rugklachten/ zittrapeze; het misterie ontrafeld

Door: martijn01 Reacties: 17 Hits: 4533
martijn01 02 December / 2011 / 20:34
ik kite al weer een aantal jaren, vooral dit jaar veel last van mijn onderrug. pas laatste sessies met een geleende warrior heuptrapeze gekited en wat blijkt; ik voel mijn buikspieren en nauweliks last van mijn rug

mijn theorie: door een zittrappeze wordt je lui; je hoeft je buikspieren niet aan te spannen tijdens het kiten, de klappen komen dan toch op je onderrug. met een heuptrapeze span je je buikspieren automatisch; beter voor je rug

graag jullie mening/ervaring

martijn01 had een 4 sterren sessie in Wissant met maar liefst 8 - 11 knots op zijn SlingShot Turbine (2012)

geloof 02 December / 2011 / 20:56
De correlatie tussen luiheid en een zittrapeze is wat kort door de bocht, zeker gezien je steekproefomvang. Het valt gemakkelijk aan te tonen dat er ook genoeg mensen zonder zittrapeze lui kunnen zijn, maar dat interesseert je waarschijnlijk niet. Daarnaast is er ook nog een categorie tevreden gebruikers van zittrapezes die zichzelf niet lui (willen) noemen en daar ben ik er 1 van.

Los van deze stelling ben jij er in ieder geval achtergekomen dat een heuptrapeze werkt bij jou!

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Yoram 02 December / 2011 / 21:21
Er zijn ook een heleboel kiters die juist varen met de zittrapeze om de rugklachten te voorkomen of omdat ze ooit een hernia hebben opgelopen. Zie ook even het volgende topic:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=41156.25

Een trapeze moet lekker zitten/goed aanvoelen.
Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

Mediator 02 December / 2011 / 21:55
matijn stelt ook totaal niet dat mensen met zittrapeses lui zijn hé...

Je buikspieren beschermen je rug deels omdat je bepaalde krachte compenseerd met deze spieren in combinatie met je rugspieren... als je altijd voorgetrokken word terhoogte van je kont span je die spieren minder op en zijn ze dus minder ontwikkeld als bij iemand die met heupharnas kite...

interessante stelling die echt nie zomaar uit de lucht gegrepen is
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

martijn01 02 December / 2011 / 21:56
Quote: geloof - 2 december, 2011 (21:56)
De correlatie tussen luiheid en een zittrapeze is wat kort door de bocht,
ik bedoel, natuurlijk, dat je luie buikspieren krijgt of eigenlijk minder sterke dan met een heuptrapeze en je krijgt wel dezelfde klappen

martijn01 had een 4 sterren sessie in Wissant met maar liefst 8 - 11 knots op zijn SlingShot Turbine (2012)

Djee 03 December / 2011 / 09:27
Afhankelijk van wat voor rugklachten je hebt en voornamelijk waar, hoog of laag.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

HJ11 03 December / 2011 / 09:48
Ik heb last van mijn onderrug. Heb beiden opties geprobeerd en ben met zit begonnen. Kan alleen maar zeggen dat ik na de overstap op heuptrapeze bijna geen last meer gehad heb van mijn onderrug. Ik wijd het aan de lichaamshouding die je aan moet nemen met de verschillende trapezes. Met de zittrapeze stond ik in een meer onnatuurlijk houding. IK werd dan meer vanuit mijn heup naar voren getrokken en moest zelf tegendruk gaan geven met mijn onderrug. Hier door kreeg ik dus eerder een vermoeide onderrug. Met de heuptrapeze zit de trapeze precies op de plek waar ik hem nodig heb en heb dus geen last meer. Het vaart veel meer ontspannen. Heb verschillende trapezes getest en ben erg tevreden met de Patlove TFM. Vond deze trapeze bij de randen minder hard.. Ik weet het ik ben een sissy. Hoop dat je wat hebt aan deze info.

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

maarten86 03 December / 2011 / 11:20
Ik heb tot mijn 18e gevoetbald totdat ik spit kreeg. mij is toen verteld dat het altijd een zwakke plek zal blijven. 4 jaar later voorzichtig begonne met kiten, begonne met een zittrapeze maar heel snel overgestapt naar een heuptrapeze, mede door een dergelijk verhaal wat hierboven wordt verteld. ik kite nu 2 jaar en heb tot nu toe nog nooit last gehad van mijn onderrug.

maarten86 had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 31 - 36 knots op zijn Airush Razor (2013)

Nature 03 December / 2011 / 12:40
Je stance met een waist is vele malen beter dan met een seat trapeze.
Tevens helpt de bar dichtbij houden ook aanzienlijkom je rug te ontlasten.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

sjoerdsantema 03 December / 2011 / 13:08
Had vroeger best vaak last van mijn rug. Sinds ik vaak kite is het alleen maar minder geworden. Heb nu eigenlijk nooit meer last van mijn rug. Een heuptrapeze zorgt ervoor dat je veel meer spieren in je torso gebruikt dan met een zittrapeze.

Veel kiten en je klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon ;-)
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

markymarc 03 December / 2011 / 15:15
Als ex-windsmurfer heb ik juist weer veel last als ik een heuptrapeze om heb. Zelfs bij het topmodel van Mystic heb ik gewoon meer last en een stijvere rug na de sessie, dan als ik mn zittrapeze draag.

Bovendien bij 30 knopen vaar ik voor mn gevoel veiliger met een zit dan met een heup...waarschijnlijk omdat ik dan gevoelsmatig dichter bij t water ben...
Herkennen jullie dat ook? En zo ja, tips hebben jullie tips hoe dat te veranderen (houding of zo)? Overigens verder serieus nooit last van mn rug bij andere sporten/fitness oid..
If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

Mediator 03 December / 2011 / 16:43
Quote: markymarc - 3 december, 2011 (16:15)
Als ex-windsmurfer heb ik juist weer veel last als ik een heuptrapeze om heb. Zelfs bij het topmodel van Mystic heb ik gewoon meer last en een stijvere rug na de sessie, dan als ik mn zittrapeze draag.Bovendien bij 30 knopen vaar ik voor mn gevoel veiliger met een zit dan met een heup...waarschijnlijk omdat ik dan gevoelsmatig dichter bij t water ben...Herkennen jullie dat ook? En zo ja, tips hebben jullie tips hoe dat te veranderen (houding of zo)? Overigens verder serieus nooit last van mn rug bij andere sporten/fitness oid..

aan je uitleg te verstaan zit je bij 30 knopen gewoon in een poephouding = buikspieren

je duwt je bekken normaal gezien vooruit en houd je romp stabiel met je buikspieren, doorsnee routine kiter (niet maandelijkse kiter) heeft dus een stevige kont en een strakke buik heb je dat niet dan gaan je andere spieren het gebrek dus compenseren en ga je idd rugpijn en dergelijke krijgen...

hallo realiteit aan sommigen: kiten is een extreme sport (= het eist wat van je lijf)
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

markymarc 03 December / 2011 / 21:45
Thanks Mediator. Ik beschouw je opmerkingen maar als tips alhoewel er wel n bepaald ondertoontje bij zit, wat ik maar niet persoonlijk op vat...
.
Zoals je ook aan mijn hoeveelheid kitesessies kunt zien, vaar ik zoveel als mogelijk en weet al heel lang dat je je p... zoveel mogelijk in die bar moet duwen. Ook weet ik zeker (o.a. door geregeld filmen) dat ik al n hele tijd geen poephouding meer heb!

Heb zeker na uren/dagen achter elkaar varen een lekker strak buikje, alleen die stevige -dikke- kont is met mijn vetpercentage is wat lastig...

Afijn, ik zal eens een andere Heuptrapeze kopen, waarschijnlijk wordt t dan beter...

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

Tinoos 04 December / 2011 / 00:00
Ik vaar al jaren met een zit trapeze. Met de voornaamste reden dat het omhoog kruipen van een heup trapeze zeer irritant kan zijn.
Volgens mij nooit last van mn rug gehad. En mn buikspieren zijn van boven tot onder keihard met een laagje erover van het goede eten ;-)
Reedin kites en Nobile NHP Carbon board - Appletree surfboard

dr511 04 December / 2011 / 06:01
ik heb door het drinken van bier en eten van frikandellen mijn buikspieren ook aardig weten te ontwikkelen.
Nu zit er een zacht soort kussentje waarin mijn trapeze deels verdwijnt. Hierdoor omsluit mijn lichaam de trapeze wat een perfect pasvorm garandeerd.
Ik vaar nu wel een maatje groter dan voorheen maar goed je moet er wat voor over hebben om je lichaam te beschermen.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Kamo 04 December / 2011 / 08:54
Laten we alle soorten rugklachten in 1 potje gooien, en dan kijken of we eruit komen met z'n allen.
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

RKreber 05 December / 2011 / 08:21
Weet het niet, maar zit is echt veel ontspannender, voor hoge jumps ook meer controlle, omdat je meer ''op de bar kijkt'' dan eronder hangt bij heuptrapeze....
Heup geeft wel iets meer flexgevoel, maar ondanks dat ik mijn bovenbouw a la type hulk is, kruipt een heup toch omhoog, echt niet ontspannen.

Heb Mystic LEN10 Heup getest, zelfs die kruipt omhoog!

Enne...voordeeltje nu in kou met droogpak, die ''luier'' zittrapeze houdt de boel lekker bij elkaar, geen afgezakte droogzitzakken.
heb een Gul Enforcer.

mazzlt

martijn01 05 December / 2011 / 21:17
Quote: RKreber - 5 december, 2011 (09:21)
!Enne...voordeeltje nu in kou met droogpak, die ''luier'' zittrapeze houdt de boel lekker bij elkaar, geen afgezakte droogzitzakken.heb een Gul Enforcer.mazzlt

als ik iets ruk aan een zitrapeze vond was het de combinatie met een droogpak....