Spronghoogte meten

Door: brian123 Reacties: 19 Hits: 5495
brian123 18 November / 2013 / 19:48

Hey,

Voor mijn pws moet ik een proef doen en daarbij moet ik de spronghoogte met verschillende kites meten.

Nu is het aan verschillende kites komen geen probleem, maar aan redelijk accurate metingen komen wel. Kent iemand een goede techniek om de hoogte te meten of een apparaat waarmee dit goed kan?

Erg bedankt alvast!

brian123 had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 22 - 28 knots op zijn SlingShot T3 (2009)

Atrocks 18 November / 2013 / 21:16

Hey Brian,

Ik ken je struggles, ook bezig met mijn PWS atm... Top. Maar, ik neem even aan dat je natuurkunde hebt. Dus je hebt dit waarschijnlijk gehad:

s= vt  dus s'=v

v=at dus 'v=a

Dit kan je gebruiken voor je experiment op de volgende manier:

Door de versnelling twee keer te primitiveren krijg je de s, immers: s''=a dus AA =  s  met AA = Tweede primitieve van a. In jouw geval zou je gewoon s kunnen vervangen door h als je a in de y-richting zou meten. Dat kan je gewoon doen met je Iphone, met een accelerometer appje erop, in een waterdichte case oid. Je kan misschien aan een echte accelormeter komen, wat weer lastiger wordt met water.

Check dit trouwens wel even met een docent, ik bedenk dit ook maar even ter plaatse maar ik ben er vrij zeker van dat dit werkt. 

Zou overigens ook nog best precies moeten zijn.

EDIT: 

Jup blijkt nog te kloppen ook, check voor meer info: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/75841-dubbel-integreren%3B-versnelling/

Last edit by: ATROCKS

Atrocks had een 2 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 8 - 15 knots op zijn Zian Aquila (2013)

brian123 18 November / 2013 / 22:51

Thanks! Goed idee. Heb inderdaad natuurkunde. Ff kijken welke apps hier handig bij zijn. Hopelijk meet mn telefoon het precies genoeg, want dan is het echt een topidee als er geen makkelijkere app of gps hiervoor is.{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Last edit by: BRIAN123

brian123 had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 22 - 28 knots op zijn SlingShot T3 (2009)

martin404 19 November / 2013 / 00:53

Als je het echt nauwkeurig wil meten, dan zet je om de millimeter een streepje op 1 van je vinnen en laat je een vriend photograferen hoe ver hij tijdens je sprong uit het water komt.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

pimpoldi 19 November / 2013 / 15:15

Je kunt misschien ook gebruikmaken van tracker software. als je bijvoorbeeld een helm opdoet en een oranje stip erop zet kun je die stip tracken. Daaruit kun je de versnelling halen denk ik. Is maar een idee, niet heel erg hard over nagedacht hehe. 

,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

martin404 19 November / 2013 / 19:46

Onder architecten is het heel gewoon om ruimtes exact te meten met een laser-pointer afstand meter.

Kun je vast wel huren bij de gamma

No kite related brand affiliations

fleurgis 21 November / 2013 / 20:16

integreren tijdens een profielwerkstuk, ik zou een techniek student vragen om ff je berekeningen te checken.

Edit; uiteraard gelijk.

Last edit by: FLEURGIS

vlieger-kid 21 November / 2013 / 20:39

"2 keer primitiveren tijdens een profielwerkstuk, ik zou een techniek student vragen om ff je berekeningen te checken."

Niet primitiveren, maar integreren. Een functie primitiveer je, maar er is geen functie, alleen maar data.

Als je inderdaad al je versnellingsdata kunt verzamelen (liefst zo vaak mogelijk per seconde) kun je daarvan een grafiek maken (versnelling uitzetten tegen de tijd) en daaronder de oppervlakte berekenen om aan je snelheid te komen. Als je dit doet per tijdsstap krijg je meteen een snelheidsgrafiek. als je van deze snelheidsgrafiek weer de oppervlakte berekent, heb je je afstandsgrafiek te pakken. {#emotions_dlg.smile.gif}

Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

Kjeldoe 21 November / 2013 / 21:57

er is vast wel iemand die je kent die een betrouwbare gps heeft(zo'n vreemde gele van bvb etrex).

deze kun je zelf ijken zodat de hoogte 0m is als je vaart. als je dan het apparaat de 'track' laat onthouden houdt ie ook bij verschillende punten de hoogte bij t.o.v. je geijkte hoogte. plus de meeste van deze apparaten zijn waterdicht en shockproof(ik zou persoonlijk niet heel graag mn nieuwe iphone meenemen t water op). 1 nadeel, de goedkope instapmodellen kunnen dit niet:(

Surf, Eat, Sleap, Repeat

Stevie 22 November / 2013 / 12:18

koop gewoon een polar horloge 

Planetextreme.eu - kitesurf winkel in Antwerpen

boerharm27 22 November / 2013 / 12:28

Een gps is nooit nauwkeurig genoeg om zoiets te meten zie ook wikipedia, nauwkeurigheid in het gunstigste geval 1 á 2 meter...de andere methodes zijn veel exacter. 

Staal 22 November / 2013 / 12:30

GPS heeft een onnauwkeurigheid van tenminste een paar meter. En da's best significant in dit geval. Die truc met de accelerometer klinkt wel aardig, is de samplefrequentie hoog genoeg?

Op seabreeze vond ik nog een leuke:

"Completely separate from your kite at the apex of your jump, and freefall to the water.
Time it with a stopwatch... 9.8m/s/s"

walle 23 November / 2013 / 16:16

GPS is niet nauwkeurig en kan fluctueren.

Je kan foto's nemen en met driehoeksmeetkunde de hoogte gaan berekenen of gaan integreren enz.. maar dan zit je de helft van de tijd achter je PC.

Een ander manier is hoogte meten op basis van het luchtdrukverschil. Er bestaan verschillende toestellen.

Heb snel eens gezocht: http://www.conrad.be/ce/nl/product/100595/

Je zit op zeeniveau dus ijken is een makkie. Verder moet je eens kijken of de resolutie van zo'n toestellen klein genoeg is om een meter te meten (ik denk het wel)

(In de Garmins zit ook een hoogtemeter op basis van de druk en ik denk dat de vrijetijdsvlegtuigjes ook zo'n instrument aan boord hebben)

succes

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

Roderick 24 November / 2013 / 14:24

Deze apparaten zijn er bijna voor gemaakt:

http://www.skygliders.nl/site/shop/vario.htm

Nadelen voor spronghoogte meten met kiten:

- Ik heb geen idee hoe nauwkeurig ze nog zijn nadat je ze waterdicht en een beetje shokbestendig inpakt. Zorg er in ieder gaval voor dat de luchtdruk bij het apparaat altijd hetzelfde is als om je heen. Met paragliden geven ze in ieder geval wel echt iedere meter hoogteverschil vrij betrouwbaar aan.

- De IQ alto geeft alleen aan het einde van de sessie aan wat je hoogste punt is geweest.  Als je echt een log uit wilt kunnen lezen achter de pc moet je al de IQ basic hebben, en dan wordt het natuurlijk al snel duur...

- De luchtdruk kan veranderen tijdens je sessie. Heb even niet bij de hand hoeveel dat is, maar het is denk ik wel slim om ieder half uur te controleren of 0 meter nog steds 0 meter is...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

brian123 24 November / 2013 / 21:15

Thanks voor de reacties iedereen!{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Ik ga nu kiezen tussen de methode die ik al verzonnen had, Evans(kitehigh) methode en de methode met de accelerometer.

Bij mijn methode zet ik een camera op een statief en een ervooreen paal waar je de hoogte goed op af kunt lezen (denk aan kleurentape). Dan plaats ik nog een camera die dit allemaal van de zijkant filmt. En dan kan ik met pythagoras de hoogte berekenen.

De reden waarom ik niet voor de andere opties ben gegaan is de prijs.{#emotions_dlg.nopompom.gif}

Tips zijn nog altijd welkom.{#emotions_dlg.smile.gif}

Last edit by: BRIAN123

pimpoldi 25 November / 2013 / 09:46

je hebt dan wel een paar onbekenden. Voor pythagoras heb je een hoek en een zijde nodig, het is best lastig om de afstand te bepalen waarvandaan je springt. Misschien een boei in het water leggen en telksens bij die boei afzetten ofzo ?

Als je het probeerd met een pal aanlandige wind kun je de zij camera aan de waterlijn zetten, de hoogte meter evenver van de waterlijn als je boei en dan kun je misschien zelfs in paint of photoshop een rechte lijn trekken van je sprong naar de hoogtemeter. Zo heb je maar 1 camera nodig. 

,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

Gizzy 25 November / 2013 / 15:48

Ik zou beide methode doen. Als ze overeen komen klopt je resultaat. En zo niet? Dan mag je gaan uitzoeken welke van de 2 er onnauwkeurig is. 

Ps. Als je wilt, kan ik je berekening wel ff checken.

F-one, O'neill, Manera & Underwave

brian123 25 November / 2013 / 15:59

Klopt, ik heb met die methode eigenlijk maar 1 camera nodig. Ik was al inderdaad van plan om een soort boei of paal in het water te zetten op het punt waar ik overheen moet springen.

De hoek kan je bereken, doordat je de hoogte van de paal kan aflezen.

Zo heb je dan de afstand tot de paal(aanliggend) en de hoogte van de sprong op de paal(overstaand). Dan bereken je de hoek en vervolgens neem je de afstand van de camera tot de paal in het water en de hoek en zo bereken je de hoogte van de sprong.

Ik heb niet per se pal aanlandige wind nodig lijkt mij. Ik heb een gopro en als ik weet vanaf hoe hoog ik film ivt de meetpaal kan ik die hoogte er al aftrekken. Verbeter me maar als ik het fout heb.

Het lastigste bij deze proef lijkt me dan om je hoogtepunt van de sprong over de paal heen te krijgen. Daarom wilde ik een extra camera, zodat als ik iets te ver spring de afstand tot de sprong wat aan kan passen.

Icarus1984 25 November / 2013 / 16:05

of even contact opnemen met Evan van Kitehigh hij had een hele stellage gebouwd om dit te meten.

At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

spoetnik 26 November / 2013 / 21:10

Misschien dat de http://xensr.com/ een optie is??

WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL