Beginners Kite setup vragen

Door: Kemperman Reacties: 24 Hits: 6184
Kemperman 06 October / 2011 / 15:15
Hallo allemaal,

Ik heb nu inmiddels twee lessen gehad (een op hety droge met een powerkite en de andere in het water). Het waterstarten is tijdens de les is al een aantal keer goed gegaan en kan volgens mijn instructuur nu wel een setje aanschaffen. Er is zoveel te koop, ik zie door de bomen het bos niet meer en ik ben wel benieuwd naar verschillende meningen wat ik het best kan doen. Wat info:

- 183cm
- 77kg
- In het verleden windsurfde ik
- Ga voornamelijk op vlak water kiten (horst voornamelijk).
- Wil naar het freestylen toewerken.
- Ik wil kunnen kiten met windkracht 3-4-5.

Ik heb bij telstar gelest en ga hier dan ook mijn setje aanschaffen (110 euro korting). Ik heb begrepen dat beginners het beste met een Delta en bow type kunnen beginnen. Maar welke type kan ik het beste nemen? Ik wil beginnen met twee kites en later kan er nog wel een derde bij. Welke kites kan ik bovenstaande gegevens het beste nemen? Zat zelf de denken aan 11 & 9, of kan ik beter wat anders nemen? Welke maat board past het beste bij mij en mijn wensen?

Verder las ik ook dat je het beste bij 1 merk kite kan blijven gezien lijnen en bar dan ook weer aangeschaft anders zou moeten worden. Is dat echt bij elk merk?

Alvast bedankt voor de moeite!

Biereend 06 October / 2011 / 18:50
Over je bar-vraag:

Veel kites zijn te vliegen met een bar waarvan alle 4(of 5) de lijnen even lang zijn. En dat zijn de meeste.

Dus als je een kite koopt met diezelfde setup hoef je niet perse een bar van hetzelfde merk te kopen.

Wél handig is het om een bar te kopen waarvan je de breedte kan veranderen. Bijvoorbeeld van 55cm breed naar 45cm breed.

Mocht je een tweede kite erbij kopen kan deze weer van een andere merk zijn waarme je toch mee kan varen.

Dus in principe kun je 2(of meer) kites met 1 bar vliegen waarvan alles van een ander merk is.

Dus koop een kite of een bar met een standaard lijnen-setup waarbij alle lijnen even lang zijn.

Soms zit je nog met het feit dat de knoopjes/lusjes niet aansluiten, maar dat is heel makkelijk op te lossen. met hele korte tussenstukjes(hebben ze ook bij telstar).

Succes! Laat even weten wat je aan gaat schaffen.

Biereend had een 4 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Kemperman 06 October / 2011 / 19:42
Bedankt voor je reactie! Kan ik me op wat meer kites concentreren.

Ik zit nu zelf te denken aan deze set (Cabrinha Convert): http://www.telstarsurf.nl/kitesurf/kiteset-compleet/4739/cabrinha-convert-rival
Daarnaast zat ik te denken aan de volgende kites, welke zou het beste bij me passen?:
- Best Taboo
- Best Kahoona
- Naish Bolt

Kemperman 09 October / 2011 / 09:41
UP.

Maandag mijn loon binnen, dus er zit wel haast achter mijn vraag.Ik wil een kite waar ik goed mee kan starten maar ook met name goed mee kan doorgroeien. Aan deze kites zat ik te denken:

- Best kahoona
- Cabrinha convert
- Naish Bolt
- North evo
- Bandit IV
- Naish Bolt

Welke past het beste bij me, of denken jullie dat een andere kite beter bij me zou passen die niet in het lijstje staat?

Alvast bedankt!

Marc_87 09 October / 2011 / 09:54
Ik heb mijn eerste set ook nieuw gekocht, heb ik later spijt van gehad. Ik zou ook eens naar tweedehands kijken.
Kan echt veel geld schelen.

Aangezien je later freestyle wilt gaan doen vallen er een paar kites af:
- Best Kahoona
- Naish Bolt

De andere kites kunnen prima, maar aangezien je op Horst gaat kiten zou ik je de Bandit 4 afraden want die is
niet heel erg stabiel. De North Evo en Best Taboo die je eerder noemen zouden goed kunnen. Let hierbij wel
op dat de Best Taboo wat directer overkomt dan de Evo. Die is ook iets meer vergevings gezint.

En omdat je voornamelijk op Horst gaat kiten is een kite van rond de 12m toch wel gewenst. Het waait daar
namelijk vaak net wat minder als aan de kust of op het IJsselmeer.
Powered by Flysurfer

jvl 17 October / 2011 / 13:25
Ben zelf ook een beginner en heb met net naast mijn Crossbow 2 een EVO uit 2010 aangeschaf.
Als ik het goed begrijp zijn alle 4 lijns kites compatibel met alle 4 lijns bars, als de lijnen maar op gelijke lengte zijn? Het is dus helemaal niet nodig bij mijn EVO kite een bar van 390 euro te kopen, gewoon de cabrinha bar eraan vast hangen? Pure geldklopperij dus van de fabricanten....

Wat is eigenlijk het verschil tussen 4 en 5 lijns vliegen, want op mijn EVO kan blijkbaar een 5de lijn, maar na dit gehoord te hebben, heb ik niet veel zin meer een nieuwe bar aan te schaffen, die van mijn cabrinha is maar een 4 lijns. Veiligheid?

grt,
J

wazzaah 17 October / 2011 / 13:58
In principe kan je alle 4 lijns kites op alle 4 lijns varen, in de praktijk ....... gewoon eens proberen met minder wind, dus goed in de low-end van je EVO.

5 lijns is makkelijker te herstarten en sommige kites hebben een soort active 5de lijn, oftewel dan is deze nodig om de shape in de kite te houden.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

naishflow 17 October / 2011 / 15:32
RPM
Naish - Crazyfly boards

Morres 17 October / 2011 / 17:02
rpm relaunch is maar matig. Vergelijk eens met een Key of een jekyll, gaat nergens over met de rpm.

anyway, Gaastra Jekyll of een Hatch en het geld wat je overhoud, lekker op vakantie. Kan je leren in warme condities

-1kom er maar in!

Punt van het verhaal is, er zijn tig kites die geschikt zijn en als beginner zijnde ga je geen verschilletjes merken. Hoogstens relaunch, en stuursnelheid is wat je zult gaan merken. Niet onbelangerijk, maar je hebt wss nog geen voorkeur wat je lekker vind.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

eddyc 17 October / 2011 / 19:33
Best Kahoona zul je waarschijnlik het minste voor moeten betalen en Best goed.
eddyc

Kemperman 19 October / 2011 / 18:08
Op aanraden van iemand van Telstar een Naish park 12 gekocht. Die kite sprak me wel aan aangezien de kite tussen een delta en een C kite inzit. Een kite wat in het begin wat moeilijker kan zijn, maar waar ik sowieso lang mee kan gaan varen.

Laatst voor het eerst mee gevaren, stuk minder druk op de bar en wat minder gevoel op de bar dan waar ik mee gelest hebt. Maar als het eenmaal wat beter gaat heb ik er denk ik ook meer aan.

dr511 19 October / 2011 / 18:23
77 kg en dan in de herfst een 12 m mmm Ik zou zijn begonnen met een 9 want die 12 zul je eerder in de zomer gaan gebruiken. al presteert de park wel het beste met een goede bak wind.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Kemperman 19 October / 2011 / 18:38
Dit was de laatste 2011 versie, dus dat was betreft prijs wat gunstiger. Ach, over 20 dagen kan ik de 9m kopen.Dat is dan een van 2012. Veel verschil trouwens tussen de 2011 en 2012?

Ohja, als plank heb ik een Naish Momentum 2011.

dr511 20 October / 2011 / 16:23
ik heb alleen met de 2012 gekite dus over de 2011 kan ik je niets vertellen.
je kunt ze wel vergelijken op www.kitefinder.nl
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Kemperman 27 October / 2011 / 12:38
Laatst in Enkhuizen wezen kiten met mijn 12 meter. Het waaide er 20-30 knopen. Ik kon nog redelijk houden en vroeg me dus af of 9 meter dan niet te klein is en ik misschien beter een 10 meter kan kopen. Ik bedoel zo vaak waait het toch niet boven de 25 knopen?

Wat denken jullie wat een betere optie is een 9 of 10 meter? Mogelijk hoop ik ook een derde kite, maar dat zal pas echt volgend jaar ergens zijn.

srvrooij 27 October / 2011 / 14:08
Het waait wel redelijk vaak boven de 25 knopen, ik zou voor 9 of 8 gaan. Geen idee welke van de twee in de park range zitten
Peter Lynn / Lieuwe / Humanoid

Mediator 27 October / 2011 / 14:29
denk dat je je park kan instellen dat je wat meer bardruk krijgt ook als ik me niet vergis... eens je manual checken
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Kemperman 27 October / 2011 / 21:53
Ik heb de bardruk al ingesteld en het is nu al stukken beter, ik krijg wat meer feedback en dat is wel fijn als beginner.

Volgens het boekje:
- 12m= 12 tm 22 knopen
- 10m= 14 tm 24 knopen
- 8m = 18 tm 26 knopen

Al vind ik de 12 eigen pas vanaf 16 knopen lekker varen en is 20 knopen ook zonder problemen te doen.

frank82 28 October / 2011 / 07:25
Quote: Kemperman - 27 oktober, 2011 (13:38)
Laatst in Enkhuizen wezen kiten met mijn 12 meter. Het waaide er 20-30 knopen. Ik kon nog redelijk houden en vroeg me dus af of 9 meter dan niet te klein is en ik misschien beter een 10 meter kan kopen. Ik bedoel zo vaak waait het toch niet boven de 25 knopen?Wat denken jullie wat een betere optie is een 9 of 10 meter? Mogelijk hoop ik ook een derde kite, maar dat zal pas echt volgend jaar ergens zijn.
Als beginner met een 12m in 20-30kn? Dat met 77kg? Denk 't niet... Zelfs ver gevordenden met 77kg houden een 12m niet in 30kn. Wat goed aansluit op je 12 is echter wel een 9. Met de 12 kite je van 13-23kn en de 9 van 18-32kn. Zo kan je er altijd nog een kleinere (6 of 7m) bij kopen voor de echte harde wind.

Nature 28 October / 2011 / 07:27
het boekje is altijd op een gemiddeld zware rider.
in de praktijk verschilt het aanzienlijk aangezien je gewoon gasten met een 8 ziet rammen in 35 knopen.
gewoon je eigen grens weten dan zit je goed.
Voor een beginner zal dat rond de 25 knopen liggen, ookal heb je een kleine kite deze kan je nog flink hard afstraffen
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

sjoerdsantema 28 October / 2011 / 08:30
Als je pas net kan varen heb je naar mijn idee sowieso niets op het water te zoeken rond de 30 knopen.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

Kemperman 28 October / 2011 / 11:16
Bedankt, het gaat dan toch een 9 worden. De voorspellingen waren 19 knopen met windstoten naar de 30, kan natuurlijk best zijn dat het veel zachter waaide. Het waaide ook wel eigenlijk wat te hard met me 12, tenminste, je moet toch nog achteruit kunnen lopen op het strand right? Zoiets las ik ergens op het forum in ieder geval.

frank82 28 October / 2011 / 11:28
Als echte beginner moet je wel meer dan nog kunnen achteruitlopen op het strand, je moet er ook geen moeite mee hebben. Hou voor nu aan, harder dan 22kn, ga lekker windsurfen. In hardere wind kiten kan altijd nog, leer eerst maar goed varen en een beetje ervaring op doen.

KUUZ-kiter 28 October / 2011 / 18:33
Grappig dat je hier advies vraagt en vervolgens een Park koopt, zonder dat 'ie ook maar in de antwoorden voorkomt. Have fun trying!
surfing doesn't make you smart

Kemperman 28 October / 2011 / 20:51
Quote: KUUZ-kiter - 28 oktober, 2011 (19:33)
Grappig dat je hier advies vraagt en vervolgens een Park koopt, zonder dat 'ie ook maar in de antwoorden voorkomt. Have fun trying!
Ik weet dat het een beetje vaag overkomt. :P Met wat namen in gedachte ben ik daar naar toe gegaan. Heb lang daar met een kiter gesproken en kwam toch uit op de park (mijn oog was op die kite nog niet gevallen).

Ik weet dat het niet de makkelijkste kite is om mee te beginnen, maar het is er wel een die voor een langere tijd genoeg uitdaging zal bieden.