Lijnen inkorten

Door: Hagar Reacties: 5 Hits: 4173
Hagar 22 May / 2014 / 19:58

Wat ik wil is de lijnen van een North bar 3 meter inkorten. De bar is nog prima en de lijnen ook. Ik heb wat gezocht op de site maar kan geen duidelijk antwoord vinden op deze 2 vragen.

- welke diameter sleeve moet ik kopen?

- doe ik dan 10-20 cm sleeve over het uiteinde en leg in sleeve/lijn een simpele dubbele knoop, zoals in de video? (Naaien is beter lees ik, maar dat kan ik niet..)

geloof 22 May / 2014 / 22:36

Heb vaker zelf geknoopt, maar tegenwoordig laat ik het doen. Genaaide sleeves (eventueel met splice) zien er veel strakker uit dan geknoopte sleeves. Genaaide sleeves zijn bovendien sterker. Iedere keer als ik mijn zelf geknoopte lijnen uitliep, stoorde ik me aan de afwerking. Voor een relatief klein bedrag kun je het dus laten doen. Ik ben een tevreden klant van infexion.nl (Evan).

Als je toch zelf gaat knopen, kun je een sleevesetje kopen bij een (online of fysieke) vliegerspeciaalzaak. Kies dan het setje met de grootste diameter. Die sleeves zijn minimaal 20 centimeter per stuk.

Last edit by: GELOOF
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

martin404 23 May / 2014 / 10:43

Waar kan ik rond amsterdam sleeves kopen?

No kite related brand affiliations

Hagar 23 May / 2014 / 22:05

Goed advies Geloof, ik laat het wel doen en naaien

ben ook een pietje precies en ga me storen als het niet strak is

Last edit by: HAGAR

martin404 24 May / 2014 / 01:33

Lijnen breken bij mij nooit op de plek waar ik het verwacht, dus dat het niet precies is "zoals het hoort" maak ik me niet zo'n zorgen om.

Ik had nooit bedacht dat het ook anders kon dan naaien, maar als ik het zo bekijk, komen er (omdat er op de plek van de knoop een sleeve om de lijn zit) geen rare krachten op de lijn, of slijtage plekken. (zoals bij een knoopje in de lijn zelf)

De krachtverdeling lijkt me niet anders als op de plek waar je het lusje aan de bridle vast maakt.

En los gaat ie echt niet.

Ik blijf na een breuk altijd zitten met 3 lijnen die net weer 1 meter korter, of langer zijn dan andere sets, maar weggooien vond ik zonde.

Heb dus nog een hele stapel "oude" lijnen liggen en nu kan ik zelf lengtes afstemmen, zonder naar een shop te hoeven.

Bedankt voor de info !!!

No kite related brand affiliations

geloof 24 May / 2014 / 09:35

In ieder sleevesetje zit een gevouwen ijzerdraadje om de sleeve gemakkelijk over de lijn te krijgen. Als knopen je tweede hobby gaat worden, kun je na je eerste setje beter een paar meter sleeve van de rol kopen, dat is het goedkoopst. 

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko