Ik zou niet voor een 5e lijn gaan, enkel lastig als beginner indien je kite door z'n lijnen valt.
Op zich zijn de kites die je noemt als beginner wel geschikt maar indien je echt voor freeride gaat dan:
- f-one maakt geen echte beginnerkite, de bandit is wel allround
- bij naish moet je dan voor de ride/pivot gaan ipv de park
- de evo kan je prima op een 4 lijns bar varen
- bij best kan je dan beter voor de kahoona gaan
Er zijn verder nog veel meer merken met prima kites, ook voor lagere prijzen. Merken zoals Ocean Rodeo, Zeeko, Zian, Fluid bieden allemaal prima kites aan die echt niet onderdoen voor de a-merken voor een stuk lagere prijs.
De meeste kites van de latere jaren zijn best geschikt voor beginners. Probeer gewoon de middenrange te pakken van de merken (dus bij Best geen GP of Extract nemen, maar TS).
5 lijns lijkt me nu niet zo'n probleem, de meeste varen hier trouwens toch mee. En het helpt ook bij relaunch, wat voor een beginner ook wel heel interessant is.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Ik zou gewoon eerst s kijken voor leuke 2de hands uit 2012/13, of overjarig model als beginner. Je gaat em in t begin vast nog redelijk vaak crashen en het is gewoon zonde als je dan schade krijgt aan je nieuwe duur betaalde kite. Als je dan komend jaar ook veel progressie boekt kan je echt kites uit gaan zoeken die bij jouw stijl passen.
5de lijn, is tegenwoordig niet meer nodig, meeste kites heb je zo de lucht weer in, en in de golven vind ik t alleen maar nadeel als je crasht. Kans bestaat dat de 5de lijn je kite doormidden scheurt.
9m moet een prima maat zijn voor je
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Hoi,
Ik zou ook naar een 9m Slingshot Rally kijken dan. (komt ook terug in de review van SBC maar dan vnl voor waves). Ik vind het de makkelijkste kite waar ik ooit mee gevaren heb. Stabiel en genoeg power, zeer voorspelbaar, enorm windbereik en ook goed voor in de golven. Springt nog super ook. Barpressure is wat hoger dan normaal maar komt mi feedback ten goede. Vrij groot aanbod ook.
(Vaar zelf met Rebels van North.)
succes!
Hi, wij hebben North Evo's 8m en 11m uit 2012 met een 4-lijns bar. De andere types die je noemt heb ik geen ervaring mee (al heb ik geloof ik wel gelest met een bandit, was prima), maar ik zou een Evo zeker wel aanraden voor een beginner. Stabiel, makkelijk hoogte lopen, comfortabel, niet al te hoge bardruk. En je kunt er ook wel even mee vooruit, mijn man springt er leuk mee incl. backrolls etc.
Zelf ben ik begonnen met een Naish Cult, dat vond ik een onding (traag), al was het wel een voordeel dat je hem erg ver kon depoweren. Na een half jaartje overgestapt op Slingshot RPM's uit 2009 en 2011. Ik vind ze fijn, ze zijn wat sneller dan de Evo's, maar wel wat pittiger en zwaarder aan mijn armen.
Succes met je keuze.
willemijndus had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 26 - 32 knots op zijn SlingShot RPM (2009)
Ozone Catalyst moet je eens proberen. klinkt als precies de kite die je zoekt.
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
gaastra (ga-kites) Spark, kost geen drol, zeker overjarig niet.
Prijs zegt overigens niks over kwali (ahumfoneahum)
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
dat roep ik al jaren morres vandaar dat Fluid kiteboarding nog altijd een van de beste prijzen biedt en echt mega hoge kwaliteit.
dat een 5 lijns kite stabieler is dan een 4 lijns kite is zeker niet waar. het is geheel afhankelijk van het model, aantal struts en inzet bereik van de kites. Een 4 lijns bridled C kite is stabieler dan een 5 lijns C kite en een 4 lijns Sle is doorgaans zeer stabiel zeker kites die ook geschikt zijn voor waveriden hebben vaak een mooie 'float'
wavekites hebben vrijwel nooit een 5e lijn.
check ook de Fluid kiteboarding ATV V6 deze biedt alles wat je maar zoekt voor de komende tijd en misschien nog wel veel langer.
zelfs na 8 jaar volop kitesurfen geniet ik nog altijd van de makkelijkheid van de kite en toch vanalles eruit kunnen halen.
big air, loops, makkelijke herstart, wave riden, les mee geven al met al een heel leuke allround kite.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
North Evo de leukste kite in het lijstje dat je noemt, super makkelijk instapbaar en kun je nog jaren plezier van hebben. Daarnaast zullen alle bovenstaande kites ook zeker goed zijn. Mooiste zou zijn als je er zoveel mogelijk kunt testen.
De evo had inderdaad wat last van de vlagerige wind eerder, maar sinds de 2014 modellen is dat er aardig uit en wat je inderdaad zegt met die 5e lijn wordt ie iets stabieler, maar is nu al minder nodig, eigenlijk niet.
zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)
Ik vind prettiger als ik met de kite kan varen voordat ik koop.
Met het proef varen vond ik Core XR3 goed, het gaat stukken beter dan mijn eerste les.
Er is een school waar ik met Cabrinha Vector en Ozone Catalyst mee kan varen.
Volgens hem is de CV echt voor beginner en gevorderde en de OC is meer voor de gevorderde.
In de 2015 is vervolg van CV, C Radar, maar het is een freestyle kite.
Wie heeft ervaring met bovengenoemde kite's. Als weer wind is dan kan ik ook met de North Evo mee proef varen.
Ik kom wel rare gasten tegen.
- verkoper1: als beginner merk je het verschil niet. Het heeft geen zin om te testen. De meeste kites zijn voor jumping gemaakt en jij wilt een beetje cruisen
- verkoper2: ik weet percies wat een klant wilt en de klant moet goed luisteren voor een goede kite
- instructeur: als je goed naar mij luistert dan kan je kiten
A-merken is vooral A-marketing en A-prijzen maar geen A-kwaliteit. De slechtse kwaliteit kites zitten imho bij bepaalde A-merken.
Ik zou lekker bij de genoemde 'goedkope' merken kijken.
Verkopers en instructeurs zeggen allemaal iets anders. Daar zou ik niet te veel van aannemen eigenlijk.... die willen hun spul verkopen natuurlijk.
Verkoper 1 heeft wel een beetje gelijk, het is moeilijk om een goed oordeel te geven als beginner, soms moet je ook aan bepaalde eigenschappen wennen en kunnen omstandigheden als chop en harde of zachte wind.
De meeste shops zijn erbij gebaat je een goede kite te verkopen zodat je snel progressie zult maken en tevreden terug komt om nog meer spullen te kopen. In dit opzicht lijkt me een all in one kite die bijna elk merk heeft een veilige keuze.
Deze kites
- Ozone Catalyst
- Slingslot Rally
- Flysurver Boots
- Peter Lynn Escape
Wie heeft ervaring ermee
Van wie mag ik proef gaan varen.... desnoods droog.......uiteraad tegen vergoeding
Wie weet een kite school die deze kite's gebruiken.
Vast bedankt
Bij een reseller of teamrider hoef je niet te betalen om te testen hoor. Ik heb onder andere een Catalyst 9m als demokite in gebruik.
Ik ben al een jaartje of twee helemaal gek van mn Ocean Rodeo Prodigy. Ook nieuw goed te betalen.
Heerlijk stabiel. Altijd wat power achter de hand en drift lekker mee zonder onbestuurbaar te worden als je een golf pakt. Maar tegelijkertijd ook zeker een kite met pit. Stuurt snel en trekt je moeiteloos naar buiten door de branding.
Maarrrr uiteraard, zelf testen! Stormchaser importeert deze en een demo is meestal makkelijk geregeld met ze. Als je op Terschelling komt ben je welkom om mijn kite even uit te laten...
Ik heb op de site van alibaba gezien dat je heel goedkoop kites kan kopen. 2 halen dan krijg je 1 erbij, minimale afname zijn 2.
Voorbeel Slingslot Rally 2015 (ongeacht maat) USD 450 per stuk.
Wie heeft ervaring mee of wie weet er meer van.
Het klinkt als 'het is veelst te mooi om waar te zijn'.
Idd zullen wel rip-offs zijn en of die uberhaubt wel goed vliegen en dan nog de vraag of je er aan wil/druft te hangen.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
voor een 1700euro koop je 2 2015 kites met een bar in de winkel....heb je goed spul en garantie bij een persoon.
Alibaba verkoopt heel veel neppe shit of afgekeurde meuk, als je uberhaupt al iets koopt.
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Ik heb getest
- Cabrinha Vector
- Ozone Catalyst
- Flysurfer Boost
- Slingshot Rally
Het is de Rally 9m 2015 geworden. De meeste winkels geven 15 - 20%.
Vooraf zei Versus dat je de lesgeld terug krijg bij kite aankoop. Testdag was mislukt, de kite maat 7 was in de auto en ze gingen niet halen. Ik moest ook les nemen. Les geld krijgt je niet terug en korting helemaal niet. Ze propageren de 1jr aftercare.
Vandaag bij Natural High gratis onder toezicht een uur gevaren, ik heb wel een verzekering voor E10,- afgesloten. Goed uitleg en kreeg 16% korting. Ik ben helemaal happy mee.
Boardje Brunotti Riptide 2014 ook 16% korting, vaart heerlijk.
Nu maatjes vinden om samen te oefenen.
Nogmaals bedankt voor jullie tips.
Helemaal 100% voor de ozone catalyst gaan. Ik heb er nu 3 en ik kitesurf nu bijna 5 jaar. Nog steeds plezier van. Het is een kite die leuk blijft, hoe lang je het ook doet. Hij gaan met een zuchtje wind al keihard upwind en heeft een heel erg degelijke hangtime, niet zo veel als bijvoorbeeld een ozone edge, maar das dan ook een racekite. Het leuke van de catalyst is dat hij een echte allrounder is. Freeride, golf, freestyle en zelf een beetje race hij kan het allemaal!
Registreerde: 14 October 2014
Hallo,
Ik ben nog aan het orienteren voor een kite.
Men noemde deze merken. F-one Bandit, Naish Park North Evo (5 lijn), Best TS.
Ik heb dit artikel http://www.sbckiteboard.com/2014-kite-reviews-display?news_id=2123 gelezen.
Ik weeg max. 60 kg en denk voornamelijk ga freeriden, misschien met iets golven. Ik denk aan een maat 9 en liefst van jaar 2015, zo niet 2014.
Ik heb ervaring met een Core en Bandit 9 (prototyping 2016)....maar dan moet ik een half jaar wachten.
Bied Evo met de 5e lijn behoorlijk voordelen bij vlagerig wind.
Graag wil ik jullie mening, ervaring en tips horen. Vast bedankt.