Officieel wel, maar in de praktijk niet. Sprak daar met instructeurs die er al meer dan een half jaar zaten en niks slikten. Nergens last van. Het heerst daar niet echt omdat het een eiland is.
Maarja je kan altijd pech hebben natuurlijk....
Ik slikte zelf wel, maar ik kreeg aften in m'n bek van die pokke pillen.
Hoi Ben, ik woon op her Tz vasteland en ben nu en paar keer op Zzb geweest. Er is wel malaria op Zzb en formeel is het antwoord natuurlijk gewoon NLs advies opvolgen maar er zijn verschillende strategieën bekend:
1. Geen pillen, wel proberen te voorkomen dat je wordt gestoken. 's Avonds voor zonsondergang sokken aan en lange mouwen en altijd onder klamboe slapen. Alvast op Zanzibar een kuurtje kopen en een paar sneltesten (rapid tests) zodat als je je in de weken erna niet lekker voelt, je meteen kunt testen of het malaria is en zonodig snel met het kuurtje beginnen. Risicovol maar goedkoopst.
2. Op Zanzibar bij de apotheek Paludrine (Proguanil) kopen. Dat is de voorganger van Malarone en heel goedkoop. Geen vervelende bijwerkingen. Wordt in NL niet meer verkocht omdat er resistente malaria zou zijn maar in Tz wordt wel eens beweerd dat dat een verkooptruc van farmaceut was en resistentie nooit is aangetoond. Ook meteen een paar rapid tests en een kuurtje kopen voor je weet maar nooit. Vrij weinig risico en goedkoop.
3. Malarone slikken vanaf 24u voordat je gaat tot ruim een week na vertrek. Weinig risico maar duur.
4. Lariam gebruiken, sommige mensen hebben er geen moeite mee en het is goedkoop. Echt kl*tespul en ik zou het niemand aanraden.
Voor opties 2 tm 4 geldt ook vermijden dat je gestoken wordt. Dat is echt de beste preventie, zelfs met malarone. Als er wind staat zitten de muggen in de luwte. Malaria muggen steken alleen tegen en na zonsondergang. Als je niet tussen veel mensen (vooral locals) zit dan is de kans dat een mug malaria draagt ook niet heel groot.
Er zijn dus verschillende strategieen MAAR malaria is wel een rotziekte, sommige varianten wil je echt niet krijgen, dus ik raad wel aan het gewoon op safe te spelen en een paar weken malarone slikken.
Veel plezier - het is echt een heel mooi eiland!
jonasr had een 5 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 25 - 34 knots op zijn F-One Bandit IV (2011)
Ik ben op ZZB geweest, had wel pillen (malarone) mee, maar niet geslikt. Niks aan de hand.
Je hebt wel paar inentingen nodig, check hiervoor de GGD.
Bedankt voor jullie reacties, ik ga er even overna denken. En Jonas bedankt voor je uitgebreide reactie heb ik zeker wat aan.
Groeten ben,
Ik woon al vele jaren in de tropen (Mozambique, Tanzania, Kenya). Ben de laatste 20 jaar ongeveer 10 keer naar Zanzibar geweest. Er is zeker malaria. Ik sluit me aan bij wat JonasR hierboven zegt. Met twee opmerkingen: wat mij betreft is er wel resitentie tegen paludrine. Hier (Pemba, noord mozambique) zeker maar ik vermoed ook in Zanzibar. Het is al een heel oud medicijn en heel veel gebruikt, ook in Tanzania. 2. De laatste jaren slikken ze hier ter bestrijding van malaria (dus niet ter preventie) een van de varianten van arthimeter soms samen met halfan. Toen dat hier nog niet beschikbaar was kochten wij dat altijd in Dar es Salaam dus het zal zeker (goedkoop) beschikbaar zijn in Zanzibar. Ik zou na aankomst in Zanzibar bv bij een apotheek vragen wat men daar slikt bij Malaria. Het is een vervelende ziekte voor wie het voor het eerst krijgt maar als je er snel bij bent kom je er vrij makkelijk af. Het is dus belangrijk er wat op voorbereid te zijn, niet twee drie dagen met een griep/kater gevoel rondlopen voordat je laat testen.
Registreerde: 12 August 2010
Hallo wij gaan deze zomer naar zanzibar, ze raden aan om wel malaria tabletten te nemen. wij vragen ons af of dat echt nodig is.
is iemand daar geweest en zo ja wat raad je ons aan?
groeten ben,