Backstallen bij voor de wind varen

Door: JorisIII Reacties: 17 Hits: 1165
JorisIII 14 May / 2012 / 14:56
Tijdens mijn laatste kitesessie viel het me op dat mijn kite de neiging heeft te backstallen als ik een (min of meer) voor de windse koers vaar. Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Zijn er common mistakes? Moet ik ergens specifiek op letten?

Morres 14 May / 2012 / 15:24
dat zal elke kite hebben... wat je kan doen, als je dit niet wilt is de kite heen en weer sturen.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Baaltje 14 May / 2012 / 15:27
Quote: Morres - 15 mei, 2012 (03:24)
dat zal elke kite hebben... wat je kan doen, als je dit niet wilt is de kite heen en weer sturen.

En als je heel hard voor de wind wil gaan, wil je kite rondjes sturen (loopen) ook wel helpen om uit de lucht vallen te voorkomen.

Maar als je maar een beetje voor de wind wil gaan helpt het vaak ook om je kite ff iets lager in de powerzone te zetten.

joystick 14 May / 2012 / 16:43
Elke kite zal dit inderdaad hebben. Wat er gebeurt is dat je teveel onder je kite doorvaart. hierdoor blijft ie niet meer onder de zelfde hoek boven je staan en wil hij naar beneden vallen omdat je 'teveel' aan de leading edge trekt.

Je moet dus zorgen dat je bovenwinds van je kite blijft door hem meer in het windvenster te brengen. Dat kan door Loopjes te draaien, achtjes etc. hoe harder het waait hoe makkelijker het gaat.

Merk je dat je alle druk weer kwijt bent, kan je even een stukje aankanten en iets meer oploeven (naar de wind toe) zodat er weer meer spanning op je lijnen komt en je weer beter kunt sturen. En je kite in de lucht blijft

joystick had een 5 sterren sessie in Lemmer met maar liefst 30 - 35 knots op zijn Ozone Instinct Sport II (2008)

Neliiss 14 May / 2012 / 17:42
Quote: Morres - 14 mei, 2012 (16:24)

Dan heb jij nog niet met de 2012 OR Razor gevaren

wazzaah 14 May / 2012 / 17:54
Alle kites hebben t, ook een Razor als je die puur downwind knalt dondert ie echt wel achter je uit de lucht.

Als beginner ga je heel goed downwind, dan leer je opeens goed hoogtelopen en dan moet je opnieuw leren downwind varen. Gewoon eerst klein beetje downwind varen en dan steeds verder voor de wind gaan varen, toeside draaien helpt ook. En natuurlijk je kite beetje blijven bewegen.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

idefixe 14 May / 2012 / 18:57
Als je "echt downwind" gaat, vaar je dus in principe achter je vlieger / achter de wind aan. Heb je een beetje snelheid dan vaar je al snel de druk uit je vlieger en gaat de boel backstallen. Zaak is het om dan druk in je vlieger te blijven houden: Iets de snelheid van jezelf eruit halen door aan te kanten , beetje bochtjes erin te knallen , je vllieger even flink rond te sturen ( leuk om eens voor het eerst mee te maken dat je je vlieger laat rondraaien / loopen)
Op tijd even je bar van je afduwen / depoweren maakt dan veel uit. Op zulke momenten leer je echt goed vliegeren
Slingshot , Gibbon

Morres 14 May / 2012 / 19:28
Quote: Neliiss - 14 mei, 2012 (19:42)
Quote: Morres - 14 mei, 2012 (16:24)dat zal elke kite hebben... wat je kan doen, als je dit niet wilt is de kite heen en weer sturen.Dan heb jij nog niet met de 2012 OR Razor gevaren
grootste onzin ooit...elke kite backstalled als je wind mee gaat(als je snel genoeg gaat)

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

eddyc 14 May / 2012 / 20:43
2012 QR wordt geleverd met helium in de struts. Echt !
Mag je wel nooit aflaten - lastig voor opbergen.
eddyc

JorisIII 15 May / 2012 / 10:29
Thanx voor de tips. Mezelf een beetje afremmen dus en de kite een beetje versnellen door achtjes (of loops).
Zo van achter mijn bureau stel ik me voor dat je je kite en board tegengesteld van elkaar beweegt. Op het moment dat je je kite rechts in het windvenster zet stuur je je board wat naar links en vice versa. En dan een beetje slalommen zeg maar.
Of is het meer dat je al achtjes draaiend een tijdje wat rechts van voor de wind koerst, en vervolgens een tijdje links van voor de wind?

bart13 15 May / 2012 / 11:46
Mag ik vragen waarom je zo graag met de wind mee wil varen? Komt bij mij practisch alleen maar voor(in deze mate die wordt beschreven in dit topic) wanneer ik naar de kant wil met aanlandige wind?

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Djee 15 May / 2012 / 12:08
Quote: bart13 - 15 mei, 2012 (13:46)
Mag ik vragen waarom je zo graag met de wind mee wil varen? Komt bij mij practisch alleen maar voor(in deze mate die wordt beschreven in dit topic) wanneer ik naar de kant wil met aanlandige wind?

Downwinder?
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

JorisIII 15 May / 2012 / 12:14
Ik vind kiten echt heel leuk, maar af en toe wil ik, net als jij, ook graag naar de kant
Meestal probeer ik een stukje upwind te gaan varen van de rest omdat ik graag de ruimte heb. Zo ook afgelopen vrijdag, en toen ik weer richting kant wilde moest ik dus weer hoogte afbouwen. Toen viel me op dat mijn kite de neiging had te stallen. Wat nog even tricky werd toen ik afremde om iemand voor te laten en mijn kite weer door het windvenster omhoog wilde.
Verder wil ik gewoon begrijpen wat er gebeurt en waarom. En wil ik blijven leren.

bart13 15 May / 2012 / 12:14
Quote: Djee - 15 mei, 2012 (14:08)
Quote: bart13 - 15 mei, 2012 (13:46)Mag ik vragen waarom je zo graag met de wind mee wil varen? Komt bij mij practisch alleen maar voor(in deze mate die wordt beschreven in dit topic) wanneer ik naar de kant wil met aanlandige wind?Downwinder?
Zal wel een spektaculaire downwinder zijn als je gewoon met de wind mee 'drijft',

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

bart13 15 May / 2012 / 12:16
Quote: JorisIII - 15 mei, 2012 (14:14)
Ik vind kiten echt heel leuk, maar af en toe wil ik, net als jij, ook graag naar de kant Meestal probeer ik een stukje upwind te gaan varen van de rest omdat ik graag de ruimte heb. Zo ook afgelopen vrijdag, en toen ik weer richting kant wilde moest ik dus weer hoogte afbouwen. Toen viel me op dat mijn kite de neiging had te stallen. Wat nog even tricky werd toen ik afremde om iemand voor te laten en mijn kite weer door het windvenster omhoog wilde.Verder wil ik gewoon begrijpen wat er gebeurt en waarom. En wil ik blijven leren.
Duidelijk, en dat je wilt weten waarom is ook zeker goed! Maar een tip van mij, vaar dan niet recht op de wind maar maak gewoon wat relaxte rakjes waar je veel hoogte verliest.

Djee 15 May / 2012 / 12:28
Quote: bart13 - 15 mei, 2012 (14:14)
Quote: Djee - 15 mei, 2012 (14:08)Quote: bart13 - 15 mei, 2012 (13:46)Mag ik vragen waarom je zo graag met de wind mee wil varen? Komt bij mij practisch alleen maar voor(in deze mate die wordt beschreven in dit topic) wanneer ik naar de kant wil met aanlandige wind?Downwinder?Zal wel een spektaculaire downwinder zijn als je gewoon met de wind mee 'drijft',

Ooit wel eens een lange downwinder gedaan?
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Faxie 15 May / 2012 / 12:58
Verschil tussen backstallen en frontstallen blijft lastig....

Mediator 15 May / 2012 / 15:30
frontstallen = wind duwt je kite naar beneden en hij valt dan snoet eerst naar beneden
backstallen = ipv omhoog vliegen valt je kite achteruit naar beneden

korte samenvatting van alles: gewoon beweging in je kite houden zodat deze met spanning op de lijnen voor je blijft, of je dit gewoon met achtjes doet of met loops hangt af hoe snel je downwind wil varen.

zelfde techniek heb je ook vaak nodig wanneer je powertricks gedaan hebt zoals loops, want dan land je ook met veel snelheid downwind en moet je soms je kite loopen om weer druk in je vlieger te krijgen
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)