Hoi Frank,
ik ken de Double agent niet maar heb wel veel foil ervaring, zie ook een review van mij van de F-one Kitefoil in de kitemag van vorig jaar. Qua prijs is hij zeker interessant. Of dit de ideale foil is voor jou hangt van een aantal factoren af. Op basis van de shape van de voorvleugel zal dit een foil zijn waar je het snel op leert, maar je moet een niet al te hoge eindsnelheid verwachten. Hoe hoger de AR van de voorvleugel hoe sneller maar instabieler de foil is.
Aluminium is een goedkoop alternatief voor Carbon, maar minder duurzaam, ik verwacht dat de mast ook minder stijf is, maar daar zal je als beginner geen last van hebben!
Mijn zorg met dit soort foils (hele lage AR) is dat ik verwacht dat je er vrij snel op uitgekeken bent (Tenzij je wilt gaan golfrijden). Het is geweldig om op te leren en snel stappen te maken, maar je wil toch al snel meer snelheid maken dan het board aan kan denk ik. Als je dan na een paar weken alweer een andere foil wil dan wordt goedkoop duurkoop.... Slingshot lijkt er beter over nagedacht te hebben want hun instapfoil heeft een hogere AR. Mijn ervaring is dat je ook op een foil met een wat hogere AR het prima kan leren...
Ik ben niet helemaal onbevooroordeeld want zelf vaar ik op de Fone kitefoil...een freeride foil waar je het relatief makkelijk op leert, en waar je ook goed op door kan leren als je beter wordt. De Fone is weer niet zo snel als de Levitaz of Sword. Op dit moment vind ik design en constructie van de Fone het mooist.
Als je onder de 2000 euro wil blijven is de Double agent zeker geen slechte foil, ook kan je het board zonder foil kan gebruiken en dat is top!. Er zijn echter ook andere foils voor minder geld, kijk bijvoorbeeld eens bij Moses, en vergeet ook Gong niet. Ik verwacht dat Fone overigens ook met een Alu mast komt...dat is dan wellicht ook een interessant alternatief.
Mbt de windlimiet....foilen kan je met de juiste foilkite (R1 17m bijvoorbeeld) vanaf 4-5 knopen (dat is wel ontzettend tricky met transitions) en met een tube Kite vanaf 7-8 knopen ongeveer, dat zal ook de limiet zijn voor de Double agent. Afgelopen zaterdag stond ik op de Fone kitefoil met een R1 11m goed gepowered met 10-12 knopen. :-)))
Succes met de keuze, en....welke foil je ook kiest...vanaf het eerste moment dat je daadwerkelijk loskomt ben je helemaal hooked!
Reinoud
Ps
kijk ook eens hier: http://www.versusshop.nl/blog/hydrofoilen-hoe-begin-je/
Hoi Reinoud,
Bedankt voor je reactie. Een speciale foilkite ga ik er niet bij kopen, het is meer bedoeld om sneller het water op te kunnen met m'n 9.0 Nomad. Nu vind ik het pas interessant worden vanaf een knoop of 20 op m'n directional in de golven. Wellicht dat foilen weer een leuke lichtweer optie is....
Of het me uiteindelijk om de snelheid gaat of juist meer de wendbaarheid/golfrijden, geen idee, daarom eerst eens eentje proberen.
Wat weet jij van de Gong? Ik heb gevraagd om te testen, maar dat kon vooralsnog niet. Schijnt wel aan gewerkt te worden. Bekijken kan wel bij de verdeler.
Groeten Frank
Vergeet deze optie ook zeker niet!
http://www.slingshotsports.com/2016-Hover-Glide-NF2#.VuLzb6_tSrU
Gaat in NL 1599,- kosten foil incl. Board.
Met een 9m Nomad is een foil met wat lagere AR geen eens een slechte keuze. Ik verwacht dat je met 12 knopen goed kan gaan met een 9 meter.
mr. Hydrofoil in NL, Bram Woodycookie Hoogendijk, was erg te spreken over de Gong (Hij bouwt zelf foils!). Full Carbon en prima eigenschappen. Het heeft natuurlijk niet de degelijkheid en prestaties van de Fone of Levitaz, maar voor 1000 euro een goed geprijsd alternatief...en full Carbon!
testen van een foil zonder ervaring is eigenlijk zinloos, want je weet in het begin echt niet waar je op moet letten...pas na verloop van tijd zou je verschillende foils kunnen waarderen. Kies je budget, en type foil (hoge/lage AR), en ga af op je gevoel En wat je mooi vind. De double agent is zeker geen slechte, maar andere merken hebben mogelijk foils die iets meer up to date vleugels hebben, bijvoorbeeld de Slingshot. ik zou kiezen voor een medium AR zoals de Gong, SS of Fone....en het is zeker interessant om te wachten op de alu foil van Fone ;-)
maar nogmaals, zodra je het onder de knie hebt wil je hogere prestaties...:-)
Hi Frank,
Liquid Force was er als 1 van de eerste bij met de Foil (aluminium), en Cab gebruikt het zelfde concept.
het grootste voordeel van de LF is dat wij als "upgrades" hebben, als in race carbon etc.
Je stapt dus in om te leren foilen, wat super makkelijk is (lees de testen van kiteworld etc er maar op na)
En zodra je de max in snelheid hebt gehaald kan je overstappen naar "carbon" vleugels welke wij dus al hebben
(cabrinha voor als nog niet)
De hype om alles van carbon te hebben is onzin, gezien de meeste mensen nog niet eens een upwind turn kunnen maken en normaal downwind kunnen gaan. Hard heen en weer is leuk, maar je moet wel koers kunnen bepalen ;-)
Er staat er 1 op marktplaats voor een erg mooi prijsje!
Succes met je keuze!
Hi Frank,
Als je wilt kun je de double agent testen bij Kitemana https://www.kitemana.nl/cabrinha/double-agent-2016-57735
De Slingshot Foil krijgen we ook binnen de derde week van april!
Ik heb deze foil besteld. Lekker eenvoudig en makkelijk beginnen door een kortere mast en bredere wing. Eventueel later een andere wing er bij bestellen als ik het wat beter kan.
http://www.srokashop.fr/E-shop-889-0-0-0.html
Na de eerste sessies zal ik wat foto's en ervaringen posten!
Registreerde: 19 June 2015
Zijn er mensen die een Double Agent bezitten of getest hebben? Qua bouwwijze en daarmee qua prijs een interessante optie. Kan er iemand putten uit praktijkervaring?
Ik ben onder meer benieuwd met welke windsnelheid/kite deze gevaren kan worden, topsnelheid t.o.v. andere foils, enz.