buiten draaien' maar beter weer gelijk kan afleren. Jammer, het voelde zo vertrouwd net als op mijn snow board.

JorisIII 04 June / 2011 / 11:10
Dat van een te groot board heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar ik denk dat het wel mee valt. Mijn board is 135x41. Ik weeg 90 kg.
Misschien moet ik zowieso eerst proberen mijn techniek te verbeteren voordat ik mijn materiaal de schuld geef.

idefixe 04 June / 2011 / 11:12
Quote: Highmen - 4 juni, 2011 (12:53)
.Nu je tegenwoordig prima kan afremmen door de bar van je af te doen is het helemaal niet meer nodig om een kleiner board voor harde wind te nemen.
Dat ben ik absoluut niet met je eens. Je remt niet af door je bar te gebruiken. Je geeft alleen maar "minder gas" .
Is een klein beetje te vergelijken met autorijden: als je gaspedaal loslaat ben je nog niet aan het remmen. ( ietsie op de motor maar zet 'm maar eens in z'n vrij )
Meer depower mogelijkheden op je vlieger geeft alleen maar meer mogelijkheden om "minder gas te geven" . Daarbij worden je vleigereigenschappen met een gedepowerde vlieger ook meteen een stuk minder!
Nogmaals : een kleinere volgepowerde vlieger vaart echt duizend keer beter dan een gedepowerde grote vlieger.
Net zoals je met een groter board je Low-end een stuk lager kunt maken , maak je met een kleiner board je High-end ook beduidend groter.
Het is juist het "samenspel" tussen board / vlieger en wind wat uiteindelijk bepaald hoe en wat je op het water ( kunt) doen.
Natuurlijk is door het grotere bereik van Bow toestanden de noodzaak om goed met je board overweg te kunnen bij veel ( vooral de recreatieve) kitesurfers een beetje uit beeld verdwenen.
Maar een goede "boardhandeling" is bijv. ontontbeerlijk als je een beetje fatsoenlijk je tricks wilt gaan doen.
Slingshot , Gibbon

idefixe 04 June / 2011 / 11:15
Overigens nog zo'n misverstand: Goed hoogte lopen is absoluut geen zaak om alleen maar "flink aan te kanten" . Ook met je board "totaal" vlak op het water kun je prima hoogte lopen.
Ook hier weer is het een zaak van samenspel tussen vlieger en board. Heb je dat geintje goed door kun je ook in je Low-end prima hoogte lopen.

( ben ik blij dat ik m'n eerste lesje met een 2 lijner heb gelest )
Slingshot , Gibbon

Highmen 04 June / 2011 / 11:46
Quote: idefixe - 4 juni, 2011 (13:12)
Quote: Highmen - 4 juni, 2011 (12:53).Nu je tegenwoordig prima kan afremmen door de bar van je af te doen is het helemaal niet meer nodig om een kleiner board voor harde wind te nemen.Dat ben ik absoluut niet met je eens. Je remt niet af door je bar te gebruiken. Je geeft alleen maar "minder gas" .Is een klein beetje te vergelijken met autorijden: als je gaspedaal loslaat ben je nog niet aan het remmen. ( ietsie op de motor maar zet 'm maar eens in z'n vrij )Meer depower mogelijkheden op je vlieger geeft alleen maar meer mogelijkheden om "minder gas te geven" . Daarbij worden je vleigereigenschappen met een gedepowerde vlieger ook meteen een stuk minder!Nogmaals : een kleinere volgepowerde vlieger vaart echt duizend keer beter dan een gedepowerde grote vlieger.Net zoals je met een groter board je Low-end een stuk lager kunt maken , maak je met een kleiner board je High-end ook beduidend groter.Het is juist het "samenspel" tussen board / vlieger en wind wat uiteindelijk bepaald hoe en wat je op het water ( kunt) doen.Natuurlijk is door het grotere bereik van Bow toestanden de noodzaak om goed met je board overweg te kunnen bij veel ( vooral de recreatieve) kitesurfers een beetje uit beeld verdwenen.Maar een goede "boardhandeling" is bijv. ontontbeerlijk als je een beetje fatsoenlijk je tricks wilt gaan doen.

Precies, ik bedoelde het zoals je zegt...woordekeuze beetje verkeerd

JorisIII 04 June / 2011 / 21:35
Thanx allemaal! Jullie tips werken
Ik heb vandaag héél veel geleerd. Echt een super avond sessie gehad. Bijna nonstop heen en weer cruisen, met natuurlijk wel hier en daar een foutje en valpartij enzo, maar het ging echt geweldig. Ik kon hoogte houden én hoogte lopen. Zelfs af en toe een geslaagd keerpuntje. Top Top Top!!!!

Thnx!

FrankieTy 06 June / 2011 / 15:17
Net zoals Joris de derde worstel ik met hetzelfde probleem ligt een oorzaak misschien ook in het feit dat je overpowerd bent waardoor je met de bar te ver van je af vaart en dus niet rechtop staat?

idefixe 06 June / 2011 / 15:34
Quote: FrankieTy - 6 juni, 2011 (17:17)
Net zoals Joris de derde worstel ik met hetzelfde probleem ligt een oorzaak misschien ook in het feit dat je overpowerd bent waardoor je met de bar te ver van je af vaart en dus niet rechtop staat?

Dat zou dus zomaar kunnen
Slingshot , Gibbon