Tot hoeveel knopen is North 9m geschikt op zee?

Door: AhaNoor Reacties: 11 Hits: 3409
AhaNoor 14 September / 2011 / 07:25
Hoi,

Tot hoeveel knopen is North 9m geschikt op zee? Wind in knopen en de maat kite snap ik niet zo heel erg goed.
Waarom vraag ik dit?

Inmiddels ben ik het zat om 1.1/2 uur in mijn oncomfortabele autootje te rijden naar het IJsselmeer Hoorn en omgeving, daarentegen de zee op nog geen 500m van mijn voordeur is, en vervolgens zonder te kunnen kiten weer naar huis kan. VET BALEN!

De reden die dan gegeven wordt is dat ik onervaren ben.
Ja dat is zo en daarom wil ik oefenen in een redelijk veilige omgeving, als de zee zo gevaarlijk blijkt?
De andere reden dat er al snel teveel wind is voor mijn kite, Evo North 9m, en mijn gewicht is /- 65kg.
Ondertussen baal ik heel erg heb heel weinig kunnen oefenen en wil heel graag toch gaan kiten waarbij ik nu denk om gewoon aan vlakbij huis op zee wil gaan.
Nu mijn vraag; met hoeveel wind is het redelijk veilig om toch op zee te kunnen oefenen met wat ik heb.

Alvast dank voor je positieve advies

FerdiH 14 September / 2011 / 07:37
Denk dat het ophoudt rond de 25 knts voor je, gezien je beginner bent. Zee is verder niet echt gevaarlijk, je moet alleen goed om de stroming denken en het is lastiger leren

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

Quazie 14 September / 2011 / 07:59
Ga lekker op zee oefenen als je er zo dichtbij woont! De zee is niet persee extra gevaarlijk, het is alleen wat lastiger om het daar te leren vanwege de stroming en de golven. Vooral dat laatste is lastig in het begin, maar als je eenmaal lekker op de Noordzee kan varen, kun je (bijna) overal varen.

Houd idd 25knopen als max aan. Naarmate je beter wordt gaat dat vanzelf omhoog. Of overweeg een 6m erbij te kopen.
Waar woon je bij zee als ik vragen mag? Ik kite altijd bij Bergen aan zee. Daar is altijd wel iemand als het waait. Nu is de wind prima te doen voor je 9 lijkt me.. en hij neemt ook af in de loop van de dag.

Succes!
wh0000ii

Quazie had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 22 - 34 knots op zijn North Rhino (2005)

Nature 14 September / 2011 / 08:15
Zoals altijd Boven de 22 knopen (6bft) heb je nog niks te zoeken. Wanneer je wat beter bent groeit je highend mee
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

robzon 14 September / 2011 / 08:19
Hoe kom je er bij dat de zee gevaarlijker is?
De zee is juist veel veiliger.
- Je hebt namelijk veel meer ruimte om je kite op te laten
- Als je van je board getrokken wordt en je kite niet onder controle kan krijgen (en je safety niet trek), dan wordt je op het strand over het zand getrokken. Op het binnenwater lig je dan al op de rotsen of tegen een ander obstakel.
- Op zee heb je veel meer ruimte

Het is misschien wat lastiger vanwege de golven en stroming, maar als beginner ben je veel veiliger op zee dan op het ijselmeer!

Als je 500meter van het strand woon dan moet je gewoon daar heen gaan.

Ik ken de Evo niet dus weet niet precies tot hoeveel knopen je kan varen, maar als je zo dicht bij het strand woon en als je tijd vrij kan maken voor het kiten, dan moet je genoeg sessies kunnen maken met die kite.
De wind is vaak zat tussen de 16 en 23 knopen en dan kun je met die 9 meter best uit de voeten.
Als je na elke kitesessie even bijhoudt hoe hard het waaide (kun je nakijken op actuele waterdata) en hoe de kite qua kracht aanvoelde, dan kom je er vanzelf achter wat de maximale wind is.
Ik zou in eerste instantie met niet al te veel wind starten en het voorzichtig eens met meer wind proberen.
Het waait de laatste weken erg hard. Die dagen moet je gewoon skippen, hoe frustrerend ook. Er komen genoeg dagen met een windje dat goed is voor je.

martin404 14 September / 2011 / 08:55
Ik woon 20 minuten van het ijselmeer en rij juist vanaf dag 1 elke keer een uur naar de zee.
Heb in 3 jaar tijd mischien 15x op het IJselmeer gevaren en ik vaar het hele jaar door, bij elk zuchtje wind.

1x als beginner op het ijselmeer gevaren, maar het was veels te druk, het oplaten van me kite was te link.
Plus dat ik de theorie had, dat het op zee wel iets lastiger is om te leren, maar dat het je ook dwingt om snel vooruitgang te maken.
Pompen of verzuipen, zeg maar.

Zie vaak genoeg gasten die in de problemen komen op zee, omdat ze het op vlak water geleerd hebben en wel met harde wind durven te varen, maar geen idee hebben hoe ze fatsoenlijk moeten boddy-draggen, relaunchen of een self-resque uitvoeren.
Die dingen zijn zelfs met minimale golfjes al ontiegelijk veel moeilijker als op vlak water.
Nadeel bij deze gasten is dat ze al die dingen ineens nog moeten gaan leren, in veel hardere wind enzo.
Beter om dat onder beginners omstandigheden, met minimale golfjes alvast geleerd te hebben.

Ik neem aan dat jouw langetermijn planning is om altijd 500 meter van je voordeur te kiten, dus dan kun je het ook het beste op die plek leren.
Duurt mischien iets langer, maar je leert wel hetgeen wat je later nodig gaat hebben.
No kite related brand affiliations

Johan86 14 September / 2011 / 09:15
Inderdaad gewoon zee op gaan zou je zeggen.. Maar dan moet je misschien wel aan een tweede kleinere kite gaan denken inderdaad.
Liever 1 vlieger in de lucht dan 10 in de hand

AhaNoor 14 September / 2011 / 10:53
Lieve allemaal,

Dank je voor de positieve reacties
Ik ga vandaag nog op zee oefenen omdat de wind inderdaad wat rustiger wordt in de middag waardoor ik leer omgaan met de stroming en golven van de zee. Het is mijn wens om zo vaak mogelijk te gaan kiten op zee. Er zijn hier in Zandvoort meerdere kyte-surf spots waar ik terecht kan en daar wil nu gebruik van maken.
Een kleinere kyte is in de planning maar eerst moet ik even sparen.

Noor

DM2008 14 September / 2011 / 11:39
Helemaal eens met alle reacties, EN toch een vriendelijk advies: volgens mij zijn de golven vandaag behoorlijk hoog (zie surfabc.nl of actuelewaterdata.nl), dus of dit de dag is...

Niall 14 September / 2011 / 11:45
Yeaah! Nog iemand op ZV. Kom naar The Spot altijd gezellig :) en er zit veel variatie in niveau, van beginner tot leipo's die maar niet hoog genoeg kunnen springen.

Ik heb mijn eerste meters ook gemaakt in ZV, ook al was het advies hier om beter eerst binnenwateren te doen aangezien de stroming erg sterk is in zandvoort. Leercurve is misschien niet hetzelfde, maar des al niet te min altijd veilige en leuke sessies gehad/aan het hebben. In tegenstelling tot sommige vlakwater/binnenspots...waar je overal bomen hebt en snel in de lijnen van je mede-kiter komt.

Wat betreft een kleinere kite...Lijkt me niet heel erg belangrijk op dit moment. Zoals je zegt woon je vlakbij het strand en is het dus niet veel werk om even heen en weer te lopen. Gewoon even afkijken bij andere wat voor maten er in de lucht hangen en je kan het altijd iemand vragen als je twijfelt.

Ciao ciao

Nature 14 September / 2011 / 13:12
Vergeet vooral niet je nummer op je board te schrijven voor het geval dat je hem verliest! Kan op een vin of op je deck.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Lars_023 14 September / 2011 / 21:59
en koop een 7m erbij.

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)