zit of heup trapeze

Door: boforke Reacties: 18 Hits: 6059
boforke 23 September / 2011 / 09:56
net kite lessen afgerond en heb een vraagje over trapeze.
welke kun je als beginner het best aanschaffen een zit of een heup trapeze.
wat zijn de voordelen en nadelen van de twee en welke geeft de meeste steun aan de rug?
ik heb les gehad met een zit trapeze en windsurf met een heup trapeze maar weet niet of dit te vergelijken is met kiten.
hopelijk word ik er wat wijzer uit na jullie reacties.
alvast bedankt

uptime 23 September / 2011 / 10:10
als windsurfer had ik vroeger zittrapeze en laatste jaren enkel heup , ook voor slalom. Nou ook begonnen met kite en tijdens les raden ze zit aan, dit omdat je in het begin toch wel wat crasht en regelmatig je kite op 12u zet, dan wordt die trapeze eigenlijk omhoog getrokken, lesmaatje wou perse met heup en na tijdje zit die dan gewoon onder je oksels. dus ideaal(?) leren met een zit , als je dan niet zo vaak meer crasht, kan je beter een heup hebben
nadeel van zit vind ik dat die bandjes op den duur wel snijden in je lies, en wat betreft steun aan de rug, diverse merken,modellen en maten passen, meeste winkels hebben wel een trapezehaak waar je eens goed kunt aan gaan hangen. eerst kijken naar de pasvorm daarna naar merk en of kleurtjes, underwave zat wel lekker, mystic was ni slecht maar leuk minder afgewerkt

keuze genoeg op de markt

maar zoals gezegd, ben zelf beginnen kiter dus er zullen wel andere meningen zijn van experienced kiters

Surferdude77 23 September / 2011 / 12:20
Ik zou gaan voor een heuptrapeze. Ik hoor en lees veel dat trapee "omhoog" kruipen maar heb daar met mijn Pro-Limit Kitewaist nog nooit last van gehad, op een enkele snoeiharde crash na dan.

Let bij een trapeze goed op de pasvorm en ga naar een shop om er een flink aantal te proberen en te passen. Steun in je rug is erg belangrijk en je merkt snel genoeg wat voor jou het beste is. Meeste shops hebben wel een mogelijkheid om even in je harnas te kunnen "hangen"

1 groot nadeel van de sittrapeze vind ik de bandjes om je benen. 1 keer even niet goed opletten waar alles hangt en je snapt direct wat ik bedoel (learned that the very hard way )

Succes met de zoektocht.

bertvh 23 September / 2011 / 16:24
ge kunt uw heuptrapeze toch gebruiken voor te kiten , heb dit ook eerst gedaan weet je ook direct dat het u ligt!!!

alleen moet je zien dat ge uw saftie kunt bevestigen maar da gaat gemakkelijk met zo een chechel naast uwe trapezehaak.

bertvh had een 4 sterren sessie in Tenerife - Flashpoint Beach met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Mediator 23 September / 2011 / 17:55
vind zit een beetje 50

van een heuptrapese krijg je ook meer buikspieren als je véél kite (als je niet in poephouding vaart tenminste)
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

frank82 23 September / 2011 / 18:49
Windsurf trapezes zijn niet gebouwd op de kracht die er op komt staan als er een kite aan hangt, afrader dus. Gewoon een nieuwe trapeze kopen.

wazzaah 23 September / 2011 / 18:55
Zit is in t begin makkelijker, heeft te maken met zwaartepunt. Trapeze haak zit gewoon lager.

Gewoon gaan passen bij een shop, trapeze moet goed zitten. Zelfs als je gaat passen is er nog wel een kans dat je na een tijdje denk dat het em toch niet is. En de trapeze van Ocean Rodeo hebben in ieder geval extra been straps.

Voordeel zit: makkelijker om te beginnen, betere steun in de onderrug

Voordeel heup: meer bewegings vrijheid
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Snikkel 23 September / 2011 / 19:37
Heup! En de windsurf trapezes zijn niet te vergelijken met de kitetrapezes. Als je een beetje soepel bent met windsurfen heb je het kiten heel snel onder de knie. Dus voor de heup gaan, veel meer ruimte voor de beentjes

Snikkel had een 4 sterren sessie in Almere Muiderzand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn SlingShot Wave SST (2019)

Roderick 24 September / 2011 / 07:30
pas een keer de pat love two-go (dat is een soort middenweg, maar dan wel metgoede rugsteun.) die heeft geen last van snijdende bandjes. daarna ook nog even een paar zit en heuptrapezes door elkaar heen passen en kijken wat het beste zit. kijk daarbij wel ook hoe fijn hij zit als je vol de haak omhoog trekt. het is heel persoonlijk. bij mij zit die two-go echt nog steeds top ondanks dat hij beenbanden heeft en ik in middels 7 jaar kite. bij het coraaltje hebben ze veel verschillende en ook wel een tof test systeem. ik weet dat ze die two-Go in ieder geval bij coraaltje en vdberg hebben..

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

Lars91 24 September / 2011 / 07:37
Heb laatst een lekkere kiteloop crash gemaakt en daarbij heeft mijn rib een flinke opdonder gehad, eerst paar weken rust genomen en wou daarna graag weer varen en vaar sinds dien even met een zit trapeze, het is niet ideaal maar toch.

zit
trapeze kruipt niet omhoog, zwaartepunt ligt lager (lijkt me ideaal als je course races doet)

- zit

als je naar het water loopt knellen de bandjes bij je lies af, bij het uithaken ligt het zwaarte punt weer anders ( vooral in weinig wind irritant dan is je snelheid weer weg), wanneer je achter je kite aanhangt zakt hij weer af ( na het crashen van een uitgehaakt truuckje ), sprongen voelen niet lekker.

En het meest irritante is nog wel dat ik nu last van mn rug krijg! omdat je niet lekker kunt hangen.

kortom hoop dat ik zo snel mogelijk weer met waist kan varen
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

roel123 24 September / 2011 / 09:19
ik zou gewoon bij een shop een zit en een heup trapeze proberen en kijken welke jij het beste vindt ,
want daar gaat het uiteindelijk om

roel123 had een 4 sterren sessie in Bergen op Zoom met maar liefst 15 - 22 knots op zijn SlingShot REV (2008)

Woodmaster 24 September / 2011 / 15:48
Heup!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

onno 24 September / 2011 / 16:07
Vaar al jaren met een zitheuptrapeze van mystic. Voordeel is dat je veel steun hebt in je rug (heb een hernia en kan gewoon varen) Ook heb je dat hij niet omhoog kruipt. Zeker in het begin als je gaat kiten heb je je vlieger veel op 12 uur bij een zit heup heb je niet dat hij omhoog kruipt. Het voordeel is ook dat je ribben niet samen geknepen worden met een zitheup....Ik hoor veel mensen praten over bewegingsruimte etc... als je idd youri zoon heet heb je idd veel bewegingsruimte nodig maar de meeste mensen komen niet verder dan wat front en backflips en dan heb je meer dan voldoende bewegings ruimte. Als je begint ben je vaak wat heen en weer aan het varen ed en dan zou ik echt voor een zit heup gaan... En ik las dat iemand zijn zaakje had fijn geknepen met een zit heup.... dan moet je serieus een olifantenfallus hebben of een giga hangzak....
En oja...zorg dat je een MESJE erbij hebt.... zit ie niet standaart erbij dan kan je deze los kopen a 10 euro en geloof me it's a life safer!!!
north naish mystic

onno had een 5 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Naish Park (2012)

Roderick 25 September / 2011 / 08:50
er bestaan bizar veel slechte zit trapezes. dat betekent niet dat ze allemaal slecht zijn. trek er gewoon echt een dag voor uit om trapezes te gaan passen probeer vooral ook die mystic zit-heup en of de pat love two-Go en bedenk dan pas of je zit echt niet fijn vindt...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

philiprw 26 September / 2011 / 09:32
het feit dat een zit trapeze helemaal niet omhoog kan is een . maar dat ge emmer dat een heup trapese per se omhoog gaat is ook nonsens! gewoon strakker aantrekken die trapeze. of je nou beginner bent of niet. hoe strakker hij zit, des te minder hij gaat schuiven en beter het zit. dan kan je ook met een heup die kite uren op 12 uur houden. alle gevorderden die na het crashen van trucs of tijdens het maken van sprongen de kite ook veel op 12 uur hebben zie je toch ook niet met de trapeze onder de oksels... dus als je de heup beter vind zitten, neem dan niet een zit omdat hij niet omhoog schuift, gewoon strakker aantrekken.

philiprw had een 2 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

karel80 26 September / 2011 / 16:14
Altijd beginnen met een zit, is gewoon veel comfortabeler als beginner. Misschien ook iets makkelijker om je houden goed te krijgen denk ik (niet in de poepie houding)
Enige nadeel is dat je tampoloeris af en toe en beetje knel zit, goed op letten dus.

Later is een heup lekkerder omdat je meer bewegingsvrijheid hebt en dan is je houding toch ook al goed neem ik aan.

Succes met kiezen
Sitting on the dock of the bay ...... after a wicked session!!

wasbeer 26 September / 2011 / 16:29
Als je voor een heup trapeze gaat een kleine tip, vraag op strand eens rond om eentje te passen en even te varen. Want ik heb eerst een mystic gehad, prima ding maar was na 2 jaartjes wel op zijn einde gekomen logischerwijs. In de aanbieding een Dakine Pyro gekocht, die is dus binnen de 2 maand terug buiten gevlogen, kreeg daar echt last van men rug mee na een uurtje varen. Vanaf nu enkel nog mystic, ze zitten gewoon geweldig voor mij!
Dus eerst even passen, iedereen heeft een ander gevoel

philiprw 26 September / 2011 / 18:38
zit trapeze bevorderd juist poephouding lijkt me. je hoeft namenlijk niet je hele lichaam naar achter te hangen met een rechte rug ( goede houding) om goed weerstand te kunnen bieden. je hoeft alleen je aarsch naar achter te steken, en dan kan je al wat kracht hebben. als je met een heup goed kracht wil weerstaan hang je met een rechte rug en met je hele lichaam.

maarja one way or the other. een juiste houding moet je eigenlijk gewoon zelf aanleren/voelen. met een los zittende heup die onder de oksels hangt ga je toch idd ook al snel poepen. dus dan toch maar weer wel een zit?

philiprw had een 2 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Mediator 26 September / 2011 / 19:09
eigenlijk heb ik dat ng nooit echt begrepen van die "harnassen onder de oksels", oké een harnas schuift wat omhoog... maar zo erg? ng nooit zo veel last van gehad...

- eerst en vooral koop de juiste maat ! Ikzelf heb een small nu (op aanraden van de verkoper... aanvankelijk had ik een medium vast)... en dan moet je niet denken dat ik zooo smal ben... nu spant ie tenminste

- aan je harnas heb je riempjes aan beide kanten, gebruik die en snoer hem dicht !

je sessie is zo veel leuker als je daar niet na iedere rak hoeft aan te denken om hem naar beneden te trekken
als je meer wil doen dan varen/race vind ik zit trouwens niet echt een optie...
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)