Ervaringen Mystic Warrior, Mystic Majestic, Ion Apex Select,Manera Exo ?

Door: herre_b Reacties: 14 Hits: 4572
herre_b 02 March / 2016 / 00:05

Goedenavond,

Ik ben sta op het punt een nieuw trapeze aan te schaffen (nieuw, 2015 of 2016 model). Maar ik twijfel nog tussen de volgende modellen: Mystic Warrior, Mystic Majestic, Ion Apex Select of Manera Exo.

Ik ben op zoek naar ervaringen met deze modellen. En ook de minpunten als die er zijn. Heeft iemand ooit problemen gehad met de clickerbar 3.0 op de Mystic modellen bijvoorbeeld ? 

Bedankt !

Herre

repete 02 March / 2016 / 06:26

Ik heb en vind de Warrior nog steeds het lekkerst zitten. Met de clickerbar heb ik nog geen problemen gehad. Vooral de wat hardere ondersteuning vind ik prettig. Dit voel je met name bij meer wind.

Blijft wel een persoonlijke voorkeur dus ik zou ze gaan passen en voor het model gaan wat het beste zit. Zelf ben ik ook alle modellen gaan passen na last te hebben gehad van mijn vorige trapeze. Kleuren zijn ondergeschikt.

repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)

jerryvanrhee 02 March / 2016 / 10:18

vaar nu 3 of 4 jaar met de len10 warrior. na al die tijd nog geeneens slijtage op het harnass. echt een topding. Die clickerbar werkt ook nog steeds prima. Als deze goed bij je past, zou ik hem zeker aanraden!

martin404 02 March / 2016 / 11:56

Ik vaar nu al jaren heel fanatiek met de Warior. (V1,2,3)

Het is de enige waar ik mee gevaren heb, maar ik heb ook geen enkele reden om een ander model harnas te gaan proberen, want ik heb nog nooit 1 klacht gehad.

No kite related brand affiliations

sthijs 02 March / 2016 / 22:49

Ik heb de warrior, tot nu toe mijn fijnste trapeze. De majestic zat voor geen meter bij mij, altijd trapezes passen dus. Het enige minpunt vind ik het systeem om de trapeze los te krijgen, die moet je met duim en wijsvinger indrukken wat met koude handen of een vermoeiende sessie erg lastig kan zijn...

Jhann 03 March / 2016 / 13:38

Mystic Majestic is super vaar er nu meer dan een jaar mee. Clickbar is idd ietwat gevoelig voor zand en krijg em daardoor soms met koude handen zelf niet los. Kwestie van goed spoelen. Wel echt een top harnas om snel aan te trekken en uber comfy (voor mij dan), zorg gewoon dat hij niet helemaal onder het zand zit.  

Versusshop 03 March / 2016 / 15:01

Wij verkopen van de bovenstaande trapezes de Warrior, Majestic en Manera Exo.

Het beste advies wat ik je kan geven is om naar een winkel te gaan en ze te gaan passen en goed een een lijn te gaan hangen, zodat je voelt hoe de trapeze bij je zit.

Er is geen trapeze ,,beter" dan de ander, want ze hebben allemaal plus en minpunten. 

Wel kan ik vast in het kort wat dingen zeggen over de trapezes:

Majestic: Een hoge trapeze met heel veel steun, memory foam in het rugdeel, dat zich naar je rug vormd. De trapeze is ergonimisch flink voorgevormd, wat veel steun geeft, maar kan ook ,,dwingend" ervaren worden. Bewegingsvrijheid is niet hoog in deze trapeze.

Warrior: Een trapeze die bij bijna iedereen past, prima steun, vrij zacht en geen dwingende pasvorm, wel beduidend minder steun dan de majestic.

Manera Exo: Iets lagere trapeze dan de beide mystic trapezes, waardoor de bewegingsvrijheid wat hoger is. Qua steun tussen de majestic an warrior in. Deze is ook verkrijgbaar in zogenaamde T (Tall) maten, waarbij de trapeze hoger is. Het sluitmechanisme kost iets meer tijd / moete om open en dicht te krijgen.

Het mystic sluitmechanisme, de clickerbar werkt bij mij overigens altijd prima. Wat veel mensen niet weten, is dat je iets spanning van de banden af moet halen voordat je hem open kunt klikken. Doe je dat niet, dan moet je ontzettend veel kracht zetten met je vingers op de clickerbar om hem open te krijgen.

Eddy

Last edit by: VERSUSSHOP

Coringa 04 March / 2016 / 11:11

Zelf vaar ik met de Warrior (de Majestic zat voor geen meter) en ben er superblij mee. Ik zou zeggen neem de tijd om te passen, dat is vele malen gezegd, maar neem ook de tijd om de trapeze goed om te doen als je gaat varen. Anders heeft het ook geen zin om een specifiek model te kiezen. Er is niks vervelender dan een los of niet goed zittende trapeze toch?!{#emotions_dlg.yummie.gif}

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

Clement 04 March / 2016 / 11:33

Ik vaar met de Majestic. Die heb ik gekozen vanwege het feit dat die bij mij het beste zat. Het nadeel van de trapeze is echter wel de sluiting. Ik vind het systeem van Mystic niet fijn, zeker wanneer je kouden handen hebt na een winter sessie ;). Voor de rest zit de trapese heel goed en schuift bijna niet.

Clement had een 5 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 30 - 35 knots op zijn North Rebel (2015)

jumpstumper 05 March / 2016 / 09:05

weet dat Manera Exo een leuke HISWA actie gaat komen. Dus loont zeker langs te komen.

Arwan 06 March / 2016 / 14:12

Ik ben vrij slank en heb diverse modellen van Mystic gehad, bij mij kropen ze altijd omhoog. Door banden van mystic zijn/worden vrij stug daardoor moeilijk te verstellen. De sluiting is idd waardeloos zeker met koude vingers. ik heb sinds een paar weken de Manera EXO en ik ben super tevreden. Door de voorgevormde ronde vorm blijft hij beter zitten en geeft een hoop stevigheid zonder dat het hinderlijk aanwezig is. Vond het alleen een beetje zuinig dat je het mesje er los bij moet kopen voor dat bedrag.

JaapS 10 March / 2016 / 00:06

Nou hier het antwoord op je Manera promotie talk Arwan, door Mystic een beetje af te zeiken.

Hier de LEGEND 2016, speciaal voor de koude vingertjes met een nieuwe sluiting.

Er zijn natuurlijk geen betere harnassen dan die van Mystic, de rest is allemaal namaak.

Last edit by: JAAPS
www.mysticboarding.com

Freek69 11 July / 2016 / 11:46

Ik heb nu 1 jaar gevaren met de ION APEX SELECT en deze bevalt mij niet. Kan ik niet aanbevelen.

Ik krijg hiervan rugklachten (onderrug), wellicht omdat de trapeze vrij soft is. Een beetje Yoga doet wel wonderen, maar ik ga toch voor een stijvere plaat zoals wellicht een Majestic of Ride Engine.... 

martin404 12 July / 2016 / 09:46

Zoals gezegt vaar ik al lang met de Warior en nooit rugklachten, maar dat wil niet zeggen dat dit aan het harnas ligt.

Ik hoor ook regelmatig mensen die wel klachten hebben met hun rug, of over hoe hij omhoog kruipt richting de ribben.
Bij de bovengenoemde ION, zullen er ook heel veel mensen zijn die juist aangeven dat ze er nooit rugklachten mee hebben gehad.

Wat ik wil zeggen, is dat rugklachten vaak helemaal niks met het harnas zelf te maken hebben.

Hoe fisiek fit is iemand en wat is zijn/haar houding tijdens het varen/landen?
Dat zijn hoogstwaarschijnlijk veel meer de bepaalende oorzaken van rugklachten.

Net als, dat je veel eerder last van je knieen krijgt, als je boven en onder-beenspieren niet zo sterk zijn.
Dan strek je namelijk tijdens het varen (of snowboarden) eerder je knie, om met gestrekt been de klappen op te vangen.
Dat gaat even goed, maar ontsteking en/of permanente schade is op den duur onvermijdelijk.

Zo werkt het ook met je rug.
Als je buik en rugspieren onderontwikkelt zijn, buig je eerder voorover, waardoor al de klappen op je ruggengraat komen.
+ als je dan ook nog te vaak met gestrekte knieen vaart, je daardoor ook je rug veel meer klappen geeft.

Bij mensen die klagen over rugklachten bij een harnas, vind ik het dus altijd moeilijk om daar conclusies uit te trekken, want dan zou ik ze eerst moeten zien varen.
Ik vermoed zomaar, dat een heel fit iemand, met de juiste vaar-houding, bij geneen harnas rugklachten krijgt.

Sterker nog, ik heb nu toevallig door een paraglide-ongelukje flinke ruggengraat klachten (dus niet de rug-spieren), maar tijdens het varen merk ik dat alleen bij echt harde landingen van hoge sprongen en dat heeft niks met het harnas te maken.

Dat gezegt hebbende, geeft de warrior wel lekker veel ondersteuning. {#emotions_dlg.spinsmile.gif}
Try before you buy, is natuurlijk helemaal het beste.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

Dennis_baas 13 July / 2016 / 13:03

Als je moeite hebt met het vastmaken en openen van de clickerbar op de trapeze kan je ook gewoon aan 1 kant de banden los maken,  ik laat zo altijd mijn clickerbar gewoon vast zitten.