Impact vest

Door: DavidDC Reacties: 18 Hits: 4166
DavidDC 29 December / 2011 / 15:46
Yo people,

ik ben van plan om een impact vest aan te schaffen voor de bescherming van mijn ribben en misschien ook voor wat extra
bescherming tegen de kou en drijfvermogen.

Iemand toevallig ervaring met deze dingen?
Waar op te letten bij aanschaf?
Belemmerd dit je bewegingsvrijheid?
Wel merk/model is aan te raden?

Graag info indien mogelijk.

greetz

DavidDC had een 3 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 18 - 26 knots op zijn Fluid Ego (2010)

FerdiH 29 December / 2011 / 16:11
Geeft zeker extra warmte in de kou, ebben er geen last van met bewegen.Model moet je gewoon passen in de winkel, is persoonlijk. Ik heb er een van mystic én bevalt zeer goed.

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

kitesurf123 29 December / 2011 / 16:24
Ik heb hier een hagelnieuwe Mystic Force liggen, voor 5 tientjes is die voor jou.

Edgar 29 December / 2011 / 16:45
Ik heb een NPX Cult met rits. Ben zelf erg tevreden over de bewegingsvrijheid, in de kou heb ik hem nog niet getest. Of hij heel veel helpt tegen de klappen weet ik niet omdat ik dat moeilijk te vergelijken vind, maar het helpt in ieder geval wat.

Wat ik wel vervelend vind is de rits die net eindigd onder het randje van m'n trapeze. Daar drukt dus een dikker stukje plastic recht in een bot (ben nogal dun) wat na een tijdje behoorlijk gaat irriteren. Als ik hem dan een stukje naar beneden trek gaat het weer een tijdje goed, maar na een tijdje gevaren te hebben draait en schuift hij toch altijd weer terug naar die irritante positie. Het is gelukkig alleen vervelend als ik geen wetsuit aanheb.

Het is dus belangrijk om hem met je hele outfit te gaan passen en eens even goed heen en weer te bewegen. Zo merk je denk ik het beste of iets genoeg vrijheid geeft en of het na een tijdje kan gaan irriteren of niet

Edgar had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 19 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

Mediator 29 December / 2011 / 18:06
eerlijk gezegd vind ik een impact jack niet zo geniaal nuttig om te kiten... het geeft je 0,0001 extra drijfvermogen, dan beter kiten met een opblaasbandje...

en na enkele weken ga je het toch niet meer gebruiken dus geef je geld uit voor nix, moest je wakeboarden daarin tegen is het wel zeer nuttig

of het is dat je fritz of hanz heet, dan kun je dat gebruiken in combinatie met een helm en een boardleash, dan is de outfit volledig en uitermate functioneel
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

sjoerdsantema 29 December / 2011 / 18:46
Als je vaak last van je ribben hebt is het zeker een goede optie. Qua drijfvermogen en warmte zou ik er niet teveel van verwachten.

Handigste is dat je m tijdens het wakeboarden kan gebruiken en dan niet zo'n verplicht zwemvest hoeft te gebruiken.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

Kitehert 29 December / 2011 / 19:16
Voor veiligheid op zee gebruik ik een simpel donkergrijs sportdijfvest van Decathlon. 's Winters blokt dit bovendien een hoop wind op je romp.
Bevalt mij prima.

HJ11 29 December / 2011 / 20:16
Gewoon met je harnas naar de winkel en passen. Ik vaar al 3 jaar met vest en voel mij naakt zonder. Draag het vest ook onder mijn drysuite. Heb verschillende getest maar niet alles zit lekker. Bij mystic vind ik bijvoorbeeld de bescherming onder de arm minimaal. Zelf gebruik ik de ONeill Gooru Padded Vest en dan die speciaal voor kitesurfen is gemaakt.

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Okke 29 December / 2011 / 21:13
Als je een waist-trapeze hebt, moet je goed oppassen dat het vest er wel boven past!

Okke had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Best Bularoo (2008)

Kitehert 29 December / 2011 / 21:31
Als je een vest neemt met voorgevormde spierpartijen en je trekt er een lycra over heen aan, zie je er machtig uit!

wouters 30 December / 2011 / 20:03
Eens met HJ. Afgelopen zomer weer mn rib gekneusd met crash van een sbend. Sindsdien gebruik ik voor twintip sessies een Oneill Gooru kite vest. is inderdaad een top vest. Geen gedoe met ritsen, goede kwaliteit, blijft goed zitten en top bewegingsvrijheid. Wel zorgen dat je de kite editie neemt!

Mediator 30 December / 2011 / 20:37
Quote: Kitehert - 29 december, 2011 (22:31)
Als je een vest neemt met voorgevormde spierpartijen en je trekt er een lycra over heen aan, zie je er machtig uit!

koop dan gewoon dit é

* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Jacko 28 April / 2012 / 10:39
Afgelopen week heb ik mijn rib gekneusd. Na een foute sprong is mijn harnas omhoog gerukt en heeft 1 van mijn onderste ribben gekneusd. Nu wil ik graag een impact vest kopen, maar zie dat er dus vesten zijn waar er ruimte is gemaakt voor het harnas. Ik denk dat ik juist ook bescherming tegen mijn harnas moet hebben. Heeft iemand ervaring met het verschil van wel of niet ruimte voor een harnas?

Jacko 28 April / 2012 / 10:41
Afgelopen week heb ik mijn rib gekneusd. Na een foute sprong is mijn harnas omhoog gerukt en heeft 1 van mijn onderste ribben gekneusd. Nu wil ik graag een impact vest kopen, maar zie dat er dus vesten zijn waar er ruimte is gemaakt voor het harnas. Ik denk dat ik juist ook bescherming tegen mijn harnas moet hebben. Heeft iemand ervaring met het verschil van wel of niet ruimte voor een harnas?

Roderick 28 April / 2012 / 16:01
Quote: Jacko - 28 april, 2012 (12:41)
Beterschap!

Volgens mij moet je niet een vest kopen om je te beschermen tegen je trapeze, maar gewoon een trapeze die niet omhoog schiet. En dat is vrij simpel: Een zittrapeze. Ik vaar zelf met de pat love two-go blijf ik een ideaal ding vinden. Geeft steun op de zelfde manier als een heuptrapeze, maar omdat er beenlussen aan zitten kan hij niet omhoog schieten...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

Okke 28 April / 2012 / 17:19
of een heuptrapeze die goed past, en dan niet te veel je kite op 12

Okke had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Best Bularoo (2008)

Jelte 28 April / 2012 / 18:02
Ik vaar altijd met Mystic vest (al een jaartje of 5 oud dus geen idee welk type). Vind het ding geniaal om een aantal redenen
- Het blokt de wind op een belangrijke plek dus veel minder windchill
- Geen idee wat andere kiters hebben geprobeerd, maar ik heb er echt veel meer drijfvermogen door. Dat is dan ook de hoofdreden voor gebruik. Best lekker als je ligt te dobberen in de Noordzee.
- Het mystic vest wat ik heb heeft een laag neopreen onder het harnas en pas boven het harnas padding. Daardoor schuift het harnas minder en er zit een extra laag neopreen tussen je ribben en het harnas
- Of het extra bescherming biedt kan ik niet zoveel over zeggen. Ik vaar bijna nooit zonder dus weet het verschil niet.

Enige nadeel: de rits is wat lastig omdat ie vol komt te zitten met zout. Even in lauw water weken lost het probleem letterlijk op.
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

Snikkel 28 April / 2012 / 19:07
Ola, ik vaar een paar jaar met een vest van North. Doet prima zijn ding en menig klap opgevangen. Wat ik nu vooral fijn vind is dat het vest helpt tegen de kou. In warme oorden is het niets omdat het vest dan veel te warm is. Bewegingsvrijheid is geen issue. Zeker bij nieuwe dingen leren echt een aanrader.

Snikkel had een 5 sterren sessie in Almere Muiderzand met maar liefst 21 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2020)

bertvh 29 April / 2012 / 08:28
heb er ook al een paar jaar 1 van o neal en ben er best tevreden over.als je het overweegt moet je wel goed passen hee want moet wel strak zitten!
nadeel is mss ook wel weer een spul dat extra nat word en blijft dat nog lang ook, zowat vergelijkbaar met botjes die drogen ook steeds reteslecht!

bertvh had een 4 sterren sessie in Tenerife - Flashpoint Beach met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Ozone Enduro (2016)