Spots voor beginners

Door: RobbyNitroz Reacties: 13 Hits: 4850
RobbyNitroz 14 August / 2015 / 10:42

Ik zou graag willen weten wat de beste 30 spots in nederland zijn voor beginners. Ik heb daar al een paar keer discussie over gehad met vrienden en ik merk dat ik dan vaak andere spots aangeef als anderen.

Ik let zelf vooral op obstakels op de kant en in het water en bijvoorbeeld helemaal niet op het snel diep worden. Ik vind snel diep juist wel veilig maar daar zijn de meesten het geloof ik niet mee eens.

Vraag 1: Wat zijn de 5 voorwaarden voor een goeie beginnersspot

Vraag 2: Wat zijn de 30 beste beginner spots

Heb de topic een beetje aangepast om de twee vragen wat duidelijker neer te zetten!

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Kitemen 14 August / 2015 / 13:28

Ideale beginnerspot is niet te diep water (zodat je eventueel nog kan staan als je bijv je board verliest), hierdoor ook minder golfslag over het algemeen.

Beginnersspots voor mij zijn:

- Oostvoorne

- Schellinkhout

- Mirns

Weinig obstakels is ook prettig vooral in het water en bij t oplaten. Maar aan de andere kant kan je op bijna elke spot wel een plekje vinden waar je weinig tot geen last hebt van de obstakels. Common sense speelt natuurlijk ook deels mee.

D-ice 14 August / 2015 / 13:42

Diepte is inderdaad denk ik niet een super belangrijke voorwaarde voor een beginnersspot.

Echter stroming en golfslag wel.

Bodydraggen moet je al snappen voor je gaat waterstarten, dus zonder stroming en golfslag is bij je boardje komen geen probleem in diep water als beginner. (kost wel wat meer energie en tijd)

RobbyNitroz 14 August / 2015 / 15:29

IJmuiden (bij NW) en Wijk aan Zee (bij ZW) ook goeie spots voor beginners? Weinig stroming en dicht bij de pier ook weinig golven en wordt niet snel diep!

Ik ben op zoek naar de 30 beste beginnerspots dus we moeten een beetje water bij de wijn doen om boven de 10 te komen?

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

et1961 14 August / 2015 / 16:36

Antwoord op vraag 1;

1. side-onshore wind.
  2. ruimte, geen opstakels, bij voorkeur zandstrand en geen harde oevers.
  3. geen noemenswaardige golfslag.
  4. geen noemenswaardige stroming.
  5. knie/heupdiep water.

Op Neeltje Jans en Vrouwenpolder worden veel kitelessen gegeven, echter het zijn niet de meest ideale beginnersspots. Mogelijk dat x-beach (Kamperland) -bij de juiste windrichting en tij- een ideale beginnersspot is...

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

wazzaah 14 August / 2015 / 22:34

{#emotions_dlg.shutup.gif}

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

RobbyNitroz 15 August / 2015 / 02:35

Side onshore wind is geldt voor alle kiters en is geen eigenschap van een kitespot. 

Wordt sowieso lastig om aan allemaal te voldoen. Misschien even focussen op de 25 beginnerspots. Ik maak wel een lijst; ben ik benieuwd of er spots tussenzitten die jullie afschieten.

RobbyNitroz 15 August / 2015 / 10:21

Beginnersspots:

-Baarland
-Krabbendijke
-Oostvoorne
-IJmuiden
-Wijk aan Zee
-Workum
-Kornwerderzand
-Lauwersoog Waddenzee
-Mirns
-Brouwersdam
-Hindeloopen
-Schellinkhout
-Medemblik
-Harlingen
-Vrouwenpolder
-Zandmotor
-Terschelling Groene strand
-Enkhuizen
-Oostvoornse meer

Spots die er niet tussen horen of spots die er nog bij moeten? {#emotions_dlg.nerd.gif}

Last edit by: ROBBYNITROZ

wazzaah 15 August / 2015 / 10:46

Korn is nogal tricky heb ik altijd t idee

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

et1961 15 August / 2015 / 11:36

Krabbendijde heeft een klein standje aan de Noordschans, voor de rest een oever met stenen. Daarnaast staat er bij opkomend en afgaand tij altijd veel stroming. (geldt trouwens voor bijna alle kitespots aan de Oosterschelde).

IMO zeker niet geschikt voor beginners. Dan kan je nog beter naar Borssele gaan...

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

RobbyNitroz 15 August / 2015 / 12:16

Korn en Krabbendijke heb ik voor nu doorgestreept.

Eigenlijk bedoel ik met beginners kiters die klaar zijn met lessen en in hun eerste kitejaar zitten. Uiteraard moet je dan alsnog rekening houden met de condities. IJmuiden met met ZW7 is natuurlijk niks maar als er 4Bft uit NW staat is het een hele mooie spot voor iemand met nog niet heel veel ervaring {#emotions_dlg.yes_new.gif}

wazzaah 15 August / 2015 / 12:25

Schiermonnikoog West is ook goed, Noordzee spots Waddeneilanden met NO ook prima te doen, weinig swell dan.

Stroming hoort gewoon bij het leren, als je op het Groene Strand met afgaand tij te board verliest aan de rand van de vaargeul heb je als beginner wel een probleem als je niet goed kan bodydraggen.

Belangrijkste bij beginnerspot is ruimte, ruim strand, en bij voorkeur ook wat ruimte op het water. Dat heb je op de Waddeneilanden op de Noordzee kant genoeg. Dan leer je ook sneller met golven en stroming te kiten. Texel en Vlieland hebben dan wel weer strekdammen.

Donderdag hier stuk of 40 kiters, over 15km kust, dan is het toch wel onmogelijk om elkaar in de weg te varen (bijna dan {#emotions_dlg.schater.gif})

Oli4k 15 August / 2015 / 13:06

Dat kunnen staan is echt overrated. Misschien als je kinderen leert kiten maar volwassenen moeten gewoon kunnen bodydraggen voor ze met een board het water opgaan. Als je ergens kunt lopen leer je nooit fatsoenlijk je board terughalen. Plekken als Medemblik zijn alleen maar gevaarlijk voor beginners met al die ondiepe plekken. Zeker als de waterstand laag is. Belangrijker zijn dingen als stroming en golfslag. Daar wil je niet teveel van als beginner. Maar zeker ook niet te lang uitstellen om de zee op te gaan.

Zandvoort, Parnassia, Wijk aan Zee Bunker zijn lastige plekken qua stroming. Je ziet vaak beginners ver afdrijven en dus veel teruglopen. Op zich ook niet erg want je wordt wel gedwongen om goed hoogte te (proberen te) lopen.

Het wisselt ook heel erg op welk moment je komt. Op een dag dat er ZW4 staat en er weinig swell is kun je er als beginner prima varen maar met diezelfde ZW4 na een week herfstormen is het één grote klotsbak. Ik denk dat er teveel variabelen in het spel zijn om te kunnen zeggen dat een spot *altijd* echt een goede beginnersspot is.

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

FransD 15 August / 2015 / 19:29

Oostvoornsemeer is naar mijn idee ook niet echt voor beginners met die dammetjes.

Hmm....

FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)