Invloed van windstoten op keuze kitemaat?

Door: DaLi Reacties: 9 Hits: 3208
DaLi 04 May / 2015 / 13:13

Zoals velen van jullie hou ik nauwlettend windguru in de gaten om mijn volgende kitesessie te plannen. Zelf heb ik een 11-8m2 naish park combinatie, waarvan ik de 8m2 vanaf 20 knopen meeneem.

Nu zien we vandaag en aankomende dagen het verschil tussen de windsnelheid en windstoten flink uit elkaar lopen (verschil +10 knopen). Bijv. vanochtend was de windsnelheid 17 knopen met windstoten van 28 knopen (zie hieronder). Op basis van de windsnelheid zou ik mijn 11m2 pakken, maar met windstoten van 28 ben ik flink overpowered en is misschien 8m2 een beter keus..

Natuurlijk kan ik ze allebei meenemen.., maar wat zou jullie keuze zijn? En hoe zien jullie de invloed van windstoten op de keuze kitemaat?

DaLi had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 14 - 12 knots op zijn North Rhino (2006)

MarioH 04 May / 2015 / 15:01

Altijd al je kites meenemen als je ruimte hebt.

Kites thuis laten krijg je vroeg of laat spijt van.

Op de kitespot gewoon bekijken wat de beste maat is en als er veel buien worden voorspeld, vooral niet te groot gaan varen.

MarioH

Staal 04 May / 2015 / 15:02

Beide meenemen. Op de spot kijken welke je optuigt. Bij twijfel: de kleine. Zulke verschillen in de windsnelheden kunnen ook duiden op overtrekkende buien. Dus ook nog eens buienradar erbij pakken en kijken of je die buien kunt zien drijven en hoeveel ruimte er tussen zit.

Dit soort dagen sla ik regelmatig over. Ben niet zo dapper :P

RobbyNitroz 04 May / 2015 / 15:18

Morgen middag heb je een 4tje nodig :)

Morgenochtend moet je nog prima kunnen varen.

Grote verschillen in snelheid tussen vlagen en gemiddelde zijn overtrekkende buien of aflandige wind.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Djee 04 May / 2015 / 15:19

Bij zulke verschillen is het sowieso niet lekker varen (stoten van 2x de gemiddelde wind), altijd ff checken of het echt zo is bij actuelewaterdata en de verwachting voor de rest van het dagdeel bij weerbericht voor de kleine luchtvaart van de knmi.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Morres 04 May / 2015 / 15:39

A.B.E!!!!

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

DaLi 04 May / 2015 / 17:41

Bedankt voor jullie reacties. Als ik het zo lees is er grote kans op slecht weer als de windsnelheid en windstoten uit elkaar lopen..., recent bericht onweerswaarschuwing-5-mei bevestigd dit weer is ;-).

Blijft idd 2 kites meenemen, of thuisblijven..

DaLi had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 14 - 12 knots op zijn North Rhino (2006)

zoow 05 May / 2015 / 10:30

Als je die 8m vanaf 20 knopen kan varen, dan sta je met een 8m in 35+ knopen denk ik behoorlijk overpowerd? Misschien niet gek om thuis te blijven, vanmiddag gaat ie wel behoorlijk aan {#emotions_dlg.worshippy.gif} Die 11m kun je sowieso thuis laten

Gone with the wind > Kitesurfschool Texel

zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)

humulus 05 May / 2015 / 11:49

always bring everything{#emotions_dlg.worshippy.gif}{#emotions_dlg.coool.gif}

idefixe 05 May / 2015 / 13:22

In principe neem je dus altijd al je vliegers mee. Beter mee verlegen dan om verlegen hè.

Voor wat betreft windvlagen is het eerder de vraag welke  ( type) vlieger dan de maat, alhoewel de maatkeuze natuurlijk altijd een wezenlijk ding is)  Ikzelf vaar bijvoorbeeld met Slingshot en het is nogal een verschil of je bijvoorbeeld met een 7m Fueltje op het water staat of een 7m RPM. Het ene type vlieger reageert nu eenmaal anders op windvlagen dan de andere..... 

Bij de uiteindelijke keuze van je vlieger ( of beter gezegd , de keuze om met harde / vlagerige wind wel of niet het water op te gaan) is er dan natuurlijk altijd de vraag Kun je met de vlieger de voorspelde vlagen / windstoten aan?

En het lullige is dat die windstoten/vlagen meestal op het moment komen dat het net ff niet uitkomt.........

Last edit by: IDEFIXE
Slingshot , Gibbon